همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
عفونتي دردناك كه بيشتر سراغ كودكان مي آيد+ درمان

و بيقراري زيادي براي كودك ايجاد كند. هر كسي ممكن است دچار عفونت گوش شود، اما بچه‌ها خيلي بيشتر از بزرگ‌تر‌ها دچارش مي‌شوند. از هر شش كودك، پنج كودك دست كم يك بار طي سه سال اوليه‌ي زندگي خود دچار عفونت گوش مي‌شوند.

به گزارش : گوش درد انگار بخشي از دوران كودكي است و بيشتر بچه‌ها دست كم يك بار اين درد را تجربه مي‌كنند. گوش درد مي‌تواند شديد باشد و احساس ناراحتي و بيقراري زيادي براي كودك ايجاد كند. هر كسي ممكن است دچار عفونت گوش شود اما بچه‌ها خيلي بيشتر از بزرگ‌ترها دچارش مي‌شوند. از هر شش كودك، پنج كودك دست كم يك بار طي سه سال اوليه‌ي زندگي خود دچار عفونت گوش مي‌شوند.

در بسياري از موارد گوش درد بچه‌ها مي‌توانند علامتي از يك عفونت باكتريايي باشد اما گوش درد مي‌تواند به دليل گرفتگي بيني، تغيير فشار، عفونت سينوسي، جرم گوش و التهاب لوزه‌ها نيز ايجاد شود. علات گوش درد در بچه‌ها كوچك‌تر علاوه بر كشيدن گوش مي‌تواند بيقراري، گريه، مشكل در خوابيدن و تب خفيف و ترشح مايعات از گوش باشد. اگر كودك‌تان گوش درد دارد در اين مطلب چند راهكار موثر خانگي به شما توصيه مي‌كنيم كه مي‌تواند اين درد را تا حدودي تسكين بدهد.

هشدار: اگر كودك علائمي چون مشكلات تعادلي، شنوايي يا واكنش به صداها، تب و يا تورم داشت ممكن است مشكل جدي‌تري وجود سوپرازورب c داشته باشد كه حتما و فورا بايد به پزشك مراجعه كنيد.

درمان خانگي گوش درد بچه‌ها

كمپرس گرم

براي كاهش احساس ناراحتي، هر چه زودتر گوش دردناكش را گرم كنيد. اين گرما از درد كاسته و حتي جلوي تكثير ميكروارگانيسم‌ها را مي‌گيرد.

يك پارچه‌ي تميز را به آب گرم آغشته كنيد، خوب بچلانيد و آن را به مدت ۵ دقيقه روي گوش قرار دهيد. ۱۰ دقيقه صبر كنيد و سپس دوباره همين كار را تكرار كنيد. همچنين مي‌توانيد يك بطري آب گرم يا پَد حرارتي روي گوش دردناك بگذاريد. يك راه ديگر هم اين است كه يك فنجان نمك را در فر يا مايكرويو گرم كنيد، نمك را داخل پارچه‌اي بريزيد و گره بزنيد و آن را ۱۰ دقيقه روي گوش بگذاريد. هر چقدر كه لازم بود اين كار را تكرار كنيد. خود ِ كمپرس گرم هم مي‌تواند موجب بيقراري كودك شود.

كمپرس سرد

گوش درد كودك را با كمپرس سرد هم مي‌توانيد تسكين بدهيد. سرما باعث كرخت شدن عصب‌هاي اطراف گوش شده و در نتيجه از درد كم خواهد شد.

يك تكه پارچه را به آب سرد آغشته كرده و خوب بچلانيد، ان را روي گوش قرار دهيد و بگذاريد ۲۰ دقيقه بماند. همچنين مي‌توانيد مقداري يخ را در حوله‌ي بپيچيد و روي گوش بگذاريد. هرگز يخ را مستقيما روي پوست نگذاريد.

سير

سير يك راهكار موثر خانگي است كه گوش درد بچه‌ها را فورا تسكين مي‌دهد. خاصيت درد كُش و ضد باكتريايي سير كمك مي‌كند گوش درد عفوني تا حدودي تسكين بيابد.

يك قاشق چايخوري سير خرد شده را همراه با دو قاشق غذاخوري روغن كنجد حرارت دهيد، خنكش كنيد سوپرازورب p و روغنش را جدا كنيد. دو يا سه قطره از اين روغن سيردار شده را در گوش بريزيد. مي‌توانيد از اين قطره‌ي خانگي گوش، ۲ تا ۳ بار در روز استفاده كنيد. براي پيشگيري از گوش درد بچه‌ها خيلي خوب است كه هر روز يك حبه سير بخورند.

شير مادر

شير مادر داراي آنتي بادي‌هاي طبيعي است كه مي‌توانند التيام هر نوع عفونت گوشي را سرعت بدهد. پژوهشي نشان داده ميزان عفونت گوش در كودكاني كه از شير مادر تغذيه مي‌كنند طي سال اول زندگي بسيار كمتر است. يعني آشكارا مي‌توان نتيجه گرفت كه تغذيه با شير مادر، يكي از بهترين راهها براي پيشگيري از گوش درد كودك است. علاوه بر تغذيه با شير مادر مي‌توانيد چند قطره از اين شير را با قطره چكان در گوش دردناك بريزيد تا درد تسكين پيدا كند. هر چند ساعت يكبار مي‌توانيد اين كار را تكرار كنيد.

روغن زيتون

اگر گوش كودك هيچ ترشحي ندارد و علامتي از پارگي پرده گوش نمي‌بينيد، مي‌توانيد از روغن زيتون براي تخفيف گوش درد استفاده كنيد. اين روغن مانند روان كننده عمل كرده و كمك مي‌كند عفونت برطرف شود.

كمي روغن زيتون را ولرم كنيد و با قطره چكان، ۳ تا ۵ قطره از آن را در گوش بچكانيد. يك پنبه توپي در گوش بگذاريد تا روغن بيرون نريزيد. اين كار را مي‌توانيد يك تا دو بار در روز انجام دهيد.

درمان كايروپراكتيك

درمان كايروپراكتيك نيز راهكار موثر ديگري براي برطرف كردن گوش درد ناشي از عفونت در كودكان و نوزادان است. عصب‌هاي بالاي گردن بر سلامت و عملكرد بافت‌هاي داخلي گوش و اطراف آن سوپرازورب h اثر مي‌گذارند. گاهي ناهمترازي ستون فقرات مي‌تواند در كنترل و تنظيم نورولوژيكي اختلال ايجاد كرده و فرد را مستعد ابتلا به عفونت كند.

كايروپراكتورها مي‌توانند با استفاده از فشار بسيار اندك، نواحي از ستون فقرات را كه همترازي دارد اصلاح كرده و جا بينندازند و در نتيجه عملكرد سيستم عصبي نرمال‌تر شود.

وضعيت خواب

وضعيت خوابيدن كودك هم مي‌تواند علت گوش درد او باشد. صاف دراز كشيدن مي‌تواند احساس فشار و درد در گوش دچار عفونت را تشديد كند. براي همين توصيه مي‌كنيم وضعيت خوابيدن او را تغيير دهيد.

براي بچه‌هاي بزرگ‌تر مي‌توانيد يك بالش اضافي زير سرشان قرار بدهيد و آنها را تشويق كنيد كه به سمت گوشي كه درد نمي‌كند بخوابند. خوابيدن روي گوش دردناك باعث مي‌شود گوش درد ناشي از عفونت بدتر شود. براي بچه‌هاي كوچك‌تر نيز مي‌توانيد در زير تشك‌، يكي دو بالش بگذاريد تا سرشان بالاتر قرار بگيرد.

دستگاه رطوبت ساز

اگر گوش درد كودك ناشي از سرماخوردگي يا عفونت دستگاه تنفسي فوقاني است، استفاده از دستگاه بخور يا رطوبت ساز در اتاقي كه كودك مي‌خوابد، كمك زيادي خواهد كرد. تنفس در هواي مرطوب كمك مي‌كند از التهاب راههاي هوايي دستگاه فوقاني تنفس كاسته شده و از فشار وارد بر پرده‌ي گوش كاسته شود و در نتيجه گوش درد تسكين پيدا كند.

مي‌توانيد دستگاه رطوبت ساز تهيه كنيد يا يك كاسه آب در اتاق بگذاريد تا رطوبت هوا بيشتر شود. از هر كدام كه استفاده مي‌كنيد حتما آن را جاي مطمئني قرار دهيد جراحي پوست و ضمنا آن را تميز نگه داريد تا كپك نزند.

بخار گرم

يكي از بهترين راهكارهاي خانگي براي تسكين گوش درد ناشي از احتقان يا عفونت سينوسي در بچه‌ها، استنشاق بخار گرم است.

بخار كمك مي‌كند گرفتگي بيني كمتر شده و با عفونت سينوسي نيز مبارزه مي‌كند كه مي‌تواند تنفس را تا حدودي آسان‌تر كند. گرماي رطوبت، ترشحات را نيز رقيق‌تر كرده و دفع آن را راحت‌تر مي‌كند. براي بچه‌هاي كوچك‌تر، دوش آب گرم را باز كنيد و در را ببنديد تا بخار فرار نكند. كودك را در حمام پُر از بخار نگه داريد و بگذاريد دست كم ۳۰ دقيقه اين هوا را تنفس كند. براي بچه‌هاي بزرگ‌تر نيز مي‌تونيد يك كاسه‌ي بزرگ آب جوش تهيه كرده و از كودك بخواهيد ۱۰ تا ۱۵ دقيقه بخار را تنفس كند. اين كار را روزي يك تا دوبار انجام دهيد.

مكيدن يا جويدن

يكي از دلايل عمده‌ي گوش درد بچه‌ها، تغيير فشار هواست كه مي‌تواند هنگام سفر با هواپيما يا رفتن به ارتفاعات روي بدهد.

در چنين مواردي، عمل ِ مكيدن يا جويدن مي‌تواند كمك زيادي به كاهش فشار در شيپور استاش گوش كند و گوش درد را تسكين بدهد. بچه‌هايي كه از شير مادر تغذيه‌ مي‌كنند نيز با مكيدن مكرر سينه‌ي مادر احساس بهتري خواهند داشت. بچه‌هاي بزرگ‌تر مي‌توانند آبنبات سفت بمكند. كودكان بالاي ۴ سال هم مي‌توانند آدامس بجوند تا گوش‌شان باز شود.

چند نكته

مي‌توانيد براي تسكين گوش درد به كودك‌تان مسكن‌هايي مانند استامينوفن يا ايبوپروفن بدهيد.

از آنتي بيوتيك بيش از حد استفاده نكنيد زيرا پانسمان phmb معمولا موجب مقاومت نسبت به آنتي بيوتيك خواهد شد.

بعد از حمام كردن كودك، از باد گرم سشوار از راه دور براي خشك كردن گوش استفاده كنيد تا آب در گوش كودك نماند.

اگر با شيشه به كودك شير مي‌دهيد، سر او را بالا نگه داريد تا شير وارد شيپور استاش گوش نشود.

منبع: برترينها



منبع

تظرات ارسال شده