همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

لكه هاي پيري: ۱۴ درمان خانگي لكه هاي پيري كه معجزه مي‌كند ( بخش اول )

آن لكه هاي قهوه‌اي و صافي كه با نام لكه هاي پيري شناخته مي‌شوند (به آن‌ها لكه هاي كبدي هم مي‌گويند) و با بالا رفتن سن روي دست‌ها، گردن، و صورت‌تان شروع به ظاهر شدن مي‌كنند، در واقع بر اثر پيري ايجاد نمي‌شوند بلكه به خاطر آسيب‌هاي آفتاب كه طي سال‌ها جمع شده است ايجاد مي‌شوند. اين لكه ها در افرادي كه پوست روشن دارند و بيش‌تر از سولاريوم استفاده مي‌كنند يا زمان زيادي را زير نور آفتاب سپري مي‌كنند.

دليل ظهور لكه هاي پيري هر چه باشد، با وجود آن‌كه خطرناك نيستند، ممكن است باعث شوند پيرتر به نظر برسيد، و به همين خاطر افراد زيادي به دنبال راه‌هاي برطرف كردن آن‌ها هستند.

تعدادي روش پزشكي وجود دارد كه مي‌توانند لكه هاي پيري را درمان كنند، با اين حال علاوه بر قيمت گزاف، هر كدام از آن‌ها اثرات جانبي و مشكلات خود را دارند.اين روش‌ها شامل ليزردرماني سلول‌هاي توليدكننده‌ي ملانين؛ درم‌ابريژن،‌ كه لايه‌ي خارجي پوست را مي‌سابد و اجازه مي‌دهد پوست جديد به جاي آن رشد كند؛ لايه‌برداري‌هاي شيميايي كه تا حد زيادي مانند درم‌ابريژن عمل مي‌كنند، اما لايه‌ي خارجي پوست را مي‌سوزانند، و كرايوسرجري كه لكه‌هاي پيري را با نيتروژن مايع منجمد مي‌كند.

به جاين روش‌ها، چرا يكي از ۱۴ درمان خانگي فوق‌العاده‌اي را امتحان نمي‌كنيد كه ظهور لكه هاي پيري را كاهش مي‌دهند ـ كم‌هزينه هستند و اثرات جانبي و مشكلي ندارند.

۱. سركه‌ي سيب

از آن‌جايي كه سركه‌ي سيب به صورت طبيعي حاوي آلفاهيدروكسي اسيدها است، مثل كرم‌هاي گران‌قيمت ضدپيري كه به روشن شدن لكه هاي پيري كمك مي‌كنند، لايه‌برداري عالي براي پوست است. قبل از خواب فقط كمي از آن را روي ناحيه‌ي موردنظر بزنيد و بگذاريد تا صبح بماند. براي آن‌كه پوست‌تان بيش از حد خشك نشود، مي‌توانيد كمي روغن زيتون را با ان تركيب كنيد. اين كار را هر روز و به مدت سه الي ۴ هفته انجام دهيد، تا تفاوت‌هاي چشمگيري ببينيد.

مي‌توانيد اين درمان را با اضافه كردن ترب كوهي موثرتر كنيد، فقط تركيب كردن آن‌ها زمان بيش‌تري مي‌برد. براي اين كار، يك تكه‌ي ۴-۵ اينچي ترب كوهي را به خوبي رنده و آن را به سركه‌ي سيب اضافه كنيد. آن‌ها را خوب مخلوط كنيد، و بگذاريد دو هفته بماند. بعد از دو هفته، مخلوط را به خوبي تكان دهيد و بعد سركه را صاف كرده و در يك بطري دردار بريزيد. ورزي يك يا دو بار اين سركه را به لكه هاي پيري بزنيد تا به نتيجه‌ي دلخواه برسيد.

يادتان باشد تجربه‌ي كمي قرمزي و سوزش در آغاز كار عادي است، مثل تونرهايي كه از مغازه مي‌خريد. اما اگر سوزش شديد بود استفاده از ان را ادامه ندهيد، يا از محلول رقيق شده با آب استفاده كنيد.


۲. آب‌دوغ (پس‌آب كره)

آب‌دوغ حاوي اسيد لاكتيك است، ك نه تنها به ترميم و جوانسازي پوست كمك مي‌كند، مي‌تواند لكه هاي پوستي را نيز محو كند و پوست را سالم‌تر سازد. تنها چيزي كه براي اين درمان نياز داريد يك كاسه آب‌دوغ و يك گلوله‌ي پنبه است.

گلوله‌ي پنبه را در كاسه‌ي آب‌دوغ خيس كنيد و فشار دهيد تا آب‌دوغ اضافه از آن گرفته شود. پنبه را روي لكه هاي پيري بزنيد و بگذاريد ۱۵ دقيقه بماند؛ بعد آن را با آب ولرم بشوييد. اگر پوستي مستعد آكنه داريد، قبل از استفاده چند قطره آب‌ليمو هم به آن اضافه كنيد. اين كار را به صورت روزانه انجام دهيد تا زماني كه لكه‌ها محو شوند. مي‌توانيد با استفاده از آب‌دوغ براي شستن صورت يا حتي حمام كردن با آن، اين درمان را لذت‌بخش‌تر كنيد.

۳. ليمو

ليمو يكي از موثرترين درمان‌هاي روشن‌كننده‌ي لكه هاي پيري و كك مك و ديگر لكه هاي تيره روي پوست است. اين ميوه داراي اسيد سيتريك است كه با زدودن ايمن سلول‌هاي پوستي مرده و ظاهر كردن لايه‌ي جديدي از پوست، مانند برخي از فرآيندهاي درماني، به رفع لكه‌ها كمك مي‌كند و به پوست درخشندگي مي‌بخشد. نكته‌ي مهم آن است كه بلافاصله پس از استفاده از آب‌ليمو در مقابل نور آفتاب قرار نگيريد، زيرا مي‌تواند باعث شود پوست بيش از قبل تيره شود. هم چنين مراقب باشيد، اگر پوستي فوق العاده حساس داريد، ليمو مي‌تواند باعث قرمزي و سوزش شود ـ در اين صورت شايد بهتر باشد يكي ديگر از درمان‌هاي خانگي اين فهرست را امتحان كنيد، يا ابتدا آب‌ليمو را با گلاب رقيق كنيد.

براي اين درمان به يك ليمو و چاقو نياز داريد. ليمو را برش بزنيد و يك تكه از آن را روي لكه هاي پوستي تان بماليد. بگذاريد آب‌ليمو ۱۵ دقيقه بماند و بعد آب‌كشي كنيد. تكه‌هاي باقي‌مانده را در يخچال نگهداريد. براي گرفتن بهترين نتايج، اين فرآيند را روزي دو بار تكرار كنيد تا لكه هاي پيري ناپديد شوند.

۴. پياز

پياز يكي از موثرترين لكه هاي پيري است زيرا حاوي تركيبات سولفوري است كه مثل يك ضدعفوني‌كننده عمل مي‌كنند، هم چنين داراي اسيد اسيدهايي است كه به لايه‌برداي پوست كمك مي‌كنند. با وجود آن كه بوي ناخوشايندي دارد اما براي كساني كه سركه و ليمو اذيت‌شان مي‌كند، درماني عالي است. فقط به يك پياز و يك چاقو احتياج داريد. پياز را تكه تكه كنيد و دو الي سه بار در روز روي نواحي موردنظر بماليد. بگذاريد ۱۰ الي ۱۵ دقيقه بماند و بعد خوب آبكشي كنيد تا بوي آن از بين برود. براي اثرگذاري بيش‌تر، يك قاشق غذاخوري آب پياز را با دو قاشق غذاخوري عسل مخلوط كرده و همين فرآيند را تكرار كنيد.

۵. قاصدك

بيش‌تر افراد براي رهايي از دست قاصدك‌هاي موجود در چمن و باغ‌هايشان زحمت مي‌كشند، اما قاصدك‌ها در واقع گياهان دارويي فوق العاده‌اي با فوايد بسياري براي مشكلات سلامتي و زيبايي هستند، از جمله آن كه با كمك به حذف سلول‌هاي پوستي مرده و جوانسازي پوست يك درمان خانگي فوق‌العاده براي لكه‌هاي پيري است. فقط چند قاصدك از حياط‌تان بچينيد و ساقه‌شان را جدا كنيد. شيره‌اي را كه از آن خارج مي‌شود روي لكه هاي پيري بماليد. دو بار در روز از آن استفاده كنيد و قبل از آبكشي بگذاريد چند دقيقه بماند. به تدريج متوجه مي‌شويد لكه ها در حال محو شدن هستند و پوست‌تان هم تميزتر و درخشنده‌تر خواهد شد.

۶. پاپايا

پاپايا حاوي آلفاهيدروكسي‌اسيدها است و آنزيم‌هاي خاصي دارد كه مي‌تواند به لايه‌برداري پوست و كاهش جوش‌ها، لكه‌هاي پيري، و مشكلات پوستي ديگر كمك كند و در عين حال ظاهر درخشنده‌تري به پوست‌تان بدهد. يادتان باشد بعضي افراد به پاپايا حساسيت دارند. كارشناسان توصيه مي‌كنند ابتدا يكتست پچ ۲۴ساعته بگيريد، يعني بار اول، فقط روي ناحيه‌ي كوچكي از پوست‌تان امتحان كنيد، ۲۴ ساعت صبر كنيد، و اگر هيچ واكنشي نشان نداديد، مي‌توانيد استفاده از آن را ادامه دهيد.

براي استفاده از درمان پاپايا، به يك پاپاياي سبز و چاقو نياز داريد. يك لايه‌ي نازك از پوست آن را ببريد و بعد قسمت گوشتي پاپايا را به مدت ۲۰ دقيقه روي تمام لكه‌هاي پوستي بگذاريد. به عنوان جايگزين مي‌توانيد پاپايا را به تكه‌هاي كوچك برش زده و با استفاده از يك چنگال به خمير تبديل كنيد. اين خمير را روي لكه هاي پيري استفاده كنيد و قبل از آبكشي بگذاريد حدود ۲۰ دقيقه روي پوست بماند. روزي يك بار از اين درمان استفاده كنيد تا بهترين نتايج را كسب كنيد.


منبع :

naturallivingideas

تظرات ارسال شده