همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

انواع صدمات و آسيب هاي احتمالي مچ پا چيست؟ چگونه ميتوان ان را درمان كرد؟ يكي از مهمترين قسمت هاي بدن، پا است كه بيشترين احتمال آسيب را نيز دارد. مچ پا به دليل نزديكي با زمين و همچنين بيماري هاي مختلف ممكن است بيشترين احتمال آسيب را داشته باشد. عوامل مختلفي وجود دارند كه سبب بيماري و صدمه مچ پا مي شود كه در ادامه به آنها اشاره شده است. در اين مقاله از بخش ارتوپدي دكتر زخم به بررسي انواع صدمات مچ پا و راه هاي درمان آنها مي پردازيم.

پيچ خوردگي مچ پا

پيچ خوردن مچ پا باعث آسيب ديدن لايه اي در بافت ها مي شود كه استخوان هاي مچ پاي شما را كنار هم نگه مي دارد و به آن رباط گفته مي شود. اين اتفاق اغلب زماني مي افتد كه پاي شما شديدا به يك سمت چرخيده مي شود و در اين حالت مچ پاي شما ممكن است كبود و يا متورم شود و نتوانيد وزن خود را بر روي آن بگذاريد و بلند شويد.

مچ پا

در اين شرايط روش RICE  مي تواند بهترين راه درمان باشد:

  • استراحت كردن
  • كمپرس يخ به مدت 20 دقيقه
  • بستن و محكم نگه داشتن آن با يك باند
  • بالا نگه داشتن مچ پا (بالاتر از قلب)

پيچ خوردگي خفيف در كمتر از چند روز بهتر خواهد شد اما اگر بدتر شود، پزشك ممكن است آن را آتل بندي كند و يا براي شما فيزيوتراپي تجويز كند.

آرتريت روماتوئيد مچ پا

سيستم ايمني بدن شما در حالت عادي با ميكروب درمان سوختگي با آب جوش ها مبارزه مي كند، اما گاهي اوقات به مفاصل شما حمله مي كند كه پزشكان اين مشكل را به عنوان آرتريت روماتوئيد تشخيص مي دهند كه معمولا اين بيماري مفاصل شما را در هر دوطرف بدن تحت تاثير قرار مي دهند. اگر شما به اين بيماري مبتلا باشيد، هردو مچ پاي شما احتمال آسيب ديدن را دارند. درد، تورم و احساس سفتي و كرختي در انگشتان پا و قسمت جلوي پا شروع مي شود و به آرامي به سمت مچ پا حركت مي كند. تمرين كردن از جمله فيزيوتراپي، مي تواند به شما كمك كند. همچنين ممكن است پزشك شما استفاده از كفش هاي خاص را به شما پيشنهاد دهد و يا براي تسكين درد و تورم، دارو تجويز كند.

مچ پا

بيماري لوپوس

اين بيماري خود ايمني سبب مي شود كه بدن شما به بافت هاي سالم حمله كند. اين بيماري مي تواند به طور مستقيم مچ پاي شما را تحت تاثير قرار دهد و يا سبب ايجاد مشكلات كليوي شود كه در اين صورت باعت تجمع مايع در مفصل هاي شما مي شود. هيچ درماني براي لوپوس وجود ندارد اما پزشم مي تواند داروهايي براي كنترل آن به شما بدهد. همچنين رژيم غذايي سالم و ورزش منظم مي تواند به شما كمك كنند.

آرتروز مچ پا

مفصل جايي است كه دو استخوان به همديگر مي رسند و غضروف ها قسمت انتهايي هر استخوان را براي ايجاد يك لايه نرم، پوشش مي دهند. با گذشت زمان اين پوشش از بين مي رود و در اين صورت استخوان ها بر روي قيمت پماد زخم بستر يكديگر ساييده مي شوند كه اين مي تواند به درد، سفتي و از دست دادن حركت منجر شود. پزشك شما ممكن است داروهاي ضد التهابي و استروئيدي را براي كاهش تورم، براكت هايي براي ثابت نگه داشتن مچ پا و فيزيوتراپي را به عنوان تمرينات تقويتي به شما توصيه كند و يا ممكن است نياز به جراحي وجود داشته باشد.

بيماري نقرس

انگشت بزرگ پاي شما رايجترين محل براي حمله بيماري نقرس است اما مي تواند روي مچ پاي شما نيز تاثير بگذارد. اين اتفاق هنگامي مي افتد كه زائداتي به نام اسيد اوريك به بلورهاي سوزني شكل تغيير شكل مي دهند و در مفاصل شما تجمع مي كنند و سبب ايجاد درد شديد و تورم مي شود. پزشك شما مي تواند براي درمان اين حمله ها دارو تجويز كند. علاوه بر اين شما نياز به استراحت داريد. رژيم غذايي مخصوص بيماران نقرسي و عادت هاي ورزشي خوب مي توانند حملات و مشكلات ديگر را كمتر كنند.

مچ پا

صافي كف پا

قوس پا فضاي بين پاشنه پا و قسمت توپ مانند پاي شما است. در حالت ايستاده بايد يك قسمت توخالي در اين ناحيه ايجاد شود اما اگر كف پاي شما صاف باشد، مي تواند منجر به آسيب و سايش شود. اين بيماري كه ممكن است مسري باشد، معمولا بدون درد است اما مچ پاي شما مي تواند آسيب ببيند و يا تحريك شود. كفي هاي كمكي و كفش هاي مجهز مي تواند به شما كمك كنند و به عنوان فيزيوتراپي عمل كنند.

شكستگي پماد مديكال هاني مچ پا

سه استخوان تيبيا (شينبون)، فيبولا و تالوس مچ پاي شما را تشكيل مي دهند. ترك و شكستگي در يكي از اين استخوان ها سبب درد، كبودي و ورم مي شود. شما ممكن است با مچ پاي شكسته قادر به راه رفتن باشيد اما قطعا آسان نخواهد بود. در اين حالت پاي خود را با يخ بپوشانيد و محكم نگه داريد تا زمانيكه پزشك آن را معاينه كند زيرا پزشك بهترين نوع درمان را انتخاب خواهد كرد. او ممكن است كه يك اسپلينت و يا آتل به شما بدهد تا استخوان ها را ثابت نگه دارد. در برخي از موارد نيز ممكن است به عمل جراحي نياز باشد.

آشيل تندينيس

يك كشش سخت و ناگهاني مي تواند سبب ايجاد پارگي كوچك در تاندون آشيل كه عضلات ماهيچه ي پا را به پاشنه متصل مي كند، شود. در اين حالت مچ پاي شما ممكن است ورم كند و يا احساس گرما و تحريك پذيري درست در بالاي پاشنه ايجاد شود. داروهاي ضد التهاب مي تواند درد را تسكين درد اما استراحت درمان مهم و كليدي است. كشش و بلند كردن پاشنه به شما كمك مي كند اما لازم است در گام اول به پزشك يا ارتوپد مراجعه كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده