همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان خانگي براي از بين رفتن جاي جوش(بخش اول )

از بين بردن جاي جوش دغدغه بسياري از جوانان و نوجوانان و گاهي اوقات هم بزرگسالان است. معمولا جوش هاي دوران بلوغ، جوش هاي حاصل از استرس و اضطراب و يا جوش هايي كه به خاطر مصرف مواد غذايي چرب و شيرين و اصطلاحا گرم مزاج و همينطور جوش هايي كه به خاطر مصرف مواد آرايشي نامرغوب روي صورت ظاهر مي‌شود پس از مدتي جاي بدشكل و ناخوشايندي از خود برجاي مي گذارد و همين موضوع باعث نگراني و تشويش دائمي افراد مي شود.

جاي جوش چيست؟

جاي جوش معمولا در پايان التهاب پوستي يا جوش اتفاق مي‌افتد. اين لكه‌هاي پررنگ زماني ظاهر مي‌شوند كه فوليكول‌هاي مو يا حتي منافذ پوست‌تان به خاطر چربي بيش از حد، سلول‌هاي پوستي مرده يا ارگانيسم‌هاي ميكروسكوپي مانند باكتري‌ها متورم مي‌شوند. زماني كه ورم اين منافذ مي‌خوابد باعث شكستگي در جداكننده‌ي فوليكول مي‌شود. در صورتي كه اين شكاف نزديك سطح پوست رخ بدهد، زخم ناچيز خواهد بود و به سرعت ترميم مي‌شود. عفونت جوش، بافت محكم پوست را تخريب مي‌كند و تبديل به جاي جوش روي صورت مي‌شود. در صورتي كه اين جاي جوش‌ها به درستي درمان نشوند، احتمال دارد التهاب جوش‌ها عود كند زيرا ميكروب‌هاي ناحيه‌ي پوستي درگير، كاملا از بين نمي‌روند.

دلايل اصلي جاي جوش

زماني كه جوش هاي ملتهب به شدت در پوست نفوذ مي‌كنند، علاوه بر پوست به بافت زيرين آن هم آسيب مي‌زنند. وقتي اين جوش‌ها خوب شوند، بدن‌مان سعي مي‌كند آسيب ناشي از جوش را ترميم كند. در حين فرآيند بهبودي، بدن شروع به توليد كلاژن مي‌كند. كلاژن اساسا ماده‌اي است كه پوست را تقويت مي‌كند. وقتي بدن كلاژن خيلي كم يا حتي خيلي زياد توليد كند شاهد جاي جوش‌ها خواهيم بود. نوع اسكاري كه مشاهده مي‌كنيد به مقدار كلاژن توليدي بدن‌تان بستگي دارد.

۱. ماسك تخم‌مرغ و روغن زيتون

بهترين و موثرترين ماسك براي از بين بردن جاي جوش ، زرده تخم‌مرغ به همراه يك قاشق غذاخوري روغن زيتون و همين ميزان عسل است.

دستورالعمل

زرده تخم‌مرغ به همراه يك قاشق غذاخوري روغن زيتون و يك قاشق غذاخوري عسل مخلوط كنيد و ماسك را به مدت ۲۰ دقيقه، يك روز در ميان و براي حداقل ۲ ماه استفاده كنيد. و آن را با آب ولرم بشوييد.

از بين بردن جاي جوش ۲. ماسك زردچوبه و نعناع

اين ماسك براي از بين بردن جاي جوش واقعا معجزه ميكند و از امتحان آن پشيمان نمي شويد.

دستورالعمل

مخلوط يكنواختي از پودر زردچوبه و آب نعناع درست كنيد. آن را روي جاي جوش بزنيد. بگذاريد حدود ۲۰ دقيقه باقي بماند.آن را با آب گرم بشوييد.

مطلب مرتبط: از بين بردن جوش هاي سرسياه

۳. ماسك خيار و ماست

لبنيات داراي آلفا هيدروكسي اسيد طبيعي هستند، محصولات لبني مشتقات شير بوده و به طورمشابه با موارد ذكر شده در احياي پوست و از بين بردن جاي جوش موثر هستند. خيار غني از ويتامين Aو B۱، C است كه كمك مي‌كند ميزان لكه‌هاي پوست كم شود. به علاوه خاصيت تسكين بخشي دارد.

دستورالعمل

خيار را برداريد و آب آن را بگيريد.ماست يا يك نوع لبنيات كه انتخاب شماست به آن اضافه كنيد.مخلوط يكنواختي از اينها درست كنيد.روي محل جوش‌ها بماليد.بگذاريد ۱۵-۲۰ دقيقه باقي بماندو با آب معمولي بشوييد.

مطلب مرتبط : جوش صورت: ۴۱ درمان خانگي جوش صورت(كيستي)

از بين بردن جاي جوش ۴. ماسك چاي سبز

داروهاي طبيعي مي‌توانند به درمان التهاب‌هاي پوست بر اثر استفاده از مواد آرايشي كمك كند.مي توانيد از چاي سبز به عنوان يك آنتي اكسيدان براي پوستي نرم و عاري از لك استفاده كنيد.

دستورالعمل

براي از بين بردن جاي جوش تمام كاري كه بايد انجام دهيد جوشاندن يك قوري چاي سبز است و بگذاريد خنك شده و سپس با يك گلوله پنبه به روي ناحيه لك دار بر اثر جاي جوش بزنيد، نيازي به آبكشي نيست و مي‌توانيد آن را در سراسر شب و به طور مرتب روزانه از اين روش استفاده كنيد.

مطلب مرتبط: ۱۰درمان خانگي برتر براي رفع چين و چروك پوست

۵. ماسك روغن زيتون

روغن زيتون خواص متعددي از جمله قابليت پاك‌سازي جاي جوش را دارد و به عنوان يك آنتي اكسيدان و لوسيون طبيعي روي پوست عمل مي‌كند.

دستورالعمل

شما بايد صورت خود را با آب ولرم شسته و سپس آن را خشك كنيد. مقداري روغن زيتون روي دست ريخته و سپس به آرامي روي جاي جوش‌ها را ماساژ دهيد و سپس به مدت ۲ ساعت صبر كنيد. سپس صورت را با يك مايع شستشوي صورت حاوي گليسيرين بشوييد. اين فرآيند را بايد تكرار كنيد تا شاهد نتايج آن شويد.

۶. تخم شنبليله

تخم شنبليله براي درمان طبيعي جاي جوش بسيار عالي است. تخم شنبليله را برزگر يوناني يا ريشه‌ي نوپايي نيز مي نامند. استفاده از آن براي ترميم و تسكين سوزش قدمت بسياري دارد. حاوي آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي است كه برا درمان بافت پوست بسيار مفيدند. در حالي كه انتظار مي‌رود بررسي‌هاي تجربي بيش‌تري انجام شود تا خاصيت تخم شنبليله را در درمان مشكلات پوستي تاييد، صدها سال راه حل طبيعي معروفي براي درمان التهاب جوش بوده است.

مطلب مرتبط : لكه هاي پوست :۲۵ درمان خانگي لكه هاي تيره كه واقعا اثر مي‌كنند

دستورالعمل

اگر مي‌خواهيد از اين درمان استفاده كنيد، بايد ۲ قاشق غذاخوري تخم شنبليه، آب و يك ماهيتابه تهيه كنيد.

يك ماهيتابه‌ي كوچك را روي حرارت بگذاريد. ۲ فنجان آب و تخم شنبليله را به آن اضافه كنيد. بگذاريد چند دقيقه بجوشد و آن‌ها را بسابيد تا به يك خمير چسبناك تبديل شود. آن را در جاي خنكي نگهداريد. مي‌توانيد آن را در يخچال هم نگهداري كنيد. مقدار كمي از اين ماده را روي جاي جوش‌ها بگذاريد و اجازه دهيد ۱۵ دقيقه بماند. سپس پوست‌تان را با آب گرم بشوييد.

توجه: خمير شنبليله را بيش از ۲۰ دقيقه روي پوست نگذاريد. مي‌توانيد با گلوله‌هاي پنبه صورت‌تان را پاك كنيد.

۷. آب ليمو

در حالي كه رويكردهاي متفاوتي براي درمان جاي جوش وجود دارد، شايد هيچ‌كدام مانند استفاده از آب ليمو مقرون به صرفه و خانگي نباشد. آب ليموي تازه حاوي اسيد ال‌آسكوربيك است. اين اسيد يك قابض متداول است كه التهاب جوش را خشك مي‌كند، و به خاطر آنتي‌باكتريال بودن، مبارزه عليه باكتري‌هاي مولد جوش را تشديد مي‌كند. آب ليمو اگر درست استفاده شود مي‌تواند به شدت موثر باشد. هنگام استفاده از آب ليمو از آفتاب دوري كنيد. زيرا مي‌تواند به پوست آسيب بزند!

دستورالعمل

اگر مي‌خواهيد جاي جوش‌هايتان را كاهش دهيد، مي‌توانيد به راحتي از ليمو استفاده كنيد. براي استفاده از اين درمان، فقط به ۲ الي ۳ قاشق چايخوري آب ليمو و يك گلوله‌ي پنبه نياز داريد. با استفاده از گلوله‌ي پنبه آب ليمو را روي تمام پوست‌تان استفاده كنيد و بگذاريد ۳۰ دقيقه بماند. هم‌چنين مي‌توانيد قبل از خواب از آن استفاده كنيد. اين فرآيند را بايد ۲ الي ۳ بار در هفته انجام دهيد.

توجه: آب ليمو براي پوست بسيار مفيد است. با اين وجود، شايد كمي سوزش احساس كنيد. در اين صورت مي‌توانيد پوست‌تان را پس از ۱۰ دقيقه با آب سرد بشوييد.

۸. جوش شيرين و آب

جوش شيرين به خاطر تاثير پوسته‌ريزي كه دارد، يك راه حل رايج براي رهايي از شر جاي جوش است. مي‌توان به راحتي از جوش شيرين استفاده كرد تا پوست را لايه‌برداري كند و حضور جاي جوش‌ها را به حداقل برساند.

دستورالعمل

۲ الي ۳ قاشق چايخوري جوش شيرين و ۲ قاشق چايخوري آب را با هم مخلوط كنيد تا يك خمير غليظ به دست آيد. آن را روي نواحي آسيب‌ديده بگذاريد و با حركات دوراني ماساژ دهيد. اجازه دهيد ۳ دقيقه بماند. سپس صورت را با آب سرد بشوييد. متوجه مي‌شويد پوست‌تان صاف و درخشان شده است.

توجه: اين خمير را بيش از ۸ دقيقه روي پوست نگذاريد. صورت‌تان را با آب سرد بشوييد.

۹. آب ليمو و گليسرين

افرادا زيادي از خواص جادوي گليسرين آگاه هستند. گليسرين قدرت درمان بالايي دارد. به راحتي هر نوع جاي جوش را از بين مي‌برد. براي درمان جاي جوش‌هايتان فقط كافي است دو بار در روز از ماسك گليسرين استفاده كنيد. پوست خشك مي‌تواند باعث به خارش و پوسته پوسته شدن شود، در نتيجه با ايجاد سلول‌هاي پوستي مرده منافذ پوست‌تان را مسدود كرده و باعث التهاب و جوش مي‌شود.

خاصيت اشباع‌كننده‌ي گليسرين به منافذ اجازه تنفس مي‌دهد، رطوبت آن را حفظ مي‌كند و از مسدود شدن ان‌ها جلوگيري مي‌كند. در نتيجه، يكي از دلايل اصلي جوش، يعني منافذ بسته را هدف قرار مي‌دهد. با پر كردن شكستگي‌ها و حفرات روي سطح پوست به ان ظاهري صاف‌تر وسالم‌تر مي‌بخشد. گليسرين علاوه‌بر خواص مختلفي كه دارد، مي‌تواند با بيماري‌هاي واگيردار، آلودگي‌هاي باكتريايي و مسائل پوستي مانند پسوريازيس و درماتيت مبارزه كند. مي‌توانيد اين ماسك گليسرين و آب ليمو را دو بار در روز استفاده كنيد تا از نتايج جادويي آن بهره‌مند شويد. فقط دستورالعمل تهيه‌ي آن را بخوانيد.

دستورالعمل

۳ قاشق چايخوري آب ليمو را با سه قطره گليسرين مخلوط كنيد و ان را روي نواحي آسيب‌ديده استفاده كنيد. مي‌توانيد بگذاريد در طول شب روي پوست‌تان بماند يا پس از يك ساعت آن را بشوييد. اين كار باعث مي‌شود پوست‌تان صاف شود. قدرت درماني آب ليمو و گليسرين به كاهش جاي جوش‌ها كمك مي‌كند.

توجه: اگر پوست‌تان خيلي چرب است، اين ماسك را بيش از ۳۰ دقيقه روي پوست نگذاريد.

مطلب مرتبط : لكه هاي پيري: ۱۴ درمان خانگي لكه هاي پيري كه معجزه مي‌كند

سفيده‌ي تخم مرغ خواص ترميم‌كننده‌ي فوق‌العاده‌اي دارد كه به بهبود جاي جوش‌ها كمك مي‌كند و آن‌ها را محو مي‌سازد. سفيده‌ي تخم‌مرغ سرشار از پروتئين و آمينواسيدهايي است كه مي‌توانند منافذ را تنگ كنند و علاوه بر روشن كردن پوست آسيب ديده از جوش‌هاي جديد جلوگيري مي‌كند.

دستورالعمل

يك كاسه‌ي كوچك برداريد و ۱ سفيده‌ي تخم‌مرغ را آن‌قدر هم بزنيد كه كف كند و سفيد شود. با استفاده از انگشت‌هايتان سفيد‌ه‌هاي تخم‌مرغ را آرام روي پوست بماليد ـ روي مناطق آسيب‌ديده تمركز كنيد. بگذاريد سفيده‌هاي تخم‌مرغ روي پوست خشك شود و قبل از شستشو با آب نسبتا گرم چند دقيقه صبر كنيد. اين كار را دو الي سه بار در هفته انجام دهيد.

توجه: اگر پوست‌تان خيلي خشك است، مي‌توانيد پس از شستشوي صورت با آب گرم از روغن زيتون استفاده كنيد.

منبع :

www.bazdeh.org

تظرات ارسال شده