همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
نشانه‌هاي موذي‌ترين سرطان در بدن

انتشار به مناطق ديگر بدن، هيچ علامت و نشانه‌اي ندارند و در اغلب موارد به صورت اتفاقي و در بررسي‌ها و چكاب كليه با سونوگرافي و يا سي تي اسكن تشخيص داده مي‌شوند. از مشخصات بد اين تومورهاي سرطاني، مقاوم بودن آن‌ها به شيمي درماني و راديوتراپي است.

به گزارش : سرطان كليه يكي از ۱۰ سرطان شايع است و اغلب، مردان بالاي ۵۰ سال را گرفتار خود مي‌كند.

در اينجا شايع‌ترين علائم اين سرطان بيشتر معرفي شده است:

وجود خون در ادرار

خون در ادرار كه به نام هماچوري شناخته مي‌شود، يكي از علائم بارز ابتلا به سرطان كليه است. اغلب حتي مقدار بسيار كمي پانسمان هيدروتك خون در ادرار، مي‌تواند باعث تغيير رنگ آن شود. گاهي اوقات خون در ادرار آن‌قدر ناچيز است كه تنها با آزمايش ادرار مي‌توان آن را تشخيص داد. البته عواملي مانند عفونت مثانه، سنگ كليه، كيست، يا التهاب نيز باعث وجود خون در ادرار مي‌شود. به هر حال در صورت مشاهده اين علامت بايد سريعاً به پزشك مراجعه كرد.

درد پايين كمر

اكثر افراد اين درد را تجربه نمي‌كنند تا زماني كه سرطان به مراحل پيشرفته خود رسيده باشد. درد ناشي از سرطان كليه در يك طرف از پهلو و بالاتر از لگن احساس مي‌شود. اين درد مي‌تواند يك درد مبهم و تيز باشد. اگر هرگونه درد ناگهاني را در پهلوي خود احساس كرديد كه براي چند روز ادامه داشت، حتماً به پزشك مراجعه كنيد.

وجود توده در شكم

وجود توده در شكم مي‌تواند علامت هشداردهنده ابتلا به سرطان تندروت پلاس كليه باشد. حس كردن توده كليوي سخت است چون بيشتر در اعماق شكم وجود دارد. كشف اين توده پزشك را وادار به سفارش آزمايش‌هايي مانند سونوگرافي و سي تي اسكن مي‌كند. البته در نظر داشته باشيد كه اغلب اين توده‌ها هميشه نشان دهنده ابتلا به سرطان نيستند.

كم‌خوني و خستگي

خستگي يك علامت شناخته شده در مورد اغلب سرطان‌ها است. خستگي ناشي از سرطان با خستگي معمولي تفاوت دارد و با خواب و استراحت برطرف نمي‌شود. اين خستگي با فعاليت‌هاي روزمره و طبيعي تداخل دارد و مي‌تواند فرد را تحريك پذير و ضعيف كند. هرگونه خستگي غيرمعمول بايد به اطلاع پزشك رسانده شود.

از دست دادن اشتها، تب و از دست دادن وزن

يكي از نشانه‌هاي رايج سرطان، از دست دادن ناگهاني و غيرمنتظره وزن است؛ بدون اين‌كه بيمار از رژيم غذايي خاصي تبعيت پماد مدي هاني كرده باشد. تب با علت ناشناخته نيز ممكن است همراه با ساير علائم، نشانه‌اي از ابتلا به سرطان كليه باشد.

تشخيص

اگر بيمار علائمي داشت كه مشابه سرطان كليه بود، پزشك يك يا بيشتر از اين آزمايش‌ها را در مورد او انجام مي‌دهد:

تست بدني

پزشك علائم حياتي مثل تب و فشار خون بيمار را چك كرده و پهلوهاي او را لمس مي‌كند.

تست ادرار

براي چك كردن خون در ادرار

تست خون

براي اندازه گيري موادي مثل كراتينين (غلظت زياد كراتينين به اين معني است كه كليه‌ها كار خود را درست انجام نمي‌دهند).

تست آي وي پي

پزشك رنگ خاصي را به درون وريدي در بازو تزريق مي‌كند. رنگ در بدن حركت مي‌كند و به وسيله كليه‌ها دريافت مي‌شود. رنگ باعث درخشش كليه‌ها در زير اشعه ايكس مي‌گردد. مقداري پانسمان هارتمن از اشعه ايكس رنگ را هنگام عبور از مثانه و حالب رديابي مي‌كند. اشعه ايكس مي‌تواند تومورهاي كليه و مشكلات ديگر را نشان دهد.

سي تي اسكن

دستگاه توليدكننده اشعه ايكس به كامپيوتري متصل است و يك سري عكس از جزئيات كليه مي‌گيرد.

تست ماوراي صوت

از امواج فوق صوت كه افراد آن را نمي‌شنوند استفاده مي‌گردد. امواج از كليه بازتاب مي‌شوند و پژواك آن‌ها توسط رايانه‌اي دريافت و تصاويري تحت عنوان سونوگرام ساخته مي‌شود.

بيوپسي (نمونه‌برداري)

عبارت است از خارج كردن تكه‌اي از بافت كليه براي بررسي سلول‌هاي سرطاني.

تأخير نكنيد!

متأسفانه اغلب علائم باليني سرطان كليه، تا رسيدن به مراحل پيشرفته خود را نشان نمي‌دهند. به همين دليل مهم است كه در صورت مشاهده هركدام از علائم ذكرشده، به پزشك مراجعه بيماري پوستي كنيد. اگر سابقه خانوادگي ابتلا به سرطان را داريد، تسريع مراجعه به پزشك در شما اهميت چند برابر دارد. به ياد داشته باشيد كه بسياري از علائم سرطان كليه خوش‌خيم و قابل پيشگيري هستند. هرچه زودتر با اين علائم به پزشك مراجعه كنيد، گزينه‌هاي درماني بيشتري نيز پيش روي شما قرار دارد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده