همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماري عجيبي كه سراغ سيگاري ها مي آيد

انسدادي، نوعي اختلال انسدادي غيرآترواسكلروتيك سرخرگ‌ها و سياهرگ‌هاي چسب زخم بستر كوچك تا متوسط در اندام‌هاي فوقاني و تحتاني استعمال دخانيات ابتلا به اين بيماري را تشديد مي‌كند.

به گزارش : محمدرضا كلانتر معتمدي، در نشست هيات مديره انجمن جراحان عروق ايران در بيمارستان كرم رژودرم براي گوشت اضافه شهداي تجريش، افزود: علت اين انسداد التهاب مكرر و پيش رونده و ايجاد لخته در ديواره رگ ها است و از علائم اين بيماري مي توان به درد متناوب انگشتان و زخم‌هاي دردناك بر روي پماد زخم بستر نوك انگشتان دست و پا اشاره كرد.

وي با بيان اينكه بيماري برگر درمان قطعي ندارد و گاه منجر به قطع عضو مي شود، ادامه داد: اين بيماري شيوع جهاني دارد ولي بيشتر در خاورميانه، مديترانه و خاور دور مشاهده مي‌شود و شيوع درمان تاول سوختگي با آب جوش آن با افزايش مصرف سيگار در جوامع نسبت مستقيم دارد.

رئيس انجمن جراحان عروق ايران، گفت: با توجه به اينكه ابتلا به بيماري برگر معمولاً با استفاده از مشتقات تنباكو به خصوص مري انسان سيگار ارتباط دارد، تنها راه جلوگيري از پيشروي سريع بيماري در فرد، ترك كامل سيگار و فرآورده‌هاي تنباكو است.

بر اساس آخرين آمار ها در حال حاضر ۲۴ درصد مردان و ۳,۵ تا ۴ درصد زنان در ايران سيگار مي كشند و سن مصرف سيگار به ۱۳ سال هم رسيده است و ماهانه ۵ ميليارد و روزانه افزون بر ۱۶۶ميليون نخ سيگار در كشور مصرف مي‌شود.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده