همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بايد و نبايدهاي مصرف سياه دانه

و اطباي طب سنتي ايران، هند و چين از سياه‌دانه، روغن و عصاره آن به صورت موضعي و خوراكي براي درمان بسياري از بيماري‌ها...

به گزارش به اعتقاد اين گروه از درمانگران مصرف سياه دانه مي‌تواند در درمان بسياري از بيماري‌ها از قبيل بيماري‌هاي دستگاه كليه، دستگاه گوارش (مثل نفخ، تورم معده، زخم معده) و پيشگيري از ابتلا به انواع بيماري‌هاي مزمن و سرطان موثر باشد. مصرف موضعي و خوراكي سياه‌دانه علاوه بر جنبه درماني در حوزه بهداشت و زيبايي نيز كاركرد‌هاي متنوعي دارد كه مهم‌ترين آن درمان جوش‌هاي چركي و ناشي از چربي پوست است.

درمان نفخ دردناك شكم

نفخ يكي از شايع‌ترين اختلال‌هايي است كه امروزه بسياري از مردم آن را تجربه مي‌كنند. پيدايش اين اختلال رابطه زيادي با شيوه زندگي و نوع رژيم غذايي و حتي زياده‌روي در مصرف غذا‌ها دارد. از ديدگاه درمانگران طب سنتي مصرف سياه‌دانه مي‌تواند نفخ و درد‌هاي ناشي از آن را در بيشتر افرادي كه به نفخ معده دچار هستند درمان كند. البته در برخي متون اشاره شده در صورتي كه پودر تخم سياه‌دانه را با پودر دارچين مخلوط كرده و اندكي از اين مخلوط را روي غذايشان بپاشند به درمان نفخ معده كمك و درد‌هاي ناشي از آن را كنترل مي‌كند.

پوستي چشم درد صاف و يكدست مي‌خواهيد

در برخي متون طب سنتي به اين نكته اشاره شده كه استفاده موضعي از تخم سياه‌دانه و روغن كنجد براي درمان جوش‌هاي زيرپوستي بسيار موثر است. اين درمان‌گران براي تهيه اين تركيب به بيماران‌شان توصيه مي‌كنند روغن كنجد و پودر سياه‌دانه را با يكديگر تركيب كرده و آن را روي پوست صورت ماسك كنند.

استفاده از اين تركيب به مدت ۲ هفته به بهبود جوش‌هاي زيرپوستي منجر مي‌شود، اما هنگام استفاده از اين تركيب بايد مراقب بود كه بيش از اندازه از اين روغن روي پوست استفاده نكنيد چرا كه استفاده بيش از اندازه از انواع روغن‌ها موجب بسته شدن منافذ پوستي مي‌شود. براي استفاده از اين تركيب بايد سرانگشتان‌تان را اندكي به اين روغن آغشته كنيد و روي پوست‌تان ماساژ دهيد.

براي افرادي كه شيمي‌درماني كرده‌اند

يكي ديگر از خواص سياه‌دانه و عصاره به دست آمده از آن كاهش عوارض ناشي از مصرف دارو‌هاي شيميايي و مدرني است كه امروزه براي درمان بيماري‌هاي سخت و مزمن همچون سرطان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

دانه‌هاي سياه دانه و روغن گرفته شده از آن به دليل خواص درماني ويژه‌اي كه دارد از جمله بهترين دارو‌هاي گياهي و طبيعي براي بيماراني محسوب مي‌شود كه به دليل شيمي‌درماني يا مصرف ژل زخم پرونتوسان دارو‌هاي شيميايي دچار نارسايي و اختلال در عملكرد كليه‌ها شده‌اند. با مصرف روغن سياه دانه مي‌توان مانع از دفع پروتئين از ادرار شد و تا حد زيادي كراتين موجود در خون را كنترل و مهار كرد. از اين رو افرادي كه در معرض شيمي‌درماني قرار دارند، مي‌توانند با مشاوره با درمانگر طب سنتي و مصرف سياه دانه بخشي از عوارض جانبي شيمي‌درماني را بر كليه‌هاي‌شان كنترل كنند.

نكاتي درباره سياه‌دانه كه بايد بدانيد

  • سياه دانه خواص درماني بي‌شماري دارد كه در كنار برخي گياهان يا روغن‌هاي طبيعي ديگر مي‌تواند تاثيرات درماني موثر و كم‌نظيري در كنترل بيماري‌ها و درمان آن‌ها داشته باشد.
  • مخلوط پودر سياه‌دانه و عسل به ترتيب به ميزان ۲۵ و ۱۰۰ گرم و ميل كردن آن هنگام سردرد به تسكين درد‌هاي ناحيه سر و جمجمه كمك مي‌كند.
  • افرادي كه بعد از ابتلا به سرماخوردگي مدام عطسه مي‌كنند مي توانند جوشانده مخلوط سياه دانه بوداده و روغن زيتون را به مدت يك دقيقه روي پيشاني خود مرهم كنند. اين مخلوط به آن‌ها كمك مي‌كند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.
  • برخي از درمانگران طب سنتي بر اين باورند كه سياه دانه جويده شده و تركيب شده با بزاق دهان موجب درمان زگيل مي‌شود.
  • افراد مبتلا به سينوزيت بهتر است در فصل پاييز هفته‌اي اسپري linovera يك بار از بخور سياه دانه استفاده كنند.
  • مصرف سياه دانه در وعده‌هاي غذايي براي خانم‌هاي سردمزاجي كه شير آن‌ها براي نوزادشان كم است موثر است و به مرور موجب افزايش شير آن‌ها مي‌شود.

تسكين درد‌هاي شكمي

خانم‌هاي بارداري كه در روز‌هاي پاياني دوران بارداري قرار دارند و در انتظار تولد فرزند خود به سر مي‌برند با شروع درد‌هاي شكمي يا درد‌هاي زايمان مي‌توانند از تركيب سياه دانه و عسل براي كنترل درد و افزايش مقاومت و توان بدن‌شان استفاده كنند. براي تهيه اين تركيب كافي است ۲۵ گرم از پودر الك شده سياه دانه را با ۱۰۰ گرم عسل مخلوط كرده و سپس مقدار اندكي روغن حيواني به آن اضافه كنند.

مصرف اين مخلوط علاوه بر كاهش ميزان درد در ناحيه شكم به افزايش توان و قوت زائو هنگام زايمان كمك مي‌كند. البته فراموش نكنيد كه نبايد خودسرانه از اين مخلوط استفاده كنيد و براي تجربه آن حتما از مشاوره با متخصص طب سنتي و پزشك زنان‌تان بهره بگيرد.

املت يوناني با سياه‌دانه بخوريد

يكي از روش‌هايي كه به كمك آن مي‌توانيد مصرف سياه‌دانه را به برنامه غذايي روزانه‌تان اضافه كنيد تهيه املت يوناني با سياه‌دانه است. براي تهيه اين املت كه مي‌توانيد در وعده صبحانه آن را ميل كنيد ژل پرونتوسان به ۲ عدد تخم‌مرغ، يك عدد گوجه‌فرنگي، كمي پنير سفيد فتا، يك حبه سير، ۲ قاشق سياه‌دانه و اندكي فلفل نياز داريد. براي تهيه اين املت كافي است به اندازه نصف قاشق غذاخوري روغن زيتون در تابه بريزيد و گوجه خرد شده و سير را در آن تفت دهيد. سپس تخم‌مرغ را به آن اضافه كنيد و در آخرين مرحله پخت پنير رنده شده فتا، فلفل و سياه دانه را روي تخم‌مرغ بريزيد. به اين ترتيب به سادگي مي‌توانيد سياه‌دانه را به برنامه غذايي روزانه‌تان اضافه كنيد و از خواص درماني و تسكين دهنده آن بهره ببريد.

پنير با چاشني سياه‌دانه بخوريد

يكي ديگر از روش‌هايي كه مي‌توانيد به كمك آن سياه‌دانه را به سبد غذايي خانواده اضافه كنيد استفاده از پودر تخم سياه‌دانه با پنير در وعده صبحانه يا ميان‌وعده عصر است. مي‌توانيد با پودر كردن تخم سياه‌دانه و پاشيدن آن روي پنيري كه تصميم داريد ميل كنيد يك پنير با چاشني سياه‌دانه در منزل تهيه و از آن براي بهره بردن از خواص سياه‌دانه استفاده كنيد.

نسخه‌اي براي درمان جوش‌هاي چركي

اگر در گروه جوان‌هايي قرار داريد كه از دست جوش‌هاي التهابي و ترشحات چركي آن رنج مي‌بريد، مي‌توانيد با استفاده از خمير سياه دانه براي درمان اين جوش‌ها كه غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود مي‌آيد و در برخي موارد تا جواني افراد ادامه پيدا مي‌كند، اقدام كنيد. براي تهيه اين خمير بي براوون كافي است ۲ قاشق پودر سياه دانه را با مقداري سركه تركيب كرده و آن را روي صورت خود ماسك كنيد. اين تركيب كمك مي‌كند جوش‌هاي التهابي و چركي به مرور خشك و برطرف شوند.

منبع: زندگي آنلاين | برترينها



منبع

تظرات ارسال شده