همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آشنايي با نوع تغذيه پرندگان شكاري و نحوه غذا دادان به آن‌ها

رعايت اصول تغذيه پرندگان شكاري از مهمترين نكات نگهداري از اين جانوران است. بهترين غذا براي پرنده شكاري همان غذايي است كه مبتني بر طبيعت او در محيط آزاد است. گوشت، چربي، كرك و پر، استخوان و مكمل‌هاي معدني جيره غذايي اين پرندگان را تشكيل مي‌دهد.

آشنايي با نوع تغذيه پرندگان شكاري

دكتر زخم|
سرويس گياهان و حيوانات - پرندگان شكاري مانند عقاب، قرقي، شاهين، جغد، كركس و ... در كشور ما و حومه شهر‌ها زياد يافت مي‌شوند و در صورت آزاد بودن در طبيعت از ساير پرندگان و جوجه‌هاي آن‌ها و برخي نيز از پستانداران و جوندگان كوچك تغذيه مي‌كنند. اگر بر حسب اتفاق به يكي از آن‌ها برخورديد كه صدمه ديده و نياز به مراقبت دارد، يا قصد نگهداري از آن‌ها را به عنوان حيوان خانگي داريد، مطالعه اين مطلب به شما درباره نوع تغذيه پرندگان شكاري و نحوه غذا دادن به اين پرندگان زيبا كمك مي‌كند.


اصول تغذيه پرندگان شكاري

نحوه تغذيه پرندگان شكاري در محيط آزاد و طبيعت وحش به گونه، جنس، سن، وضعيت فيزيكي، وزن و جثه پرنده بستگي مستقيم دارد. عده‌اي از اين پرندگان از جوجه پرندگان ديگر تغذيه و عده‌اي از پستانداران و جوندگان كوچك مانند نمايندگي محصولات هارتمن خرگوش، موش و ... تغذيه مي‌كنند. همچنين برخي پرندگان شكاري لاشخور بوده از لاشه جانواران ديگر براي تامين مواد غذايي مورد نياز خود استفاده مي‌كنند. آنچه مهم است اين پرندگان شكاري طي سال‌ها تكامل تبديل به شكارچياني ماهر شده‌اند و زندگي و سلامت آن‌ها در شكار كردن، كشتن و تغذيه از حيوانات ديگر است.
به طور كلي سلامتي يك پرنده شكاري ارتباط مستقيم با نوع تغذيه آن دارد. بهترين غذا براي پرنده شكاري همان غذايي است كه مبتني بر غذاي طبيعي او در محيط آزاد باشد.

مواد غذايي موجود در جيره غذايي پرندگان شكاري

  • گوشت: غذاي اصلي پرندگان شكاري گوشت است و بيش از نيمي از غذاي اصلي پرنده را تشكيل مي‌دهد. استفاده از جوجه چند روزه مرغ براي جوجه پرندگان شكاري، بلدرچين، كبوتر، موش، كبك پرورشي و خرگوش پرورشي متداول‌ترين غذاهاست. در بين اين جيره غذايي، مي‌توانيد از دل گاو يا گوشت قرمز، گوشت مرغ به صورت يك يا دو روز در ميان براي پرندگان بالغ استفاده كنيد.

  • چربي: برخي از نگهدارندگان پرندگان شكاري، چربي را به طور كامل از رژيم غذايي پرنده حذف مي‌كنند. اين عمل باعث ضعيف شدن پرنده مي‌شود. بنابراين توصيه مي‌كنيم براي داشتن پرنده‌اي پرانرژي و سالم، چربي به مقدار كافي در جيره غذايي پرنده وجود داشته باشد. براي دادن چربي مي‌توانيد چربي موجود در بقاياي گوشت را در يخچال نگهداري كنيد و هر بار مقداري از آن را جدا كرده و در اختيار پرنده قرار دهيد.

  • استخوان: علاوه پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد بر تغذيه پرندگان شكاري با گوشت و چربي، دادن استخوان نيز براي تغذيه آن‌ها ضروري است. استخوان‌هاي بزرگ قلم گاو و گوسفند را جدا كنيد و هر بار مقداري در اختيار پرنده قرار دهيد تا پرنده، مواد معدني مورد نياز خودش را از طريق آن تامين كند. همچنين جالب است بدانيد ضربه زدن با منقار به استخوان‌هاي بزرگ براي حفظ سلامت منقار و رشد طبيعي آن براي پرنده ضروري است. پيشنهاد مي‌كنيم تعداي از استخوان‌ها را شكسته و به پرنده بدهيد تا به خوبي از مغز استخوان تغذيه كند و مواد غذايي مورد نياز خود را به دست آورد.

  • خز و پر: براي تغذيه پرندگان شكاري نياز به مقداري خز و پر ساير پرندگان نياز داريد. وجود اين پر‌ها يك كمك هاضم طبيعي براي پرنده به شمار مي‌رود و باعث پاك شدن چينه‌دان نيز مي‌شود.

  • مكمل‌هاي غذايي: لازم است مولتي ويتامين و عناصر معدني و فسفر و كلسيم را به صورت دستي به غذاي پرنده شكاري براي پيشگيري از بيماري‌ها اضافه كنيد. طبق منابع علمي، جيره غذايي توصيه شده براي پرندگان شكاري بايد شامل ۴۵ الي ۵۰ درصد پروتئين خالص، ۱۸ الي ۲۰ درصد اسيد چرب و ۲/۲ تا ۲/۵ درصد فيبر خام باشد. همچنين حتما از كلسيم و مكمل‌هاي عناصر كمياب استفاده كنيد به اين دليل كه يكي از مشكلاتي كه بيشتر پرندگان شكاري - كه تربيت شده و توسط انسان‌ها نگهداري مي‌شوند - هيپوكلسميا (كمبود و پايين بودن غلظت سرمي كلسيم در خون) و كمبود املاح و ويتامين است كه به شكل عجيب حيوان را زمين‌گير خواهد كرد.

آشنايي با نوع تغذيه پرندگان شكاري و نحوه غذا دادان

ژل هيدروزورب

جالب است بدانيد: تفاوت شاهين و قرقي در چيست؟

ساير نكات مهم در تغذيه پرندگان شكاري و نحوه غذا دادن

۱- از دادن غذا و گوشت يخ زده به پرنده شكاري اجتناب كنيد و اگر از گوشت منجمد براي تغذيه پرنده استفاده مي‌كنيد آن را از شب قبل، از يخچال و فريزر بيرون گذاشته و اجازه دهيد چند ساعتي در هواي معمولي با دماي محيط همدما شود.
۲- غذاي پرنده شكاري را در كف قفس و روي فضولات پرنده قرار ندهيد و باقيمانده غذاي هر روز را به دقت جمع‌آوري كنيد.
۳- براي تامين استخوان مورد نياز پرنده يا در آوردن استخوان از گوشت، هيچگاه با دست استخوان را نشكنيد، زيرا با دست شكستن باعث ايجاد نقاط تيز در استخوان مي‌شود كه آسيب‌هاي جدي مانند زخم، خونريزي و عفونت را براي پرنده به همراه خواهد داشت. بنابراين توصيه مي‌كنيم از قيچي استخوان‌بر استفاده كرده و استخوان‌ها را با مقاطع صاف بشكنيد.
۴- مقدار غذاي مورد نياز پرنده با توجه به جثه پرنده، جنس و وضعيت فيزيكي او متفاوت خواهد بود. هربار در مقدار مناسب غذا جلوي او بگذاريد تا پرنده دچار چاقي مفرط يا برعكس سوء تغذيه نشود.
۵- براي تامين آب مورد نياز پرنده، هر روز مقداري آب تازه را در ظرفي با عمق چند سانتيمتر بريزيد.
۶- ظروف آب و غذاي پرنده را هر چند روز يك بار تميز وريدي شسته و ضدعفوني كنيد تا از بروز بيماري‌ها و انگل در حيوان پيشگيري كرده باشيد.
۷- از دادن گوشت فاسد، گوشت مانده يا لاشه جانوراني كه در طبيعت پيدا مي‌كنيد به پرنده خودداري كنيد؛ زيرا احتمال انتقال انگل و بيماري از لاشه به پرنده وجود دارد.
۸- دقت داشته باشيد جيره‌هاي غذايي پرندگان شكاري در فصول مختلف سال بر اساس دماي هوا و شرايط فيزيولوژيك بدن آن‌ها تغيير مي‌كند؛ مثلا غذاي پرنده در فصل توليدمثل با ديگر فصول متفاوت است. در باغ وحش‌ها و كساني كه به طور حرفه‌اي از پرندگان شكاري نگهداري مي‌كنند، از جداول نياز‌هاي غذايي (NRC) براي تغذيه پرندگان شكاري و تنظيم جيره غذايي روزانه آن‌ها استفاده مي‌شود.


سخن پاياني

نحوه صحيح تغذيه پرندگان شكاري در سلامتي پرنده نقش اصلي دارد و متاسفانه برخلاف عقايد رايج كه از جگر سفيد، پوست گوشت، ضايعات مرغ، ضايعات و آشغال گوشت براي تغذيه اين پرندگان استفاده مي‌كنند، هيچ يك از اين‌ها غذاي پرندگان شكاري نيست و نه تنها ارزش غذايي نداشته، بلكه مي‌توانند ايجاد كننده انواع بيماري‌ها در اين پرندگان باشد. بنابراين پيشنهاد مي‌كنيم اگر نمي‌توانيد هزينه تهيه غذاي سالم پرنده شكاري را تامين كنيد و يا از نظر روحي توان دادن لاشه يا حيوانات زنده را به پرنده شكاري نداريد، بهتر است مسئوليت نگهداري پرندگان شكاري را به عهده نگيريد و اجازه دهيد اين پرندگان در زيستگاه‌هاي اصلي خود يعني طبيعت زندگي گنند.
اگر به پرنده‌اي زخمي برخورده ايد و مي‌خواهيد براي نجات پرنده از او مراقبت كنيد پيشنهاد مي‌كنيم اقدامات اوليه و فوري براي مراقبت از پرنده بيمار (صدمه پماد زخم ديده) را در دكتر زخمبخوانيد. لطفا تجربيات و نظرات خود درباره نگهداري و تغذيه پرندگان شكاري را با ما از طريق بخش نظرات و پرسش‌ها به اشتراك بگذاريد.

برگرفته از: روزنامه اصفهان زيبا

تظرات ارسال شده