همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
رفلاكس در شيرخواران تا چه سني طبيعي است؟

دانست و مهم‌ترين نشانه‌هاي اين ويروس را برشمرد.

به گزارش : علي‌اكبر سياري فوق‌تخصص گوارش كودكان درباره بيماري‌هاي شايع گوارشي در نوزادان اظهار كرد: رفلاكس يكي از مشكلات شايع گوارشي در نوزادان است؛ به طوري‌كه حدود ۶۰ درصد زخم ساق پا شيرخواران تا حدود ۶ ماهگي به رفلاكس دچار هستند. در اين مشكل، شير از معده به مري برگشت مي‌كند. رفلاكس با بيماري رفلاكس متفاوت است، به عبارتي رفلاكس تا ۶ ماهگي طبيعي است و پس از آن بيماري محسوب مي‌شود.

او بيان كرد: نوزادان به علت اينكه شير زياد مي‌خورند، اغلب به استفراغ هم مبتلا مي‌شوند، بنابراين آن‌ها شير را به شكل پنير بالا مي‌آورند.

انواع استفراغ

اين فوق تخصص گوارش كودكان افزود: استفراغ عفونت جاي بخيه سزارين به ۲ نوع فيزيولوژيك و پاتولوژيك تقسيم‌بندي مي‌شود، در استفراغ فيزيولوژيك حال عمومي نوزاد خوب است، شيرخوار وزن طبيعي دارد و خوب شير مي‌خورد. اين نوع استفراغ اغلب در سن چهار تا پنج ماهگي (زير يك سالگي) بهبود پيدا مي‌كند، ولي از هر ۱۰۰ كودك زير يك سال، پنج كودك تا يك سالگي همچنان استفراغ مي‌كنند، مشكل اغلب اين كودكان تا سن ۲ سالگي رفع مي‌شود، بنابراين انواع زخم اگر پس از اين سن كودكي همچنان استفراغ كرد، اين استفراغ پاتولوژيك يا بيماري‌زاست.

سياري تاكيد كرد: بالا آوردن شير به شكل پنير در بين شيرخواران بسيار شايع است، به طوري‌كه ۴۰ تا ۵۰ درصد شيرخواران زير ۵ تا ۶ ماه به اين مشكل دچار هستند.

او تصريح كرد: سرماخوردگي و عفونت‌هاي تنفسي هم در بين كودكان به‌ويژه در فصول پاييز و زمستان بسيار شايع است، ويروسي به نام روتاويروس وجود دارد كه علائمي مانند آبريزش لايتسيموس بيني، تب، سرفه، اسهال و استفراغ را ايجاد مي‌كند. روتاويروس مي‌تواند بسياري از كودكان را در فصل پاييز به اسهال دچار كند، در كشور‌هاي ديگر واكسن اين ويروس به شكل رايگان به كودكان تزريق مي‌شود، اما در ايران با وجود تلاش‌هاي انجام شده نتوانستيم به علت مشكلات مالي اين واكسن را به برنامه واكسيناسيون كودكان اضافه كنيم.

اين فوق تخصص گوارش كودكان گفت: حدود ۲۵ درصد كودكان از يبوست رنج مي‌برند، كودكان اكتي كوت مبتلا به يبوست اغلب از رفتن به دستشويي خودداري مي‌كنند، بنابراين اين موضوع، مشكل آن‌ها را تشديد مي‌كند.

سياري يادآوري كرد: حساسيت غذايي هم به علت وجود مواد افزودني در غذاها، صنعتي شدن جوامع، آلودگي هوا و تغيير سبك زندگي در بين كودكان امروزي بسيار ديده مي‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده