همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
درمان گودي كمر با 3 حركت

بسيار آزاردهنده است، معمولا اين دسته از خانم‌ها، در زمان خريد شلوار با آزاد بودن پشت شلوار در ناحيه كمر مواجه مي‌شوند كه همين مساله آنها را روانه خياطي مي‌كند.

به گزارش : گودي كمر، در اين دسته از خانم‌ها يك مشكل بزرگ است كه شايد چندان به چشم‌شان نيايد ولي به مرور زمان علاوه بر درد، مشكلات بسيار زيادي را برايشان به همراه خواهد داشت. شما با خواندن اين مطلب مي‌توانيد با گودي كمر و عواملي كه تشديدكننده اين مساله است، آشنا شويد.

وقتي درجه‌ها مهم مي‌شود

زماني كه افزايش بيش از حد در گودي كمر ايجاد شود، به چنين حالتي «لوردز كمري» يا كمر گود مي‌گويند. در اين حالت اگر زاويه‌اي كه ستون مهره‌هاي كمري با استخوان خاجي درست مي‌كند، بيشتر از ۳۰ درجه شود در قوس طبيعي كمر، تغيير شكل به وجود مي‌آيد. عوامل مختلفي در ايجاد اين مشكل نقش دارند كه يكي از اين عوامل، ضعف در ماهيچه‌هاي شكمي محسوب مي‌شود. وقتي ماهيچه‌هاي شكم ضعيف باشند، ماهيچه‌هاي مقابل آنها در ناحيه كمر رو به كوتاه شدن مي‌روند و لوزالمعده نتيجه اين مساله، افزايش گودي كمر است. البته ماهيچه‌هاي شكم، به تنهايي عامل ناهنجاري كمر گود نيستند و كوتاهي ماهيچه‌هاي ديگر در پاها هم مي‌توانند در اين مساله نقش داشته باشند.

وقتي ديسك كمر بيرون مي‌زند

كمر گود، مي‌تواند با يكسري عوارض همراه باشد براي مثال، عدم تعادل عضلاني يكي از مهم‌ترين مشكلاتي است كه در اثر ابتلا به كمر گود، ايجاد مي‌شود. در اين حالت، ماهيچه‌هاي شكمي طويل و ضعيف شده و ماهيچه‌هاي پشتي كمر كه بدن را به سمت جلو خم مي‌كنند، كوتاه مي‌شوند. يكي ديگر از مشكلاتي كه در اثر ابتلا به كمر گود به وجود مي‌آيد، تنگي كانال مهره‌اي و فاصله خارهاي مهره‌ها است كه در اين حالت، احتمال ايجاد فشار روي عصب يا عروق خوني نيز وجود دارد. در اين ناهنجاري، فاصله فضاهاي پشتي ديسك‌ها و سطوح مفصلي، كاهش پيدا خواهند كرد و تمامي اين موارد مي‌تواند شانس ابتلا به فتق يا بيرون‌زدگي ديسك كمر را افزايش دهد.

از كجا بايد فهميد؟

گودي‌هاي كمر شديد به راحتي توسط متخصصين و كارشناسان ورزشي، قابل رويت هستند ولي براي اطمينان از افزايش نابه جاي گودي كمر و بررسي ميزان شدت آن، از وسيله مخصوصي مانند خط شاقولي، استفاده مي‌شود كه ميزان گودي كمر را با آن اندازه‌گيري مي‌كنند. كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم روش ديگري كه براي بررسي گودي كمر از آن كمك گرفته مي‌شود، استفاده از صفحه شطرنجي است. همچنين در برخي موارد مي‌توان از راديوگرافي نيز براي پي بردن به مشكل گودي كمر كمك گرفت.

پاشنه‌دار بپوشيد تا گودتر شود!

بسياري از خانم‌ها، علاقه خاصي به پوشيدن كفش پاشنه‌دار دارند و توصيه‌هاي متخصصين را در رابطه با آسيب‌هايي كه پوشيدن اين كفش‌ها مي‌تواند براي بدن ايجاد كند، چندان جدي نمي‌گيرند. كفش‌هاي پاشنه‌دار باعث مي‌شوند، بدن براي حفظ تعادلش تغيير حالت بدهد؛ به همين دليل شكم به سمت جلو متمايل مي‌شود و گودي طبيعي كمر افزايش پيدا مي‌كند. اين مساله به مرور زمان، ستون فقرات را تحت تاثير منفي قرار مي‌دهد و ساختار آن را برهم مي‌زند ضمن اين‌كه براي خانم‌ها ايجاد كمردرد مي‌كند.

كيف مناسب بخريد

بسياري از خانم‌ها، زماني كه يك كيف را مي‌پسندند، آن را سريعا مي‌خرند در حالي‌كه در زمان خريد كيف، بايد به استاندارد بودن آن دقت كرد چون كيف نامناسب، روي ستون فقرات تاثير منفي مي‌گذارد. براي مثال، كوله‌هايي كه بند بسيار بلندي دارد و شانه‌هاي فرد را به سمت عقب مي‌كشند، به مرور زمان باعث افزايش گودي كمر خواهند هيدروژل شد. همچنين خانم‌ها نبايد كيف‌هاي خود، به ويژه كوله‌پشتي را سنگين كنند چون اين مساله نيز منجر به افزايش قوس كمر مي‌شود.

ورزش به دادتان مي‌رسد؟

شايد اين سوال به ذهن‌تان برسد كه براي رهايي از گودي بيش از اندازه كمر، چه بايد كرد؟ پاسخ اين سوال ساده است و با ورزش‌هاي مخصوصي كه متخصصين و كارشناسان ورزشي برايتان در نظر مي‌گيرند، مي‌توانيد از شر گودي بيش از اندازه كمر خلاص شويد البته در شرايطي كه گودي كمر زمينه مادرزادي داشته باشد، به غير از ورزش‌هاي حركات اصلاحي، ممكن است درمان‌هاي ديگري هم براي فرد در نظر گرفته شود. در صورتي كه پزشك ورزشي عامل اصلي كمر گود را ضعف ماهيچه شكمي تشخيص دهد، بايد براي تقويت عضلات، از حركات اصلاحي مخصوصي كمك گرفت.

با عضله‌هاي قوي باردار شويد!

يكي ديگر از مواردي كه مي‌تواند منجر به افزايش گودي كمر شود، بارداري و جلو آمدن شكم است، اين امر به قوس كمر شدت مي‌بخشد، ولي مساله اجتناب‌ناپذيري است. اما آن دسته از خانم‌هايي كه قبل از بارداري، حين بارداري و بعد از بارداري ورزش‌هاي مخصوص تقويت عضلات شكم را زير نظر متخصص طب ورزشي انجام مي‌دهند، كمتر از بقيه دچار افزايش قوس كمر و دردهاي شديد اين ناحيه خواهند شد. بجز اين مساله، بلند پانسمان زخم كردن بار سنگين به شيوه نادرست يا در آغوش گرفتن مداوم فرزند كه با جلو دادن شكم همراه باشد، باعث افزايش قوس كمر مي‌شود كه خانم‌ها بايد به اين مساله دقت كنند.

درمان گودي با ۳ حركت

براي از بين بردن گودي كمر بايد به پشت بخوابيد و كمي زانوهاي خود را خم كرده و كف پاهايتان را روي زمين قرار بدهيد. بعد از قرارگيري در اين حالت، بايد ماهيچه‌هاي ناحيه شكمي را منقبض كرده و باسن را (بدون بلند شدن باسن از سطح صاف) به سمت زمين فشار بدهيد. سپس كتف‌ها را از زمين بالا آورده و براي چند لحظه در اين حالت بمانيد و بعد از مدتي استراحت، اين كار را تكرار كنيد (شبيه به حركت دراز و نشست). روش ديگري كه مي‌تواند به برطرف شدن مشكل شما كمك كند، دراز كشيدن به پشت است. در اين حالت بايد تا جاي ممكن، سر و مقدار كمي از كتف‌ها را به آرامي از روي زمين بلند كرد تا جايي كه ماهيچه‌هاي شكم منقبض و در عين حال هيچ فشاري به گردن وارد نشود.

در نهايت مي‌توان از روش بعدي نيز كمك گرفت در اين روش بايد به پشت خوابيد و زانو و ران‌ها را كمي بيشتر از حالت قبلي خم كرده و درعين‌حال كمي به باسن نزديك كرد. بعد از اين كار، دست‌ها را بايد روي سينه قرار داد و عمل بلند شدن از روي زمين را انجام داد البته بلند شدن از سطح زمين، بايد تا قطره آهن فروزومال جايي باشد كه زاويه تحتاني كتف از روي زمين به اندازه كافي بالا بيايد (دراز و نشست كامل). چنانچه مشكل گودي كمر، به ماهيچه‌هاي خم‌كننده ران مربوط باشد، براي برطرف كردن اين مشكل، تمرينات حركات اصلاحي خاصي براي فرد متناسب با بدن او توسط متخصص پزشكي ورزشي، در نظر گرفته مي‌شود.

منبع: سلامت نيوز



منبع

برچسب ها

تظرات ارسال شده