همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 درمان زخم معده عصبي به ۱۰ روش موثر

مانند بادرنجبويه، دارچين، نعناع، هل، بابونه و زيره سبز و همچنين روش‌هاي مديريت استرس امكان پذير است.

به گزارش ، درد معده دلايل متفاوتي از جمله سوء هاضمه، ريفلاكس، واكنش به لاكتوز و گلوتن دارد. يكي از شايع‌ترين اين دلايل، زخم معده است. اگر فشار‌هاي عصبي و استرس در بروز زخم معده نقش داشته باشند، به آن زخم معده عصبي مي‌گويند كه بسيار شايع است. اما درمان آن چگونه است و چه راه‌هاي خانگي موثري دارد؟

درمان زخم معده عصبي
با توجه به اينكه درمان زخم معده عصبي با استفاده از مواد طبيعي به اين خاطر كه عوارض كمتر و ماندگاري بالاتر دارند، بسيار بهتر از روش‌هاي استفاده از مواد شيميايي است؛ در اينجا روش‌هاي درمان زخم معده عصبي را با استفاده از مواد طبيعي به شما معرفي مي‌كنيم.

۱. هارتمن نعناع
استفاده از نعناع به دليل خاصيت ضد اسپاسمي كه دارد، آن را به گزينه‌اي مفيد براي درمان زخم معده تبديل كرده است. استفاده از چاي نعناع نيز يكي از روش‌هاي خانگي براي درمان زخم معده عصبي است. همچنين عصاره نعناع به صورت روغن نعناع و عرق نعناع نيز مفيد است.

۲. هل
جويدن دانه‌هاي موجود در هل بعد از سرو غذا مي‌تواند باعث هضم راحت‌تر غذا و انجام گوارش با بازدهي بالاتر شود. هل داري طبع گرم و خشك است و تقويت معده و روده از خواص هل محسوب مي‌شود. همچنين هل حالت ترش كردن معده را از بين مي‌برد.

۳. بابونه
مصرف بابونه به صورت چاي، يكي از چاي‌هاي آرامبخش رايج است كه دستگاه گوارشي را تحت تأثير قرار مي‌دهد. چاي بابونه همچنين خاصيت ضد التهابي و ضد اسپاسمي دارد و مي‌تواند به راحتي زخم معده عصبي را تسكين دهد.

۴. زيره سبز
زيره سبز يكي از گياهان دارويي است كه خاصيت آنتي اكسيداني دارد و به صورت عرق زيره سبز، جوشانده و يا به شكل ادويه در غذا مصرف مي‌گردد. زيره سبز معده را تقويت مي‌كند.

۵. دارچين
يكي از گياهان دارويي با عفونت بدن طبع گرم دارچين است. دارچين بسيار خوش بو و خوش طعم است و مي‌تواند زخم معده عصبي را درمان كند. براي مصرف؛ يك قاشق مربا خوري دارچين را به مدت ۱۰ دقيقه در يك ليوان آب بجوشانيد سپس ميل كنيد.

۶. تركيب عسل با آب گرم
عسل يك ماده مغذي طبيعي براي درمان زخم معده عصبي و به طور كل مشكلات معده است.

۷. گلاب
گلاب نيز آرامبخش و تسكين دهنده است و مي‌تواند درمان زخم معده عصبي را تسريع كند.

۸. جوش شيرين
حل كردن يك قاشق چايخوري جوش شيرين در يك فنجان آب گرم در درمان زخم معده عصبي شديد، موثر است.

۹. سركه سيب
يكي از خواص سركه سيب اين است كه هضم را آسان مي‌كند و از اين طريق در درمان زخم معده عصبي ايفاي نقش مي‌كند.

۱۰. بادرنجبويه
بادرنجبويه يكي ديگر از گياهان دارويي از خانواده نعناع است كه بويي متفاوت دارد. بادرنجبويه نفخ معده را كه مي‌تواند ناشي از درد معده عصبي باشد، رفع مي‌كند و باعث تقويت معده مي‌شود.

راهكارهايي براي درمان زخم معده عصبي
عصبي شدن با علائمي از جمله تپش قلب، عرق كردن و شروع درد در معده يا قيمت پانسمان هارتمن گرفتگي معده همراه مي‌شود. همه اين‌ها نشان‌دهنده اهميت فراوان مديريت و كنترل استرس براي پيشگيري از آسيب‌هاي آن بر سلامت است. علاوه بر آن رعايت مواردي در زندگي روزمره به شما براي پيشگيري يا درمان زخم معده عصبي كمك خواهد كرد كه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

در صورت عصبي بودن، از وعده‌هاي غذايي كه سبك باشند استفاده كنيد.
به آرام كردن بدن خود بپردازيد. براي اين كار مي‌توانيد راه‌هايي همچون يوگا و مديتيشن را امتحان كنيد.
الكل و نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مصرف نكنيد. اين كار پس از مدتي استرس و حالت عصبي شما را افزايش مي‌دهد.
سعي كنيد عوامل استرس زاي غير ضروري را از زندگي خود حذف كنيد.
با انجام ورزش‌هاي سبك همچون پياده روي استرس خود را كاهش دهيد. راهكارهايي براي كنترل عصبانيت با ورزش را بياموزيد.
نفس كشيدن خود را آرام و شمرده كنيد.
مصرف مواد غذايي چرب و فاقد فيبر را كنار بگذاريد.
مصرف شكر را تا مي‌توانيد كاهش دهيد.
مقدار وعده‌هاي غذايي خود را كم كنيد و در عوض دفعات آن را بالا ببريد.
چسب هارتمن مصرف ميوه و سبزيجات و به طور كلي مواد غذايي حاوي فيبر را در برنامه غذايي خود قرار دهيد.
حتما از غلات كامل استفاده كنيد.
از خوردن آب غافل نشويد و نوشيدن آب به مقدار زياد را در طول روز و به خصوص هنگام استرس و عصبانيت به خاطر داشته باشيد.

سخن پاياني
استرس و اضطراب از عواملي هستند كه بدن را دستخوش تغيير و تحول مي‌كنند. بدين طريق بدن ضعيف مي‌شود و آسيب‌پذيري آن در برابر بيماري‌ها كاهش مي‌يابد. اثر استرس بر دستگاه گوارشي باعث بروز زخم معده عصبي مي‌شود. با داشتن تغذيه سالم و مفيد كه ويتامين‌ها و املاح مورد نياز بدن را به اندازه كافي تامين كند، همچنين داشتن خواب منظم و كافي و يك برنامه ورزشي و فعاليت‌هاي سبك از جمله ورزش يوگا به صورت روزانه، استرس خود را پايين آورده و از اثرات آن بر معده و ساير اعضاي بدن بكاهيد. براي خود لحظاتي شاد و مفرح فراهم كنيد تا بتوانيد ذهن خود را از مشكلات آزاد كنيد.

شما براي درمان زخم معده عصبي چه روشي را پيشنهاد مي‌كنيد و از كدام روش خانگي بيشتر نتيجه گرفته‌ايد؟ فراموش نكنيد كه در پايان همين صفحه پماد هارتمن و در قسمت " ارسال نظر" سوالات و تجربيات خود را با ما و مخاطبان دكتر زخمبه اشتراك بگذاريد.

منبع: مجله دكتر زخم



منبع

تظرات ارسال شده