همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 بهترين و بدترين مواد غذايي براي معده و گوارش

خوب آشنايي پيدا كنيد تا مصرف آن ها را كنترل كنيد.

به گزارش : در تئوري ، اين طور به نظر مي رسد كه شما قادر به هضم تمام مواد غذايي هستيد كه مي خوريد اما تغييرات در آماده سازي مواد غذايي و مراحلي كه اين مواد غذايي در بدن طي مي كنند اين گونه نمي گويد و در يك كلام اين بدين معناست كه معده ي ما هميشه و حتما نسبت به چيزهاي خوب و بدي كه مي خوريم از خود واكنش نشان مي دهد.
به گزارش ، پس بهتر است از خوردن يكسري مواد غذايي مضر اجتناب كنبم. اما ، خوشبختانه ، طبيعت هميشه براي ماغذاهايي را توليد كرده است كه مي توانند هضم و گوارش را در بدن ما تسكين دهند و ما هم در اينجا يك راهنما از مواد غذايي خوب و بد را برايتان آورده ايم كه با بهره گيري و توجه به آنها به حفظ سلامت سيستم بدني خود كمك خواهيد كرد.

بهترين :موز
موز كمك به بازگرداندن عملكرد روده به حالت طبيعي مي كند ، به خصوص اگر شما اسهال داشته باشيد.
هم چنين الكتروليت و پتاسيمي را كه ممكن است بدنتان به علت مدفوع زياد از دست داده باشد به بدن بازمي گرداند. اين ميوه همچنين داراي مقدار زيادي فيبر براي كمك به هضم غذاست.

بهترين :ماست
شما بايد باكتري هاي سالم موجود در دستگاه گوارش خود را كه به نمايندگي محصولات هارتمن شما در هضم غذا كمك مي كنند را افزايش دهيد و ماست حاوي برخي از انواع اين باكتري هاي سالم است. ( اما نه همه ي ماست ها بلكه بايد تاريخ مصرف آنها چك شود )
دكتر مك كاشلند ، متخصص گوارش در دانشگاه مركز پزشكي نبراسكا در اوماها مي گويد :ماست داراي باكتري هايي است، كه باعث بازگرداندن مجدد واكنش هاي طبيعي دستگاه گوارش مي شود.معده و گوارش

معده و گوارش

مواد غذايي مناسب و نامناسب براي معده و گوارش

بهترين :كيمچي
كيمچي غذاي مورد علاقه كره اي ها مي باشد كه معمولا با كلم، تربچه، پياز همراه با مقدار زيادي از ادويه جات وترشي جات درست مي شود.ماده غذايي اصلي آن كلم است ، كه به ترويج و رشد باكتريهاي سالم در روده بزرگ كمك مي كند.
هم چنين كلم نوعي فيبردارد كه هضم نمي شود و به از بين بردن ضايعات و نگه داشتن حركات روده به ،صورت منظم ، كمك مي كند. اندرسون مي گويد:كلم رنده شده وآب پز با سركه به همين دلايل مشابه بسيار خوب و مفيد مي باشد.اين غذا مي تواند تند باشد ، و به همين خاطر براي كساني كه غذاهاي ادويه دار ،موجب تشديد مشكلات گوارشي آنها مي شود مناسب نمي باشد.

بهترين :گوشت مرغ و ماهي
اگر مايل به خوردن غذاهاي گوشتي هستيد بهتر است به سمت خوردن گوشت مرغ و ماهي برويد به جاي اينكه سراغ انواع گوشت هاي كبابي برويد.
اندرسون مي گويد :گوشت قرمز باعث چاقي مي شود . بدن شما مي تواند مسئوليت رسيدگي به خوردن گوشت هاي بدون چربي مانند ماهي و مرغ را انجام پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد دهد اما در مقابل گوشت قرمز اين گونه نمي باشد. و گوشت هاي بدون چربي و انواع ماهي ها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را كاهش مي دهند چرا كه مانند گوشت قرمز چربي بالايي ندارند.

بهترين :غلات سبوس دار
غلات كامل مانند نان كامل گندم ، جو و برنج قهوه اي ، منبع خوبي از فيبر هستند ، كه كمك زيادي در هضم و گوارش مي كنند.
اندرسون مي گويد:اگر يك چيز است كه آمريكا فاقد آن است آن هم فيبر است .ما 20 تا 30 گرم در روز نياز به فيبر داريم كه در آمريكا تنها 12 گرم از آن تامين مي شود.فيبر همچنين مي تواند به شما كمك كند تا كلسترول بدنتان را پائين بياوريد ، و از نفخ ، گاز و ساير مشكلات مربوط به معده هم جلوگيري مي كند. غلات گندم تنها براي كساني كه مبتلا به بيماري سلياك هستند مضر مي باشد.

بهترين :زنجبيل
هزاران سال است كه اين ادويه به عنوان يك راه حل بسيار مناسب براي از بين بردن حالت تهوع، استفراغ ، نفخ هاي صبحگاهي ، ، از دست دادن اشتها ، و قولنج مي باشد. اما بهتر است كه آن را در حد اعتدال مصرف كنيد چرا كه مصرف زياد زنجبيل مي تواند نتيجه معكوس داشته باشد و خوردن بيشتر از 2 تا 4 گرم در روز از آن باعث سوزش سر دل مي شود.

بدترين :توت
توت براي سلامتي شما خوب است ، اما آنهايي كه دانه هاي كوچك دارند مي توانند براي افرادي كه بيماري ديورتيكوليت ( بيماري مربوط به روده ) دارند مشكل ساز باشد و باعث شود كه مشكلاتي را براي ملتهب شدن و آلوده شدن روده بزرگ فراهم كند.
دكتر پماد زخم مك كاشلند مي گويد :اين كه خوردن دانه ها خطر ابتلا به عفونت را در برخواهند داشت تنها يك نظريه است و در تئوري آمده اما در مطالعات انجام شده هرگز به اثبات نرسيده است .اما اگر شما دقت كنيد متوجه خواهيد شد كه خوردن دانه هايي ، از جمله دانه هاي آفتابگردان يا كدو ، باعث تحريك روده خواهند شد.

بدترين :فلفل قرمز
اين يكي از اصلي ترين مواد غذايي تند است كه مي تواند مري را تحريك كرده و منجر به درد سوزش سر دل شود.دكتر مك كاشلند مي گويد :خوردن فلفل قرمز مي تواند يك مشكل بزرگ را براي افراد مبتلا به سندرم روده و يا كساني كه در حال حاضر از سوزش سر دل حتي به صورت مزمن رنج مي برند فراهم سازد.

گوارش و معده

بهترين مواد براي معده

بدترين:فراورده هاي لبني
شما نياز به كلسيم در رژيم غذايي خود داريد،و راحتترين راه براي تامين آن خوردن محصولات لبني مانند شير و پنير است. اما خوردن آن مي تواند به اسهال ، گاز و نفخ شكم و گرفتگي عضلات كمك كند.
هم چنين عدم تحمل لاكتوز، يك مشكل شايعي است كه اين روزها براي افراد رخ مي دهد و زماني كه به اندازه كافي نتوان لاكتوز بدن را تامين كنند ، مواد لبني آنزيمي دارند كه موجب شكسته شدن لاكتوز ( قند موجود در شير ) مي شود. بيماري سلياك، بيماري كروهن و شيمي درماني مي تواند به روده آسيب برساند و همچنين مي تواند منجر به عدم تحمل لاكتوز شود. اگر مشكل عدم تحمل لاكتوز داريد ، بايد حتما از خوردن فراورده هاي لبني اجتناب كنيد.

بدترين :شكلات
يك پانسمان زخم بستر مطالعه در سال 2005 نشان داده كه شكلات ممكن است در افراد مبتلا به سندرم روده يا يبوست مزمن تحريك كننده باشد.اما براي افرادي كه به خوردن شير آلرژي دارند مواد موجود در شكلات مي تواند جاي شير را براي آنها بگيرد.هم چنين كافئين موجود در شكلات مي تواند گرفتگي عضلات، نفخ و اسهال را تحريك كند.

بدترين:قهوه ، چاي ، نوشابه
اندرسون مي گويد :قهوه ، چاي، نوشيدني هاي گازدار نه تنها باعث افزايش اسيد معده مي شوند ، بلكه مي تواند به عنوان ديورتيك عمل كرده و منجر به اسهال و گرفتگي عضلات شود . نوشيدنيهاي كافئين دار مي تواند يك مشكل خاص، به ويژه براي افرادي كه مبتلا به بيماري ريفلاكس معده به مري هستند شود.

بدترين :ذرت
اگر چه ذرت غني از فيبر است، اما شامل سلولز هم مي باشد كه يك نوع فيبر است كه انسان به راحتي نمي تواند آنرا دفع كند. به دليل آنكه ما فاقد آنزيم هاي لازم در بدن براي انجام اين دفع هستيم. گذشتگان ما كه دندان هاي قوي تري داشته اند بهتر مي توانستند اين ماده غذايي را در بدن هضم كنند. اما اين را بدانيد كه حتي اگر شما به اندازه ي كافي هم آن را بجويد بازهم خوردن ذرت منجر به نفخ معده و درد شكم خواهد شد.

بدترين:چربي بالا و مواد غذايي سرخ شده
اندرسون مي گويد:مواد غذايي چرب و سرخ شده مي توانند منجربه آسيب رساندن به معده و هم چنين رفلكس اسيد و سوزش سردل شوند.
مواد غذايي پر چرب همچنين مي تواند در رنگ مدفوع تغييراتي را ايجاد كند و منجر پديده اي به نام استئاتوره شود، ژل هيدروزورب كه اساسا باعث ايجاد بيش از حد چربي در مدفوع مي شود. بسياري از افراد مبتلا به سندرم روده بايد از خوردن غذاها داراي چربي بالا اجتناب كنند.خوردن مواد غذايي از جمله كره و خامه، مي توانند باعث افزايش مشكلات گوارشي شوند.

تندرست نيوز



منبع

تظرات ارسال شده