همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

خواص دانه ارزن

برخي از بهترين خواص ارزن براي سلامتي، محافظت از سلامت قلب، حفاظت در برابر ديابت، بهبود سيستم گوارش، كاهش خطر ابتلا به سرطان، سم زدايي از بدن، افزايش سلامت تنفسي، بهبود سيستم ايمني بدن، افزايش سطح انرژي و بهبود عضلات و سلامت عصبي است.

ارزن چيست؟

ممكن است ارزن جزو دانه‌هاي متداول مورد استفاده‌ي شما نباشد، اما در واقع اين گروه از دانه‌ها در سراسر جهان كشت مي‌شوند (هم براي خوراك دام و هم مصرف انسان) و عمدتا در كشورهاي در حال توسعه رشد ميكند.

اما از آنجايي كه دوره‌ي رشد ارزن سريع است و توانايي رشد در محيط‌هاي خشك، باير و نسبتا سخت را هم دارد، باعث شده براي بسياري از كشورها، يك محصول ايده آل جهت زرع باشد.

اگر چه انواع مختلفي از ارزن در سراسر دنيا رشد مي‌كنند، اما متداول‌ترين آن ارزن مرواريدي است. از نظر تاريخي به احتمال زياد ارزن از آفريقا نشأت گرفته است. اما پس از آن حدود ده‌هزار سال قبل، در آسيا و خاورميانه گسترش يافت. بنظر مي‌رسد كه ارزن توسط آن نقطه از تاريخ باستان گسترش يافته است.

توانايي ارزن براي زنده ماندن در شرايط سخت، باعث شد كه محصول كاملي شود و بهمين دليل، امروزه هنوز هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اين گياه با دانه‌اي كوچك، عمدتا در هند توليد و هر ساله بيش از ۸ميليون تن از آن كشت مي‌شود. پس از هند، تعدادي از كشورهاي بزرگتر آفريقايي و چين قرار دارند.

ارزن، مي‌تواند مانند يك غلات معمولي استفاده شود و بعلت اينكه نشاسته‌ي عسل پزشكي بسيار زيادي دارد (مانند بسياري از غلات ديگر) مي‌تواند در فرني‌ها، ميان وعده‌ها و انواع نان‌ها مورد استفاده قرار بگيرد.

ارزن، همچنين يك منبع بسيار خوب از مواد مغذي، ويتامين‌ها، مواد معدني و تركيبات آلي است كه مي‌تواند بطور قابل توجهي باعث افزايش سلامت انسان به روش‌هاي مختلف شود. در سال‌هاي اخير، توجه زيادي به ارزن شده است، شايد به اين دليل كه بيماري سلياك، فراگيرتر و معروف‌تر شده.

ارزن، فاقد گلوتن است، بنابراين افراد مبتلا به سلياك، مي‌توانند به عنوان منبعي از غلات، از آن بجاي گندم استفاده كنند. ارزن، ساده‌ترين و با ارزش‌ترين ماده‌اي است كه مي‌تواند به رژيم هاي غذايي در سراسر دنيا اضافه شود. همچنين شامل بيشترين مقدار انرژي، بيشترين چربي و بيشترين مقدار ويتامينهاي گروه B مي‌باشد.

ارزش غذايي ارزن

ارزن، بمنظور فراهم ساختن مواد تغذيه‌اي اساسي، در سراسر جهان مورد استفاده بسياري از كشورهاي در حال توسعه قرار مي‌گيرد. ارزن به دليل ميزان زياد مواد مغذي از جمله مقدار زيادي نشاسته، ويتامين B بسيار زياد، كلسيم، آهن، پتاسيم، روي و منيزيم، بسيار مهم است.

لازم به ياداوري هم نيست كه ارزن يك منبع سالم از چربي هاي ضروري بدن هم هست. بعلاوه در ارزن مقدار زيادي پروتئين و فيبرهاي غذايي نيز وجود دارد.

خواص ارزن

۷ ژل medihoney خاصيت دانه ارزن

با توجه ارزش غذايي شگفت انگيز ارزن در ادامه به برخي از مزاياي ارزن براي بدن ميپردازيم تا بيشتر با اين دانه مغذي آشنا شويد:

  1. ارزن سلامت قلب شما را افزايش مي‌دهد

اگر مي‌خواهيد از قلبتان محافظت كنيد، ارزن يكي از بهترين دانه‌هاي ممكن است كه مي‌توانيد به رژيم غذايي‌تان اضافه‌اش كنيد.ارزن، يك منبع غني از منيزيم است كه يك ماده معدني مهم براي كاهش فشار خون و خطر حملات قلبي است، مخصوصا در مورد آترو اسكلروز.

همچنين ارزن يك منبع عالي از پتاسيم هم هست كه بعنوان يك گشاد كننده‌ي عروق عمل مي‌كند و فشار خون را بيشتر، پايين نگه مي‌دارد. كاهش فشار خون و بهينه‌سازي گردش خون شما، يكي از بهترين راه‌ها براي حفاظت از سلامت قلبي و عروقي‌تان است.

علاوه بر اين، ليگنان‌هاي گياهي موجود در ارزن مي‌توانند در دستگاه گوارش شما، توسط «ميكرو فلورا» به ليگنان‌هاي حيواني تبديل شوند. ثابت شده كه ليگنان‌هاي حيواني در برابر برخي از بيماري‌هاي مزمن مانند سرطان و بيماري قلبي از ما محافظت مي‌كنند.

  1. كنترل سطح كلسترول با خوردن ارزن

سطح كلسترول با سلامت قلب در ارتباط است و ميزان بالاي فيبر موجود در ارزن، براي كاهش كلسترول مفيد است. در واقع فيبر رژيم غذايي، خطر كلسترول بد (LDL) را از بين محصولات مدي هاني مي‌برد و باعث افزايش كلسترول خوب (HDL) مي‌شود.

  1. ارزن براي حفاظت در برابر ديابت

ميليون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان، به ديابت مبتلا هستند. ارزن در بسياري از كشورهاي در حال توسعه (كه ديابت در آنجا كمتر وجود دارد)، يك جزء اصلي مفيد از مواد غذايي است. شايد يكي از اثرات ارزن اين باشد كه شانس ديابت نوع ۲ را كاهش مي‌دهد (بخاطر ميزان زياد منيزيم موجود در غلات).

منيزيم، يكي از مهمترين مواد معدني براي افزايش كارايي گيرنده‌هاي انسولين و گلوكز در بدن است. در نتيجه از ديابت جلوگيري مي‌كند. در جمعيتي كه به دو گروه تقسيم شدند و گروهي رژيم غذايي همراه با منيزيم داشته‌اند و گروه ديگر رژيم بدون منيزيم، كاهش ۳۰درصدي ديابت مشاهده شده است.

  1. خواص ارزن در بهبود سلامت دستگاه گوارش

ارزن ماده‌اي غذايي است كه بيشترين مقدار فيبر را دارد، پس مي‌تواند به عمليات دستگاه گوارش شما كمك كند و مشكلاتي مانند يبوست، گاز بيش ازحد، نفخ و دل درد را رفع كند.

با تنظيم فرايند گوارشي‌تان، مي‌توانيد از مواد مغذي بهتر استفاده كنيد و خطرات جدي‌تر دستگاه گوارش مانند زخم معده يا سرطان روده‌ي بزرگ را كاهش دهيد.

هضم منظم و دفع مواد زائد، عملكرد كليه، كبد، و سلامت سيستم ايمني شما را بهبود مي‌بخشد. زيرا آن سيستم‌ها با فعاليت‌هاي متابوليكي بدن، ارتباط نزديكي دارند.

  1. فوايد ارزن در كنترل سرطان

تحقيقات اخير نشان داده است كه فيبر يكي از بهترين و ساده‌ترين راه‌ها براي جلوگيري قيمت كرم مدي هاني از شروع سرطان سينه در خانم‌ها است. در واقع، زنان مي‌توانند با خوردن بيشتر از ۳۰گرم فيبر در روز، شانس ابتلا به سرطان سينه را تا ۵۰درصد كاهش دهند.

با توجه به اينكه سرطان سينه، يكي از شايع‌ترين و كشنده‌ترين انواع سرطان‌ها است، همه‌ي خانم‌ها بايد به اين توصيه عمل كنند.

  1. سم زدايي از بدن با مصرف ارزن

آنتي اكسيدان‌هاي بسياري در ارزن وجود دارند كه علاوه بر تاثير مفيدشان در خنثي كردن راديكال‌هاي آزاد (كه مي‌توانند باعث سرطان شوند) مي‌توانند سموم ديگر را نيز از بدن دفع كنند، مانند سمومي كه در كليه و كبد شما هستند.

كورستين، كوركومين و اسيد الاژيك و ديگر تركيبات مفيد مي‌توانند از طريق افزايش دفع مناسب و بي اثر كردن فعاليت آنزيمي در آن اندامها، بدن شما را از هرگونه عوامل خارجي و سموم پاكسازي كنند.

  1. خواص ارزن براي دستگاه تنفسي

تحقيقات، به روشني نشان داده‌اند كه ارزن مي‌تواند بطور قابل توجهي كيفيت زندگي افرادي كه از كودكي مبتلا به آسم بوده‌اند را بهبود ببخشد و همچنين در وهله‌ي اول مي‌تواند، از گسترش آن جلوگيري كند.

اگرچه برخي از شواهد بحث برانگيز است اما نشان مي‌دهد كه ميزان خس خس سينه و حملات آسم در كودكاني كه مقدار زيادي غلات مانند ارزن مصرف مي‌كردند، بطور قابل توجهي كمتر شده است (بيش از ۱۵درصد).

همچنين گندم داراي يك ماده‌ي حساسيت زاي متداول است كه با آسم و خس خس در ارتباط است ولي ارزن چنين تركيباتي ندارد و چنين تاثير بدي نمي‌گذارد.

هشدار در مدي هاني مورد ارزن

توجه: با توجه به استرس‌هاي امروزي در بدن ما (بويژه در سيستم غددي) براي اينكه هضم، بدرستي انجام شود به فعاليت بيشتري نياز است و فرايند هضم ارزن هم ممكن است سنگين باشد. بنابراين، قبل از اينكه رژيم غذايي‌تان را به رژيم غذايي سرشار از ارزن تغيير دهيد، درباره‌ي سلامت تيروئيد و ساير غددتان با پزشك خود مشورت كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده