همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
پوكي استخوان، بيماري خاموش

و كيفيت استخوان همراه است. به علت شيوع بسيار بالا، اين بيماري در سراسر جهان به عنوان يك معضل بهداشت عمومي شناخته مي‌شود.

به گزارش : مهمترين و شناخته شده‌ترين پيامد عفونت جاي بخيه سزارين پوكي استخوان شكستگي است. از آنجائي كه استخوان پوك و شكننده نيز مي‌شود، خطر شكستگي در اين بيماران به شدت افزايش مي‌يابد و چون از دست دادن تراكم استخوان در اين بيماري بسيار آهسته و بطئي اتفاق مي‌افتد، در بسياري از موارد اولين تظاهر بيماري بروز شكستگي است.

با پيشرفت‌هاي اخير در فناوري‌هاي زخم ساق پا تشخيصي و درماني، پوكي استخوان در حال حاضر به عنوان يك بيماري قابل تشخيص و درمان شناخته مي‌شود و با درمان پوكي استخوان تا حدود زيادي مي‌توان از شكستگي به عنوان مهمترين پيامد بيماري جلوگيري كرد.

مركز تحقيقات پوكي استخوان وابسته به پژوهشگاه علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران در سال ۱۳۸۹ كار خود را به عنوان يك مركز تحقيقاتي آغاز لايتسيموس كرد و در حال حاضر هم راستا با اهداف شبكه تحقيقات استئوپروز و انجمن استئوپروز در كشور در جهت فراهم ساختن شواهد مورد نياز جهت سياستگذاري و تصميم‌گيري مديران و سياستگذاران حوزه سلامت در سطح ملي و بين‌المللي فعاليت مي‌نمايد.

اهدافي كه مركز تحقيقات استئوپروز دنبال مي‌كند، بر اساس برنامه راهبردي اين مركز و در راستاي اهداف متعالي پژوهشگاه اكتي كوت علوم غدد و متابوليسم و دانشگاه علوم پزشكي تهران مي‌باشد.

پوكي استخوان در سنين پيري شيوع بيشتري دارد، اين موضوع در افراد بالاي ۵۰ سال به خصوص در زنان، موضوع خيلي جدي است و بايد به آن توجه اساسي شود.

از هر ۳ نفر زن بالاي ۵۰ سال يك نفر دچار شكستگي مي‌شود. اين آمار مربوط به دنيا است اما در ايران هم به همين شكل انواع زخم است. در مردان اين آمار كمتر بوده و از هر ۵ نفر يك نفر دچار شكستگي مي‌شود.

شكستگي ناشي از پوكي استخوان در زنان خيلي شديد است و به خصوص بعد از سن يائسگي بيشتر مشاهده مي‌شود. باتوجه به پيرشدن جمعيت كشور، تعداد سالمندان در كشور هم روبه افزايش است و به همين دليل به اين بيماري بايد توجه جدي‌تري شود.

منبع: ايرنا


منبع

تظرات ارسال شده