همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
6دليل گرفتگي عضلات

نقش مهمي در سلامت سوخت و ساز، كنترل وزن بدن، استحكام استخوان‌ها و استقامت در برابر استرس و بيماري‌ها دارند. توده‌ي عضلاني كمك مي‌كند قند خون كنترل شود، كيفيت خواب بهتر شود، سلامت رواني تقويت شود، ريكاوري بعد از آسيب يا بيماري بهتر صورت بگيرد و استقامت و بنيه در سطح مطلوبي بماند.

به گزارش : بدن انسان بيش از ۶۰۰ عضله دارد كه حدود ۴۰ درصد از وزن بدن را تشكيل مي‌دهند. شما مي‌توانيد با ورزش منظم و تغذيه‌ي سالم، عضلات نسبتاً خوبي بسازيد. وضعيت سلامت عضلات شما مي‌تواند جنبه‌هايي از سلامتتان را افشا كند. بنابراين قيمت پانسمان هارتمن مهم است كه وضعيت سلامت عضلات خود را بررسي كنيد.

۱. كمي استراحت كن

بيش از حد ورزش كردن مي‌تواند سلامت عضلات را به خطر بيندازد. اگر بعد از ورزش و تمرين در عضلات خود دردي احساس مي‌كنيد علامت اين است كه نياز داريد يك روز استراحت كنيد.

حين ورزش و فعاليت‌هاي شديد، پارگي‌هاي ريزي در عضلات روي مي‌دهد كه مي‌تواند باعث درد و ناراحتي شود. وقتي استراحت مي‌كنيد بدن شروع مي‌كند به ترميم اين پارگي‌ها و عضله سازي. بنابراين هميشه به بدنتان گوش دهيد و زياد از حد به آن فشار وارد نكنيد و ريكاوري و استراحت را بخشي از برنامه‌ي روزانه‌ي سلامتي خود كنيد. يادتان باشد هر چه شدت تمريناتتان بيشتر باشد، عضلاتتان به زمان بيشتري براي ترميم نياز دارند.

۲. بيشتر آب بنوش

گرفتگي‌هاي اكتيكوت عضلاني زماني روي مي‌دهند كه عضله به‌طور غيرارادي منقبض مي‌شود و علت آن مي‌تواند دهيدراته شدن بدن باشد. آب، ۷۵ درصد از بافت عضله را تشكيل مي‌دهد و به آن كمك مي‌كند منقبض شده و سپس به راحتي رها شود. بنابراين وقتي كه بدنتان كم آب مي‌شود، بيشتر مستعد گرفتگي‌هاي عضلاني خواهيد بود. ضمناً آب، براي گردش مناسب مواد مغذي در بدن ضروري است و عضلات بدون آب از مواد مغذي محروم خواهند بود.

۳. ميزان منيزيم بدنت را چك كن

گرفتگي‌هاي مكرر عضله و اسپاسم‌ها مي‌توانند علامت كمبود منيزيم باشند. منيزيم براي سلامت عضله ضروري است چون بازجذب كلسيم و جذب پتاسيم را افزايش مي‌دهد و هر دو براي تقويت عضله مهم‌اند. منيزيم كمك مي‌كند قند از خون به طرف عضلات برود و اسيدلاكتيك دفع شود. چسب هارتمن اسيد لاكتيك طي ورزش در عضله تجمع مي‌كند و موجب درد مي‌شود. اگر عضلاتتان مدام مي‌گيرند حتماً سطح منيزيمتان را چك كنيد.

در صورت داشتن كمبود منيزيم، كافي است با تغذيه‌ي سالم دريافت منيزيمتان را افزاش دهيد يا با تجويز پزشك، مكمل منيزيم مصرف كنيد. غلات كامل، آجيل، حبوبات و بنشن، سبزيجات برگ‌دار و ميوه‌هايي مانند موز و آوكادو سرشار از منيزيم هستند.

۴. غذاهاي پتاسيم دار بيشتر بخور

اگر متوجه شديد گرفتگي‌هاي عضلاني‌تان ناگهان بيشتر شده اين احتمال وجود دارد كه بدنتان دچار كمبود پتاسيم شده باشد. گرفتگي‌هاي مكرر عضلاني، علامتي شايع از كمبود پتاسيم هستند. پتاسيم كمك مي‌كند تا تعادل مايعات و الكتروليت‌ها در بدن حفظ شود.

غذاهاي سرشار از پتاسيم مانند موز، كلم فندقي، اسفناج و عفونت بدن لوبيا سفيد بيشتر مصرف كنيد يا با مشورت پزشكتان، از مكمل پتاسيم استفاده كنيد.

۵. قند خونت را چك كن

ديابت مي‌تواند موجب گرفتگي عضلات پا شود. در واقع ديابت كنترل نشده مي‌تواند به عصب‌ها آسيب زده و موجب نوروپاتي ديابتي (بيماري اعصاب محيطي) شود. برخي از نشانه‌هاي نوروپاتي ديابتي شامل درد در عضلات پا و احساس گزگز و كرختي در پاها مي‌شود.

اگر دچار گرفتگي‌هايي در عضلات پا هستيد و ديابت هم داريد، حتماً سطح قند خونتان را چك كنيد. ضمناً براي تشخيص زودتر و درمان مناسب با پزشك مشورت كنيد.

۶. سيگار را ترك كن

ضعف عضلاني و قدرت اندك در محكم در دست گرفتن و نگه داشتن چيزي از نشانه‌هاي بارز اين هستند كه اگر سيگار مي‌كشيد بايد آن را ترك كنيد. سموم مضر براي تمام بدن ضرر دارند. نيكوتين مي‌تواند پماد هارتمن بر عضلات اسكلتي و همچنين عضلات نرم قلب اثر بدي بگذارند كه مي‌تواند منجر به اختلالات حاد يا مزمن عضلاني شود.

سيگار كشيدن باعث مي‌شود گردش خون در تمام بدن ضعيف شود كه نتيجه‌اش نرسيدن مواد مغذي و اكسيژن كافي به عضلات و عملكرد نامناسب آن‌هاست.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده