همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
وقت خريدن روغن خوراكي به اين نكات دقت كنيد

مقدار كافي چربي در رژيم غذايي براي حفظ سلامتي ضروري است. هر فردي روزانه بايد ۲۵ تا ۳۰ درصد انرژي مورد نياز روزانه خود را از چربي‌ها و روغن دريافت كند.

به گزارش در افرادي كه مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي هستند يا چربي خون بالا دارند، اين ميزان بايد كمتر باشد. چربي ها و روغن علاوه بر تامين انرژي، منبع تامين اسيدهاي چرب ضروري و ويتامينهاي محلول در چربي مانند ويتامين a، d، e و k هم هستند.

بايد توجه داشت مصرف زياد چربي ها در برنامه غذايي روزانه علاوه بر اينكه خطر بروز بيماري‌هاي قلبي -عروقي را افزايش مي دهند، چربي زياد موجود در رژيم غذايي باعث بروز اضافه وزن و چاقي و بيماري ديابت مي شود. مصرف زياد موادغذايي پرچرب به خصوص چربي‌هاي حيواني خطر ابتلا به برخي از انواع سرطان ها از جمله انواع پانسمان نقره سرطان سينه، روده بزرگ و پروستات را نيز افزايش مي دهد.

بهترين نوع روغن مصرفي روغن هاي مايع بوده و روغن هاي مايع فاقد اسيد هاي چرب اشباع شده و اسيد چرب ترانس هستند.

اغلب روغن هاي نباتي به شكل طبيعي مايع هستند، براي افزايش ماندگاري و شكل پذيري بيشتر در فرآيندي آن‌ها را هيدروژنه و به اصطلاح جامد ميكنند. در اين فرآيند تبديل روغن مايع به جامد اسيد چرب ترانس تشكيل مي شود. اسيدهاي چرب ترانس جذب اسيد هاي چرب ضروري را در بدن مختل مي كنند. اسيدهاي چرب ترانس در مارگارين، روغن هاي نباتي جامد، كره و شيريني ها و غذاهاي سرخ كرده و آماده وجود دارند. و اين نوع اسيد چرب باعث افزايش كلسترول بد يعني LDL و كاهش كلسترول خوب يعني HDL مي گردد كه در نهايت بيماري هاي قلبي و عروقي را بدنبال دارد.

اسيد هاي چرب اشباع شده نيز مي توانند موجب افزايش كلسترول بدن بشوند. هم چنين، با رسوب در رگهاي پماد مديكال هاني قلب تنگي، انسداد عروق و بيماري هاي قلبي عروقي و سكته قلبي را به دنبال دارند.

روغن جامد به دليل دارا بودن اسيد چرب ترانس و اسيد چرب اشباع به هيچ عنوان نبايد مصرف شود و براي طبخ غذا بايد از روغن مايع و براي سرخ كردن حتما از روغن مايع مخصوص سرخ كردن استفاده كرد.

استفاده از حرارت بالا موجب توليد تركيبات سمي و سرطان زا در روغن مي شود، بنا براين از روغن مايع مخصوص سرخ كردن براي غذاهاي سرخ كردني استفاده كنيد البته اين روغن ها نسبت به روغن مايع معمولي پايداري حرارتي بيشتري دارد ولي در هر حال نبايد با حرارت شديد مواد غذايي را سرخ كرد.

از روغن مايع مخصوص سرخ كردن ۲ تا ۳ بار با فاصله زماني كوتاه مثلا در طول يك روز مي توان استفاده كرد، سپس بايد آن را دور ريخت و هرگز روغن حرارت ديده و استفاده شده را براي مصارف بعدي نگهداري نكنيد.

روغن درمان خانگي سوختگي با آب جوش مايع نسبت به نور و حرارت حساس است و بايد در ظروف در بسته و به دور از نور و حرارت نگهداري شود. ظروف شفاف، ظروف مناسبي براي نگهداري روغن ها نيستند و از حرارت دادن حلب يا قوطي روغن جامد بعلت ايجاد تركيبات سمي خودداري شود.

مناسب ترين روغن براي پخت و پز روغن مايع است ولي در صورت نياز به روغن جامد توصيه مي شود از روغن هاي نباتي نيمه جامد كه حاوي مقادير كمتر اسيد هاي چرب اشباع و ترانس هستند استفاده شود. روغن مايع معمولي، روغن زيتون، كره و مارگارين نسبت به حرارت مقاومت كمي دارند، بنا براين براي سرخ كردن مواد غذايي مناسب نيستند.

ظروف روغن بايد محكم و بدون عيب باشند تا روغن را تا پايان مصرف خوب نگهداري كنند و بهتر است فلزي يا پلي اتيلني كدر باشند چرا كه روغن نسبت به نور بسيار حساس است و با توجه به نقش هوا، حرارت و نور در تند شدن روغن، روغن ها بايد در محل خشك و خنك و دور خريد قطره فروزومال از نور و هوا نگهداري شوند.

درب روغن را پس از هر بار مصرف بايد بست و در جاي خنك و دور از نور نگهداري كرد، براي جلوگيري از فساد روغن از ظروف كوچكتر استفاده كنيد تا پس از باز كردن روغن زودتر مصرف شود و كمتر در معرض هوا و نور قرار گيرد.

بر روي ظروف بسته بندي روغن ها بايد نام تجاري كالا، نوع فرآورده، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، نام شركت سازنده و آدرس آن، شرايط نگهداري و مصرف، تاريخ توليد و انقضا درج شده باشد و بهتر است كه نوع و ميزان اسيدهاي چرب موجود در روغن بر روي برچسب ها نوشته شود.

روغن نباتي به طور طبيعي كلسترول ندارد، بنابراين ذكر جمله بدون كلسترول در بسته بندي اين روغن ها لزومي ندارد و فقط جنبه تبليغاتي دارد.

روغن هاي خوراكي نبايد حاوي اسيد چرب ترانس باشند و يا اينكه حداكثر مجاز قيمت پماد زخم بستر اسيد چرب ترانس در روغن هاي خوراكي كمتر از ۲ درصد تعيين شده. روغن هاي مايع كه در كشور توليد مي شوند فاقد ترانس هستند. براساس استاندارد هاي تعيين شده در كشورما، حداكثر ميزان مجاز اسيد چرب ترانس كمتر از ۲ درصد است. بنابر اين بايد از روغن هاي مايع استفاده شود.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده