همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

مهمترين فوايد سلامتي گزنه شامل توانايي آن براي سم زدايي بدن، بهبود متابوليسم، تقويت ايمني بدن، افزايش گردش خون، بهبود سطح انرژي، مديريت قاعدگي، به حداقل رساندن علائم يائسگي و كمك به مراقبت از پوست است. گزنه توانايي محافظت از كليه و سلامت كيسه صفرا، كاهش التهاب، افزايش توده عضلاني، تنظيم فعاليت هورموني، جلوگيري از ديابت، كاهش فشار خون، تسكين هموروئيد و بهبود شرايط تنفسي را دارد.

گزنه

گزنه دو پايه چيست؟

اين گياه گلدار علفي براي بسياري از افراد به دليل برگ هاي تيز و گزنده اي كه دارد، به عنوان يك گياه آزاردهنده در نظر گرفته مي شود اما هزاران سال است كه مردم در سراسر دنيا از اين گياه براي درمان بيماري هاي مختلف استفاده كرده اند. نام علمي آن Urtica dioica است و اين گياه يكي از شش گونه در خانواده Urtica است. محدوده بومي گزنه دو پايه، كه در بعضي از نقاط به عنوان گزنه معمولي نيز شناخته مي شود، گسترده است، از جمله آفريقا، اروپا، آسيا و آمريكاي شمالي. اين گياه نسبتا كوچك است و به ندرت از ارتفاع يك و نيم متر فراتر ميرود. برگ ها و ساقه ها در بعضي از زير گونه ها داراي پرزهاي گزنده اي هستند كه در هنگام لمس مجموعه اي از مواد شيميايي از جمله هيستامين، اسيد فرميك، سروتونين و استيل كولين را آزاد مي كنند. اين مسئله باعث تحريك و احساس ناراحت كننده اي در پوست مي شود، به همين دليل است كه نامهاي رايج ديگر براي گزنه در مناطق مختلف علف گزنده و گزنه سوزان هستند.
با اين حال، هنگامي كه شما اين ساقه ها و برگ ها را مي جوشانيد و يا روغن هاي قدرتمند آن را استخراج مي كنيد، اين مواد گزنده خنثي مي شوند و از مزاياي واقعي گياه ميتوانيد لذت ببريد. برخي از فرهنگ ها حتي سوپ مدي هاني گزنه را تهيه مي كنند و يا از آن در تهيه پنير استفاده مي كنند تا به وعده هاي غذايي خود مواد مغذي بيشتري اضافه كنند. برگ هاي گزنه معمولا به صورت چاي دم مي كشند كه فوايد بسياري دارد اما اين گياه مي تواند به صورت موضعي به شكل عصاره روغن استفاده شود. با اين حال، حتما اين روغن طبيعي را با روغن هاي حامل تركيب مي كند، زيرا مي تواند بسيار قوي باشد.

فوايد سلامتي گزنه

فوايد سلامتي گزنه

با توجه به اينكه تحقيقات بيشتري در مورد گزنه انجام شده است، اين گياه حتي معروف تر نيز شده است، زيرا ميزان گوناگوني اثرات دارويي اثبات شده آن بسيار مؤثر هستند. بياييد نگاهي دقيق تر به فوايد سلامتي آن داشته باشيم.

سم زدايي بدن

طيف گسترده اي از مواد مغذي مفيد در گزنه، آن را به يك سم زداي مناسب براي بدن تبديل كرده است و مشخص شده است به آرامي سموم را از بدن پاك ميكند. همچنين گزنه به عنوان يك ديورتيك، مي تواند اين اطمينان را حاصل كند كه اين سموم در بدن خنثي مي شوند و سپس به سرعت حذف مي شوند. گزنه به عنوان يك جايگزين شناخته شده است، به اين معني كه مي تواند باعث بهبود كارايي جذب مواد مغذي در روده شود و اطمينان حاصل كند كه پروسه هاي گوارش به راحتي انجام مي شوند و از انباشت سموم خطرناك جلوگيري مي شود. همچنين سيستم لنفاوي را تحريك مي كند و كمك مي كند تا بدن از سموم اضافي در كليه ها نيز رهايي يابد.

كمك به بارداري
چاي گزنه اغلب براي زناني كه زايمان هاي بيش از حد دردناك را تحمل ميكنند پيشنهاد مي شود و به محافظت در برابر خونريزي كرم محافظ مدي هاني بيش از حد كمك مي كند، زيرا مي تواند به عنوان يك انعقادكننده عمل كند. علاوه بر اين، به تحريك توليد شير و شيردهي آسان تر كمك خواهد كرد.

بهبود سلامت زنانه

بهبود سلامت زنانه
گزنه اجزاي فعالي دارد كه بر سلامت زنانه تاثير مي گذارند. براي علائم درد مزمن قبل از قاعدگي، گزنه مي تواند گرفتگي و نفخ را خنثي كند، در عين حال به علت قابليت بندآور خود، موجب كاهش جريان خون در طول قاعدگي ميشود. براي زنان در دوران يائسگي، گزنه مي تواند اين مرحله از زندگي را راحت تر كند و به عنوان تقويت كننده عمل كند، بنابراين تغيير هورموني ديگر در بدن خيلي سخت و دشوار نيست.

بهبود گردش خون
تركيبي از ويتامين C و آهن بالا در گزنه باعث مي شود اين گياه براي تحريك توليد گلبول قرمز ايده آل باشد. ويتامين C جذب آهن در روده را افزايش مي دهد، در حالي كه آهن جزء حياتي هموگلوبين است. با افزايش شمارش RBC در بدن، گردش خون افزايش مي يابد، روند بهبود زخم تسريع مي يابد، و اندام هاي بدن به منظور افزايش سطح انرژي، اكسيژن ضروري دريافت مي كنند. به همين دليل، گزنه اغلب براي از بين بردن خستگي يا كم خوني توصيه مي شود كه با ضعف كلي عضلاني، خستگي، مشكلات شناختي و سردرد مشخص مي شود.

جلوگيري از سنگ كليه
مدت هاست كه گزنه به عنوان يك ديورتيك شناخته شده است، همچنين به روش هاي مختلف بر كليه ها نيز تاثير ميگذارد. گزنه ويژگي هاي نفريتيكي دارد، به اين معني كه مي تواند به شكستن سنگ ها در كليه و كيسه صفرا كمك كند، و از اين طريق مي تواند از بدتر شدن شرايط يا نياز به جراحي براي برداشتن سنگ ها جلوگيري شود. همچنين، گزنه به محصولات مدي هاني عنوان يك ديورتيك، به حذف سريع سموم كمك ميكند، در نتيجه در برابر عفونت مثانه و احتباس بيش از حد (ادم) از بدن محافظت ميكند.

فعاليت ضد التهابي
گزنه يك ماده محرك و موجب قرمزي پوست است كه اين مسئله آن را در برابر شرايط مختلف التهابي مانند آرتريت يا درد مزمن عضلاني بسيار موثر مي سازد. تحقيقات نشان داده اند كه چاي گزنه يا مكمل هاي گياهي به طور موثر مي توانند نقرس را درمان كنند، درد عضلاني و علائم آرتريت را كاهش دهند.

پوكي استخوان و سلامت استخوان

پوكي استخوان و سلامت استخوان
اگر چه ما درباره بور (boron) چيز زيادي نمي شنويم، اما بور يك ماده معدني مهم است كه در گزنه يافت ميشود. بور از لحاظ علمي با حفظ محتواي كلسيم در استخوان هاي ما مرتبط است، به اين معني كه گزنه مي تواند به كند شدن روند شروع پوكي استخوان كمك كند. هنگامي كه شما اين اثر را با تاثير تنظيم هورموني كه گزنه دارد و به تنظيم و نظارت بر سلامت استخوان نيز كمك مي كند، تركيب ميكنيد به نظر مي رسد كه اين گياه واقعا مي تواند تاثير گذار باشد.

درمان مسائل تنفسي
گزنه به درمان انواع بيماري هاي تنفسي، شامل تب يونجه، آسم و ساير آلرژي هاي فصلي نيز مرتبط مي شود. مطالعات نشان داده اند كه برخي از عصاره هاي تركيبي گزنه مي توانند به طور قابل توجهي واكنش هاي آلرژيك را كاهش دهند. مصرف منظم چاي آن نسل هاست براي درمان آسم در استراليا به كار رفته است.

محافظت از سلامت قلب
معقول است كه اين گياه شگفت عسل پزشكي انگيز كه خيلي چيزها را درمان ميكند، تأثير مثبتي بر قلب نيز داشته باشد. تحقيقات نشان داده اند كه مصرف منظم چاي گزنه مي تواند به كاهش فشار خون سيستوليك و كاهش تنش و فشار بر سيستم قلبي عروقي كمك كند.

بهبود سلامت پروستات

بهبود سلامت پروستات
بزرگ شدن و سرطان پروستات هر دو عوامل خطر جدي براي مردان مسن مي باشند، اما ثابت شده است گزنه ابزاري موثر براي جلوگيري از رشد پروستات است. با اين حال، به خاطر روند شيميايي اين درمان طول مي كشد، گزنه مي تواند تنها از رشد پروستات جلوگيري كند، و پس از اينكه فاكتور رشد و تحريك تستوسترون رخ داده است، فايده زيادي نخواهد شد.

مراقبت از پوست
هنگامي كه عصاره گزنه روي پوست استفاده مي شود، شدت آكنه كاهش مي يابد و حتي مي تواند از عفونت هاي باكتريايي جلوگيري كند. همچنين گزنه با توجه به خواص آنتي اكسيداني خود، مي تواند باعث تسريع روند بهبودي زخم و كاهش ظاهر جاي زخم ها و ضايعات پوستي شود و اثرات ضد پيري براي كاهش چين و چروك و لكه هاي مربوط به سن داشته باشد.

فوايد ديگر
مكمل هاي عصاره گزنه براي كاهش تهوع و اسهال پيشنهاد ميشوند، و همين طور در كاهش اثرات قاعدگي و يائسگي موثرند، همچنين مي توانند زخم ها و هموروئيد را نيز تسكين دهد.

فوايد سلامتي گزنه

موارد احتياط

در حالي كه بسياري از فوايد معجزه آسا به نظر مي رسند، مهم است به ياد داشته باشيد كه برخي از اين درمان ها براي فشار خون بالا، قند خون بالا و قاعدگي مي توانند طرف ديگري ژل medihoney نيز داشته باشند. براي مثال، اگر فشار خون پايين يا قند خون پايين داريد يا در مراحل اوليه دوران بارداري خود هستيد، اين گياه مي تواند خطرناك باشد. قبل از اضافه كردن چنين گياه قوي و جامعي به رژيم غذايي خود، حتما با پزشك مشورت كنيد و اطمينان حاصل كنيد كه هيچ گونه عارضه اي در درمان با گزنه نخواهيد داشت.



منبع

تظرات ارسال شده