همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
جرم دندان زنگ خطر سلامت دهان و دندان

بيماري‌هاي لثه با عدم رعايت بهداشت دهان و دندان ارتباط نزديك دارد. به گزارش مهر، حسن سمياري، با بيان اينكه از هر ۱۰ دنداني كه كشيده مي‌شود ۹ دندان به دليل بيماري‌هاي لثه يا در اصطلاح پريودونتال ازدست مي‌رود افزود: حدود ۹۰ درصد بيماري‌هاي لثه به رعايت نكردن بهداشت دهان و دندان مربوط است.

به گزارش : وي تاكيد كرد: آموزش‌هاي مرتبط با پيشگيري از بيماريهاي دهان و دندان بايد بطور عمومي گسترش يابد و بيمه‌ها مي‌توانند با تقبل هزينه اقلامي مثل نخ دندان، مسواك و خمير دندان كمك شاياني به كاهش مشكلات مردم در خصوص اين بيماري ها بنمايند.

استاد دانشكده دندانپزشكي شاهد گفت: افزايش سطح بهداشت دهان و دندان با كمترين مبالغ در ژل پرونتوسان مقايسه با هزينه هاي هنگفت دندانپزشكي و كاشت ايمپلنت قابل اجرا و پايه گذاري است.

وي با تاكيد بر اينكه جرم گيري دندان يكي از ساده ترين و در دسترس‌ترين شيوه ها در پيشگيري از بيماري‌هاي لثه و پوسيدگي دندان‌ها محسوب مي‌شود، افزود: افزايش تخصيص بودجه و خدمات بيمه اي و دولتي براي اقدامات پيشگيرانه و معاينات اوليه دهان و دندان مي‌تواند از بروز بسياري از مشكلات و هزينه‌ها جلوگيري كند.

اين جراح لثه و ايمپلنت، به ترس مردم از جرم‌گيري اشاره كرد و گفت: در گذشته جرم‌گيري دندان‌ها با قلم‌هاي تيز و روش‌هاي تهاجمي انجام مي‌گرفت كه اين نوع جرم‌گيري موجب آسيب به سطح مينا و ريشه دندان و حساس شدن آن مي‌شد ولي سال‌ها است كه اين تكنيك متحول شده به گونه‌اي كه با استفاده از ابزارهاي پيشرفته، اكنون جرم‌گيري در مطب‌هاي دندانپزشكي به سادگي انجام مي شود.

سمياري گفت: به طور معمول نمايندگي b braun در افراد دچار مشكلات لثه، دندانپزشكان هر ۳ تا ۶ ماه يكبار نسبت به معاينه و در صورت صلاحديد به جرم‌گيري دندان اقدام مي‌كنند ولي افراد با بهداشت فردي مناسب در اغلب موارد نيازي به جرم‌گيري نخواهند داشت.

مدرس دانشكده دندانپزشكي شاهد افزود: اگر از مسواك و نخ دندان به طور اصولي استفاده شود نيازي به جرم‌گيري نخواهد بود.

سمياري با تاكيد بر اينكه اولين علامت بيماري لثه، خونريزي است گفت: به محض اينكه لثه ملتهب تحريك شود خونريزي رخ مي دهد و اين علامت گاهي موجب مي شود تا فرد بيمار به دليل باورهاي ناصحيح و يا ترس از افزايش خونريزي از ادامه مسواك زدن و بهداشت دندان ها امتناع كرده كه متاسفانه موجب تشديد عارضه مي گردد.

وي گفت: خونريزي لثه حين مسواك زدن مهم‌ترين علامت التهاب و بيماري لثه است كه اگر با بهداشت و جرم گيري كنترل شود در مراحل اوليه برطرف خواهد شد.

رئيس نوزدهمين كنگره انجمن اسپري linovera پريودونتولوژي ايران گفت: افراد در صورت مشاهده خونريزي لثه بايد محل مورد نظر را كه مملو از پلاك‌هاي ميكروبي و غير قابل ديد است مورد توجه بيشتري از نظر مسواك، نخ دندان ، دهانشويه قرار دهند تا ظرف مدت تقريبي دو هفته التهاب و خونريزي برطرف گردد.

عضو هيئت مديره انجمن پريودونتولوژي ايران در ادامه گفت: بهترين راه جايگزيني دندانهاي از دست رفته كاشت ايمپلنت است چون استفاده از روشهاي قديمي مانند دست دندان و پروتزهاي ثابت و متحرك موجب تجمع پلاكهاي ميكروبي در حفره دهان مي شود و حتي روش هايي مانند «بريج» به دليل تراش دندان هاي سالم مجاور نيز نسبت به ايمپلنت از جايگاه ضعيف تري برخوردار است.

وي با بيان اينكه از سال ۱۹۵۰ كه دكتر برنمارك ارتوپد سوئدي كاشت ايمپلنت را مطرح كرد، اين تكنيك و ابزارهاي آن پيوسته در حال گسترش و تحول كيفي و كمي شده است، تصريح كرد: امروزه انواع ايمپلنت و شيوه هاي انجام آن به گونه اي چشم درد پيشرفت كرده كه نتايج ماندگار و بهتري دارد ولي بايد دانست كه ايمپلنت هاي دندان هم نيازمند رعايت بهداشت خاص اند تا از بروز مشكلات و بيماري هاي لثه و شكست درمان جلوگيري شود.

سمياري افزود: تحليل استخوان فك نيز گاهي موجب مي‌شود تنها راهكار كمك به افراد فاقد دندان ، صرفا بهره گيري از ايمپلنت باشد.

وي با اشاره به اينكه ترس از جرمگيري و مسواك نزدن محل خونريزي لثه از باورهاي غلط ناشي از ناآگاهي و بي اطلاعي است افزود: بيماري هاي لثه گاهي علامتي ندارد تا افراد عادي قادر به تشخيص آن باشند پس توصيه ميشود هر شش ماه يكبار نسبت به معاينات دوره اي نزد دندانپزشك رفته تا با يك درمان ساده يا آموزش صحيح نخ دندان و مسواك اقدام لازم انجام شود.

سمياري يادآور شد: كنگره امسال كه از ۱۶ تا ۱۹ مهر ۹۸ در هتل المپيك بر پا مي شود با حضور بالغ بر دوهزار نفر شركت كننده، معرفي بيش از ۴۰ سخنران علمي، ۷۰ پوستر، ۲۰ بي براوون كارگاه آموزشي همراه با جراحي زنده و متنوع در كنار المپياد علمي و تورنومنت دانشجويي همچنين پنل هاي ويژه اخلاق و پزشكي قانوني، شيوه هاي اصولي بهداشت و پيشگيري از بيماري هاي لثه، ايمپلنت، يكي از بزرگ ترين كنگره هاي‌ دهه اخير در دانش پريودونتولوژي است.

منبع: مهر



منبع

تظرات ارسال شده