همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
رد افسانه نقش گياهان آپارتماني در تصفيه هواي خانه

مهمي كه گياهان آپارتماني در تصفيه هواي خانه ايفا مي‌كنند، رد كرد.

به گزارش : استاد مهندسي معماري و محيط زيست دانشگاه دركسل در فيلادلفيا، براي دستيابي به خاصيت پاكسازي و تصفيه هوايي برابر با باز كردن تعدادي پنجره، به چيزي بين ۱۰ تا هزار گياه –بسته به ابعاد و گونه آن‌ها- در هر متر مربع وريدي نياز داريد.

وارينگ با تكيه بر ۳۰ سال تحقيق در اين باره و با اشاره به اين نكته كه گياهان در فيلتر سموم موجود در هوا موسوم به تركيبات آلي فرار (VOCs) چون بنزن خيلي كند عمل مي‌كنند، افسانه نقش گياهان آپارتماني در تصفيه هواي خانه را رد مي‌كند. تركيبات آلي فرار دسته‌اي از تركيبات شيميايي هستند كه در پي سوزاندن چوب، زغال سنگ و بنزين به اتمسفر وارد مي‌شوند و مي‌توانند به ايجاد ناراحتي در چشم، بيني و گلو، سردردهاي مداوم و سرطان ريه منجر شوند.

اين باور نادرست در مورد گياهان پماد زخم آپارتماني نخستين بار در سال ۱۹۸۹ و هم‌زمان با آن آغاز شد كه ناسا تحقيقاتي را در مورد تاثير احتمالي گياهان در فيلتر مواد شيميايي سرطان‌زا در ايستگاه‌هاي فضايي آغاز كرد. پژوهشگران براي تاييد فرضيه خود يك گياه را در يك محفظه بي‌منفذ كوچك‌تر از يك متر مكعب قرار دادند. در عرض يك روز، تا ۷۰ درصد آلاينده‌هاي سمي در هوا توسط اين گياه از بين رفتند.

اما يك محفظه كوچك بسته با فضاي يك آپارتمان در يك ساختمان بزرگ خيلي تفاوت دارد. در گذر زمان، اين تحقيق ناسا و پژوهش‌هايي پانسمان زخم بستر كه در پي آن انجام شد، از متن اصلي خارج شده و به مواردي كاملا متفاوت تعميم داده شد.

به گفته مولفان اين پژوهش جديد، در يك آپارتمان معمولي هواي راكد داخل خانه به طور مداوم با هواي تازه خارج از خانه جايگزين مي‌شود. سرعت اين فرآيند در مقايسه با محيطي كه محققان ناسا براي آزمايش فرضيه خود در نظر گرفته بودند، بسيار بالاتر است. اين محققان براي تاييد فرضيه خود ۱۹۶ نتيجه آزمايش تجربي را به آهنگ تحويل هواي پاك يا سي‌اَي‌دي‌آر ترجمه كرده و از آن به عنوان سيستم ژل هارتمن متريك براي محاسبه آهنگ پاكسازي تركيبات آلي فرار (VOCs) از هوا توسط گياهان استفاده كردند. نتايج بررسي‌هاي مذكور نشان داد، اين آهنگ آنقدر كُند است كه مي‌توان از آن به طور كامل چشم‌پوشي كرد.

البته اين به معناي آن نيست كه گياهان آپارتماني هيچ فايده‌اي براي خانه‌هاي ما ندارند. نخست اين كه عمل فتوسنتز اين گياهان دي اكسيد كربن را از هوا گرفته و آن را به اكسيژن تبديل مي‌كند. از طرف ديگر اگرچه گياهان آن تصفيه‌كننده‌هاي قهاري كه پيش‌تر تصور مي‌شد نيستند، اما پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد روانشناسان هنوز بر نقش گياهان سبز در بهبود وضعيت رواني افراد تاكيد مي‌كنند. به گفته اين گروه از پزشكان، تنها نگاه كردن به برگ‌هاي سبز گياهان به تقويت روحيه افراد كمك كرده و باعث بهبود وضعيت روحي و جسمي در آن‌ها مي‌شود.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده