همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در مورد تينه آ پديس يا پاي ورزشكار چقدر مي دانيد؟ آيا با علائم اين بيماري آشنايي داريد؟ اين بيماري را ميتوان يكي از رايج ترين بيماري هاي عفوني پوستي است كه بيشتر در ورزشكاران ديده مي شود. آيا مي دانيد چه عواملي باعث مي شوند كه ورزشكاران به اين بيماري دچار شوند؟ اهميت ويژه بيماري پاي ورزشكار به اين دليل است كه مسري بوده و مي تواند به ديگران هم انتقال يابد. در اين مقاله از بخش بيماري دكتر زخم سلام به بررسي اين بيماري مي پردازيم. با ما همراه باشيد.

تينه آ پديس چيست؟

تينه آ پديس (tinea pedis) نوعي عفونت قارچي است كه معمولا از بين انگشتان پا شروع مي شود. اين عفونت معمولا در افرادي كه پاهاي آن ها بسيار عرق مي كند و هنگامي كه در داخل كفش تنگ قرار مي گيرد رخ مي دهد.

نشانه ها و علائم تينه آ پديس شامل دانه هاي پوسته پوسته شده است كه معمولا باعث خارش و سوزش مي شود. پاي ورزشكار مسري است و مي تواند از طريق كفش ها، حوله ها يا لباس ها پخش شود. پاي ورزشكار به ساير عفونت هاي قارچي نظير كرم حلقه اي و خارش جك نزديك است. اين بيماري مي تواند با داروهاي ضد قارچ درمان شود، اما اغلب عفونت باز مي گردد. داروهاي تجويزي نيز در دسترس هستند.

تينه آ پديس

علائم تينه آ پديس

اين بيماري معمولا باعث بروز دانه هاي قرمز مي شود. دانه ها و جوش ها معمولا از بين انگشتان پا شروع مي شود. اغلب خارش، بدترين مشكل پس از پوشيدن كفش و جوراب تان است.

برخي از انواع پاهاي ورزشكار داراي جوش يا زخم است. انواع مختلفي از موكاسين در اين بيماري باعث خشكي مزمن روي پا مي شود كه به اطراف پاها گسترش مي يابد. اين مي تواند با اگزما و يا حتي پوست خشك اشتباه گرفته شود.

اين عفونت ممكن است بر روي يك يا هر دو پا تأثير بگذارد و تا دست تان نيز گسترش يابد. به ويژه اگر قسمت هاي آلوده پاهاي خود بخراشيد خطر بيشتر مي شود.

چه زماني بايد به نزد پزشك برويد؟

اگر دانه هايي بر روي پاهاي خود داريد كه پس از خود درماني بهبود نمي يابد، به پزشك خود مراجعه كنيد. اگر دچار ديابت هستيد و مشكوك به اين بيماري مي باشيد، سريعا به پزشك هارتمن خود مراجعه كنيد، به خصوص اگر متوجه علائم عفونت باكتريايي ثانويه مانند قرمز شدن بيش از اندازه، تورم يا تب شديد شديد اين كار ضروري است.

تينه آ پديس

علت بروز تينه آ پديس

اين بيماري توسط نوع مشابهي از قارچ ايجاد مي شود كه سبب ايجاد خارش نيز مي شود. جوراب هاي گرم، كفش تنگ و شرايط گرم و مرطوب براي رشد طبيعي قارچ مفيد است. پاي ورزشكار مسري است و مي تواند با تماس با فرد آلوده يا تماس با سطوح آلوده مانند حوله، كف زمين و كفش گسترش يابد.

عوامل خطر

شما در معرض خطر بالاتري از ابتلا به تينه آ پديس هستيد اگر شما:

  • يك مرد هستيد.
  • اغلب جوراب هاي مرطوب يا كفش هاي تنگ مي پوشيد.
  • فرش، ملحفه، لباس و كفش را با كسي كه عفونت قارچي دارد، به اشتراك مي گذاريد.
  • پابرهنه در مناطق عمومي كه در آن عفونت مي تواند گسترش يابد، مانند سونا، استخرهاي شنا، باشگاه ها و حمام هاي عمومي گام بر مي داريد.

عوارض جانبي تينه آ پديس

عفونت تينه آ پديس شما مي تواند به ساير قسمت هاي بدن تان گسترش يابد، قسمت هايي از جمله:

دست تان: افرادي كه قسمت هاي آلوده پاهايشان را مي خراشند ممكن است يك عفونت مشابه را دست خود ايجاد كنند.

ناخن هايتان: قارچ هاي مرتبط با تينه آ پديس نيز مي توانند ناخن هاي شما را آلوده كنند، اين ها محل هايي هستند كه تمايل به مقاومت در برابر درمان دارند.

كشاله ران: خارش جك اغلب توسط قارچ مشابهي ايجاد مي شود كه باعث ايجاد تينه آ پديس مي شود. معمولا عفونت از پاها به كشاله ران گسترش مي يابد، زيرا قارچ مي تواند بر روي دستان شما و يا بر روي يك حوله قرار گيرد.

تينه آ پديس

جلوگيري

اين عفونت بدن راهنمايي ها مي توانند به شما در جلوگيري از تينه آ پديس كمك كنند يا علائم را در صورت بروز عفونت كاهش دهند:

پاي خود را خشك نگه داريد، به ويژه بين انگشتان پاهايتان را هميشه خشك كنيد. تا زماني كه در منزل هستيد پابرهنه راه برويد، تا پاهايتان در معرض هوا قرار گيرد. بعد از حمام يا دوش بين انگشتان پايتان را خشك كنيد.

جوراب تان را به طور مرتب تعويض كنيد. اگر پايتان زياد عرق مي كند، جوراب خود را دو بار در روز تعويض كنيد.

كفش هاي سبك و كفش مناسب بپوشيد. از كفش هاي ساخته شده از مواد مصنوعي مانند وينيل يا لاستيك اجتناب كنيد.

كفش هاي خود را تعويض كنيد. هر روز يك جفت كفش را نپوشيد تا بعد از هر بار استفاده كفش شما فرصت خشك شدن را داشته باشد.

از پاي خود در مكان هاي عمومي حفاظت كنيد. در اطراف استخر هاي عمومي و در هنگام استحمام از صندل ها و كفش هاي ضد آب استفاده كنيد.

پاي خود را درمان كنيد. روزانه از پودر، ترجيحا ضد قارچ، بر روي پاي خود استفاده كنيد.

كفش ها را به اشتراك نگذاريد. به اشتراك گذاري كفش ها خطرات گسترش عفونت قارچي را زياد مي كند.

تشخيص تينه آ پديس

در بعضي موارد، ممكن است پزشك شما بتواند به راحتي با نگاه كردن به پاها، آن را تشخيص دهد. براي كمك به تاييد، تشخيص و رد كردن شرايط ديگر، پزشك ممكن است:

  • پوست يا نمونه هايي از منطقه آلوده را برداشته و آنها را در زير ميكروسكوپ مشاهده كند.
  • يك نمونه كوچك از پوست خود را به يك آزمايشگاه ارسال كنيد تا آزمايش شود.

تينه آ پديس

درمان دارويي و خانگي

اگر تينه آ پديس شما چسب هارتمن خفيف باشد، پزشك ممكن است از پماد ضد قارچي بدون نسخه، لوسيون، پودر يا اسپري استفاده كند. اگر بيماري تان درمان پيدا نكند، ممكن است به داروهاي تجويز شده نياز داشته باشيد. عفونت هاي شديد ممكن است به قرص هاي ضد قارچي كه از راه دهان مصرف مي شود، نياز داشته باشد.

شما مي توانيد از درمان هاي خانگي و گياهي نيز براي كاهش علائم اين بيماري استفاده كنيد. در ادامه اين مقاله به بررسي چند درمان خانگي موثر براي بيماري پاي ورزشكار مي پردازيم.

1- درمان با روغن جوجوبا

مي توانيد پاي خود را با 2 الي 3 قطره از اين روغن ماساژ دهيد. سعي كنيد پايتان زياد چرب نشود و به مقدار زياد از اين روغن استفاده نكنيد. لازم است روزي 2 تا 3 بار اين كار را انجام دهيد ولي اگر نمي توانيد حتما هر شب ماساژ با اين روغن را انجام دهيد.

2- درمان با پراكسيد هيدروژن

از مهم ترين خاصيت هاي اين گزينه درماني، ميتوان به ضدعفوني كنندگي قوي و ضدقارچ بودن آن اشاره كرد. براي استفاده از پراكسيد هيدروژن 1 قاشق غذا خوري آب را با 1 قاشق غذاخوري پراكسيد هيدروژن 3 درصد مخلوط كرده و بر روي قسمت هايي كه پوسته پوسته شده يا ملتهب است بماليد. اجازه دهيد تا خود به خود خشك شود. فراموش نكنيد روزي 2 بار اين كار را انجام دهيد.

3- درمان با زردچوبه

زردچوبه داراي ماده اي به نام كوركومين است كه خاصيت ضدقارچي و ضدباكتري آن زبانزد عام و خاص مي باشد. همچنين باعث كاهش التهاب مي شود. استفاده از آن راحت است و نياز به هزينه كردن زيادي نيست. 1 قاشق غذا خوري زردچوبه را با چند قطره آب مخلوط كرده و بر روي پاهايتان بماليد. پس از اينكه كاملا خشك شد با آب گرم شستشو دهيد. بهتر است اجازه دهيد تا 20 دقيقه بر روي پوستتان بماند.

4- سير

سير حاوي تركيباتي همچون آجوئن و آليسين است كه داراي خاصيت ضدقارچي و ضدالتهابي بوده و براي درمان علائم پاي ورزشكاران مفيد مي باشد. 2 حبه سير را ريز خرد كرده با 2 يا 3 قطره روغن زيتون مخلوط كنيد و به نواحي آسيب ديده بماليد. بعد از 20 تا 30 دقيقه با آب شسته و كاملا خشك كنيد. براي نتيجه بهتر يك يا دو بار در روز از اين روش استفاده كنيد.

5- درمان با زنجبيل

يكي از مواردي كه باعث مي شود اين گزينه درماني را حتما امتحان كنيد اين است كه نه تنها باعث كاهش التهاب مي شود و با باكتري و پماد هارتمن عفونت مبارزه مي كند بلكه بوي بد پاي ناشي از اين بيماري را از بين مي برد. براي اين كار تكه اي حدودا 5-7 سانتي متر از زنجبيل را ببريد و به مدت 10 الي 20 دقيقه درون يك فنجان آب بجوشانيد. اجازه دهيد تا خنك شود و چند قطره از محلول بدست آمده را بر روي پاي خود بماليد. بهتر است 3 بار در روز اين محلول را استفاده كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده