همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 خواص آويشن كوهي چيست؟

ضعف و بي حالي، كنترل فشار خون، پيشگيري از ابتلا به پوكي استخوان و... اشاره كرد.

به گزارش : آويشن گياهي از تيره نعناعيان و با خواص درماني بسياري است. اين گياه به صورت طبيعي بومي مناطق كوهستاني بوده و در ايران نيز در كوهستان هاي زاگرس و به وفور در استان چهارمحال و بختياري مي‌رويد. در ادامه به بررسي خواص آويشن كوهي مي‌پردازيم.

خواص آويشن كوهي
۱. درمان نفخ معده
يكي از خواص آويشن كوهي اثربخشي آن در درمان نفخ معده است. اين گياه حاوي تركيباتي با طبع تلخ و خنك است كه به دستگاه گوارش در هضم بهتر مواد غذايي كمك مي‌كند. همچنين در بسياري از مسمويت‌هاي غذايي با رفع انقباضات و گرفتگي‌هاي عضلات معده و روده به درمان سريع‌تر مسمويت‌ها و دفع مواد زايد از روده‌ها كمك مي‌كند. براي بهره گيري از اين مزيت آويشن مي‌توانيد آن را تهيه و پودر كرده و در بسياري از غذا‌ها به خصوص همراه با گوشت عسل پزشكي تركيب كرده تا هم طعم و بوي دلچسبي به غذا‌هاي خود بدهيد و هم به هضم بهتر پروتئين‌هاي پيچيده موجود در گوشت‌ها كمك كنيد.
۲. درمان بوي بد بدن
آويشن مي‌تواند مانند يك دئودورانت در فصول گرم سال به كمك شما آيد. اين گياه مي‌تواند بوي نامطبوع عرق بدن را به ميزان چشم گيري كاهش دهد. براي استفاده مي‌توانيد ۵۰ گرم پودر آويشن را با دو ليتر آب مخلوط كرده و بجوشانيد و سپس آن را صاف كرده و هنگام حمام آن را در وان خود بريزيد.
۳. درمان بوي بد دهان
آويشن داراي خواص ضد عفوني كننده بسياري است و براي درمان عفونت‌هاي دهان، لثه‌ها و دندان‌ها نيز توصيه مي‌شود. اين گياه همچنين بوي بد دهان را از بين مي‌برد. براي استفاده از اين مزيت آويشن مي‌بايستي آن را در آب جوشانده و پس از صاف كردن از آن براي غرغره كردن دهان استفاده كنيد.
خواص درماني آويشن كوهي
۴. درمان سينوزيت
همان طور كه در پاراگراف قبل اشاره شد، آويشن داراي خواص ضدعفوني كنندگي بوده و به درمان عفونت‌هاي بدن كمك مي‌كند. از همين رو اين گياه مي‌تواند درمان مناسبي براي سينوس‌هاي عفوني باشد.
۵. درمان سرفه
يكي ديگر از خواص آويشن كوهي تاثير آن در درمان سرفه‌هاي ژل medihoney خشك و ويروسي است. اين گياه ضد اسپاسم بوده و به همين دليل مي‌تواند سرفه‌هاي خشك را درمان كند. همچنين اين گياه باعث كاهش دوره‌هاي سرما خوردگي شده و شربت آن براي درمان انواع سرماخوردگي‌هاي ويروسي توسط پزشكان تجويز مي‌شود. علاوه بر شربت آن شما مي‌توانيد مخلوط جوشانده و صاف شده آويشن را براي بخور دادن مورد استفاده قرار دهيد و بدين ترتيب هم به درمان سرماخوردگي و هم عفونت‌هاي سينوسي كمك كنيد.
۶. درمان ضعف و بي حالي
آويشن سرشار از اسيد‌هاي آمينه بوده و در درمان ضعف و بي حالي موثر است. همچنين اين گياه با دارا بودن مقادير بالايي آهن مي‌تواند درمان مناسب و مكملي براي كم خوني فقر آهن باشد.
۷. درمان روماتيسم
آويشن براي درمان درد‌هاي روماتيسم مفصلي نيز توصيه مي‌شود. همچنين علاوه با دارا بودن طبع سرد خود و افزايش تعريق در بدن مي‌تواند به درمان تب نيز كمك كند و باعث خروج هر چه سريع‌تر عفونت‌ها از بدن شود.
۸. درمان مشكلات مربوط به مو
آويشن در تركيب با ساير مواد مي‌تواند به تقويت ريشه‌هاي مو كمك كرده و از ريزش مو جلوگيري كند. از جمله تركيبات ساخته شده با آويشن كوهي مي‌توان تركيب آن با روغن زيتون محصولات مدي هاني را نام برد كه مي‌تواند به بهبود رشد مو‌ها منجر شود. همچنين آويشن كوهي مي‌تواند باعث ضخيم‌تر شدن تار‌هاي مو شده و از موخوره نيز جلوگيري مي‌كند. آويشن در تركيب با آلوئه ورا مي‌تواند به درمان شوره سر كمك كرده و باعث از بين رفتن شوره سر شود. براي اين كار كافي است روغن آويشن را خريداري كرده و آن را با روغن آلوئه ورا تركيب كنيد و پيش از شست و شوي سر در حمام روي سر ماليده و پس از ماساژ حدودا ۳ دقيقه‌اي سر با بشوييد.
خواص درماني آويشن كوهي
۹. كنترل سطوح فشار خون
يكي ديگر از خواص آويشن كوهي درمان و كنترل فشار خون بالا است. اين گياه با دارا بودن تركيبات تلخي در ساختار خود مي‌تواند باعث كاهش فشار خون شود.
۱۰. بهبود تراكم استخواني
آويشن كوهي سرشار از ماده معدني كلسيم، ويتامين K، آهن، منگنز و روي بوده و مي‌تواند براي سلامت استخوان‌ها و بهبود تراكم استخواني پيشنهادي عالي باشد. اين ماده به رشد استخوان‌هاي بدن كمك كرده و خظر ابتلا به بيماري‌هايي نظير پوكي استخوان را به تعويق مي‌اندازد.

خواص درماني آويشن كوهي

۱۱. درمان مشكلات پوستي
يكي ديگر از خواص آويشن كوهي در رابطه با درمان‌هاي قيمت كرم مدي هاني پوستي، كمك به رفع جوش‌هاي سر سياه است. ممكن است روش‌هاي بسياري را براي پاك كردن جوش‌هاي سرسياه امتحان كرده باشيد، اما بايد گفت، آويشن يك درمان آسان و كم هزينه است. براي بهره گيري از اين روش درماني كافي است پودر آويشن را در آب بجوشانيد و با آن صورت خود را بخور دهيد. پس از گذشت حدود ۱۵ دقيقه بخور دادن صورت، جوشانده حاصل را صاف كرده و از يك پنبه براي پاك كردن و تميز كردن صورت از آن استفاده كنيد. با تكرار اين روش مي‌توانيد تاثيرات راضي كننده آن را بر لطافت و روشني پوست خود به وضوح مشاهده كنيد.
۱۲. درمان زخم پاي ورزشكار
زخم پاي ورزشكار يكي از بيماري‌هاي قارچي است كه غالبا ورزشكاران را مبتلا مي‌كند. علت اين زخم‌ها تعريق بيش از حد و پوشيدن كفش‌هاي اسپرت است كه معمولا در فصول گرم نيز شيوع بيشتري دارد. آويشن با خاصيت ضدعفوني كنندگي خود مي‌تواند با قارچ‌هاي زخم پا مبارزه كرده و به بهبود و درمان زخم پاي ورزشكار كمك كند. براي بهره گيري از اين روش درماني بايستي دو قاشق پودر آويشن كوهي را در آب جوشانده و سپس به يك تشت آب اضافه كنيد و پس از مخلوط كردن پا‌هاي خود را در آن قرار داده و شست وشو دهيد. براي مشاهده نتايج مدي هاني بهتر توصيه مي‌شود حتما بين انگشتان پا‌ها را با دست مالش داده تا مطمئن شويد مخلوط حاصل بين انگشتان پا نيز نفوذ كند. پس از آن پا‌ها را با آب شست و شو داده و حتما با حوله‌اي تميز به خوبي خشك كنيد.

دكتر زخمسلامت



منبع

تظرات ارسال شده