همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درد دندان يكي از شايع ترين شكايت هايي است كه دندان پزشكان در مطب خود از بيماران مي شنوند. قبل از دندانپزشكي مدرن، درد دندان به همين اندازه شايع بود، اما مردم مجبور بودند به روش هاي طبيعي درمان دندان درد متكي باشند تا درد خود را به طور طبيعي از بين ببرند. اگر چه طب مدرن داراي راه حل هاي خاص خود است، با استفاده صحيح، اين درمان هاي طبيعي دندان درد مي تواند به شما كمك كند درد خود را بدون مراجعه به پزشك درمان كنيد.

درد دندان

علل درد دندان

اولين چيزي كه اغلب مردم هنگام درد دندان، به فكرشان خطور ميكند حفره دنداني است، اما علل ديگري نيز وجود دارد كه موجب دندان درد مي شود.
در واقع، درد دندان مي تواند ناشي از موارد زير باشد:

  • پوسيدگي دندان
  • آبسه دندان
  • شكستگي دندان
  • قسمت هاي پر شده كه آسيب ديده اند.
  • حركات تكرار شونده مانند جويدن غذاهاي سخت يا دندان قروچه
  • لثه هاي آلوده / بيماري لثه
  • گاز زدن غير طبيعي
  • روييدن دندان (در خردسالان)

دندان درد

علائم دندان درد ميتواند شامل موارد زير باشد:

درد دندان ممكن است تيز، ضربان دار يا ثابت باشد. در بعضي افراد، درد تنها در صورت فشار به دندان ايجاد مي شود.

  • تورم در اطراف دندان
  • تب و يا سردرد

برخي از دندان درد ها به خودي خود از بين مي روند، اما بعضي ديگر نشان دهنده مشكل جدي تر هستند. اگر درد دندان شديد كه ۱ يا ۲ روز طول كشيد، تب، گوش درد يا تجربه درد هنگام باز كردن دهان، مشكل در تنفس يا بلع، يا عفونت دندان را تجربه كرديد، بلافاصله به دندانپزشك مراجعه كنيد.

۱۲درمان خانگي دندان درد

شما مي توانيد برخي از درمان هاي دندان درد را هرجايي حتي داخل خودرو نيز امتحان كنيد!

روغن گل ميخك
روغن گل ميخك

روغن گل ميخك حاوي پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل مقادير بالا اوژنول است، اوژنول تركيبي بي حس كننده و ضد عفوني كننده است. روغن گل ميخك حتي در دندانپزشكي مدرن براي رفع درد لثه و كشتن ميكروب ها در طول كشيدن دندان، پر كردن و معالجه كانال هاي ريشه استفاده مي شود. مطالعه اي حتي نشان داد كه روغن گل ميخك در كاهش درد به اندازه بي حس كننده مصنوعي موضعي بنزوكائين موثر است.
براي استفاده، ۱ قاشق چايخوري روغن نارگيل را با ۲-۳ قطره روغن ميخك مخلوط كنيد. با استفاده از يك توپك پنبه اي به طور مستقيم به ناحيه درد اعمال كنيد و چند دقيقه صبر كنيد. هنگامي كه ناحيه بي حس شد، پنبه را بيرون بياوريد و دهان خود را بشوييد و از خوردن روغن گل ميخك پرهيز كنيد.
به همين ترتيب، چند ميخك را با استفاده از دندانهاي نزديك به محل درد خود، بجويد. هنگامي كه در لثه ها و زبان خود احساس تلخي كرديد، ميخك ها را دور بريزيد و دهان خود را بشوييد. در صورت نياز تكرار كنيد.

خمير زنجبيل و فلفل كاينخمير زنجبيل و فلفل كاين

اين خمير آنتي بيوتيكي باعث كنترل خونريزي، كاهش تورم، كاهش درد و مبارزه با عفونت مي شود. براي تهيه اين تركيب، تكه هاي يك اندازه زنجبيل و كاين را با كمي آب مخلوط كنيد تا به شكل خمير درآيد. يك توپ پنبه اي را در مخلوط آغشته كنيد و روي دندان تان به دور از لثه ها و زبانتان، اعمال كنيد. آن را تا حد امكان نگه داريد و در صورت امكان از بلعيدن آن اجتناب كنيد.

غرغره آب نمك
غرغره آب نمك

در اين راه حل ساده از يك قاشق چاي خوري نمك حل شده در يك فنجان آب جوش براي مبارزه با عفونت و از بين بردن درد گلو استفاده ميشود. اين روش، راه حلي عالي براي از بين بردن درد دندان و كاهش تورم نيز مي باشد. حتما اجازه دهيد كه آب اندكي سرد شود و حداقل ۳۰ ثانيه قبل از اينكه آن را بيرون بياورد، اطراف دهان آب نمك را بچرخانيد. در صورت نياز كار را تكرار كنيد.

اسانس نعناع

اسانس نعناع

بر اساس تحقيقي كه انجام گرفت، اسانس لوهمن روشه نعناع يك محلول ضدعفوني كننده داخل كانالي موثر در برابر پاتوژن هاي خوراكي است. بهترين راه براي اثرگذاري اين روش، نوشيدن چاي نعناع حاوي حداقل ۱ قاشق چاي خوري از برگ هاي نعناع است كه حداقل ۲۰ دقيقه كنار گذاشته شده باشد تا برگ نعناع در مخلوط حل شود. اين روش نفس بد بو و سردردهاي بد، كه عوارض جانبي درد دندان هستند، را نيز از بين مي برد.
به همين ترتيب، يك چاي سياه پررنگ نيز ميتواند موثر باشد، ميتوانيد يك كيسه چاي مرطوب گرم را روي دندان آسيب ديده قرار دهيد و درد را كاهش دهيد.

مر حجازيمر حجازي (نوعي صمغ از نوعي درختچه)

خواص مر حجازي به التهاب كمك مي كند و شستشو با آن مي تواند فوايد كاهش باكتري ها را به همراه داشته باشد. در اين روش، يك قاشق چاي خوري از پودر مر حجازي را در دو فنجان آب بجوشانيد. اجازه دهيد سرد شود و سپس پنج يا شش بار در روز، پس از خوردن غذا يا خوراكي هاي ديگر، از آن استفاده كنيد.
همچنين مي توانيد تنتور مر حجازي را از فروشگاه ها خريداري كنيد، در آب رقيق كرده، و با استفاده از پنبه محلول را روي دندان آسيب ديده قرار دهيد. از استفاده طولاني مدت مر حجازي پرهيز كنيد و در صورتي كه از مشكلات كليوي رنج مي بريد، از آن استفاده نكنيد.

سيرسير خام

هنگامي كه پاي طب طبيعي به ميان مي آيد، سير يك نيروگاه واقعي به شمار مي رود، چرا كه توانايي مبارزه با ويروس ها، باكتري ها، قارچ، و غيره را دارد. آليسين، تركيب اصلي فعال در سير، به خوبي با گرما واكنش نمي دهد، بنابراين بهترين نحوه استفاده از سير به عنوان دارو شكل خام آن است.
ابتدا يك حبه سير را له كنيد و به مدت ۱۵ دقيقه به منظور فعال شدن تركيبات مفيد آن را كنار بگذاريد. سپس مي توانيد آن را با كمي نمك مخلوط كنيد و مستقيما آن را روي دندان قرار دهيد يا با همان دندان آسيب ديده آن را بجويد. در صورت نياز ۲-۳ بار در روز اين روش را تكرار كنيد.

عصاره وانيليعصاره وانيلي

عجيب ترين اين روش سوپرازورب پي هاي درماني دندان درد عصاره وانيل ساده است. عصاره وانيل به دو روش كار ميكند: حاوي الكل است كه عامل بي حس كنندگي است و عطر وانيل به عنوان يك عامل آرام بخش براي كمك به شما در مبارزه با برخي از اضطراب هاي مرتبط با دندان درد عمل ميكند.
براي استفاده، مقدار كمي عصاره وانيلي را روي انگشت خود بماليد و محل درد دندان و لثه را مالش دهيد. ۲-۳ بار در روز اين كار را انجام دهيد.

تركيب زردچوبهتركيب زردچوبه

اين خمير تركيبي از خواص ضد باكتري و ضد ويروسي زردچوبه و روغن نارگيل براي مبارزه با عفونت است. همچنين با سوزش، قرمزي لثه، بوي بد دهان و لكه هاي دندان مبارزه مي كند.

طرز تهيه اين تركيب:

مواد لازم:

  • ۱قاشق غذاخوري روغن نارگيل
  • ۱و ½ قاشق چايخوري پودر زردچوبه
  • چند قطره روغن نعناع

نحوه استفاده:

  • تركيبات را به خوبي مخلوط كنيد.
  • مسواك خود را با آب خيس كنيد و آن را در مخلوط فرو كنيد.
  • دندان هايتان را همان طور كه هميشه مسواك مي زنيد، با مسواك تميز كنيد.
  • اجازه دهيد حدود ۳-۵ دقيقه تركيب روي دندان شما بماند.
  • سپس دهان خود را بشوييد.
  • روزانه اين كار را انجام دهيد.

جويدن آدامسجويدن آدامس

شكستن يك دندان يا ريختن قسمت پر شده دندان مي تواند كاملا دردناك باشد، به ويژه در نزديكي ناحيه آسيب ديده. براي تسكين موقت درد قبل از مراجعه به دندانپزشك، مقداري آدامس با طعم ملايم را با طرف مقابل بجويد و آدامس جويده شده را به طور مستقيم روي دندان آسيب ديده قرار دهيد.

طب فشاري

طب فشاري

بعضي افراد متوجه مي شوند كه طب فشاري (روشي مشابه طب سوزني ولي به جاي سوزن از فشار انگشت استفاده ميشود)، درد دندان را به سرعت تسكين مي دهد، به خصوص اگر شما در موقعيتي قرار داشته باشيد كه كار پانسمان زخم حفره اي ديگري از دست شما بر نيايد. تمام كاري كه لازم است انجام دهيد اين است كه انگشت شست مقابل را روي دست در طرف آسيب ديده بدن خود بگذاريد و فشار دهيد، درست جايي كه پايه انگشت شست و انگشت اشاره تلاقي مي كند. دو دقيقه به همين حالت نگه داريد تا اندورفين كه تسكين دهنده درد است، آزاد شود.

يخ

يخ

در صورتي كه دندان شما دچار هرگونه ضربه شديدي شده باشد، گذاشتن كمپرس سرد يا يخ روي گونه ي طرف آسيب ديده، درد را تسكين خواهد داد. اين كار كمك خواهد كرد تا درد و تورم قبل از درمان به طور موقت تسكين يابد.

روغن هاي اسانس

روغن هاي اسانس

مطالعه اي كه در سال ۲۰۱۴ در مجله بين المللي سلامت دهان و دندان منتشر شد، مي نويسد:
“شستشو با روغن هاي اسانس در مهار پلاك موثر است. مطالعه اي كه توسط پيزو و همكاران، پيرامون اثر مهار پلاك فلورايد آمين / فلورايد stannous و روغن هاي اسانس انجام گرفت، تفاوت معني داري در اثربخشي هر دو نشان نداد. همانطور كه كلرهگزيدين در اثر استفاده طولاني مدت، باعث لكه شدن دندان ها مي شود، روغن هاي اسانس مي توانند به عنوان جايگزيني براي شستشو با كلرهگزيدين استفاده شوند. همچنين مشخص شده است كه روغن هاي اسانس فعاليت ضد ميكروبي عليه پريوپاتوژن هاي زير لثه اي نيز دارند.”
در اينجا چند روغن اسانس معرفي شده است كه مي توانيد امتحان كنيد:

  • دارچين
  • نعناع دشتي
  • مرحجازي (نوعي صمغ)
  • نعناع تند
  • ميخك
  • روغن درخت چاي

مسواك زدن

پيشگيري از درد دندان

بهداشت منظم دندان ها براي جلوگيري از بسياري از علل درد دندان ها حائز اهميت است. دندان هايتان را دوبار در روز، صبح و شب مسواك كنيد. استفاده از نخ دندان نيز ايده خوبي است، به ويژه اگر اغلب انواعي از مواد سوپرازورب سي غذايي مصرف ميكنيد كه در دندان هاي شما گير ميكنند.
علاوه بر اين، اگر شما مستعد ابتلا به بيماري هاي لثه و حفره دنداني هستيد، بعد از غذا با آب نمك ولرم دهان خود را بشوييد. با مراقبت روزانه مناسب، داشتن رژيم غذايي سالم و استفاده از روش هاي درماني ذكر شده در اين مقاله، هميشه لبخندي زيبا و درخشان خواهيد داشت.



منبع

تظرات ارسال شده