همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در مورد لازك چه مي دانيد؟ فتو ريفركتيو كراتكتومي يا PRK  يا لازك يك روش درماني چشم است كه در آن يك ليزر اگزايمر به جاي ساختن يك فلاپ قرنيه، تغييراتي را در سطح قرنيه به وجود مي آورد. در لازك لايه بيروني قرنيه با محلول اتانول

و الكل از بين مي رود و ليزر براي تغيير شكل استروما استفاده مي شود. در لازك و ليزيك از ليزر استفاده مي شود ولي در لازك بافت قرنيه از بين مي رود. لازك تركيبي از تكنولوژي ليزيك و PRK  است. درحاليكه در لازك لايه بالايي قرنيه برداشته مي شود. لايه بيروني قرنيه طي سه تا پنج روز بازسازي خواهد شد. در عين حال لنزهاي مخصوص پزشكي در طي دوره بهبودي استفاده مي شود. در اين مقاله از بخش چشم پزشكي دكتر زخم به بررسي لازك مي پردازيم.

لازك

لازك و شرايط هاي چشم براي انجام آن

چشم شرايط هايي دارد كه بايد آنها رعايت شود يا در چشم وجود داشته باشد تا شخص بتواند عمل لازك را به خوبي انجام دهد. لازك خود شرايط خاصي هم دارد كه بايد رعايت شود و چشم بدون چنين شرايطي نمي تواند براي جراحي آماده شود و ممكن است آسيب هاي زيادي ببيند. در بند هاي زير به اين شرايط و ويژگي ها اشاره شده است:

  • برخي بيماري ها در چشم وجود دارند كه اگر شخصي آنها را در چشم خود دارا باشد، نمي تواند جراحي لازك را در آنها به خوبي انجام داد. گلوكوم، دندريتيك قرنيه، خشكي چشم شديد، قوز قرنيه، دستروفي قرنيه و …، برخي از بيماري هايي هستند كه با وجود آن ها نمي توان جراحي را به خوبي انجام داد.
  • افرادي كه از لنز استفاده مي كنند بايد بدانند كه نمي توانند قبل از جراحي لازك از هيچگونه لنزي استفاده كنند. لنز خود باعث مي شود كه فرم قرنيه تغيير پيدا كند و استفاده از آن قبل از عمل باعث مي شود كه لازك به خوبي بر روي قرنيه صورت نگيرد. به همين علت بهتر است كه افراد تا سه هفته قبل از جراحي از هرگونه لنز دوري كنند تا قرنيه چشم هاي شان در حالت عادي خود قرار داشته باشد.
  • تقارن نسبي در قرنيه هم خود بحث مهمي است كه بايد به آن توجه زيادي شود. معمولا تمام چشم پزشك ها زماني كه مي خواهند جراحي لازك را بر روي شما انجام دهند، قبل از آن به وسيله يك دستگاه به نام توپوگرافي، انحناي قرنيه شما را مشخص مي كنند و به تقارن خود دست پيدا مي كنند. اگر چشم تقارن نسبي در خود نداشته باشد نمي تواند جراحي لازك را انجام دهد.

لازك

نحوه آماده سازي براي جراحي لازك

اولين كاري كه براي آماده سازي شخص صورت مي گيرد، بررسي وي است. چشم پزشك در ابتدا سعي مي كند وضعيت ضخامت قرنيه، فشار چشم، اتساع مردمك و … را بررسي كند و بعد از آن تصميم بگيرد كه شخص مي تواند لازك را بر روي چشم خود انجام دهد يا دچار مشكل مي شود. بعد از آن سابقه هاي پزشكي شخص مورد بررسي قرار مي گيرد و تحت نظر آن است. زماني كه پزشك نظر مثبت دهد، كارهاي اوليه خود شخص آغاز مي شود.

اولين كار اين است كه شخص از سه هفته قبل از تمام لنز هاي گازي و تماسي دوري كند و آن ها را مصرف نكند. سپس شخص بايد در روز هاي قبل از جراحي وعده هاي سبكي داشته باشد و از كارهاي سنگين با چشم خود دوري كند. بعد از آن شخص بايد آرايش صورت خود را به درستي پاك كند و از هيچگونه آرايشي براي خود استفاده نكند تا دچار مشكل در جراحي نشود. اين ها همه بخشي از آماده سازي براي عمل لازك است كه اشخاص بيمار بايد به خوبي انجام دهند تا آمادگي كامل براي جراحي داشته باشند و موفق شوند.


بيشتر بدانيد: نحوه انجام جراحي فمتوليزيك و روش هاي رفع عيوب انكساري چشم


نحوه انتخاب بين ليزيك و لازك

ليزيك و لازك جراحي چشم براي اصلاح ديد است و هر دو قرنيه را به طور دائمي تغيير مي دهند. تفاوت اصلي آنها اين است كه با ليزيك يك فلاپ قرنيه ايجاد و جايگزين مي شود و با لازك لايه بالايي قرنيه برداشته مي شود، منتقل مي شود و دوباره وصل مي شود كه در حدود سه تا پنج روز بازسازي خواهد شد در طي اين زمان به احتمال زياد احساس ناراحتي مي كنيد. دوره بهبودي لازك طولاني تر است. پس از ليزيك فلاپ قرنيه ظرف مدت ۲۴ ساعت خود را بازسازي مي كند و بعد از يك روز ديد به حالت طبيعي بر مي گردد.

تفاوت بين ليزيك و لازك نسبتا جزيي است و نتيجه يكساني دارند. اگر قرنيه نازك باشد لازك ترجيح داده مي شود. لازك براي كساني كه در ورزش به طور مرتب آسيب مي بينند ترجيح داده مي شود. اين ترجيح به دليل وجود خطر كوچكي كه با جراحي ليزيك ممكن است براي كره چشم ايجاد شود و باعث پارگي آن شود. متخصصان  اين خطر را بسيار ناچيز اعلام كرده و همين را دليل برتري لازك مي داند. ليزيك براي درمان نزديك بيني بهتر است. ارزيابي و آزمايش چشم و بررسي مشكل ديد شما به پزشك اطلاعاتي درباره انتخاب نوع جراحي مي دهد.

چشم پانسمان زخم حفره اي پزشك به شما كمك مي كند كه كدام جراحي براي شما مناسب تر است. جراحان چشم ارزيابي را براي انتخاب ليزيك يا لازك انجام مي دهند. اگر قرنيه چشم نازك باشد از لازك استفاده مي شود هم چنين براي نزديك بيني نيز مناسب است. جراحان عوارض جانبي ليزيك را كمتر مي دانند و لازك كمي خشن تر است. مهم است كه با پزشك خود صحبت كنيد و بهترين گزينه را انتخاب كنيد.

لازك

مزاياي ليزيك

مدت زمان بهبودي سريعتر است و حدودا ۲۴ ساعت طول مي كشد.عوارض كمتري دارد و نتيجه موثري خواهد داشت و دردهاي ناگهاني ندارد.

معايب ليزيك

چشم هاي خشك عوارض جانبي پيدا مي كنند. ممكن است عوارضي براي قرنيه به وجود آيد.در صورت ضربه يا آسيب به سر فلاپ ممكن است از بين برود.

مزاياي لازك

براي قرنيه هاي نازك استفاده مي شود. براي چشم هاي خشك مناسب تر است‌. عوارض جانبي براي فلاپ قرنيه وجود ندارد. بينايي به صورت ۲۰/۴۰ است و بعد از جراحي بهبود مي يابد.

معايب لازك

زمان بهبودي طولاني تر است و ۳ تا ۵ روز طول مي كشد‌. درد و ناراحتي براي چند روز وجود دارد. عوارضي براي ساختار قرنيه دارد. در نهايت هر دو روش جراحي روش هاي موفق و مناسبي هستند كه با بررسي هاي پزشكي مي توان يكي از آنها را انتخاب كرد.


بيشتر بدانيد: تجويز عينك؛ دلايل و تشخيص نياز به عينك و نحوه استفاده از آن


ليزيك يا لازك كدام بهتر است؟

ليزيك و لازك هر دو روش جراحي ليزري چشم هستند كه به درمان نزديك بيني، دوربيني و آستيگماتيسم چشم كمك مي كنند. هر دو از ليزرهاي اگزايمر استفاده مي كنند تا بخشي از قرنيه را براي اصلاح بينايي تغيير شكل دهند يا از بين ببرند. ليزيك يكي از شايع ترين و موفق ترين جراحي هاي انكساري است.  يك جدول زمانبندي بهبودي دارد و بعد از يك الي دو روز به حالت اوليه خود باز ميگرديد.

سازمان غذا و دارو ايالات متحده اعلام كرده كه بيش از ۹۵ درصد افرادي كه تحت جراحي ليزيك قرار گرفته اند رضايت خود را اعلام كرده اند. همه ليزيك را انتخاب نمي كنند بلكه برخي افراد لازك را انتخاب مي كنند.لازك تهاجمي تر است و توسط برخي بيماران و حتي برخي پزشكان ترجيح داده مي شود.ليزيك شامل ايجاد يك فلپ قرنيه با استفاده از ليزر femtosecond  است.

با لازك لايه بيروني قرنيه حذف مي شود و جايگزين مي شود. چند روزي براي بازسازي زمان لازم است. لازك گزينه خوبي براي افرادي است كه داراي قرنيه نازك هستند و بافت كافي براي برداشت ندارند تا فلاپ مورد نياز براي ليزيك انجام شود. ليزيك و لازك هر دو مي توانند ديد را با تغيير شكل قرنيه به روشي مشابه اصلاح كنند و نتايج مثبتي هم دارند. بررسي چشم شما توسط پزشك اين امكان را مي دهد كه مشخص شود كدام جراحي براي چشم شما مناسب تر است.

لازك

لازك و عوارض هاي جانبي آن

لازك هم مانند تمام جراحي هاي ديگر به همراه خود يك سري عوارض خاصي را دارد كه در فرد احساس مي شود. البته نمي توان تمام اين عوارض را در شخص مشاهده كرد و تنها ممكن است برخي از آن ها در  چشم شخص پديدار شود. شما مي توانيد در بند هاي زير با اين عوارض آشنا شويد و بدانيد كه هركدام به چه دليلي رخ مي دهند و مدت ماندگاري شان چقدر است:

  • زماني كه شخص جراحي لازك را در چشم خود انجام مي دهد، يك احساس اضافه بودن در چشم او رخ مي دهد. شخص احساس مي كند كه يك جسم خارجي در چشم او وجود دارد و باعث اذيت شدن چشمش مي شود كه چنين تفكري ناشي از عوارض است و ماندگاري آن بين يك تا چهار روز در شخص است و سپس از بين مي رود.
  • شخص زماني كه تصميم مي گيرد كه جراحي لازك را در چشم خود انجام دهد، بايد بداند كه يكي از عوارض اين عمل، كاهش ديد است. زماني كه شخص لازك را بر روي چشم خود انجام مي دهد، تا دوازده ماه كاهش ديد خواهد داشت و اين كاهش ديد بيشتر در مكان هاي كم نور به چشم مي خورد كه ممكن است باعث آزار و اذيت فرد شود. البته ممكن است زودتر هم چنين عارضه اي از بين رود.
  • بعد از عمل لازك، چشم بيشتر از قديم خسته مي شود و نياز به استراحت پيدا مي كند. بايد سعي كنيد بعد از عمل لازك استراحت بيشتري به چشم خود بدهيد و از قطره استفاده كنيد تا چشم تان روند قبلي خود را پيدا كند و قدرت بيشتري در خود داشته باشد.
  • چند ماه اول جراحي لازك براي بيمار كمي سخت خواهد بود. زيرا بيمار در آن دوره ديدي كدر تر خواهد داشت و ممكن است همه چيز را در چند ماه اول مبهم ببيند و براي شناسايي دقيق اجسام نياز به كمك داشته باشد. چنين عارضه اي البته در همه افراد رخ نمي دهد اما در بسياري از موارد چنين چيزي ديده شده است.

بيشتر بدانيد: بينايي و مواد غذايي مفيد و موثر سوپرازورب پي براي تقويت آن


چه افرادي بايد جراحي لازك را انجام دهند؟

چنين سوالي براي تمامي جراحي ها و راه هاي درمان وجود دارد و بايد به آن پاسخ درستي داد. در بند هاي زير به طور كل بيان شده است كه چه افرادي براي انجام لازك بر روي چشم هاي خود مناسب هستند و بايد چنين كاري را انجام دهند:

  • در ابتدا بايد دانست كه مناسب ترين سن براي انجام لازك، 18 الي 55 سال است. البته در سنين بيشتر يا كمتر هم مي توان لازك را بر روي چشم انجام داد اما فاكتور هايي وجود دارد كه بايد دقت كافي را نسبت به آن داشت.
  • لازك در حقيقت عملي است كه بر روي قرنيه چشم صورت مي گيرد. به همين دليل است كه افراد داراي قرنيه هاي شيب دار يا باريك مي توانند از چنين عملي بهره ببرند و بهبود پيدا كنند. لازك در چنين قرنيه هايي برتري دارد زيرا ليزيك خود به سختي انجام مي شود.
  • ورزش ها و كارهايي وجود دارد كه مستقيما با چشم در ارتباط هستند و چشم را در معرض خطر قرار مي دهند. رشته بوكس يكي از همان ورزش هايي است كه ممكن است آسيب هاي زيادي را به چشم وارد كند. به همين علت افرادي كه در چنين كار و ورزش هايي فعاليت مي كنند بهتر است كه از جراحي لازك براي چشم هاي خود بهره مند شوند.
  • لازك براي كساني كه چشم هاي خشكي هم دارند مناسب است. سندرم چشم خشك يكي از مشكلاتي است كه باعث مي شود شخص از كارهاي روزمره هم عقب بماند و در هر حالتي چشم هاي او احساس سوزش كند. لازك مي تواند به اين افراد كمك كند و چشم هاي وي را بهبود دهد.

لازك

نكاتي كه قبل از جراحي لازك بايد رعايت شود

هميشه توصيه ها و نكاتي وجود دارد كه هر شخص بايد قبل از انجام جراحي مورد نظر خود آنها را رعايت كند. لازك هم از اين قاعده خارج نيست و نكات موردنظر خود را دارا است. در بند هاي زير مي توانيد با اين نكات آشنا شويد و آنها را قبل از انجام لازك بر روي خود اجرا كنيد:

  • به هيچ عنوان قبل از جراحي از خوش بو كننده هايي مانند عطر استفاده نكنيد و از آنها به حد كافي دوري كنيد.
  • زنان بايد دقت كنند كه هيچگونه آرايشي را نبايد قبل از انجام جراحي انجام دهند. آرايش اطراف چشم باعث مي شود كه دقت جراحي كمتر شود و پزشك نتواند آنچه كه مي خواهد را به راحتي اجرا كند.
  • تميز بودن چشم و مژه در هنگام جراحي اهميت زيادي دارد. به همين دليل بهتر است كه شب قبل از جراحي مژه و پلك هاي خودتان را به وسيله يك شامپو به آرامي تميز كنيد و آنها را نرم نگه داريد.
  • صبحي كه بعد از آن قرار است جراحي را انجام دهيد، از مصرف شامپو خودداري كنيد. تا حد ممكن سعي كنيد به حمام نرويد و شامپو برخوردي با چشم هايتان نداشته باشد.
  • سعي كنيد يك همراه در كنار خود داشته باشيد. وجود يك همراه باعث مي شود كه استرس كمتري در هنگام جراحي داشته باشيد و وسايل لازم را براي شما تهيه كند كه نيازي به رفت و آمد زياد در خود بيمارستان نداشته باشيد.
  • لنز هاي تماسي قبل از جراحي مانند يك سم براي چشم هستند. لنز تماسي به طور كل مي تواند جراحي را لغو كند و صدمات زيادي به چشم وارد كند. به هيچ عنوان چند روز قبل از عمل، به سمت چنين لنز هايي نرويد.
  • سعي كنيد آرامش داشته باشيد. بايد بدانيد كه جرجاحي لازك كمتر از نيم ساعت طول مي كشد و هيچگونه بيهوشي خاصي ندارد. تنها به وسيله چند قطره اين جراحي آماده مي شود و بدون درد است. استرس كمتر و آرامش باعث مي شود كه اين جراحي در سريع ترين زمان ممكن انجام شود.

لازك

نكاتي كه بعد از جراحي لازك بايد رعايت شود

برخي نكات ديگر هم وجود دارند كه بعد از جراحي بايد به خوبي رعايت شوند تا شخص بيمار ديگر نيازي نداشته باشد به پزشك مراجعه كند و لازك به خوبي بر روي چشم هاي او انجام شود. بند هاي زير به طور كامل به اين نكات اشاره كرده اند كه مي توانيد با آنها آشنا شويد:

  • بعد از جراحي سعي كنيد در خانه به خوبي استراحت كنيد و يك روز بعد از جراحي حتما مجددا به چشم پزشك خود مراجعه كنيد تا بتواند وضعيت چشم تان را بررسي كند. ممكن است چشم شما بعد از عمل واكنش هايي نشان دهد كه براي شما مفيد نيست. به همين دليل مراجعه مجدد به چشم پزشك جزو لزومات اين كار است.
  • شما بعد از جراحي هم نياز داريد كه طبق يك برنامه مشخص چشم پزشك خودتان را ديدار كنيد. چشم يك عضو مهم در بدن است كه بايد حساسيت زيادي بر روي آن داشت. به همين دليل در شش ماه اول خود نياز داريد كه طبق برنامه اي كه پزشك به شما داده است، نزد آن برويد تا وضعيت چشم تان ثابت بماند.
  • لنز هاي زيبايي و تماسي به هيچ عنوان با چشم و لازك ارتباط خوبي ندارند. پس سعي كنيد تا حد ممكن جراحي پوست از اين لنز ها دوري كنيد و آنها را در چند ماه اول مصرف نكنيد. حداقل دوره اي كه بايد از اين لنز ها دوري كنيد، يك دوره سه ماهه است. اگر مي خواهيد بعد از آن حتما از لنز استفاده كنيد، سعي كنيد قبل از آن با چشم پزشك خود مشورت كنيد و سپس يك جنس مرغوب براي خود خريداري كنيد.
  • در كنار لنز هاي زيبايي، بايد بدانيد كه لوسيون ها و لوازم آرايشي دور چشم هم مي توانند عملكرد بدي بر روي چشم هاي شما داشته باشند. جراحي لازك نيازمند مراقبت زياد است كه دوري از لوازم آرايشي هم بخشي از اين مراقبت محسوب مي شود. تا چند ماه اول نبايد آرايشي دور چشم هاي خود داشته باشيد و بعد از آن سعي كنيد مصرف كمي در استفاده از لوازم آرايشي داشته باشيد.
  • افرادي كه اهل ورزش هستند و ورزش هاي خشني مانند بوكس و فوتبال انجام مي دهند بايد بدانند كه نياز است بعد از انجام جنين جراحي، ورزش خود را به مدت ده هفته كنار بگذارند و از آن دوري كنند. انجام اين ورزش ها مي تواند صدمات جبران ناپذيري به چشم وارد كند كه خود خطرناك است.
  • بسياري از افراد عادت دارند كه در هنگام بيدار شدن يا در هنگام خستگي، با دست چشم هاي خود را مالش دهند و با آنها بازي كنند. حتي در حالت هاي عادي هم چنين كاري اشتباه است و براي چشم مفيد نيست. بعد از عمل حتما در هفته هاي اول چنين كاري را انجام ندهيد و از ماليدن چشم هاي تان دوري كنيد. اين كار مي تواند به لازك شما ضربه وارد كند.
  • لازك معمولا بعد از انجام يك درد شديد را در چشم و اطراف آن به همراه دارد. اين درد كوتاه مدت است و خطري را به همراه خود ندارد به همين دليل اگر اين درد را در خود احساس كرديد نيازي به احساس ترس و ديدار مجدد پزشك خود نيست. تنها كافي است كه يك مسكن مصرف كنيد و يك اتاق تاريك را براي استراحت خود فراهم كنيد. اين درد به طور خودكار بعد از استراحت از بين مي رود.
  • پلك تحتاني براي ريختن قطره درون چشم كفايت مي كند. برخي به اشتباه پلك فوقاني خودشان را تغيير مي دهند تا بتوانند قطره را وارد چشم شان كنند كه اين كار اشتباه است. چنين كاري باعث مي شود كه چشم آسيب بيشتري ببيند و لازك دچار صدمه شود. تنها كافي است كه پلك تحتاني خودتان را تكان بدهيد و قطره را وارد چشم خودتان كنيد.
  • زماني كه جراحي لازك را انجام داديد، نياز است كه به مدت پنج روز از شستشوي سر و صورت خودتان خودداري كنيد تا آب برخوردي با چشم شما نداشته باشد. ترميم لايه سطحي قرنيه نياز به زمان دارد و در اين زمان نبايد اشيا و هرگونه مايعاتي به چشم برخورد كند.
  • بعد از گذشت پنج روز، زماني كه خواستيد حمام كنيد، حتما از يك شامپو بچه براي خود استفاده كنيد. شامپو هاي ملايم و شامپو بچه از تركيبات شيميايي كمتري برخوردار هستند و اگر وارد چشم هم شوند ضربه خاصي به قرنيه و لازك وارد نمي كنند. به همين دليل به مدت دو هفته از شامپو هاي ملايم براي خود استفاده كنيد تا حفاظت كاملي براي چشم خود داشته باشيد.
  • سعي كنيد روز هاي اول بعد از عمل را وضو نگيريد. برخورد آب به صورت به نوعي خطرناك است و مي توانيد در چنين روزهايي از تيمم براي نماز و عبادات خود استفاده كنيد.
  • تماشاي تلويزيون و رايانه باعث مي شود كه چشم شما خشك تر شود. حال خشك شدن چشم در زماني كه قرنيه درحال بهبود است و جراحي لازك انجام شده است، خطرناك است و به درمان كمكي نمي كند. به همين علت بايد در هفته هاي اول از تماشاي زياد تلويزيون و هر كاري كه باعث خشك شدن چشم مي شود دوري كنيد تا درمان چشم شما كامل شود.
  • ممكن است بعد از جراحي شما دچار سردرد و هرگونه سوزشي در چشم خود شويد. جراحي لازك تمام اين عوارض را دارا است و نيازي به نگران بودن نيست. اين سوزش ها و سردرد ها كوتاه مدت هستند و در همان روز هاي اول از بين مي روند. تنها كافي است با استفاده از قطره يا مسكن اين درد ها را برطرف كنيد.
  • قطره هاي چشمي را به طور سرخود مصرف نكنيد و طبق برنامه پزشك تان پيش برويد. همچنين عينك آفتابي مي تواند به چشم شما كمك زيادي كند. به همين دليل بهتر است كه از عينك آفتابي در بيرون از خانه استفاده كنيد تا صدمه خاصي به چشم شما وارد نشود .

لازك

سوال هاي مرتبط با لازك

  • سوال هايي وجود دارد كه كاربران مي خواهند جواب آنها را پيدا كنند تا بدانند بعد از انجام لازك چه وضعيتي درون آنها خواهد بود و چه كار هايي مي توانند انجام دهند. در بخش زير مهم ترين سوالات بيان شده است و با خواندن آنها مي توانيد اطلاعات بيشتري در مورد لازك و جراحي آن پيدا كنيد:

آيا گريه بر روي لازك تاثيري دارد؟

به طور كل گريه تاثير زيادي بر روي لازك نخواهد داشت. گريه و درد زايمان نمي تواند تاثيري بر روي عملكرد چشم شما و لازك داشته باشد و چشم شما در امان خواهد بود. همچنين سوپرازورب سي استفاده مداوم از رايانه به دليل شغل يا علاقه هم تاثير آنچنان زياي بر روي چشم نخواهد داشت. تنها كافي است كه به وسيله يك اشك مصنوعي چشم خودتان را از خشكي دور كنيد. خشكي مهم ترين عاملي است كه مي تواند به چشم صدمه وارد كند و تا زماني كه بتوانيد چشم تان را از خشكي دور كنيد، در امان خواهيد بود و چيزي چشم شما را تهديد نخواهد كرد.

چگونه مي توان بعد از لازك از به وجود آمدن عفونت جلوگيري كرد؟

چهار چيز مي تواند عفونت را در چشم ايجاد كند. استحمام در روز هاي اول بعد از جراحي، آرايش زياد در اطراف چشم، ضربه زدن به چشم و همچنين ماليدن چشم به مقدار زياد. اين چهار عمل مي توانند عفونت را در چشم ايجاد كنند و به طور كل تا زماني كه اين چهار عمل را بر روي چشم خود انجام ندهيد، عفونت از شما دور خواهد بود.

البته عفونتي كه در لازك رخ مي دهد، روي سطح قرنيه خواهد بود و درمان آن آسان تر است. منتهي بايد بدانيد كه كدورت هاي آن بر روي چشم باقي مي ماند و تاثير بدي بر روي چشم شما خواهد داشت. البته در كل بسيار كم پيش آمده كه كسي دچار عفونت شود اما اين دليلي بر مراقبت كم نيست. در هر حالتي بايد در هفته هاي اول از چشم خود مراقبت كنيد.

لازك

درد جراحي لازك چه مقدار است؟

 بسيار كم. اين ساده ترين جوابي است كه مي توان به اين سوال داد. دردي كه بعد از لازك وجود دارد نسبت به بقيه جراحي ها كمي بيشتر است اما در نهايت تنها دو الي سه روز ادامه دارد و بعد از آن به طور كامل اين درد قطع مي شود. علت درد كم در اين جراحي، استفاده از قطره هاي بي حسي است و هيچگونه بيهوشي و تزريق هاي خاص در بدن فرد رخ نمي دهد.

آيا در هنگام جراحي بايد به وسيله خود فرد هر دو چشم را باز نگه داشت؟

ترس بسياري از بيماران اين است كه ممكن است به طور ناگهاني در هنگام جراحي پلك بزنند و باعث صدمه شوند. اين باور به طور كل اشتباه است زيرا در طول كل درمان يك دستگاه خاص هر دو چشم را باز نگه مي دارد و از پلك زدن ناگهاني جلوگيري مي كند. البته نبايد فراموش كرد كه خود فرد هم بايد كمك زيادي در اين راه داشته باشد و همكاري هاي لازم را با پزشك انجام دهد. همچنين بايد دانست كه هر دو چشم در يك جلسه جراحي مي شوند و نياز به جلسات بيشتري نيست.

آيا بعد از جراحي لازك مي توان از عينك استفاده كرد؟

بله. در حقيقت عينك بعد از اين جراحي مي تواند كمك زيادي هم به درمان قرنيه كند و مانند يك لايه محافظ از چشم هاي شما محافظت كند. به همين دليل شما مي توانيد از عينك هاي دودي و طبي استفاده كنيد و خطري از اين بابت شما را تهديد نمي كند. فقط بايد بدانيد كه در هنگام استفاده از عينك هاي طبي، شماره چشم تان با شماره چشم عينك تنظيم شده باشد.

پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل


منبع

تظرات ارسال شده