همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

متاستاز سرطان تيروئيد؛ سرطان تيروئيد به كدام اندام‌ها حمله مي‌كند؟

زماني كه سلول‌هاي سرطاني تيروئيد به ساير اندام‌هاي بدن سرايت كرده و در آنجا رشد مي‌كنند، اصطلاحاً متاستاز يا دگرنشيني رخ مي‌دهد. در اين حالت حتي اگر سلول‌هاي سرطاني نخاع فرد را مورد حمله قرار داده باشند، نام بيماري همچنان سرطان تيروئيد است.

متاستاز سرطان تيروئيد؛ سرطان تيروئيد به كدام اندام‌ها حمله مي‌كند؟

دكتر زخم|
دكتر زخم -
متاستاز (دگرنشيني يا فراگستري) در لغت به معناي گسترش سرطان به ساير اندام‌هاي بدن است. سلول‌هاي سرطاني به بافت‌هاي مجاور حمله مي‌كنند يا با ورود به جريان خون، خود را به ديگر اندام‌ها مي‌رسانند و تومور تشكيل مي‌دهند. طي متاستاز سرطان تيروئيد، احتمال حمله به برخي از نقاط بدن مثل مغز، ريه، استخوان و كبد بيشتر است. در حالت كلي متاستاز محلي (آلوده شدن بافت‌هاي مجاور) از متاستاز دوردست (آلوده شدن اندام‌هاي دور از محل سرطاني) شايع‌تر به نظر مي‌رسد. در اين مقاله با دانستني‌هاي متاستاز سرطان تيروئيد با شما هستيم. با ما همراه باشيد.

متاستاز سرطان چيست؟

متاستاز اكتي كوت در واقع گسترش سلول‌هاي سرطاني به نواحي جديد بدن است كه اغلب از طريق سيستم لنفاوي يا جريان خون صورت مي‌گيرد. سرطان متاستاتيك يا تومور متاستاتيك نيز نوعي بيماري است كه از محل اصلي منشاء و بخشي كه در ابتدا آغاز شده و به اندام‌هاي مختلف بدن گسترش يافته است. تومورهايي كه از سلول‌هاي گسترش يافته تشكيل مي‌شوند، تومورهاي ثانويه نام دارند. اين سرطان ممكن است به اندام‌هاي مجاور محل آغاز منتقل شود كه در اين صورت به آن متاستاز محلي گفته مي‌شود؛ عكس اين حالت متاستاز دوردست نام دارد.

علائم سرطان متاستاتيك

سرطان متاستاتيك هميشه با علائم همراه نيست و اگر علائمي باشد، ماهيت و فركانس آن‌ها به اندازه و محل تومورهاي متاستاتيك بستگي دارد. برخي از علائم رايج سرطان متاستاتيك عبارت‌اند از:
  • درد و شكستگي مربوط به زماني كه سرطان به استخوان سرايت كرده است.
  • سردرد، تشنج يا سرگيجه مربوط به زماني كه سرطان به مغز سرايت كرده است.
  • تنگي نفس مربوط به زماني كه سرطان به ريه سرايت كرده است.
  • زردي يا ورم شكم مربوط به زماني كه سرطان به كبد گسترش يافته است.


متاستاز محلي سرطان تيروئيد

بافت‌هاي مجاوري كه سلول‌هاي سرطان تيروئيد مي‌توانند به آن حمله كرده و آن نواحي را سرطاني كنند، عبارت‌اند از:
  • عضلات، رگ‌هاي خوني يا اعصاب گردن
  • حنجره (جعبه صدا)
  • ناي
  • مري
  • هيپوفارنكس (قسمت پايين گلو)
  • غدد لنفاوي موجود در گردن
  • غدد لنفاوي مابين ريه‌ها (به نام غدد لنفاوي مدياستين)

بيشتر زخم ساق پا بخوانيد: سرطان غدد لنفاوي چيست و چگونه درمان مي‌شود؟

متاستاز سرطان تيروئيد؛ سرطان تيروئيد به كدام اندام‌ها حمله مي‌كند؟


متاستاز دوردست سرطان تيروئيد

بافت‌هاي دوردستي كه سلول‌هاي سرطاني تيروئيد مي‌توانند به آن حمله كرده و آن نواحي را سرطاني كنند، عبارت‌اند از:
  • ريه‌ها
  • استخوان
  • مغز
  • كبد

متاستاز سرطان تيروئيد؛ سرطان تيروئيد به كدام اندام‌ها حمله مي‌كند؟
سرطان چطور به ديگر اعضا حمله مي‌كند؟

سلول‌هاي سرطاني طي چند مرحله در تمام بدن پخش مي‌شوند؛ اين مراحل شامل موارد زير هستند:
  • رشد يا تهاجم به بافت سالم مجاور
  • گسترش از طريق ديواره‌هاي غدد لنفاوي مجاور يا رگ‌هاي خوني
  • گسترش از طريق سيستم لنفاوي و جريان خون به ساير قسمت‌هاي بدن
  • توقف در رگ‌هاي خوني كوچك در يك مكان دوردست (نسبت به مبدأ گسترش سرطان)، حمله به ديواره رگ‌هاي خوني و حركت به سمت بافت‌هاي اطراف
  • رشد سلول‌ها در مكان جديد و تشكيل تومور سرطاني
  • تشكيل رگ‌هاي خوني جديد كه خون مورد نياز رشد تومور را تأمين مي‌كنند.
در اكثر مواقع عفونت جاي بخيه سزارين گسترش سلول‌هاي سرطاني در يكي از اين مراحل متوقف خواهد شد؛ اما خوب است بدانيم تا زماني كه شرايط هر مرحله براي سلول‌هاي سرطاني مطلوب باشد، پيشرفت كرده و در نهايت تومورهاي جديد در ساير نقاط بدن به وجود خواهند آورد. سلول‌هاي سرطاني متاستاتيك مي‌توانند پس از انتقال به ساير نقاط بدن سال‌ها غيرفعال بمانند و ناگهان رشد خود را آغاز كنند.

متاستاز سرطان تيروئيد را چگونه درمان كنيم؟

متاستاز سرطان تيروئيد اگر در مراحل اوليه تشخيص داده شود، با درمان يد راديواكتيو (RAI) قابل درمان است؛ زيرا اغلب متاستازها در اوايل كار خاصيت جذب يد را دارند. در برخي مواقع تومورهاي سرطاني آن‌قدر كوچك هستند كه فقط در اسكن راديواكتيو مشخص مي‌شوند و در تصاوير سي تي اسكن خبري از آن‌ها نيست؛ در اين مواقع نيز درمان يد راديو اكتيو (RAI) يك راهكار مناسب خواهد بود.
اما در شرايطي كه سرطان به اندازه كافي پيشرفت داشته و تومورها به راحتي در تصاوير CAT scan و سونوگرافي مشاهده شوند، بيمار بايد جراحي شده و غده تيروئيد او از بدن خارج شود. در واقع رايج‌ترين راه درمان متاستاز سرطان تيروئيد و غدد لنفاوي در گردن عمل جراحي و برداشتن غده تيروئيد است.


متاستاز سرطان تيروئيد به ساير اعضاي بدن (متاستاز دوردست)

۱. ريه

گسترش سرطان تيروئيد در ريه با علائم خاصي از جمله سرفه‌ي مداوم، كاهش وزن، سرفه‌هاي خوني، تنگي نفس، عفونت مكرر قفسه سينه و درد و ناراحتي در قفسه سينه همراه است.

۲. استخوان

سلول‌هاي سرطاني تيروئيد گاهي تا استخوان‌ها لايتسيموس پيشرفت كرده و اين نواحي را آلوده مي‌كند كه در اين صورت با علائمي چون درد استخوان (به ويژه زمان خواب)، شكنندگي استخوان و مشكلات عصبي نخاع مثل ضعف در پا، كمردرد، حركات زياد روده يا بي‌حسي در شكم همراه است.

۳. غدد لنفاوي

يكي از شايع‌ترين مناطقي كه انتظار گسترش سرطان تيروئيد به آن را داريم، غدد لنفاوي است كه با علائمي از قبيل تب و لرز، تعريق شبانه، خستگي، كاهش وزن و همچنين وجود غدد لنفاوي بزرگ در بدن همراه است. البته بايد در نظر داشت كه هر وجود غده در گردن لزوماً به معناي سرطان غدد لنفاوي نيست و تشخيص دقيق را بايد به پزشك حاذق واگذار كرد. براي درمان اين نوع سرطان به جاي جراحي مي‌توان از روش‌هاي كمتر تهاجمي مثل آر اف (RF) و ماكروويو استفاده كرد.

۴. مغز

متاستاز سرطان تيروئيد به مغز امري نادر است كه درمان آن با توجه به محل ضايعه در مغز، تصوير راديوگرافي و زمان گسترش بيماري متفاوت خواهد بود.

كلام آخر

همانطور كه ديديم سرطان تيروئيد به خودي خود يك سرطان گسترده است و اگر پيشرفت كند، در خوش‌بينانه‌ترين حالت بافت‌هاي اطراف از جمله ناي، مري، رگ‌هاي خوني، عضلات يا اعصاب اين نواحي را تحت تأثير قرار مي‌دهد و در بدبينانه‌ترين حالت به اعضاي اساسي مثل نخاع حمله مي‌كند. اين بيماري اگر در مراحل اوليه قبل از گسترش شناسايي شود با كمترين عوارض ممكن قابل درمان است. فراموش نكنيد كه گاهي اين بيماري با شيمي درماني نيز درمان مي‌شود. به منظور كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه، با ما در مطلب درمان سرطان تيروئيد با شيمي درماني همراه باشيد. انواع زخم از اين رو پيشنهاد مي‌شود در صورت مشاهده كوچك‌ترين علائم مشكوك سريعاً به پزشك معالج مراجعه كنيد. نظرات و پيشنهادات خود در رابطه با اين مطلب را با ما و همراهان ستاره به اشتراك بگذاريد.

تظرات ارسال شده