همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اين كارها را بعد از غذا خوردن انجام ندهيد

پايه علمي چندان صحيحي ندارد و تنها مشكلي كه با نوشيدن آب يخ بروز مي‌كند، دل‌درد يا انقباض عضلات روده است.

به گزارش : شما هم احتمالا از زبان اطرافيان خود شنيده ايد كه بعذ از غذا خوردن نبايد دراز كشيد يا حمام كرد و يا...اين توصيه ها ريشه علمي دارند؟ آيا بعد از غذا بايد از انجام كارهايي پرهيز كنيم؟ چرا؟

1-آب يخ ننوشيد
مي‌گويند نوشيدن آب يخ بعد از غذا باعث سرطان معده مي‌شود، ولي اين حرف پايه علمي چندان صحيحي ندارد و تنها مشكلي كه با نوشيدن آب يخ بروز مي‌كند، دل‌درد يا انقباض عضلات روده است. افراد دچار سندرم روده‌ تحريك‌پذير، بيشتر دچار اين مشكل مي‌شوند؛ بنابراين بهتر است آب خيلي سرد ننوشيد. نكته ديگر اينكه نوشيدن آب بعد از صرف غذا، باعث رقيق شدن شيره معده مي‌شود و مي‌تواند در هضم غذا اختلال ايجاد كند؛ بنابراين بهتر است نيم ساعت قبل از غذا و نيم ساعت بعد از اتمام غذا، آب ننوشيد.

2-سيگار نكشيد
برخي سيگاري‌ها به محض اين كه غذايشان تمام مي‌شود، سيگارشان پماد آلفا براي جوش صورت را روشن‌ مي‌كنند. در متون پزشكي آمده سيگار چه بعد از غذا و چه قبل از آن خطرناك است و خطر مصرف آن بعد از غذا بر خلاف تصور عموم مردم بيشتر نيست. حدود 100 ماده سرطان‌زا در سيگار وجود دارد و كشيدن آن به‌طور كلي زيان‌بار است.
نتايج تحقيقات نشان داده دود سيگار مي‌تواند محيط معده را اسيدي كند و اين عامل روي عملكرد معده تاثير منفي مي‌‌گذارد و مانع هضم صحيح غذا مي‌شود. از سوي ديگر، كشيدن سيگار بعد از غذا، به‌خصوص در افراد مبتلا به سندرم روده تحريك‌پذير، درد و علايم شكمي را به دنبال خواهد داشت.

3-ميوه نخوريد
با توجه به اينكه بعد از خوردن غذا معده پر و سنگين مي شود، خوردن ميوه به اين سنگيني دامن مي زند و در عمل هضم، مشكل ايجاد مي كند و بهتر است يك تا دو ساعت پس از صرف غذا ميوه ميل نكنيد. البته برخي افراد، به علت حساسيت نداشتن گيرنده‌هاي انسولين، پرخوري يا تحريك‌پذيري پانكراس، بعد از خوردن غذا تمايل به مصرف ماده شيرين دارند، كه تنها به اين افراد توصيه مي‌شود بعد از صرف غذا، به جاي مصرف شيريني، مربا و ساير مواد قندي از ميوه استفاده كنند.

4-حمام نكنيد
يكي از باورهاي عموم مردم اين است كه بعد از غذا نبايد حمام كرد، زيرا احتمال بي‌هوش شدن و از حال رفتن در حمام بالاست. اين حرف تا حدي اساس خريد قطره آهن فروزومال علمي دارد، ولي در مورد همه صدق نمي‌كند. افراد مسن و كساني كه بيماري‌هاي قلبي پيشرفته دارند، يا سرخرگ‌هاي اصلي خونرسان به مغز و شريان‌هاي گردن در آنها تنگ است، بهتر است حداقل تا 30 دقيقه بعد از خوردن غذاي سنگين به حمام نروند، زيرا بعد از خوردن غذاي نسبتا سنگين، خون به سمت دستگاه گوارش مي رود و خون‌رساني به مغز كاهش مي‌يابد.
پس حداقل نيم ساعت فاصله بين غذاخوردن و استحمام قرار دهيد، به ويژه حمام داغ توصيه نمي‌شود، زيرا در جريان خون اطراف معده اختلال ايجاد مي‌كند و بر هضم غذا اثر منفي مي‌گذارد.

5-ورزش نكنيد
ورزش ممكن است به قلب افراد دچار بيماري هاي قلبي- عروقي، فشار وارد كند. مصرف غذاي سنگين و ورزش فوري بعد از آن، اين فشار را چند برابر مي‌كند. اگر غذاي سبكي خورده‌ايد، حداقل دو تا سه ساعت و در صورت مصرف غذاي سنگين، حداقل سه تا چهار ساعت بايد از انجام ورزش و فعاليت بدني خودداري كنيد.
چنانچه بعد از غذا، ورزش كنيد بدن شما انرژي بيشتري مي سوزاند. اما به ياد داشته باشيد منظور از غذا يك وعده غذايي كوچك و سبك و منظور از ورزش يك فعاليت بدني سبك و ملايم است.
ديواره معده يك بافت عضلاني است كه با انقباض خود موجب مخلوط شدن غذا با آنزيم هاي گوارشي شده و به هضم غذا كمك مي كند. اين پماد زخم بستر بافت عضلاني براي انجام عمل خود نياز به خون و اكسيژن كافي دارد. غذاي حجيم و سنگين و فعاليت بدني شديد موجب مي شوند كه خون رساني هم به عضلات ديواره معده و هم به عضلات اسكلتي بدن دچار اختلال گردد.
اگر تصميم داريد ورزش و فعاليت بدني خود را به زماني پس از صرف غذا موكول كنيد، به ياد داشته باشيد كه كمتر و سبك تر غذا بخوريد و همچنين فعاليت سنگين نداشته باشيد.

6-نخوابيد
بطور كلي هضم غذا در حالت نشسته راحت تر انجام مي شود. به مين دليل توصيه مي شود حدود 30 تا 45 دقيقه پس از صرف غذا دراز نكشيد و نخوابيد. اين موضوع براي كساني كه رفلاكس اسيد معده دارند بسيار ضروري است، اين افراد براي پيشگيري از تشديد برگشت اسيد معده به مري، به هيچ عنوان تا يك ساعت پس از صرف غذا نبايد دراز بكشند يا بخوابند. اگر مشكل گوارشي خاصي نداريد، خوابيدن پس از صرف غذا مشكل چنداني ايجاد نمي كند، هر چند توصيه كلي به همه براي عملكرد بهتر دستگاه گوارش و حركات دودي معده، نخوابيدن پس از صرف غذاست.

7-چاي ننوشيد
در ميهماني‌‌ها هنوز غذا تمام نشده، جلوي ميهمان چاي مي‌گذاريم. چاي مي‌تواند محيط معده را اسيدي كند و تأثير منفي بر مواد معدني معده بگذارد. بعد از غذا مايعات بايد با نيم تا يك ساعت فاصله مصرف شوند.
چاي از هر نوعي كه باشد (سياه، سفيد سوختگي با آب جوش و سبز)، داراي ماده‌اي به نام تانن است كه با آهن موجود در منابع گياهي ايجاد تركيبي به نام تانات آهن مي‌كند و موجب دفع آهن از بدن مي‌شود و اين امر به ويژه براي افرادي كه مبتلا به كم خوني و فقرآهن هستند، مضر بوده و كم خوني آنان را تشديد مي‌كند. چاي حاوي يك فاكتور ضد ويتامين B1 است و مانع استفاده بدن از ويتامين B1 مي‌شود بنابراين نتيجه مي‌گيريم كه مصرف چاي با فاصله كوتاهي بعد از غذا، مي‌تواند انسان را در معرض كمبود آهن و نيز كمبود ويتامين B1 قرار دهد. بنابراين توصيه مي‌شود حتي‌المقدور يك يا دو ساعت بعد از صرف غذا، چاي بخورند و همچنين از خوردن چاي پررنگ پرهيز كنند.

8-با همسر خود روابط زناشويي نداشته باشيد
بيماران قلبي بيشتر بايد در اين مورد توجه كنند. ارتباط زناشويي نوعي استرس براي سيستم قلبي‌‌عروقي محسوب مي‌شود. در مواردي نادر مشاهده شده فرد هنگام اين عمل دچار سكته قلبي شده است. افراد دچار بيماري‌هاي پيشرفته قلبي يا كساني كه اخيرا دچار سكته قلبي شده‌اند، بهتر است تا ساعاتي پس از صرف غذا، از برقراري رابطه زناشويي خودداري كنند.
مصرف غذاي سنگين نيز فشاري براي قلب است و خوردن چنين غذايي و داشتن روابط زناشويي در افراد دچار بيماري پيشرفته قلبي، خطر عوارض قلبي را به دنبال خواهد داشت.
مري انسان
10-جسم سنگيني را بلند نكنيد
افرادي كه با معده پر، جسم سنگيني بلند مي‌كنند، در واقع نوعي فعاليت بدني انجام داده‌اند كه مي‌تواند به قلب فشار بياورد. از سوي ديگر، اين كار باعث افزايش فشار داخل شكم مي‌شود و ايجاد ريفلاكس مي‌كند. به همين دليل بهتر است يكي دو ساعت بعد از صرف غذا از انجام اين كار خودداري كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده