همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

etiad1-1

تحقيقات به دست آمده توسط سازمان بهداشت جهاني حاكي از اين است كه در هر 8 ثانيه يك نفر به علت استعمال دخانيات مي ميرد. 70% افراد سيگاري در سنين نوجواني به سيگار روي آورده اند ، دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه افرادي كه در سنين نوجواني شروع به كشيدن سيگار كرده اند و به مدت 20 سال ادامه داده باشند ، نسبت به افرادي كه اصلا سييگار نكشيده اند 20 الي 25 سال زودتر مي ميرند.

سيگار و مضرات آن
تنها سرطان ريه يا بيماريهاي قلبي پيامدهاي استعمال دخانيات نيست بلكه مجموعه‌اي از مسايل و مشكلات بهداشتي در ارتباط با مصرف مواد دخاني وجود دارد كه مي‌تواند به لحاظ شرايط جسماني و مقاومت ايمني در افراد سيگاري بروز مي‌كند، كه برخي از آنها عبارتند از:
‌١- از دست دادن موها
با تضعيف سيستم ايمني افراد سيگاري در اثر مصرف مواد دخاني، بدن اين افراد مستعد ابتلا به انواع بيماريها از جمله «لوپوس اريتماتوز» مي‌شود كه اين بيماري مي‌تواند عامل از دست دادن موها، ايجاد زخم‌ در دهان، جوش‌هاي پوست روي صورت، سر و دست‌ها شود.
‌٢ – آب مرواريد (كاتاراكت)
افراد سيگاري ‌٤٠ درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند.
‌٣ – چين و چروك
استعمال دخانيات باعث از بين بردن پروتئين‌هاي انعطاف دهنده پوست مي‌شود؛ همچنين باعث تحليل بردن ويتامين A و محدود كردن جريان خون در عروق پوست مي‌گردد.
پوست افراد سيگاري خشك و داراي خطوط و چين خوردگي‌هاي ريزي در اطراف لبها و چشمهاست.
‌٤ – ضايعات شنوايي
افراد سيگاري ‌٣ برابر بيش از افراد غير سيگاري به عفونت گوش مياني دچار مي‌شوند.
‌٥ – سرطان پوست
افراد سيگاري ‌٢ برابر بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر ابتلا به نوعي سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگي روي پوست) قرار دارند
‌٦ – فساد دندانها
افراد سيگاري ‌٥/١ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.
‌٧ – پوكي استخوان
منواكسيد كربن يكي از اصلي‌ترين گازهاي سمي در خروجي اگزوز اتومبيل و دود سيگار است، ميل تركيبي اين گاز با خون بسيار بالاتر از اكسيژن است. اين گاز باعث كاهش قدرت عمل اكسيژن در خون افراد سيگاري حرفه‌اي تا ‌١٥ درصد مي‌شود.
استخوان‌هاي افراد سيگاري تراكم خود را از دست داده و به راحتي شكسته مي‌شود همينطور زمان التيام يافتن و جوش خوردن آنها پس از شكستگي تا ‌٨٠ درصد افزايش پيدا مي‌كند.
‌٨ – بيماريهاي قلبي
بيماريهاي قلبي ـ عروقي ناشي از استعمال دخانيات بيش از ‌٦٠٠ هزار نفر را در سال در كشورهاي توسعه يافته از بين مي‌رود استعمال دخانيات باعث افزايش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزايش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگي عروق و نهايتا ايجاد حمله قلبي و سكته مي‌شود.
‌٩ – زخم معده
استعمال دخانيات مقاومت معده را در برابر باكتريها پايين مي‌آورد؛ همچنين باعث تضعيف معده در خنثي سازي اسيد معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جاي ماندن باقيمانده اسيد در معده و در نتيجه تخريب ديواره آن مي‌شود.
زخم معده افراد سيگاري به سختي درمان مي‌شود و احتمالي بهبودي آن تا زماني كه فرد سيگاري اكثرا اندك است.
‌١٠- تغيير رنگ انگشتان
قطران موجود در دود سيگار در اثر استعمال مستمر دخانيات روي انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغيير رنگ آنها به قهوه‌اي مايل به زرد مي‌شود.
‌١١ – سرطان رحم و سقط جنين
استعمال دخانيات در دوران بارداري مي‌تواند باعث افزايش خطر زايمان نوزاد با وزن كم و بروز مسايل بهداشتي در آينده شود. سقط جنين در مادران سيگاري ‌٢ تا ‌٣ برابر بيشتر است
‌١٢ – تغيير شكل دادن سلولهاي جنسي در مردان
استعمال دخانيات باعث كاهش تعداد اسپرم و كاهش جريان خون در آلت تناسلي مردان و ناتواني جنسي در اين افراد مي‌شود. ناباروري جنسي در مردان سيگاري نيز متداول‌تر از افراد غير سيگاري است.
‌١٣ – سرطان
بيش از ‌٤٠ عنصر سرطانزا در دود سيگار وجود دارد احتمال سرطان ريه ‌٢٢ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري است.
طبق تحقيقات بي شماري كه انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانيات توسط افراد سيگاري، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌هاي ديگر از قبيل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌٦ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بيني (‌٢ مرتبه بيشتر)، گلو (‌١٢ مرتبه)، مري (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، كليه (‌٥ برابر)، آلت تناسلي مرد (‌٢ تا ‌٣ برابر)، لوزالمعده (‌٢ تا ‌٥ برابر) مقعد (‌٥ تا ‌٦ مرتبه) وجود دارد.

سيگار و راه هاي ترك آن
مطمئن باشيد صحيح ترين مبارزه را در زندگي خود انجام ميدهـيد. در نهايت اگر ميخواهيد عادت

ديگري را جايگزين جراحي پوست كشيدن سيگار نماييد دقت كنيد كه كار بد تر از بد نشود!

افراد سيگاري مي گوينـد كه هـيـچ چيزي لذت بخشتر از كشيدن يك نخ سيگار بعد از يك روز خسته

كننده نيست. با اينحال اكثر آنها بزرگترين آروزي خود را پايان دادن به اين عادت زننده شان

ميدانند. در آمريكا سالانه حدود ٤٠٠ هزار نفر بدليل امراض ناشــي از مصرف سيگار جان خود را

از دست ميـدهنـد. استـعمال دخانيات خطر ابتلا به سرطان ريه را تا حـد بـسيـار زيـادي افزايش

ميدهد.

شما سيگاري هستيـد؟ آيا تـا بـه حال سـعـي در تـرك آن كرده ايد؟ آيا سعي و تلاش شما بي نتيجه

مانده اسـت؟ روشهاي زير بشما كمك زيادي در ترك كردن سيگار بصورت دائمي خواهد نمود.

● تصميم جدي براي ترك

اولين فكري كه ممكن است به ذهن شـما خـطـور نمايد اين است: چرا بايد تركش كنم؟ براي شروع بايد سلامتي خود را مد نظر داشته باشيد. ترك آن، بـلافاصله باعث كاهـش احتمال ابتلا به انواع سرطان ميگردد. اين نيز واقعيتي محسوب ميشود كه سيـگاريهـاي سابق نسبت به كسانيكه كماكان سيگار ميكشند از سلامتي بيشتري برخـوردانـد. بـه علاوه ديگر دود سيگار اطرافيان شما را آزرده خاطر نخواهد كرد.

سپس نوبت به برطرف شدن مسائلي ديگر مي رسد. نـفس شما ديگر بوي بد نخواهد داد، حس ذائقه شما بازگشته و همه چيز خوشمزه تر خواهد شد. و به اين فكر كنيد كه با ترك سيگار تا چه اندازه در پول خود صرفه جويي ميكنيد. اگر روزي يك پاكت ميكشيد، در سال حدود ٢٠٠ هزار تومان دود مي كنيد در حـالي كه ميتوانـيد اين پول را به مصارف بهتري برسانيد.

مسئله مهمي كه بايد بخاطر داشته باشيد اين است كه تنها زماني ميتوانـيد سيگار را ترك كنيد كه آمادگي آن را داشته باشيد. بخاطر ديگران يا دلايلي كه زياد بـرايتان اهميت ندارد، اقدام به ترك آن نكنيد. فقط براي خودتان اين كـار را انـجام دهيـد. ايـن تنها روشي است كه قطعا شما را موفق خواهد كرد.

● طي مراحل

از آنجايي كه سيگار يكي از مشكلترين عادتهايي است كه ميتوان كنار گذاشت، در اين قسمت چندين روش براي مجهز تر نمودن تلاش و كوشش شما براي رسيدن بـه هـدف ارائه شده است.

● تاريخي براي شروع تنظيم كنيد

بعد از اين تصميم به ترك سيگار گرفتيد، لازم است تاريخي را براي شروع در نظر بگيريد. قصور در اين كار خيلي راحت ميتواند باعث ترغيب شما در به تاخير انداختن تـرك سيگار تا مدتي نامعلوم گردد. همچنين بايد ببينيد كه آيا ميخواهيد به يكباره آن را كنـار بگذاريد و يا به تدريج. البته معمولا بهتر است كه به يكباره اين كار را انجام دهيد. اگر به كشيدن حتي يكي دو نخ سيگار ادامه دهيد، بازهم ممكن است مانند گذشته در دام بيفتيد.

● عهد ببنديد

اگر چه اين عمل جنبه قـانوني ندارد، اما با بستن يك قرارداد ميتوانيد به كارتان رسميت ببخشيد. اين پيمان را با يكي از دوستان يا يكي از اعضاي خـانـواده خـود بسته و به هر كسيكه ميشناسيد اعلام كنيد كه قصد ترك سيگار را داريد تا غرورتان شمـا را در راهـي كه ميرويد ثابت قدم نگاه دارد. بعلاوه ميتوانيد اقدام بنصب تابلوي “لطفا سيگار نكشيد” در خانه، محل كار يا اتومبيل خود نماييد تا ديگران را از تعهد خود آگاه نگاه داريد.

● طلب ياري نماييد

چرا از ديگران براي رنگ كردن خانه و يا اثباب كشي درخواست كمك ميكنيم؟چون وقتي بار مسؤليتي را با دوستان تقسيم مي نماييم راحت تر مي توانيم از عهده اش برآييم.

وقتي همزمان با دوستتان سعي در ترك سيگار ميكنيد، ميتوانيد انگيزه يكديگر را تجديد نموده و در لحظات سخت با هم صحبت كنيد. نقل و انتقال تجربيات به همديگر اثرات بسيار سودمندي دربر خواهد داشت.

در روش ديگر براي برخي افراد مفيد واقع شده اند: طب سوزني و هيپنوتيزم. اين روشها روي جسم و ذهن عمل نموده و باعث مقاوت بدن در برابر نيكوتين مي گردند. ميزان اثر بخشي از شخصي به شخصي ديگر متفاوت است.

● رخت و لباس دخانيات را از تن بيرون كنيد

نگهداري سيگار در منزل احتمال مراجعه به آن را افزايش مي دهد. هـر چـيـز مـربــوط بـه دخانيات مانند زيرسيگاري، فندك و سيگار را دور انـداخـتـه و از آنـــچــه كـه با استـعـمـال دخانيات مربوط ميشود خود را رهايي دهيد.

● عادت ديگري را جايگزين نماييد

سيگار كشيدن يك عادت است. كاري كه شمـا بـراي آرام كـردن اعـصاب يا مشغول نگاه داشتن خود به صورت ناخودآگاه انجام مي دهيد. لازم اسـت عـادت ديـگـري را جـايگزين كشيدن سيگار نماييد. براي مثال مي تـوانـيـد آدامـس بـجـويـد، آب نـبـات بخوريد و يا از سبزيجات استفاده كنيد.

گذشته از اين،سعي كنيد ميل و كشش خود را به كشيدن سيگار با انجام برخي اعمال بي ضرر و وقت گير جايگزين كرده و از بـيـن بـبريد. هرگاه هوس كشيدن كرديد، يك ليوان پر آب بخوريد تا ميلتان فروكش كند. هدف اين است كه كمي فاصله انداخته تا رغبت شما براي مصرف سيگار مرتفع شود.

● رويه زندگي خود را تغيير دهيد

ترك سيگار آغاز جديدي براي شما بشمار آمده و بايد عادتهاي خود را مطابق با آن تغيير دهيـد. اگـر به همراه چاي صبحانه عادت به كشيدن سيگار داشتيد، بجاي آن آب پرتقال يا شير موز بخوريد. اگر در بين وقت استراحت كلاس دانشگاه، پانسمان phmb با دوست خود مبادرت به كشيدن سيگار مي نـمـوديـد، مـن بـعـد از اين با افراد غيـر سـيگاري و در محيطهايي كه سيگار كشيدن در آنجا ممنوع است، وقت استراحت خود را بگذرانيد. عادتهايي جديد و سالمتر براي خود درنظر بگيريد.

● از اماكني كه سيگار كشيدن در آنها رواج دارد دوري كنيد

حتما لازم نيست همه دوستان سيگاري خود را كـنار گـذاشته و با آنها قطع رابطه كنيد، اما سعي نماييد در محلهايي كه معمولاي افـراد سيگاري رفـت و آمـد داشته و استعمال دخانيات در آنجا رايج است رفت و آمد نكنيد. در قسمتـهاي سيـگار مـمـنـوع رستـورانهـا بنشينيد. رعايت اين مسئله در مراحل ابتدايي ترك بسيار پر اهميت است. درو ماندن از وسوسه كشيدن سيگار كمك شايان در به هدف رسيدن شما خواهد نمود.

● از محصولات طبي كمك بگيريد

دنيــاي پزشـكـي از ايـن موضـوع كامـلا آگـاه است كه ترك سيگار مشكل تر است از آن چيزي است كه گفته ميشود. بنابراين محصولات زيادي براي از بين بـردن اين عـادت بـد توليد شده است. در وحله اول آدامس نيكوتيني ساختـه شد كه نه تـنـها بـاعث مشـغـول نگاه داشتن دهان شما ميگردد، بلكه مقدار اندكي نيكوتين براي ارضاي بدن وارد سيستم فرد مينمايد.

بطور مشابه، برچسبهاي نيكوتيني وجود دارند كه باعـث مقاومت بدن در برابر نـيـكـوتـين هنـگـام نـكشيدن سيگار ميشونـد. و در انـتـها داروهايي مانند “زايبن” باعث از بين رفتن ميل و رغبت شما به كشيدن سيگار ميگردند. در هرحال پيش از بكاربردن هر كدام از اين محصولات با پزشك خود مشورت كنيد.

● مقاوم باشيد

همان گونـه كـه قـبـلا نيز گفته شد، ترك سيگار بسيار دشوار است. قطعا دچار وسوسه كشيدن سيگار خواهيد شد و موانع بسـياري در سـر راهتان قرار خواهد گرفت ولي بايد پايداري نموده و هيچگاه دلسرد نگرديد. اين يك مسابقه دوي سرعت نـبـوده بـلـكـه دوي استقامت است؛ بايد جنگنده باشيد.

● هر روز برايتان آسانتر خواهد شد

با اينكه ميگويند برندگان هيچگاه ميدان را ترك نمي كنند و ترك كننده گان هرگز برنده نخواهند شد،

● به خودتان پاداش دهيد

ترك سيگار گامي بلند در زندگي محسوب شـده و بايد بهميـن مناسبت همانند اتفاقات مهم ديگر جشني برپا كرد.

با پولـي كـه قـرار بــود صرف خريداري سيگار و يا توتون گردد، اكنون مي تـوانـيـد بـا آن چـيـزي بـخـريـد كـه بـرايتان لذت بخش باشد مانند يك تلويزيون پلاسماي زيبا. به اين وسيله يك مزيت محسوس ترك سيگار را دريافته و براي ادامه كـار مصمم تر خواهيد شد.

● نكاتي ديگر

▪ در اين قسمت چند نكته ديگر براي ترك سيگار آورده شده است:

● از سيگار متنفر شويد

براي اينگه ديگر هيـچـگاه سـراغ سيگار نرويد، ديواري از تنفر و انزجار نسبت به آن پيش خود ترسيم كنيد تا همواره مـانع رغـبت شـما بـه مصرف سيگار گردد. يك روش مناسب اين است كه هميشه شيشه كوچكي كه داخلش چـند تـه سـيگـار وجود دارد به همراه خود داشته باشيد و هرگاه هوس سيگار كشيدن به سرتان زد، در شيـشه را باز كرده و داخلش را بوكنيد، بوي تعفن و زننده آن قـطـعـا شـما را از كاري كه مي خواهـيـد انـجـام دهيد منصرف خواهد كرد.

● مچ بند ببنديد

اين يك روش روانشـنـاسـانـه اسـت. هميشه مچ بند به دستتان بيندازيد. هرگاه ميل به سيگار پيدا كرديد، آنرا محكم بپيچانيد تا كمي احساس درد به شما دست بدهد. بعد از زماني كوتاه مغز شما احساس درد را جايگزين هوس كشيدن سيگار نموده و ميل شما از بين خواهد رفت.

● ورزش كنيد

تمرينات ورزشي قطعا به شما كمك خواهد نمود چراكه فعاليت زياد باعث مـشغـول نـگاه داشتن ريه ها و از بين بردن ميل به سيگار مي گردد. از لـحـاظ جـسـماني هم احساس بهتري خواهيد يافت. اين احساس به عنوان يادآوري كننده خوبي براي مـزايـاي سيگاري نبودن به شما خدمت خواهد كرد.

● برنامه غذايي منظمي داشته باشيد

سعي كنيد از وعده هاي غذايي مناسبي استفاده نموده و در ساعات منظمي اقدام به خوردن غذا نمايـيـد. بـا داشتن رژيم غذايي مناسب و مناسب آسانتر ميتوانيد سيگار را ترك نموده و درعين حال از سلامتي بيشتري برخوردار خواهيد گشت. مزيت ديگر برنامه غذايي منظم جلوگيري از پرخوري و در نـتـيـجه اضـافـه وزن اسـت، مشكلي كه در اغلب كسانيكه قبلا سيگاري بوده اند ديده ميشود.

● مراحل را آهسته طي كنيد

واژه “هميشه” كلمه اي وحشت آور است چراكه اشاره به آن دارد كه مابـقي عـمـر خـود را بايد به همين منوال و بدون هيچ انحرافي طي نماييد. كاري كه بايد انـجـام دهـيـد ايـن است كه روز به روز پيش رويد؛ با اهداف دراز مدت خود را هراسـان نـكنـيـد. امـروز سخت تلاش ميكنيد كه سيگار نكشيد. فردا نيز دوباره به همين ترتيب.

● رهايي از مصرف سيگار

وقتي كار تمام شد و به نتيجه رسيد، هيچ دليلي مثبتي براي آغاز مجدد وجـود نـدارد و آن چه كه هست دلايل منفي ميباشد. بعلاوه هـيچـكس جـز خـودتان نمي تواند شما را مجبور به ترك نمايد. مطمئن باشيد صحيح ترين مبارزه را در زندگي خود انجام ميدهـيد. در نهايت اگر ميخواهيد عادت ديگري را جايگزين كشيدن سيگار نماييد دقت كنيد كه كار بد تر از بد نشود!
تاثير زيانبار استنشاق سوپرازورب اچ دود سيگار محيطي بر افراد سالم
به نقل از يونايتدپرس مارگرت دبليو گربيس از بيمارستان دانشگاهي ژنو و ۱۱ همكارش علائم تنفسي را در ۱۶۶۱ نفر كه د رطول ۱۱ سال گذشته هرگز سيگار نكشيده بودند بررسي كردند.
نتايج بررسي اين افراد غيرسيگاري در مورد اثرات وجود دود سيگار در محيط نشان داد كه قرار گرفتن در معرض دود سيگار ديگران با بروز علائم تنفسي در آنها همراه است.
اين پژوهشگران گفتند كه افراد دچار تحريك‌پذيري مجاري تنفسي كه مداوما د رمعرض دود سيگار دست دوم هستندبه خصوص در معرض خطر بيماري مزمن تنفسي زودرس هستند.
به گفته گربيس در گروهي از اين افراد كه در طول سال‌ها دچار علائم تحريك‌پذيري بيش از حد مجاري تنفسي بودند، رابطه‌اي ميان علائم خس‌خس سينه، سرفه و تنگ نفس و برونشيت مزمن وجود داشت‌، اما تنها در مورد تنگ‌‌نفس و اسنشاق دود سيگار محيطي اين رابطه از لحاظ آماري قابل‌توجه بود.
نتايج اين تحقيق در شماره نوامبر نشريه American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده است.

ترك سيگار براي فرزندان مادران سيگاري سخت‌تر است

محققان مي‌گويند، ترك سيگار براي افرادي كه مادرانشان در دوران بارداري آنها سيگار مي‌كشيده‌اند دشوارتر است.
به گزارش يونايتدپرس از دورهام، “ادوارد لوين” استاد روان شناسي زيستي در “مركز پزشكي دانشگاه دوك” گفت: آسيبي كه سيگار كشيدن در دوران جنيني به فرد مي‌رساند بسيار بيشتر از زايمان زودهنگام و يا كم بودن وزن نوزاد در هنگام تولد است.
دورهام گفت، سيگار كشيدن در دوران بارداري تغييراتي در رشد مغز نوزاد ايجاد مي‌كند كه مي‌تواند تا پايان عمر ادامه يابد.
دانشمندان “مركز تحقيقات بر روي نيكوتين و ترك سيگار دوك” اعلام كردند زنان باردار بايد سيگار را كنار بگذارند تا جنين آنها در معرض نيكوتين قرار نگيرد و بايد اين كار را بدون استفاده از فراورده‌هاي حاوي نيكوتين مانند برچسب‌هاي پوستي و يا آدامس ترك سيگار كه بازهم براي جنين خطر دارد، انجام دهند.
لوين گفت: هرچند ميزان استعمال دخانيات در آمريكا در حال كاهش است، اما حدود يك چهارم آمريكايي‌ها مادراني دارند كه در دوران بارداري سيگار مي‌كشيده‌اند.
وي افزود: مطالعات قبلي نشان داده است احتمال مرگ ناگهاني در دوران نوزادي، اختلال كمبود توجه – بيش فعالي، چاقي و حتي استعمال دخانيات تا پايان عمر در فرزندان اينگونه مادران بيشتر است.
اين مطالعه در نشريه اينترنتي مجله “داروشناسي، بيوشيمي و رفتار” (‪ (Pharmacology, Biochemistry and Behavior‬چاپ شده است.
سيگار كشيدن والدين بر جنسيت جنين تاثير دارد

محققان دريافته اند والديني كه سيگار مي كشند ، موجب مي شوند كه جنين در صورت پسر بودن از بين برود و احتمال دختر شدن جنين افزايش يابد و جنين دختر نيز در صورت تولد ۲ برابر بيشتر در معرض سرطان قرار مي گيرد.
به نقل از ديلي تلگراف ، اين موضوع بين سالهاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ بر روي بيش از ۹۰۰۰خانم باردار بررسي شده است.
نتايج بررسي ها نشان مي دهد مادراني كه در طول دوران بارداري سيگار مي كشيده اند ، يك سوم كمتر از بقيه داراي فرزند پسر مي شوند.
نكته ديگر اينكه چنانچه علاوه بر مادر پدر نيز سيگار بكشد احتمال پسر شدن جنين تا ۵۰ درصد كاهش مي يابد و اين ناشي از حساسيت بيشتر جنين پسر نسبت به تاثيرات مخرب سيگار است و در مواردي نيز كه جنين اين والدين پسر باشد ، احتمال سقط به مراتب افزايش مي يابد.
كارشناسان معتقدند علت اين امر نيز تاثير مواد شيميايي موجود در نيكوتين بر كروموزومهاي مردانه اسپرم و تخريب آنها است.
به همين دليل اگر فرزند پسر مي خواهيد اصلا سيگار نكشيد و اگر فرزند دختر سالم هم مي خواهيد سيگار نكشيد، زيرا در صورت دختر شدن جنين احتمال سرطان و ضعيف شدن سيستم بدني او افزايش مي يابد.

سيگار كشيدن در دوران بارداري با بروز مشكلات رواني ارتباط دارد
به گفته محققان: مشكلات سلامت رواني مانند اختلالات اضطراب و افسردگي در زنانيكه در دوران بارداري خود سيگار مي‌كشند شايع است و يكي از علل سيگار كشيدن آنها نيز مي‌تواند همين امر باشد.
دكتر “رني دي. گودوين” به پايگاه سرويس خبرهاي بهداشتي اينترنتي گفت، با توجه به دهها سال تلاشي كه براي وادار كردن زنان به نكشيدن سيگار در دوران بارداري انجام شده است، مشاهده ادامه اين مشكل بسيار آزاردهنده است.
وي افزود، ميزان بالاي افسردگي در ميان زنان باردار معتاد به نيكوتين مي‌تواند نشانه ديگري از وجود اين مشكل در ميان اين زنان باشد.
گودوين و همكارانش در “دانشگاه كلمبيا” واقع در نيويورك اطلاعات ناشي از مصاحبه با يك هزار و ‪ ۵۱۶‬زني را كه در مطالعه‌اي در زمينه استفاده از الكل شركت كرده بودند، مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.
تمام اين زنان در سال گذشته باردار بودند.
گروه محققان در مجله “زايمان و بيماري زنان” نوشتند، در مجموع ‪۲۲‬ درصد زنان مورد مطالعه گزارش دادند كه سيگار مي‌كشيدند و ‪ ۱۲‬درصد آنها را مي‌شد در رده زنان معتاد به نيكوتين قرار داد.
در اين مطالعه ديده شد كه يك اختلال رواني مانند افسردگي و يا اختلال ترس كه سوپرازورب c در ‪ ۵۷‬درصد از زنان معتاد به نيكوتين ديده مي‌شد، تقريبا در نيمي از زنان سيگاري يعني ‪ ۴۵‬درصد آنها نيز مشاهده مي‌شد.
گودوين گفت، متخصصين سلامت كه روي زنان باردار سيگاري كار مي‌كنند، بايد بدانند كه افسردگي و تشويش مي‌تواند بزرگترين موانع بيماران آنان براي ترك سيگار باشد.
وي نتيجه گرفت، براي اين قبيل افراد استفاده از برخي روشهاي درمان رواني مانند رفتار درماني و يا درمان حمايتي بعلاوه يك برنامه متوقف كردن استعمال دخانيات مي‌تواند به مراتب بهتر از يك برچسب ساده پوستي نيكوتين به درمان بيمار كمك كند.
مشروح اين مطالعه در شماره آوريل ‪ ،۲۰۰۷‬مجله” زايمان و بيماري‌هاي زنان” منتشر شده است.
ارتباط كشيدن سيگار با كاهش بينايي چشم
روزنامه “استار” چاپ مالزي نوشت: كشيدن سيگار موجب تسريع در روند كاهش بينايي افراد در سنين بالا مي‌شود.
اين روزنامه درشماره چهارشنبه خود به‌نقل از رويترز افزود: افراد سيگاري در حدود چهار برابر ديگران درمعرض مواجهه باكاهش شديد ديد ناشي از افزايش سن هستند.
براساس اين گزارش، گروه محققين دانشگاه سيدني استراليا به سرپرستي دكتر “جنيفر تن” با تحقيقات اخير خود صحت اين ادعا را اثبات كرده‌اند.
در اين تحقيقات كه مدت ده سال به طول انجاميده است تعداد دو هزار و ‪۴۵۴ نفر از شهروندان استراليا با حداقل سن ‪ ۴۹سال مورد آزمايش و بررسي قرار گرفتند.
در بررسي‌هاي انجام شده توسط محققين استراليايي اثبات شده است كه افراد سيگاري نه‌تنها چهاربرابر افرادي كه تاكنون سيگار نكشيده‌اند درمعرض مواجهه با افت شديد بينايي هستند، بلكه آنان پنج سال زودتر ازديگر افراد بامساله كاهش بينايي بر اثر افزايش سن مواجه خواهند شد.
دراين تحقيقات همچنين اثبات شده كه افراد سيگاري به‌مراتب بيشتر ازافراد ديگر با خطر ابتلاي به بيماري “تحليل شبكيه” در سنين بالاتر مواجه‌اند.
“تحليل شبكيه” (‪ (Macular degenerationبيماري است كه موجب از بين رفتن سلولهاي شبكيه در قسمت مركزي آن شده و در نتيجه، تيزبيني و ديد مركزي فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد
كاهش ۱۰ تا ۱۵ سال عمر در افراد سيگاري

در ۲۰ سال اخير در روسيه تعداد مصرف كنندگان سيگار ۴۴۰ هزار نفر افزايش داشته است كه جوانان و زنان در درجه اول اين افزايش قرار دارند، در اين كشور حدود سه ميليون نوجوان به سمت سيگار كشيده شده اند.
به گزارش خبرگزاري روسيه، مصرف دايمي و طولاني مدت سيگار منجر به پيري زودرس مي شود و صدمات جدي به سلامت انسان وارد مي كند.
بنابر اين گزارش، ميزان موارد مرگ و مير ناشي از بيماري هاي قلبي كه علت آنها مصرف سيگار بوده در روسيه براي مردان ۲۷ درصد و براي زنان دو درصد است. تغييرات پاتولوژي در ارگان هاي تنفسي كه بر اثر سيگار ايجاد مي شوند منجر به ابتلا به بيماري هاي برونشيت مزمن و صدمات ريوي مي گردد. همچنين در بين موارد مرگ ناشي از اين عوارض بيماري ها ۷۸ درصد را مردان سيگاري و ۳۰ درصد را زنان سيگاري تشكيل مي دهند. علاوه بر سيگار علت مرگ بر اثر سرطان ريه در ۹۰ درصد موارد است. به طور متوسط هر فرد سيگاري به خاطر اين عادت مضر سيگار كشيدن ۱۰ تا ۱۵ سال از عمر خود را از دست مي دهد.
اين گزارش حاكيست، طبق اطلاعات مركز موسوم به بلوخين آكادمي علوم پزشكي روسيه ميزان مرگ و مير بر اثر امراض قلبي در خانواده اي كه يكي از همسران سيگار مصرف مي كند ۲۰ درصد بيشتر از خانواده هاي غير سيگاري است. فرد سيگاري غير فعال در گروه خطر بروز سكته قلبي قرار دارد. دود سيگار حاوي چهار هزار ماده شيميايي است كه در بين آنها نيكوتين مسئول عادت كردن به اين عادت مضر كشيدن سيگار است و باعث وابستگي فيزيكي به آن مي شود. پس از نفوذ دود به ريه، نيكوتين بعداز هفت ثانيه به مغز راه مي يابد. علاوه بر اين دود سيگار سرطان زا است و يك سوم تمام موارد مرگ و مير ناشي از مصرف سيگار بر اثر سرطان دهان، سرطان حنجره و نايژه ها صورت مي گيرد

سيگار نكشيد چون كچل مي‌شويد

دانشمندان در تازه‌ترين يافته‌هاي خود به يكي ديگر از مضرات سيگار براي بدن از جمله ريزش موي سر پي بردند.
به گزارش بي‌بي‌سي عربي، دانشمندان در تحقيقات خود دريافتند سيگار مي‌تواند در ريزش موي برخي مردان و ابتلاي آنان به بيماري طاسي تاثير داشته باشد.
طاسي سر در ميان مردان بيشتر ارثي است و علت آن به يكسري هورمون‌هاي نرينه برمي‌گردد.
محققان در اين پژوهش دريافتند مردان آسيايي كه نسبت به مردان اروپايي كمتر به بيماري طاسي سر مبتلا مي‌شوند، در صورت كشيدن سيگار، دچار ريزش بيشتر موي سر خواهند شد.
اين يافته‌ها در بررسي روي ۷۴۰ مرد تايواني كه عمر متوسط آنان به ۶۵ سال مي‌رسد، به دست آمده است.



منبع

تظرات ارسال شده