همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
با اين نوشيدني خوشمزه فشار خون تان را كنترل كنيد


گياه به ليمو

نام انگليسي اين گياه lemon verbena و lemon beebrush است. به ليمو با نام علمي Aloysia citrodora به خانواده verbenaceae تعلق دارد و بومي نواحي جنوب غربي قاره آمريكا است.
A.triphylla و Verbena triphylla ديگر نام هاي علمي اين گياه است.

به ليمو گياهي چندساله، گلدار و معطر است كه به دليل برخورداري از برخي خواص، جز گياهان دارويي نيز محسوب مي شود. ارتفاع اين گياه معمولا 2 _ 1.5 متر است اما در شرايط بهينه و مناسب رشد ممكن است ارتفاع آن بيشتر نيز بشود.

برگ هاي گياه عطري همانند ليمو دارند كه اكثرا در اواخر تابستان از روي گياهان جمع آوري و خشك و سپس پودر آن اغلب به شكل دم كرده و دمنوش و يا به عنوان طعم دهنده به انواع غذا مورد استفاده قرار مي گي

با خريد هر مانتو دومي 50% تخفيف بيشتر

ژل مدي هاني تاثير به ليمو در كاهش فشار خون

فشار خون در واقع فشار ناشي از پمپاژ قلب و به جريان انداختن خون در رگ هاست. مشكلات فشار خون يعني بالا يا پايين تر بودن اين فشار از حد طبيعي خود كه هر يك به نحوي مي تواند در سيستم طبيعي بدن مشكلاتي ايجاد كند.

فشار خون پايين در واقع با عدم اكسيژن رساني كافي به بافت هاي بدن همراه است و در نتيجه ضعف و خستگي ايجاد مي كند. در مقابل فشار خون بالا مي تواند منجر به انسداد رگ ها و تعرق، احساس گرماي بيش از حد و حتي فشار به قلب و مغز شود.

فشار خون بالا مي تواند عوامل مختلفي داشته باشد كه بخش قابل توجهي از آن مربوط به افزايش غلظت خون با مصرف نمك ، قند و چربي بيش از حد است. مشكلات قلبي و عروقي كه در نهايت مي تواند منجر به سكته قلبي و يا مغزي شود، عوارض شديدي است كه در نتيجه فشار خون بالا مي تواند حاصل گردد.

اما درمان اين مشكلات خطرناك از چه طريق مي تواند انجام شود؟ قرص فشار خون وجود دارد و بسياري از افراد از آن ها استفاده مي كنند. مشكلي كه در اين ميان وجود دارد عوارض ناشي از مصرف اين داروهاست.

در واقع با مصرف بيش از داروهاي شيميايي و صنعتي كليه، كبد و سيستم گوارش مي تواند مستعد انواع بيماري ها شود. از طرفي زماني كه بيماري مزمن و يا خفيف مي باشد اين مشكل وجود دارد كه با دارو امكان برطرف كردن آن مدي هاني يا ممكن نيست يا به خاطر عوارض به صرفه نخواهد بود.
گياهان دارويي متعددي هستند كه مي توانند نقش كاهش دهنده فشار خون را ايفا كنند. گياه به ليمو يكي از شناخته شده ترين اين گياهان دارويي است كه به خوبي مي تواند در كاهش فشار خون و رقيق كردن آن ياري كننده باشد.

در واقع گياه دارويي به ليمو به صورت عصاره نيز در داروها قابل استفاده است. جدا از اين موضوع خريد و مصرف به ليمو ساده، موثر و بدون عوارض خواهد بود.


نگهداري به ليمو براي درمان فشار خون

گياه به ليمو مي تواند به صورت عصاره اي قابل استفاده باشد. با اين حال اين روش هزينه بر مي باشد و بنابراين روش هاي قديمي و سنتي به صرفه تر و مناسب تر خواهند بود.

به عنوان مثال برگ به ليمو كه در واقع اصلي ترين بخش دارويي آن است خشك شده و اين برگ خشك شده مي تواند به راحتي بسته بندي و نگهداري شود. در نهايت يك دمنوش عالي به عنوان چاي روزانه مي تواند حاصل شود كه هم تهيه به ليمو را آسان مي كند و هم اينكه يك نوشيدني عالي و مفيد را ارزان به دست خواهد داد.

به ليمو و فشار خون كلا رابطه خوبي با هم ديگر ندارند! يعني فشار خون با ديدن به ليمو فرار را بر قرار ترجيح مي دهد. گياهان دارويي بسياري را مي توان تاثير گذار بر فشار خون دانست ولي به ليمو چيز ديگري است.

گياه به ليمو يك داروي بدون عوارض براي فشار خون محسوب مي شود عسل پزشكي كه عصاره آن را نيز مي توانيد از داروخانه ها و يا عطاري هاي مجاز تهيه بفرماييد.
فوايد دمنوش به ليمو

به رفع تپش قلب كمك مي كند.
آرام بخش است، استرس و خستگي هاي روحي را كاهش داده و مسكن و درمان بي خوابي است.
مناسب براي درمان سرماخودگي و سرفه مي باشد.
تقويت كننده معده مي باشد و خاصيت ضد نفخ دارد.
اين دمنوش جهت درمان سر درد و درمان ميگرن مناسب مي باشد.

طرز تهيه دمنوش به ليمو

يك قاشق غذا خوري از برگ آن را در ظرف مورد نظر ريخته
سپس آب با دماي هشتاد درجه به آن اضافه كنيد.
بيست دقيقه نياز است تا چاي مورد نظر به خوبي دم بكشد.
سپس به آن نبات يا عسل اضافه كنيد و آن را نوش جان كنيد .

خواص به ليمو
1. تاثير به ليمو در بهبود عملكرد مفاصل و ماهيچه ها

گياه به ليمو خواص آنتي اكسيدان قوي دارد كه مي توان آن را همچون دارويي مكمل استفاده كرد. مصرف عصاره ي به ليمو به مدت 21 روز در افرادي كه هر روز حداقل به مدت 90 دقيقه كار مي كنند، سبب كاهش آسيب هاي عضلاني مي شود. مصرف اين مكمل هيچ تأثيري بر توانايي و سرعت كاري آن ها ندارد.
2. به ليمو آرامش بخش و تسكين دهنده ي اعصاب

استفاده از داروهاي گياهي با خاصيت آنتي اكسيداني براي كاهش استرس اكسيداتيو و در نتيجه كاهش تخريب نوروني مي تواند يكي از راهكارهاي محصولات مدي هاني درمان اختلالات عصبي باشد.
3. به ليمو ضد تشنج

عصاره ي اين گياه اثر مهاري گابا (GABA) را تقويت مي كند كه ممكن است به فعال شدن گيرنده هاي بنزوديازپين مربوط شود. بر اساس يافته هاي پژوهشي كه در مجله ي International Journal of Preventive Medicine در سال 2016 منتشر شد فلاونوئيدها زمان تشنج را به تأخير انداخته و مدت زمان آن را كاهش مي دهند.
4. به ليمو برطرف كننده تپش قلب

پژوهشي روي موش هاي آزمايشگاهي نشان مي دهد، عصاره ي به ليمو مي تواند به طور وابسته به دوز و مقطعي به كاهش فشار خون كمك كند و در نهايت مي تواند اثر اين گياه بر كاهش اضطراب را نشان دهد. نتايج نشان داد كه خاصيت تنظيم كنندگي فشار خون در اين گياه به دليل وجود فلاونوئيدهاي آن است. نتايج اين پژوهش در مجله ي Latin American Journal of Pharmacy در سال 2010 منتشر شده است.
5. تاثير به ليمو در بهبود عملكرد گوارش

پژوهش ها نشان مي دهد كه چاي يا دمنوش به ليمو به دليل داشتن خاصيت ضد انقباضي (ضد اسپاسم) به آرام كردن معده كمك كرده و از ايجاد نفخ و سو هاضمه جلوگيري مي كند. در پژوهشي اثرات ضد انقباضي عصاره ي آبي به ليمو روي موش هاي آزمايشگاهي بررسي شد.
6. به ليمو آنتي باكتريال

محققان در پژوهشي در سال 2013 ، اثر آنتي باكتريال عصاره هاي اتانولي و آبي به ليمو را بررسي كردند. نتايج اين پژوهش كه در ژورنال Annals of Biological Research منتشر شد نشان پماد عسل خارجي داد اين گياه خاصيت آنتي باكتريال دارد و اثر ضد باكتريايي عصاره اتانولي برگ آن در برابر باكتري هاي گرم مثبت، قوي تر از اثر آن بر باكتري هاي گرم منفي است.

منبع: زندگي آنلاين



منبع

تظرات ارسال شده