همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان خانگي ديسك كمر؛ درمان‌هاي خانگي و ورزش‌هاي مخصوص

آگاهي از روش‌هاي درمان خانگي ديسك كمر يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي اين بيماران است؛ ورزش درد كمر را تسكين مي‌بخشد و به مرور زمان ديسك جا به جا شده را به جاي خود باز مي‌گرداند.

درمان خانگي ديسك كمر؛ درمان‌هاي خانگي و ورزش‌هاي مخصوص

دكتر زخم|
دكتر زخم -
گاهي بدون هيچ هشدار قبلي و كاملاً ناگهاني دردي در ناحيه كمر خود احساس مي‌كنيم. فرضاً در حال تماشاي تلويزيون هستيم و هيچ مشكلي وجود ندارد؛ اما تا نيم‌خيز مي‌شويم، دردي شديد در ناحيه تحتاني كمر ما را از پاي درمي‌آورد. علت اين درد چيست؟ آيا اين درد مي‌تواند ناشي از ديسك كمر باشد؟ متأسفانه بله! نمي‌توان اين احتمال را در نظر نگرفت. اگر ديسك بين دو مهره در ستون فقرات از جاي خود بلغزد، مي‌تواند با تحريك اعصاب نواحي اطراف، درد شديدي براي فرد ايجاد كند كه بايد به طور جدي مورد مداوا شود.
در كنار روي آوردن به درمان‌هاي پزشكي از جمله عمل جراحي ديسك كمر، نياز است در خانه چهارچشمي مراقب ديسك آسيب‌ديده‌ي خود باشيم و با برخي تكنيك‌ها يا انجام برخي از تمرينات ورزشي، به درمان خانگي ديسك كمر خود بپردازيم. امروز در اين مقاله به بررسي درمان‌هاي خانگي و ورزش‌هاي مخصوص اين عارضه مي‌پردازيم. با ما همراه باشيد.

در اين مطلب مي‌خوانيد:
  • ديسك كمر چيست؟
  • درمان‌هاي خانگي ديسك كمر
  • تمرينات ديسك كمر

ديسك كمر چيست؟

ستون فقرات انسان از ۲۴ استخوان به نام مهره تشكيل شده است. برخي از اين مهره‌ها توسط ديسك‌هاي نرم ساخته شده از يك ماده ژلاتيني محاط شده‌اند. در واقع ديسك‌ها هستند كه به انسان اين امكان را مي‌دهند تا ستون فقرات خود را آزادانه به اطراف بچرخاند و خم شود. اين ديسك‌ها همانند هيدروژل يك بالش نرم ميان مهره‌ها را پر كرده و همانند ضربه‌گير عمل مي‌كنند.

ديسك كمر زماني اتفاق مي‌افتد كه بخشي از مغز ديسك از پوسته‌ي آن خارج شده و وارد كانال نخاع شود. كانال ستون فقرات فضاي محدودي دارد و عصب نخاعي و قطعه ديسك جابه‌جا شده در آنجا نمي‌شوند؛ از اين رو اين جابه‌جايي روي اعصاب نخاع فشار وارد كرده و اغلب با درد بسيار شديد همراه است كه ما آن را تحت عنوان ديسك كمر مي‌شناسيم.
حتما بخوانيد: صحيح‌ترين نحوه استراحت براي درمان ديسك كمر

درمان‌هاي خانگي ديسك كمر

اكثر افراد با كوچكترين احساس درد در ناحيه كمر، به رخت خواب نرم و گرم خود خزيده و در واقع به استراحت پناه مي‌آورند. اما آيا واقعا استراحت در درمان ديسك كمر موثر است؟ (لينك مطلب استراحت براي ديسك كمر) برخي از كاربردي ترين راهكارهاي درمان خانگي ديسك كمر عبارت‌اند از:

۱. گرمادهي

بسياري از افراد اسپاسم عضلات را يك مشكل جزئي مي‌دانند؛ اما اسپاسم عضلات بزرگ كمر مي‌تواند با درد بسيار شديد همراه باشد. يك پد گرمايي يا كمپرس گرم را چندين بار در طول روز روي كمر خود قرار دهيد تا درد آن ساكن شود.

درمان خانگي ديسك كمر؛ درمان‌هاي خانگي و ورزش‌هاي مخصوص


۲. تسكين التهاب

تسكين التهاب به روش‌هاي مختلف مثل گرمادهي يا كمپرس يخ دردهاي خفيف ديسك را موقتاً برطرف مي‌كند. روزي دو مرتبه و هر بار به مدت ۱۰ الي ۱۵ دقيقه روي شكم دراز بكشيدي و دو عدد بالش زير باسن خود قرار دهيد. در صورت ادامه‌دار بودن درد، با يك متخصص فيزيوتراپ صحبت كنيد.

۳. دقت در حركات

در اين دوره به حداقل رساندن ميزان فشار روي ديسك حائز اهميت فراوان است. از پوشيدن كفش پاشنه بلند، خوابيدن بر روي شكم و ايستادن يا نشستن به مدت طولاني خودداري كنيد. به هنگام بلند كردن اجسام سنگين، پشت خود را صاف نگه داريد و به زانو و باسن خود تكيه كنيد. از خم شدن‌هاي متوالي اجتناب كنيد و همواره مراقب حالت نشستن و ايستادن خود باشيد.

حتما پانسمان زخم بخوانيد: بهترين حالت خوابيدن براي ديسك كمر كدام است؟


۴. مراقبه‌ي ذهن آگاهي

در طول مراقبه، تمركز بر روي دم و بازدم به تسكين درد كمك شاياني مي‌كند و در برخي افراد، با گذشت زمان نياز به مصرف دارو را برطرف مي‌كند. بهترين پوزيشن مراقبه براي شخص خود را بيابيد و آن را دنبال كنيد.

درمان خانگي ديسك كمر؛ درمان‌هاي خانگي و ورزش‌هاي مخصوص


۵. تمرينات كششي

برخي از تمرينات كششي خاص درد ناشي از جابه‌جايي ديسك را تسكين مي‌بخشند. عملكرد اين تمرينات به اين‌گونه است كه با كاهش فشار روي ديسك، درد ناشي از آن را كاهش خواهد داد. برخي از بهترين و شناخته شده‌ترين تمرينات ديسك كمر عبارت‌اند از:

تمرينات ديسك كمر

گاهي درمان ديسك كمر صرفاً با چند حركت ورزشي امكان پذير خواهد بود:

۱. آويزان شدن

اولين قدم تسكين درد ديسك كمر، صاف كردن و رفع انحناي ستون فقرات با هدف كاهش فواصل ايجاد شده بين مهره‌ها است. يك ميله مثل ميله رگال يا چارچوب در را در نظر بگيريد و بدن خود را مطابق تصوير از آن آويزان كنيد. ۳ ست ۳۰ ثانيه‌اي اين كار را انجام دهيد. در پايان هر ست مراقب باشيد دستان خود را به‌آرامي از ميله جدا كنيد تا باعث اسپاسم عضلاني نشود.

حتما بخوانيد: درمان ديسك كمر با ورزش
درمان خانگي ديسك كمر؛ درمان‌هاي خانگي و ورزش‌هاي مخصوص


۲. كشش كمر در حالت ايستاده

اين كشش تأثير قوز كردن‌هاي روزانه را خنثي مي‌كند. از آنجا كه بيشتر اوقات جابه‌جايي ديسك به سبب بد ايستادن و كشيدگي بيش از حد ستون فقرات اتفاق مي‌افتد، اين تمرين كششي ديسك را به جاي اصلي خود بازمي‌گرداند.
قبل از هر كاري درست بايستيد و دو دست خود را در دو طرف كمرتان قرار دهيد. حال با كرم رژودرم اعمال فشار بر روي دستان خود، لگن را به سمت جلو هل داده و ستون فقرات را به عقب بكشيد. اين كشش را تا گردن ادامه دهيد؛ تا جايي كه صورتتان مقابل سقف باشد. با ۱۰ تكرار شروع كنيد و ۲ الي ۳ ست اين تمرين را انجام دهيد.

درمان خانگي ديسك كمر؛ درمان‌هاي خانگي و ورزش‌هاي مخصوص


۳. حركت كبري (نصفه)

اين حركت، مواد ژله‌اي موجود در ديسك را به سمت مركز ديسك بين مهره‌اي هل مي‌دهد. روي يك تشكچه يوگا به روي شكم (دمر) دراز بكشيد و سعي كنيد بدون جدا كردن باسن از سطح زمين، نيم‌تنه بالايي را روي ساعد خود بالا بكشيد. ۱۰ الي ۱۵ ثانيه بايستيد و دوباره به وضعيت دمر بازگرديد. اين فاصله زماني را رفته‌رفته به ۳۰ ثانيه برسانيد و هر بار ۱۰ مرتبه اين تمرين را تكرار كنيد.

درمان خانگي ديسك كمر؛ درمان‌هاي خانگي و ورزش‌هاي مخصوص


۴. حركت كبري (كامل)

اساس اين حركت دقيقاً مشابه حركت قبلي است و با بازگرداندن مواد ژله‌اي ديسك به سمت داخل، در واقع ديسك را به حالت طبيعي بازگردانده و ميزان درد را كاهش مي‌دهد.
پس از آنكه كاملاً در حركت كبري نصفه ماهر شديد، حال مي‌توانيد سختي اين حركت را بيشتر كنيد؛ به اين ترتيب كه باز هم به صورت دمر دراز بكشيد و اين بار نيم‌تنه‌ي بالايي را روي كف دستان خود بلند كنيد. ۱۰ ثانيه در همين وضعيت بمانيد و ۱۰ بار اين حركت را انجام دهيد. سعي كنيد رفته‌رفته مدت زمان آن را به ۲۰ تا ۳۰ ثانيه برسانيد.

درمان خانگي ديسك كمر؛ درمان‌هاي خانگي و ورزش‌هاي مخصوص


۵. حركت گربه گاو

يكي از محبوب‌ترين تمرينات ديسك كمر، حركت گربه گاو است. اين حركت تركيبي از دو حالت يوگا بوده و با باز كردن فضاي ديسك بين مهره‌اي، فشار روي ديسك جابه‌جا شده را كاهش داده پماد سوختگي و در نتيجه از درد آن مي‌كاهد.
مطابق تصوير وزن خود را روي دو دست و دو زانوي خود قرار دهيد. هم‌زمان كه به سقف نگاه مي‌كنيد، نفس را به درون ريه بكشيد (عمل دم) و به اجازه دهيد شكمتان به سمت پايين بيافتد. سپس به‌آرامي نفس را بيرون داده (عمل بازدم) و هم‌زمان ستون فقرات خود را خم كنيد و در حالت اول قرار بگيريد. ۲ تا ۳ ست و در هر ست ۱۰ مرتبه اين حركت را تكرار كنيد.

درمان خانگي ديسك كمر؛ درمان‌هاي خانگي و ورزش‌هاي مخصوص


۶. حركت پرنده سگ

اين تمرين به تقويت و تثبيت عضلات تحتاني و عمقي ستون فقرات كمك مي‌كند. مطابق تصوير در حالت شماره يك قرار بگيريد؛ دست‌ها زير شانه‌ها و زانو‌ها زير لگن. سپس دست چپ و پاي راست خود را به طور هم‌زمان بلند كرده و مطابق تصوير در امتداد بدن خود بكشيد. ۲ تا ۳ ثانيه صبر كنيد و به موقعيت آغازين بازگرديد. همين كار را با دست راست و پاي چپ تكرار كرده و ۲ تا ۳ ست ۱۰ تايي ادامه دهيد.
توجه: اين حركات ورزشي به هيچ وجه نبايد دردناك باشند. اگر كوچك‌ترين دردي در ناحيه كمر احساس كرديد، بدانيد كه آن تمرين براي وضعيت شما مناسب نيست.

درمان خانگي ديسك كمر؛ درمان‌هاي خانگي و ورزش‌هاي مخصوص


كلام آخر

تقريباً بين ۶۰ تا ۸۰ درصد انسان‌ها در برهه‌اي از زندگي خود درد ديسك كمر را تجربه مي‌كنند. حتي گاهي اين درد شدت يافته و با تحريك اعصاب كانال نخاع، درد پا ناشي از ديسك را به دنبال خواهد داشت؛ از اين رو بد نيست همه‌ي ما با روش‌هاي درمان خانگي و پزشكي ديسك كمر آشنا باشيم. علي‌رغم شدت درد ديسك جابه‌جا شده، اكثر افراد فقط با چند هفته يا چند ماه مداومت بر روش‌هاي خانگي، به‌مراتب احساس بهتري خواهند داشت. آيا شما تا به حال تجربه‌ي ديسك كمر را داشته‌ايد؟براي بهبود آن از كدام راه درماني استفاده كرده‌ايد؟ خواهشمنديم در صورتي‌ كه خود يا اطرافيانتان تجربه اين عارضه را داشته‌ايد، تجربيات خريد قطره فروزومال و نظرات خود را با ما و همراهان ستاره به اشتراك بگذاريد.
برگرفته از: backintelligence

تظرات ارسال شده