همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
قليان ريسك ابتلا به اين بيماري خطرناك را افزايش مي‌دهد

اس دانشگاه علوم پزشكي تهران به عوامل خطر ابتلا به اين بيماري اشاره كرد و گفت: در مطالعه‌اي با همكاري دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران، مشخص شد كه مصرف قليان ريسك ابتلا به ام اس را افزايش مي‌دهد.

به گزارش دكتر عبدالرضا ناصرمقدسي روز دوشنبه افزود: نكته بسيار مهم در تحقيق انجام شده اين بود كه مصرف ژل زخم پرونتوسان قليان ارتباط مستقيمي با افزايش ابتلا به ام اس داشته است و براين اساس، بايد از مصرف آن خودداري كرد.

وي اظهار داشت: روند مصرف قليان در جامعه به خصوص بين زنان در حال افزايش است و اين موضوع مي‌تواند نگراني‌هاي جدي براي ابتلا به برخي بيماري‌ها مانند ام اس را فراهم كند.

ناصرمقدسي، يكي ديگر از عواملي كه سبب افزايش بيماري ام اس در كشور شده را مصرف سيگار اعلام كرد و گفت: تحقيقات ما چشم درد نشان داده كه مصرف سيگار خطر ابتلا به ام اس را ۲ برابر افزايش مي‌دهد.

معاون پژوهشي مركز تحقيقات ام اس دانشگاه علوم پزشكي تهران بيان داشت: متاسفانه شاهد افزايش مصرف سيگار بين زنان ايراني هستيم كه با اطلاع رساني صحيح بايد جلوي اين روند افزايشي گرفته شود تا شاهد اثرات زيانبار مصرف سيگار نباشيم.

وي كمبود ويتامين D و افزايش عفونت را به عنوان عامل ديگر ابتلا به ام اس اعلام كرد و گفت: نتايج مطالعات ما نشان اسپري linovera مي‌دهد كه يكي از ريزفاكتورهاي خطر ابتلا به بيماري كمبود ويتامين D است.

ام اس خويشاوندي در ايران در حال افزايش است

ناصرمقدسي اظهار داشت: يافته‌هاي پژوهشي ما نشان مي‌دهد كه درصد ام اس خويشاوندي هم در ايران در حال افزايش است و براساس آخرين پژوهش انجام شده اين مقدار به حدود ۱۷ درصد رسيده كه آمار خيلي بالا و چشمگيري است.

وي ژل پرونتوسان با اشاره به اينكه بيش از ۷۰ هزار مبتلا به ام اس در ايران داريم، افزود: تعداد مبتلايان به ام اس در حال افزايش است و طبق بررسي‌هاي انجام شده متوسط سني ابتلا ايراني‌ها به اين بيماري، حدود ۲۶ سال است.

ناصر مقدسي در پاسخ به اين سوال كه آيا بيماري در جنس خاصي شايع‌تر مي‌باشد، گفت: ام اس در زنان شيوع بالاتري دارد، نسبت ابتلاء در زنان ۳ تا ۴ نفر به يك مرد است.

وي با اشاره به اينكه ام اس قابل نمايندگي b braun كنترل است، گفت: از اين بيماري نبايد يك غول درست كنيم، بيماري ام اس يك غول نيست و اگر بموقع تشخيص داده شود و درست برخورد كنيم، فرد بيمار مي تواند يك زندگي تقريبا معمول را داشته باشد.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده