همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بهترين راه مقابله با سرطان خاموش

معناي آن نيست كه مردان به آن دچار نمي شوند و اگر هرچه زودتر اين بيماري شناسايي شود، درمان آن نيز راحت تر و سريع تر انجام مي شود به شرطي كه از معاينه منظم و دوره اي غفلت نكنيم.

به گزارش به نقل از ايرنا سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ايران و ميليون ها مورد در جهان رخ مي دهد كه در صورت تشخيص به موقع و زودهنگام تومور در مراحل اوليه ،درمان آن آسان تر و امكلان كنترل و بهبود كامل آن نيز بسيار زياد است.

متخصصان معتقدند در حال حاضر به طور كلي تعداد افرادي كه از سرطان فوت مي كنند نسبت به سه دهه پيش كاهش يافته و نيمي از افرادي كه امروز با تشخيص سرطان تحت درمان هستند، پنج سال زنده خواهند بود و بيش از ۴۰ درصد بعد از ده سال هنوز زندگي مي كنند.

به نظر محققان متوسط ميزان بقاي ده ساله براي سرطان دو برابر ۳۰ سال گذشته شده است و مهم ترين دليل بهبود در بقاي بيماران، علاوه بر درمان هاي موثري كه پيدا شده است افزاش آگاهي مردم و ارتقاي روش هاي تشخيص زودهنگام است.

حتي براي كساني كه بقاي كلي سرطان در آنها ضعيف است شانس زنده ماندن در زمان تشخيص زودتر، بيشتر خواهد بود.

سال گذشته بود كه انتشار خبري به نقل از مدير گروه بهداشت خانواده مركز بهداشت استان قزوين مبني بر اينكه هر ۲ روز يك زن در قزوين به سرطان پستان مبتلا مي شود، باعث حساسيت و نگراني بسياري از زنان قزويني شد، آماري كه پيش از آن هم از سوي ساير مسئولان استان بيان مي شد و نشان داد كه بعد از سرطان پوست كه اولين سرطان شايع در بين هر دو جنس مرد و زن است سرطان پستان شايع ترين سرطان با فراواني بالا در بين خانم هاي قزويني است.

البته در ساير نقاط كشور نيز اين نوع سرطان آمار قابل توجهي از ثبت سرطان را به خود اختصاص داده و نياز است با اقناع بانوان نسبت به معاينات منظم آن را كنترل كرد.

دكتر ناهيد يزدي همچنين به اين موضوع نيز اشاره كرده بود كه سن شيوع سرطان سينه در بانوان پايين آمده و موارد جديد بروز اين سرطان در استان قزوين در حال افزايش است.

ماه پانسمان نقره براي سوختگي اكتبر ميلادي (۹مهر تا ۹ آبان) كه به عنوان ماه آگاه سازي نسبت به سرطان پستان نام گذاري شده بهترين فرصت براي حساس سازي و معرفي اين سرطان شايع است.

پويش ملي سرطان پستان تا نهم آبان ماه ادامه دارد

كارشناس گروه پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير مركز بهداشت قزوين از پويش ملي سرطان پستان در استان خبر داد و گفت: اين پويش با هدف كاهش بروز مرگ و مير ناشي از سرطان و بهبود كيفيت زندگي بيماران مبتلا به سرطان همزمان با ماه اكتبر ميلادي يعني از نهم مهرماه آغاز شده و تا نهم آبان ماه نيز ادامه دارد.

دكتر نسرين تنكابني، افزايش آگاهي عمومي در زمينه راههاي پيشگيري و علام هشدار دهنده سرطان پستان، معرفي برنامه هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در زمينه ارايه خدمات تشخيص زودهنگام در سطح شبكه بهداشتي، معرفي شبكه ملي مراقبت سرطان و مراكز تشخيص زودهنگام بيماري هاي غرواگير و سرطان به عنوان مراكز ارايه خدمات سطح دو و نظام مراقبت و اجاع افراد داراي علايم مشكوك سرطان پستان و بيماران مبتلا و اصلاح باورهاي نادرست مردم در خصوص سرطان سينه از جمله درمان ناپذير بودن آن را از ديگر اهداف اين پويش ملي عنوان كرد.

وي اضافه كرد: تمام زنان بالاي بيست سال مي توانند با مراجعه به مراكز جامع سلامت براي معاينه رايگان پستان مراجعه كنند.

تنكابني ادامه داد: البته در طول سال نيز تمام زنان بالاي ۳۰ سال ميتوانند به اين مراكز مراجعه و به طور رايگان مورد معاينه قرار گيرند و در صورت وجود مشكل به پزشك متخصص ارجاع شوند.

۷۰ درصد از توده هاي پستان توسط خود بيمار كشف مي شود

كارشناس گروه پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير مركز بهداشت قزوين گفت: شايع ترين علامت سرطان پستان وجود يك توده سفت و بدون درد در پستان است.

به گفته تنكابني بهترين راه كاهش خطر سرطان پستان ضمن رعايت شيوه زندگي سالم، انجام مراقبت هاي معمول مانند معاينات دوره اي و در صورت نياز انجام ماموگرافي است.

اين كارشناس يادآور شد: پانسمان كل اكتيو تشخيص سرطان پستان بيشتر از طريق معاينه پستان توسط خود فرد صورت مي گيرد و بيش از ۷۰ درصد از توده هاي پستان توسط خود بيماران كشف مي شود.

وي ادامه داد: شيوه خودآزمايي پستان به دو روش نگاه كردن در آينه و لمس كردن است كه در شيوه اول، فرد مقابل آينه مي ايستد و دست ها را به پهلو مي زند به طوري كه شانه ها بالا كشيده شوند و آنگاه به اندازه، شكل رنگ و تورم پستان ها توجه مي كند و در صورت مشاهده هرگونه برآمدگي، فرو رفتگي قسمتي از پوست يا نوك پستان، قرمزي، زخم و يا لكه هاي پوستي فوري بايد به مراكز خدمات جامع سلامت مراجعه كند.

تنكابني افزود: در لمس كردن نيز با فشار به نوك پستان بايد دقت شود آيا مايعي از نوك يك يا هر دو پستان خارج ميشود كه اين ترشحات مي تواند آبكي، شيري، خوني و يا مايعي زرد رنگ باشد.

به گفته وي خودآزمايي پستان ها بايد از سن ۲۰ سالگي به صورت ماهانه انجام شود و بهترين زمان انجام آن نيز هفت تا ۱۰ روز پس از قاعدگي يا سه روز پس از قطع خونريزي قاعدگي است.

تنكابني با بيان اينكه سرطان پستان اگر در مراحل ابتدايي تشخيص داده شود قابل معالجه و درمان است اظهار داشت:در زنان شيرده بهتر است پس از شير دادن به نوزاد و تخليه شير از پستان انجام شود و در زنان يائسه و زناني كه به دلايل پزشكي رحم خود را خارج كرده باشند نيز بايد در يك روز مشخص در هر ماه اين معاينه انجام شود.

عوامل خطرساز سرطان پستان

كارشناس گروه پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير مركز بهداشت قزوين با بيان اينكه سرطان پستان شايع ترين سرطان در زنان و مردان است گفت:جنسيت، شروع قاعدگي در سنين پايين يعني كمتر از ۱۱ سالگي و يائسگي در سنين بالا يعني بيشتر از ۵۴ سالگي، بالا رفتن سن، سابقه خانوادگي، قد( زنان قد بلند بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند)، وزن بالا و افزايش وزن در سنين بعد از يائسگي، مصرف الكل و خانيات، سن بالا در زمان تولد اولين فرزند و مصرف بالاي چربي هاي اشباع شده از جمله عواملي هستند كه خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش مي دهند.

وي به زنان توصيه كرد جهت پيشگيري از سرطان پستان وزن خود را در حد متعادل نگه داشته و از مصرف غذاهاي پرچرب و سرخ كرده، نمك زده، آماده و داراي مواد پيكو اسميت اند نفيو نگه دارنده، ترشي و كنسروها پرهيز كنند و بيشتر ميوه ، سبزي و گوشت ماهي مصرف كنند چون اين غذاها با افزايش سطح آنتي اكسيدان ها موجب كاهش بروز سرطان مي شوند.

تنكابني همچنين با تاكيد بر فعاليت بدني منظم، پرهيز از مصرف الكل و سيگار، از مادران داراي فرزند شيرخوار نيز خواست تغذيه با شير مادر را مورد توجه قرار دهند.

سرطان پستان نخستين سرطان در بين بانوان قزوين است

رييس دانشگاه علوم پزشكي قزوين از افزايش آمار زنان مبتلا به سرطان پستان خبر داد و گفت: اين روند كه به دنبال افزايش اميد به زندگي، افزايش شهرنشيني و تغيير سبك زندگي به وجود آمده به گونه اي است كه هر هفته چهار زن مبتلا به سرطان تحت درمان قرار مي گيرند.

دكتر منوچهر مهرام افزود: در استان قزوين اين سرطان در زنان داراي رتبه اول و در هر دو جنس بعد از سرطان دستگاه گوارش و پوست، رتبه سوم را دارد.

وي اضافه كرد:در سال ۹۷، ۱۶۰۰ مورد جديد ابتلا به سرطان در استان ثبت شد كه علاوه بر آنكه نيمي از آنها مربوط به بانوان بود ۲۵ درصد آنها نيز سرطان هاي خاص مربوط به زنان بود.

مهرام ادامه داد: البته همين آمار ثبت ۱۶۰۰ مورد ابتلاي جديد به سرطان نيز فقط بيماراني كه در استان معاينه و تشخيص داده شده اند را شامل مي شود و شايد بسياري ديگر از بيماران نيز باشند كه يا به خاطر تشخيص ندادن به موقع و يا مراجعه افراد مبتلا به مراكز تهران ثبت بيماري آنها در همان استان انجام شده باشد.

وي با تاكيد بر اجراي طرح هاي غربالگري براي چنين سرطان هايي گفت: البته يكي ديگر از پيش شرطها براي تشخيص بهنگام سرطان تجهيزات موو نيروي متخصص جهت اجراي طرح هاي غربالگري است چون نبود نيروي متخصص مانند راديولوژيست در بسياري از موارد موجب شناسايي نشدن بيماري مي شود.

رييس دانشگاه علوم پزشكي قزوين با بيان اينكه يك‌سوم سرطان‌ها قابل‌ پيشگيري است افزود: با تشخيص به موقع مي‌توان بخش زيادي از موارد ابتلا به انواع سرطان ها از جمله پستان را كنترل كرد.

جهاد دانشگاهي قزوين به دنبال راه اندازي مركز پانسمان suprasorb درمان سرطان پستان

رييس جهاد دانشگاهي قزوين گفت: با توجه به شيوع بالاي سرطان پستان در استان اين نهاد علمي و فرهنگي نيز به منظور كنترل اين روند از چند سال اخير به دنبال راه اندازي يك مركز تحقيقاتي و درماني سرطان سينه است.

فرشاد پيله چي افزود: در اين راستا علاوه بر فعاليت در حوزه درمان ناباروري كه تا حدي بسيار زيادي موفقيت داشته به تازگي اقدام هاي جديدي در حوزه توانبخشي و همچنين درمان سرطان پوست و سينه انجام شده است.

وي اضافه كرد: در حوزه درمان سرطان پوست و سينه با پشتوانه مجوزهاي دانشگاه علوم پزشكي قزوين توانسته‌ايم در حوزه غربالگري گام برداريم و در ابتداي امر دستگاه ماموگرافي و سونوگرافي را براي اين منظور خريداري كرده‌ و همچنين كلينيك شيمي‌درماني را نيز در كنار اين مركز راه‌اندازي كرديم.
پيله چي افزود: با ساخت و تكميل مجتمع تحقيقاتي، درماني و آموزشي جهاد دانشگاهي نيز كه تابستان امسال عمليات اجرايي آن آغاز شد گام هاي بلندي در حوزه پژوهش و درمان سرطان ها به ويژه سرطان پوست و سينه برداشته خواهد شد.

با وجود آمار قابل توجه بروز سرطان سينه در قزوين و ايران متاسفانه هنوز بسياري از بانوان به خاطر نگراني و ترس از بيماري و اين باور نادرست كه سرطان آخر خط است و با درمان هم نمي توان كاري كرد از مراجعه به پزشك براي معاينه پرهيز مي كنند و اتفاقا در بسياري از آنها كه علايم بيماري وجود دارد همين ترس ها و تاخير در شروع درمان، سرانجام آنها را به آخر خط مي رساند.
از سوي ديگر نيز با وجود مراكز جامع سلامت كه خدمات غربالگري و معاينه پستان را انجام مي دهند، بسياري از بانوان از وجود آنها بي اطلاع هستند و ضروري است با گسترش اطلاع رساني از فعاليت هاي اين مراكز، آگاهي بانوان را به ويژه در مناطق شهري افزايش داد چرا كه به نظر مي رسد در نقاط روستايي به دليل وسعت كمتر امكان آگاهي بخشي خانه هاي بهداشت و سهولت دسترسي به بانوان بيشتر فراهم است.
در همين پويش ملي پيشگيري از سرطان پستان كه هم اكنون در حال اجرا است آنگونه كه انتظار مي‌رفت اطلاع رساني زيادي را حداقل براي حساس سازي بانوان چه در سطح شهر و چه از طريق رسانه‌ها شاهد نبوديم.
البته در كنار همه اين خدمات بايد گفت هرچند كه اين غربالگري ها و معاينات اوليه رايگان هستند اما در صورت تشخيص قطعي سرطان، هزينه هاي بالاي خدمات درماني ميتواند خود مانعي در ادامه روند درمان بيماران باشد.
همچنين وجود امكانات و خدمات پيشرفته نيز از موارد اعصاب ضروري در درمان سرطان است اما متاسفانه استاني مانند قزوين با ثبت سالانه ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ مورد جديد سرطان هنوز از وجود يك مركز راديوتراپي بي بهره است و نخستين مركز راديوتراپي قزوين كه ساخت آن با هزينه هاي بسيار بالا پايان يافته و در انتظار ترخيص دستگاه شتاب دهنده از گمرك است و بيماران مبتلا به انواع سرطان ها ناچار براي دريافت اين خدمت درماني هر هفته بايد به استان هاي همجوار مراجعه كنند.



منبع

تظرات ارسال شده