همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اشتباهاتي كه موقع مسواك زدن انجام مي‌دهيم

مسواك زدن را شروع مي‌كنيم و بسته به حال و حوصله‌مان، يك يا چند دقيقه‌اي هم مسواك مي‌زنيم. اما متاسفانه در مورد اين كار هم مانند هر عادت ديگري ممكن است دچار روزمرگي و در نتيجه اشتباهاتي شويم كه نتيجه‌اش پوسيدگي دندان‌ها و بيماري‌هاي لثه است. در اين مطلب به 8 خطاي مسواك زدن اشاره كرده ايم.

به گزارش :

۱- عجله مي كنيد.

به عقيده كارشناسان، يكي از خطاهاي شايع مسواك زدن، زمان كوتاهي است كه براي اين كار اختصاص داده مي شود. براي اينكه به خوبي دندان هايتان را مسواك بزنيد، بايد حدود ۲ دقيقه وقت براي اين كار صرف كنيد.

زماني كه با عجله مسواك مي زنيد، نمي توانيد جرم هاي دندان را از بين ببريد. نتايج يك پژوهش انگليسي نشان مي دهد دو سوم افرادي كه از بيماري مربوط به لثه رنج مي برند افرادي هستند كه با وجود توصيه هاي دندان پزشك شان باز از اختصاص دادن دو پماد زخم بستر دقيقه به مسواك زدن كوتاهي كرده اند.

زماني كه مسواك را به دست مي گيريد به ساعت خود نگاه كنيد و دو دقيقه از وقت با ارزش تان را به اين كار مهم اختصاص دهيد. دندانپزشكان توصيه مي‌كنند دهان را به ۴ قسمت تقسيم كرده و هر قسمت را در طي ۳۰ ثانيه مسواك بزنيد.

همچنين دندانپزشك‌ها توصيه مي‌كنند كه حداقل دو بار در روز دندان‌هاي خود را مسواك بزنيد. هر چه فاصله زماني ميان دفعات مسواك زدن، طولاني‌تر باشد، احتمال بروز مشكلات دهان و دندان افزايش مي‌يابد.

۲- دقت نمي كنيد.

خطاي ديگري كه زياد مرتكب مي شويد اين است كه حين مسواك زدن، برخي از مناطق دهان را فراموش مي كنيد.

اغلب مردم فراموش مي‌كنند كه سطح داخلي دندان‌هاي خود را مسواك بزنند. متخصصان بر اين باورند كه بيشتر مردم مسواك زدن قسمت داخلي دندان‌هاي جلو را بيشتر فراموش مي‌كنند.

مطمئن شويد كه سطح بيروني و داخلي دندان‌ها و قسمتي كه با آن غذا را مي‌جويد به درستي و كامل مسواك زده‌ايد. همچنين كشيدن مسواكروي سطح زبان خود را فراموش نكنيد.

اغلب بخش هايي از دهان سوختگي با آب جوش كه مسواك به راحتي به آنجا نمي رسد، مثل دندان هاي عقب رها مي شوند. بايد توجه داشته باشيد كه با حوصله و دقت مسواك بزنيد. برخي افراد در مسواك زدن تمام دندان ها، تنبلي به خرج مي دهند.

دندانپزشكان دريافته‌اند اغلب افراد بارها و بارها از يك قسمت دهان خود شروع به مسواك زدن مي‌كنند. در حالي كه بهتر است اين كار را از نقاط مختلفي شروع كنيم تا در قسمتي خاص از مسواك زدن خسته نشويم. چون ممكن است وقتي كه به چهارمين قسمت دندان‌ها مي‌رسيم از اين كار خسته شده باشيم و آن بخش كمتر از بقيه دندان‌ها تميز شود.

۳- مسواك را بيش از حد روي دندان ها فشار مي دهيد.

آيا از آن دسته افرادي هستيد كه تصور مي كنند هر چه بيشتر مسواك را فشار دهند دندان ها بهتر تميز مي شوند؟ بايد بگوييم متاسفانه اشتباه مي كنيد. به كار بردن انرژي زياد در حين مسواك زدن از آن دسته خطاهاي رايجي است كه تمام مراجعين به دندان پزشكان مرتكب مي شوند. فشار دادن مسواك روي دندان ها باعث مي شود بافت لثه ها از دندان ها فاصله بگيرد و از بين برود. حتي امكان دارد به كرم اسكار رژودرم حساسيت دنداني يا افتادگي دندان دچار شويد.

خلاصه اينكه با دندان هايتان مهربان باشيد. دندان پزشكان توصيه مي كنند از مسواك هاي نرم استفاده كنيد، زيرا اين‌گونه مسواك ها به دندان آسيب نمي رسانند و راحت تر روي دندان ها مي لغزند. البته برس مسواك بايد به اندازه كافي محكم باشد تا بتواند پلاك‌هاي دنداني را از بين ببرد، ولي نه تا حدي كه هنگام مسواك زدن به دندان‌ها و لثه‌ها آسيب وارد كند.

۴- حركات‌تان اشتباه است.

اگر مسواك زدن از رشته هاي المپيك بود به نظرتان چه امتيازي از هيات داوران دريافت مي كرديد؟ اگر مسواك را به صورت افقي از عقب به جلو و بر عكس روي دندان هايتان مي كشيد امتياز بالايي نسيب تان نمي شد. مسواك را با حركات دوراني كوتاه و ملايم روي دندان هايتان حركت دهيد. نزديك لثه ها يك زاويه ي ۴۵ درجه به مسواك بدهيد و از بالا به پايين مسواك بزنيد.

۵- در استفاده از خمير دندان زياده روي مي كنيد.

زياده روي در مصرف خمير دندان، في نفسه آسيبي به دندان ها نمي زند، اما امكان دارد به خاطر اينكه دوست نداريد دهانتان پر از پماد آلفا براي جوش صورت كف باشد زمان مسواك زدن را كوتاه كنيد.

براي كودكان لايه ي نازكي از خمير دندان كافيست و براي بزرگسالان اندازه ي يك نخود يا تيله، بس است و بهتر است زياده روي نكنيد.

۶- مسواك خود را خوب نمي شوييد.

باكتري‌ها مي‌توانند به راحتي در مسواكي كه خوب شسته نشده رشد كنند و دفعه بعد كه مسواك مي‌زنيد، ممكن است اين باكتري‌ها را به دهان و دندان خود وارد كنيد.

در ضمن شستشوي كامل مسواك پس از هر بار مسواك زدن، باعث مي‌شود كه‌ باقيمانده‌هاي خميردندان نيز از روي آن پاك شود.

۷- مسواك را در جايي قرار مي دهيد كه خشك نمي شود.

اگر مسواك شما هميشه مرطوب بماند، مي‌تواند مكاني مناسب براي رشد باكتري‌ها باشد. همچنين اگر برس مسواك همواره خيس بماند، موهاي سر مسواك به سرعت تغيير شكل مي‌دهند.

پس بعد از شستن مسواك، آن را در هواي آزاد قرار دهيد تا كاملا خشك شود و بعد در جامسواكي دربسته قرار دهيد.

۸- مسواك خود را به موقع عوض نمي كنيد.

انجمن دندانپزشكي آمريكا پيشنهاد مي‌كند هر ۳ يا ۴ ماه يك بار مسواك مري انسان خود را عوض كنيد (در صورتي كه هر روز از آن استفاده كنيد). در ضمن اگر موهاي سر مسواك زودتر از اين مدت ساييده شوند، بايد همان موقع اين تعويض صورت گيرد. پس بايد به ظاهر مسواك هم دقت كنيد و اگر موهاي سر آن انعطاف‌پذيري خود را از دست داده يا از هم جدا شده‌اند، مسواك جديدي تهيه كنيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده