همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
به رژيم غذايي‌تان وفادار بمانيد

گرفته تا خريدهاي شب عيد براي خانه و يخچال و عيدي‌دادن‌ها.

به گزارش ، خيلي‌ها آجيل‌هايشان را خريده‌اند، گوشت و مرغ و برنج و ميوه را گذاشته‌اند براي روزهاي آخر و درحال تغيير دكوراسيون خانه‌اند، ديوارها را نقاشي مي‌كنند يا حتي جابه‌جايي خانه دارند. حالا در ميان انبوه اين كارها، شايد كمترين توجه را به رژيم غذايي‌مان داريم، آن‌هم به بهانه نداشتن زمان كافي و نبود برنامه درست غذايي. اوضاع اما در تعطيلات وخيم‌تر مي‌شود، چراكه ديگر نه كنترلي روي وعده‌هاي غذايي است و نه حجم آنها.

سفرها و ديد و بازديدهاي نوروزي، سيستم تغذيه‌اي‌مان را كاملا متحول مي‌كنند، هر ديد و بازديد عيد، مساوي است با خوردن حجم زيادي از آجيل و شيريني و خوراكي‌هاي هوس‌انگيز ديگر، البته اگر ميهماني‌ها ناهار و شام را درنظر نگيريم. از آن‌طرف، سفرها هم اضافه مي‌شوند؛ رستوران‌گردي و كافه‌گردي و وعده‌هاي وقت و بي‌وقت، رژيم‌ها را تعطيل مي‌كند.

بلايي كه تعطيلات عيد با خوراكي‌ها‌يش بر سرمان مي‌آورد را بعد از تعطيلات، زماني كه روي ترازو مي‌رويم و عددها را مي‌بينيم، خودش را نشان مي‌دهد. پس بهتر است پيش از قرارگرفتن در اين پروسه، ترفندها و روش‌هايي براي ماندن در وزن فعلي و حتي كاهش وزن را ياد بگيريم.

از چه رژيم‌هايي استفاده كنيم؟
رژيم مديترانه‌اي: با اين روش بايد پنج روز در هفته رژيم بگيريد و تنها ١٥٠٠ كالري در روز استفاده كنيد، اما اين ١٥٠٠ كالري بايد شامل پروتيين، كربوهيدرات، چربي و انواع ويتامين باشد.
رژيم دو روزه: در اين رژيم دو روز در هفته بايد تنها ٦٥٠كيلو كالري مصرف كنيد كه كمتراز ٥٠ گرم كربوهيدرات داشته باشد. عسل پزشكي كربوهيدرات غذاهايي چون نان، سيب‌زميني، برنج و ديگر غلات است.
رژيم جايگزين: در اين شيوه مي‌توانيد يك روز به اندازه‌اي غذا صرف كنيد كه وزن‌تان ثابت بماند و روز ديگر ميزان كالري را به يك‌پنجم آن كاهش دهيد.

تغذيه در سفر چگونه باشد؟
در رستوران‌هاي بين‌راهي غذا نخوريد، بهتر است در رستوران‌هاي معتبر غذايتان را بخوريد.
به تاريخ مصرف و ماندگاري غذاها توجه كنيد.
از دوره‌گردها غذا نخريد.
در سفر پرخوري نكنيد.
رانندگان در حين رانندگي دوغ و مواد غذايي پرچرب مصرف نكنند.

در جاده و مسير، از مواد غذايي سرخ كردني و پروتييني استفاده نكنيد و بهتر است غذاهاي ساده و زود هضم مثل تخم‌مرغ و املت را جايگزين كرد.
بلافاصله قبل از حركت غذا نخوريد و با شكم پُر سوار وسايل نقليه زميني و هوايي نشويد.

به حجم و ميزان كالري غذا توجه كنيم.
از مصرف مواد غذايي ناآشنا و محلي مثل ماست، پنير، خامه، دل ‌و جگر كه احتمال آلودگي‌شان زياد است و مصرف آنها مي‌تواند موجب انتقال انواع بيماري‌هاي عفوني و انگلي مثل اسهال و ديگر مشكلات گوارشي شود، خودداري كنيد.

آجيل بخوريم، نخوريم؟
بهتر است به جاي قطع كامل آجيل‌ها، يكي از آنها را كه خيلي هم چاق‌كننده نيست، انتخاب كنيم، مثلا بادام كه حتي مي‌تواند منجر به لاغر شدن شود. اما دقت كنيد كه در روز بيشتر از ١٠، ١٥ عدد مصرف نكنيد.

انواع آجيل معمولا به صورت بو داده و پُر نمك در مغازه‌ها به فروش مي‌رسد كه افراط در مصرف آن موجب افزايش فشار خون و تجمع آب در بدن (اِدِم) مي‌شود، بنابراين مصرف آجيل پرنمك و شور مفيد نيست و به سلامت افراد آسيب مي‌زند.

مغزها چون حاوي مقدار زيادي چربي هستند، منجر به افزايش وزن و چاقي مي‌شوند. بعضي از افراد تصور مي‌كنند چربي‌هاي گياهي موجب افزايش وزن نمي‌شوند و مي‌توان از آنها به‌طور نامحدود استفاده كرد. حال آن‌كه اين تصور درست نيست و چربي‌هاي گياهي قيمت كرم مدي هاني و مايع هم مثل چربي‌هاي حيواني و جامد باعث چاقي مي‌شوند، بنابراين بايد به‌طور متعادل و مناسب از آنها استفاده كرد.

انواع آجيل‌ها به علت دارا بودن چربي زياد منجر به كاهش اشتها و بروز احساس سيري مي‌شوند. اين امر به‌خصوص براي كودكان كه كنترل زيادي در خوردن ندارند و حجم معده‌شان هم كم است، اهميت زيادي دارد.

بهتر است به جاي تخمه‌هاي داراي روغن‌هاي سرد مانند آفتابگردان و تخمه ژاپني و ... از تخمه كدو استفاده كرد.
اگر مي‌خواهيد آجيل بخوريد، ديگر از خوردن شيريني صرف‌نظر كنيد، اين دو را با هم نخوريد.

افرادي كه مبتلا به پرفشاري خون هستند، نبايد آجيل شور مصرف كنند. مصرف آجيل شور باعث بالا رفتن بيشتر فشار خون و افزايش احتمال گرفتگي‌ قلبي- عروقي و سكته در افراد مبتلا به پرفشاري خون مي‌شود.
آجيل‌ها دير هضم هستند، بنابراين نبايد آخر شب مصرف شوند.
اگر براي شام يا ناهار دعوت مي‌شويد ....

به هيچ وجه نوشابه نخوريد. نوشابه هيچ ماده مغذي ندارد، در عوض مقدار زيادي كافئين و شيرين‌كننده دارد.
بهتر است براي سالاد به جاي سس از مخلوط آبليمو، ماست و روغن زيتون استفاده كنيد.

اين نكته را فراموش نكنيد كه رژيم‌هاي سفت و سخت در روزهاي تعطيل مي‌تواند منجر به افزايش قابل توجه وزن شما در روزهاي بعد از تعطيلات شود.
بهترين روش براي كم خوردن اين است كه مقدار كمي از غذا را در بشقاب‌تان بكشيد و به آرامي غذا بخوريد. با اين روش هم شما كم غذا خورده‌ايد و هم ديگران متوجه كم خوردن شما نشده‌اند، چون با ديگران غذايتان تمام مي‌شود.

بهتر است تمركزتان روي غذاي اصلي باشد تا دسر و مخلفات.
بهتر است به جاي شيريني كه به شما تعارف مي‌شود، ميوه برداريد.
اگر در ميهماني شام يا ناهار، غذاهاي مختلفي روي سفره يا ميز بود، بهتر است تنها يكي از آنها را كه بيشتر هوس كرده‌ايد، آن هم به ميزان نه زياد، در بشقاب‌تان بكشيد.

اگر با ميزبان رابطه صميمانه‌اي مدي هاني داريد، از او بخواهيد تا ملاحظه شما را هم بكند، يا بگوييد كه غذاي كم‌كالري‌تان را با خودتان مي‌بريد.
مي‌توانيد قبل از رفتن به ميهماني يك وعده كوچك سبزيجات يا ميوه ميل كنيد تا كمي اشتهايتان كم شود.
در جايي كه غذا سرو مي‌شود، ننشينيد. كمي دورتر باشيد تا غذاي كمتري بخوريد. در مصرف غذاهاي گرم و تر، گوشت‌ها، شيريني‌ها و ادويه تند و تيز و ترشي‌ها زياده روي نكنيد.

درهم‌خوري نكنيد.
اگر بتوان در تعطيلات نوروز از گوشت ماهي، فيبر، سبزيجات و مواد گياهي استفاده كرد، تاثيرات مثبتي روي سلامتي خواهد داشت.

چه كنيم تا در تعطيلات چاق نشويم؟
قبل از تعطيلات، وعده‌هاي غذايي كوچك و به مقدار كم مصرف كنيد. غذاهايي كه مقدار زيادي پروتيين دارند، مثل مرغ و پنير كمك مي‌كنند تا غذاي كمتري در روزهاي آينده مصرف كنيد.

بسياري از آبميوه‌ها داراي كالري‌اند و فيبر غذايي ندارند. بهتر است به جاي آبميوه‌هاي غيرطبيعي از آبميوه‌هاي طبيعي يا آب استفاده كنيد.
سه وعده غذايي اصلي را بخوريد، هيچ‌كدام را حذف نكنيد.

خيلي‌ها در تعطيلات، وعده صبحانه را به دليل دير از خواب بيدارشدن حذف مي‌كنند، درحالي‌كه نخوردن صبحانه منجر مي‌شود تنقلات بيشتري مصرف كنيد، پس بهتر است هيچ وعده غذايي را حذف نكنيد. بعد از هر وعده غذايي، مخصوصا اگر سنگين باشد، پياده‌روي كنيد.

حتما در هر وعده غذايي سبزيجات ميل كنيد.
سعي كنيد كمتر از غذاي حاضري و فست‌فود بخوريد. اين غذاها چربي بالايي دارند.
اگر قبل از تعطيلات ورزش مي‌كرديد، در تعطيلات هم به ورزش‌تان ادامه دهيد، حتي اگر باشگاه‌تان تعطيل است، شما در خانه يا در نزديكترين پارك به خانه‌تان، روزانه فعاليت بدني داشته باشيد.

شيريني‌هايي با كربوهيدرات پيچيده را جايگزين شيريني‌هايي با كربوهيدرات ساده كنيد، يعني از شيريني‌هاي سبوس‌دار استفاده كنيد، توجه داشته باشيد كه بدترين حالت اين است كه شيريني محصولات مدي هاني را با معده خالي بخوريد. اگر خيلي اهل خوردن شيريني هستيد، سعي كنيد حتما قبلا از خوردن آن يك ميوه كامل مصرف كنيد.

از غذاهاي فيبردار استفاده كنيد. اين غذاها حاوي مواد مغذي مفيدي‌اند كه تاثير قابل توجهي در سلامت دارند.
آب زياد بنوشيد.

دمنوش‌ها را فراموش نكنيد.
سعي كنيد دفعات خوردن غذا را بيشتر كنيد، به جاي خوردن غذا در ظهر و شب بهتر است وعده غذايي خود را به پنج نوبت تقسيم كنيد، با اين شيوه به مرور بدن را به حجم كمتري از غذا عادت مي‌دهيد.

چند توصيه درباره سفر و تغذيه در تعطيلات نوروز
تفريحات و گردش‌ها را زياد كنيد تا خيلي به گرسنگي و غذاها فكر نكنيد.
سعي كنيد بيشتر از مناظر سفر لذت ببريد تا غذاخوردن.
در سفر پياده‌روي را فراموش نكنيد.

فقط يك روز به خودتان اجازه دهيد در خوردن خوراكي‌هاي خوشمزه زياده‌روي كنيد.
سالم‌ترين غذاهاي منوي رستوران را انتخاب كنيد.
سعي كنيد از غذاهاي داخل يخچال هتل استفاده نكنيد؛ چون اغلب آنها ناسالم هستند.
در سفرها آب آشاميدني را در اولويت قرار دهيد.

در تعطيلات روزانه پنج وعده ميوه و سبزيجات ميل كنيد.
خودتان را زياد گرسنه نگه نداريد.

در تعطيلات غذاخوردنتان را مديريت كنيد.
در خوردن قهوه و كاپوچينو زياده‌روي نكنيد.

آدامس بدون شكر بجويد تا سرتان گرم شود و به فكر غذا خوردن نيفتيد.
زودتر مسواك بزنيد و نخ دندان بكشيد تا مانعي براي غذاخوردنتان ايجاد شود.

مراقب باشيد سفرها خوابتان را به هم نزند؛ چرا كه اختلال در خواب سلامتي بدن را به خطر مي‌اندازد.
هر وقت احساس تشنگي كرديد به جاي هر نوشيدني آب ميل كنيد.

اگر به شما شيريني تعارف شد، كوچكترين شيريني و كم‌شكر‌ترينش را انتخاب كنيد.
رژيم غذايي‌تان را در تعطيلات شروع نكنيد.

سعي كنيد از هواي بهاري در تعطيلات استفاده كنيد و فعاليت ورزشي و بدني بيرون از خانه داشته كرم محافظ مدي هاني باشيد.
اگر خانه دوستان يا اقوامتان نزديك است، پياده به خانه‌شان برويد.
از تنبلي و يك‌جا نشستن خودداري كنيد.


منبع: سلامت نيوز



منبع

تظرات ارسال شده