همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
پيشگيري و درمان زرد زخم


ميكروب استرپتوكوك كه ايجاد زردزخم مي نمايد امكان دارد كودك را پس از زردزخم مبتلا به ورم كليه سازد. بعضي مواقع ميكروب ديگري به نام استامينو كوك نيز ايجاد زردزخم نمايد. در ادامه به توضيحاتي در رابطه با پيشگيري و درمان اين بيماري مي پردازيم. در ادامه پيرامون اين موضوعات مطالعه خواهيد كرد: پيشگيري از بيماري زرد زخم، درمان بيماري زرد زخم.




پيشگيري از بيماري زرد زخم


رعايت موازين بهداشتي، به خصوص شستشوي صورت و بدن از ايجاد زردزخم جلوگيري مي نمايد. كودك بايد هر روز حمام كند و تميز نگه داشتن ناحيه اي از بدن كودك كه زير پوشك قرار مي گيرد و حفاظت آن از رطوبت احتمال عفونت را كاهش مي دهد. كوتاه و تميز نگه داشتن ناخن هاي كودك احتمال عفونت از طريق خاراندن بدن را كاهش مي دهد. در دوران سرماخوردگي يا آبريزش بيني، زدن كمي وازلين به بيني و لب فوقاني به حفاظت پوست از خراشيده شدن در اثر پاك كردن مداوم بيني كمك خواهد كرد. اگر خراش، گزش حشرات، زخم يا ضربه اي در ناحيه صورت يا در هر نقطه ديگر از پوست بدن به وجود آيد بايد محل آن را با صابون هاي معمولي شسته و تميز كرد. كودك بايد از تماس و برخورد بدني با كودكاني كه مبتلا به اين بيماري مي باشند اجتناب ورزد.


درمان بيماري زرد زخم


اگر كودك شما احتمال دارد مبتلا به زردزخم شده باشد بايد ظرف 24 ساعت مورد معاينه پزشك قرار گيرد. بايد پوسته ها را با ملايمت توسط گاز آغشته به آب نمك برداريد و سپس محل آن را خشك كنيد. محل ضايعه را با محلول هاي ميكروب كش بشوييد، زيرا ميكروب به تعداد زياد در زير پوسته وجود دارد. پس از آن روزي 3 نوبت مقدار كمي از پماد حاوي آنتي بيوتيك (پماد موپيروسين) به مدت 7 تا 10 روز روي زخم بماليد. جهت پيشگيري از گسترش عفونت، كودك نبايد به زخم ها دست بزند.

اگر ضايعه پوستي زردزخم گسترش يافت پزشك معمولا آنتي بيوتيك از نوع پني سيلين (به شكل خوراكي يا تزريقي طويل الاثر) يا اريترومايسين به شكل خوراكي به مدت 7 روز تجويز مي نمايد. در دوران بيماري زردزخم، رختخواب، حوله و ساير وسايل حمام كودك را جدا نگه داريد و تا زماني كه عفونت به طور كامل محو نشده است كودك بايد دور از ساير كودكان باشد. در صورت درمان به موقع، زردزخم معمولا ظرف حدود 5 روز بهبود مي يابد.



منبع :

farzand

تظرات ارسال شده