همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
همه چيز درباره يك سرطان كشنده

شيوع آن دخيل هستند. اصلي‌ترين عامل آن با آماري بيش از 85 درصد موارد است.

به گزارش ، سرطان ريه يكي از جدي‌ترين سرطان‌هاست. در انگلستان حدود 44.500 نفر مبتلا به اين بيماري در هر سال شناسايي مي‌شوند. معمولاً مراحل ابتدايي سرطان ريه داراي علائم و نشانه‌هاي خاصي نيست اما در نهايت علائمي در افراد مبتلا به سرطان ريه ظهور خواهند كرد كه عبارت‌اند از:
-- سرفه مداوم
-- سرفه همراه با خون
-- مشكلات تنفسي مداوم
-- خستگي و كاهش وزن بدون هيچ علت مشخصي
-- احساس درد و ناراحتي حين تنفس و يا سرفه كردن

بنابراين اگر كسي با اين علائم مواجه است بايد هرچه سريع‌تر با يك پزشك مشورت كند.معمولاً سرطان ريه تا زماني كه در سراسر ريه يا نواحي ديگر بدن گسترش نيافته باشد، علائم خاصي از خود بروز نخواهد داد

انواع سرطان ريه
سرطان‌هايي گاز عسل كه منشأ آن‌ها ريه است يا به‌ بيان‌ ديگر، از ريه آغاز مي‌شوند را "سرطان ريه اوليه" مي‌نامند. اما سرطاني كه منشأ آن ريه نبوده باشد و از ناحيه ديگري از بدن آغاز شده و سپس به ريه رسيده باشد را "سرطان ريه ثانويه" مي‌گويند. گفتني است اين مطلب در مورد سرطان ريه اوليه صحبت مي‌كند.

دو نوع اصلي از سرطان ريه اوليه وجود دارد كه در واقع بر اساس سلولي كه سرطان از آن آغاز مي‌شود، طبقه‌بندي مي‌شوند. اين دو نوع عبارت‌اند از:

سرطان ريه سلول غير كوچك: شايع‌ترين نوع سرطان ريه از اين نوع است و بيش از 80 درصد از موارد سرطان ريه مربوط به اين طبقه‌بندي است. اين طبقه‌بندي مي‌تواند شامل كارسينوم سلول فلس دار، آدنوكارسينوما و يا كارسينوم سلول بزرگ باشد.

سرطان ريه سلول كوچك: اين نوع از سرطان ريه نسبت به نوع قبلي كمتر شايع است اما سرعت رشد و گسترش اين نوع سرطان بيشتر از نوع قبل است.

لازم به ذكر است كه شناخت نوع سرطان ريه‌اي كه فرد به آن مبتلا است، مي‌تواند در تعيين نوع درمان متناسب با سرطان ريه مؤثر باشد.

عوامل سرطان ريه
برخي عوامل مي‌توانند خطر اسميت اند نفيو ابتلا به سرطان ريه را در انسان افزايش دهند. برخي از اين عوامل قابل‌كنترل هستند و برخي ديگر قابل‌ كنترل و در اختيار ما نيستند. عوامل ابتلا به سرطان ريه عبارت‌اند از:

سيگار كشيدن: احتمال ابتلا به سرطان ريه به نسبت تعداد سيگارهاي مصرفي در روز و مدت‌ زمان مصرف سيگار افزايش مي‌يابد. ترك سيگار در هر سني مي‌تواند تأثير قابل‌توجهي در كاهش ريسك احتمال ابتلا به سرطان ريه داشته باشد. گفتني است سيگار كشيدن اصلي‌ترين عامل ابتلا به سرطان ريه است. اين اتفاق ناشي از اين است كه سيگار كشيدن موجب مي‌شود مواد سمي مختلفي استنشاق و وارد بدن انسان شود.

در معرض دود سيگار قرار داشتن: شايد شما سيگار نكشيد اما بايد بدانيد كه در قرار داشتن در معرض دود سيگار شخص ديگر نيز مي‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ريه را افزايش دهد.

در معرض گاز رادون قرار داشتن: گاز رادون از شكست طبيعي اورانيوم در درون زمين، آب و يا صخره ايجاد مي‌شود كه در نهايت در هوايي كه تنفس مي‌كنيم انتشار مي‌يابد. اين فرآيند، از رفتارهاي طبيعي زمين و محيط است و انسان در آن هيچگونه دخالتي ندارد و از جمله عوامل خارج از كنترل اسپري اوپسايت انسان است. وجود اين گاز در هوا را به‌ راحتي نمي‌توان تشخيص داد چراكه هيچ بو، رنگ و اثر ديگري ندارد كه بتوان بدون تجهيزات از وجود آن باخبر شد.

قرارگيري در معرض آزبست و ساير مواد سرطان‌زا: فعاليت و اشتغال در مكان‌هايي كه موجب قرار گرفتن در معرض آزبست و ساير مواد سرطان‌زا مي‌شوند، از عوامل بروز سرطان است. اين مواد شامل آزبست، آرسنيك، كروم و نيكل مي‌شوند. اين‌گونه مواد از عوامل بروز انواع سرطان‌ها هستند. همچنين اگر فرد مورد قرارگرفته در ممعرض اين مواد سيگاري باشد، احتمال ابتلا به سرطان ريه در وي به‌مراتب افزايش خواهد يافت.

سابقه خانوادگي سرطان ريه: افرادي كه در اعضاي خانواده خود شامل والدين، خواهر و برادر و يا فرزندان، داراي فرد مبتلا به سرطان ريه هستند يا بوده‌اند، با افزايش احتمال ابتلا به سرطان ريه مواجه هستند. اين عامل هم از عوامل خارج از كنترل است.

البته لازم به ذكر است كه سرطان ريه بيشتر در افراد مسن بروز مي‌كند و بروز اين بيماري در افراد زير 40 سال نادر است. در واقع سرطان ريه بيشتر در افراد 70 تا 74 سال تشخيص داده مي‌شود. همچنين همان‌طور كه سيكاكر اشاره شد سيگار كشيدن اصلي‌ترين عامل ابتلا به سرطان ريه است و بيش از 85 درصد از موارد سرطان ريه ناشي از مصرف سيگار است.

درمان سرطان ريه
درمان سرطان ريه به عواملي همچون نوع بيماري، ميزان گستردگي آن و چگونگي سلامت كلي فرد بستگي دارد، اگر سرطان ريه در مراحل اوليه كه سلول‌هاي سرطاني به محدوده‌ي وسيعي گسترش نيافته‌اند تشخيص داده شود، مي‌‎توان از عمل جراحي براي برداشتن نواحي ريه كه تحت تأثير سرطان قرار گرفته‌اند استفاده كرد.

اگر عمل جراحي به دلايلي مثل سلامت كلي فرد، نامناسب تشخيص داده شود، مي‌توان از راديوتراپي براي تخريب سلول‌هاي سرطاني استفاده كرد.البته اگر سرطان به‌قدري گسترش‌ يافته باشد كه عمل جراحي و راديوتراپي براي درمان آن مؤثر نباشند، معمولاً از شيمي‌درماني استفاده مي‌شود.

نگاهي كلي به سرطان ريه
معمولاً سرطان ريه تا زماني كه در سراسر ريه يا نواحي ديگر بدن گسترش نيافته باشد، علائم خاصي از خود بروز نخواهد داد و اين نكته بسيار نگران‌كننده‌ است؛ چراكه باعث مي‌شود تشخيص اين سرطان معمولاً در زماني باشد كه كمي دير شده است.البته فراموش پانسمان لوهمن روشه نكنيد كه ميزان بهبودي سرطان ريه، بستگي به ميزان گسترش بيماري دارد و تشخيص زودهنگام آن مي‌تواند اميد به بهبودي و درمان را به‌ شدت افزايش دهد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده