همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آسيب هاي زانو

مفصل زانو بزرگترين مفصل بدن است و از نظر آسيب پذيري مستعدترين آنها به شمار مي آيد . استخوانهاي اصلي تشكيل دهنده ي مفصل ، رباط ها و عضلات اطراف آن از آسيب ديدگي محافظت مي كنند .

آسيب هاي زانو به چند دسته تقسيم مي شوند ؟

مفصل زانو از انتهاي تحتاني استخوان ران و انتهاي فوقاني استخوان بزرگتر ساق پا كه درشت ني نام دارد تشكيل مي شود . انتهاي هر يك از اين استخوان ها از سطوح مفصلي و صاف ساخته شده است كه با يكديگر يك مفصل لولايي را تشكيل مي دهند و به وسيله ي رباط ها و عضلات قوي متصل به اطراف زانو در كنار هم نگه داشته مي شوند .كاسه زانو قسمتي از مفصل زانوست و شامل استخوان كشكك است كه زردپي عضله ي چهارسر راني از روي آن مي گذرد . كاسه ي زانو يك محافظ استخواني ايجاد مي كند كه جلوي مفصل زانو را مي پوشاند . در داخل مفصل دو قطعه غضروف ليفي نيمه هلالي به شكل نيمكره ماه قرار دارند كه به سر فوقاني استخوان درشت ني متصل هستند . اين غضروفها انتشار مايع مفصلي را بر روي سطح مفصلي تسهيل مي كنند و هرگونه بي نظمي در سطح مفصلي را برطرف مي كنند . با وجود اينكه غضروفهاي مزبور به استخوان درشت ني متصلند ، اما عملا بااستخوان ران حركت مي كنند ، به اين دليل در اغلب موارد آسيب مي بينند . به عنوان مثال وقتي كه زانو باز مي شود ، غضروفها همراه با استخوان ران بر روي استخوان درشت ني به سمت جلو سر مي خورند و وقتي زانو خم مي شود ، غضروفها همراه با استخوان ران بر روي استخوان درشت ني به سمت عقب مي لغزند .



اصولا آسيب هاي زانو به اين چهار دسته تقسيم مي شوند :

  • كوفتگي
  • كشيدگي اتصالات عضلاني
  • پيچ خوردگي ، كشيدگي رباط ها
  • آسيب غضروف ها

البته آسيب هاي زانو دسته پنجمي نيز دارد كه شامل شكستگي ها و در رفتگي هاست اما در ورزش هاي رزمي خيلي به ندرت اتفاق مي افتند و متاسفانه در تصادفات ، زمين خوردن سالمندان يا پرت شدن از ارتفاعات رخ مي دهند .



شايعترين آسيب كوفتگي است كه در اثر وارد آمدن ضربه كوتاه توسط قسمت تحتاني پا يا استفاده از زانو براي دفاع در برابر ضربه رخ مي دهد . معمولا اصابت استخوان پاشنه يا جلوي پا به زانو ، سبب خونريزي خفيف در بافت نرم اطراف زانو و حساس شدن آن مي شود . بهترين شيوه ي درماني گذاشتن سريع يخ بر روي محل آسيب ديده است كه بايد به مدت ۱۵ تا ۲۵ دقيقه طول بكشد . اين كار به طور مشخص درد ، سفتي و تورم بعدي را كاهش مي دهد و به ورزشكار كمك مي كند كه بدون اتلاف وقت برنامه ي تمريني خود را ادامه دهد . گذاشتن يخ بايد سه مرتبه در روز تا ۷۲ ساعت بعد از رخ دادن آسيب ادامه يابد .



آسيب شايع ديگر باز شدن بيش از حد زانو است . اين آسيب معمولا در هنرجويان مبتدي هنرهاي رزمي روي مي دهد ، يا در هنرجويان ماهر در حين مسابقه يا مبارزه بروز مي كند . آسيب فوق در هنگام وارد آوردن ضربه از جلو درصورتي كه مفصل زانو بيش از اندازه معمولي با فشار باز شود ، روي مي دهد . در صورت بروز چنين آسيبي ، عضله ي پشت ران در عقب زانو عموما بيش از حد كشيده مي شود و معمولا درد شديدي در پشت زانو احساس مي شود . در چنين مواردي باز هم درمان شامل گذاشتن يخ بر روي محلي كه حساسيت زيادي دارد و پيچيدن باندِ كِشي به دور زانو است . كشش آرام عضله پشت ران و جلوگيري از اجراي ضربه هاي شديد تا چند روز پس از شروع مجدد تمرين به تكميل روند بهبود كمك خواهد كرد .

از ديگر آسيب هاي زانو مربوط به وارد امدن صدمه به رباط جانبي داخلي است . اين آسيب باعث ناتواني بسيار شديدتري نسبت به آسيب هاي ديگر زانو ست زيرا سبب بي تحركي واقعي مفصل زانو مي شود . اغلب پارگي در اين رباط به صورت جزئي و ناقص بروز مي كند با اين وجود گاهي اوقات پارگي وسيع تر سبب ناتواني سريع ، همراه با عدم استقامت در مفصل زانو مي شود .

رباط صليبي قدامي هم ، كه در مفصل زانو قرار دارد ، از طرق مختلف آسيب مي بيند . اين نوع آسيب معمولا در اثر وارد آمدن ضربه مستقيم به جلو زانواتفاق مي افتد كه معمولا اين آسيب رباطي ناديده گرفته مي شود .

منبع :

rastineh

تظرات ارسال شده