همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
نقش داروهاي ضدافسردگي در ايجاد مقاومت نسبت به آنتي بيوتيك

استراليا دريافتند داروي فلوكستين كه يكي از مهم ترين داروهاي ضدافسردگي است، نقش موثري در ايجاد مقاومت نسبت به آنتي بيوتيك در بدن ايفا مي كند.

به گزارش جراحي پوست : از پايگاه خبري ساينس ديلي، در اين تحقيقات باكتري اي كولاي درون بستري از مقادير مختلف داروي فلوكستين در دماي طبيعي بدن قرار گرفت و اين بستر به مدت 30 روز به طور روزانه تعويض شد.
سپس سوپرازورب p باكتري هاي جهش يافته به درون ظرف هاي حاوي آنتي بيوتيك منتقل شدند. در نتيجه اين آزمايش مشخص شد مقاومت باكتري ها در برابر آنتي بيوتيك هاي كلرامفنيكل، آموكسي سيلين و تتراسايكلين تا 50 ميليون برابر افزايش يافته است.
بر اساس اين تحقيقات با افزايش ميزان فلوكستين در مرحله اول آزمايش، سرعت جهش يافتن باكتري نيز افزايش مي يابد. به گفته محققان تا 11 درصد از فلوكستين مصرف شده توسط بيماران، بدون تغيير درون بدن حركت كرده و به همراه فضولات پانسمان phmb انسان به سيستم فاضلاب و در نهايت به طبيعت راه مي يابد.
فلوكستين يك داروي پايدار در محيط است و مي تواند منجر به جهش هاي ژنتيكي متعدد در ميكروارگانيسم ها شود. با وجود اين از آنجا كه اين تحقيقات در محيط آزمايشگاه انجام گرفته است براي بررسي تاثيرات اين دارو بر ميكروارگانيسم هاي درون بدن، تحقيقات بيشتري لازم است.
مقاوت در برابر آنتي بيوتيك به يك معضل جهاني لوهمن روشه بدل شده است. درمان بسياري از بيماري هاي كشنده مانند سل، فقط با آنتي بيوتيك امكان پذير است و همين يك مورد نشان مي دهد مقاومت در برابر اين گروه درماني تا چه اندازه مي تواند خطرناك باشد.
بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، نسبت بالايي از باكتري هاي مقاوم به آنتي بيوتيك كه سبب عفونت هاي شايعي مانند عفونت هاي دستگاه ادراري، ذات الريه و عفونت هاي خون مي شوند، وجود دارند. ناكارا بودن دارو نسبت به عفونت به معناي افزايش نرخ ناتواني و مرگ و تحميل هزينه هاي سوپرازورب h هنگفت در حوزه بهداشت است.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Environment International منتشر شده است.
ايرنا


منبع

تظرات ارسال شده