همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 آيا خوابيدن با موهاي خيس واقعاً ضرر دارد؟

سؤال برايتان پيش آمده كه خوابيدن با موهاي خيس ضرري دارد يا نه.

به گزارش به نقل از روزياتو اگر تجربه‌ي حمام قبل از خواب را داشته باشيد، احتمالاً اين سؤال برايتان پيش آمده كه خوابيدن با مو‌هاي خيس ضرري دارد يا نه. شايد شنيده باشيد كه اين كار شما را مريض مي‌كند يا مي‌تواند به مو‌ها يا پوست شما صدمه بزند. اما حقيقت چيست؟

اول مي‌خواهيم ببينيم اين كار ما را بيمار مي‌كند يا نه.

اين تصور از اين باور نسبتاً قديمي نشأت مي‌گيرد كه اگر در معرض سرما و رطوبت ژل زخم پرونتوسان قرار بگيريم دچار سرماخوردگي خواهيم شد.

اين باور گرچه هنوز بسيار رايج است، اما مدت‌ها پيش نادرستي آن به اثبات رسيده. درست است كه در ماه‌هاي سرد سال احتمال سرماخوردگي بالاتر مي‌رود، اما اين مشكل به نحوه‌ي تكثير و گسترش ويروس‌هاي تنفسي برمي گردد. در واقع ما از سرما دچار سرماخوردگي نمي‌شويم.

يك باور رايج ديگر درمورد مو‌هاي خيس آن است كه اين مسأله باعث مي‌شود باكتري‌هاي مضر روي بالش جا خوش كنند. باكتري‌ها و ويروس‌هاي بيماري زا به صورت خود به خودي ظاهر نمي‌شوند و بنابراين با كمي مرطوب كردن بالش خود در زمان شب، خودتان را مريض نخواهيد كرد.

اما يك استثنا وجود دارد. بعضي تحقيقات نشان داده بي براوون بالش ها، به ويژه بالش‌هايي كه از مواد مصنوعي ساخته شده اند مي‌توانند به محلي براي رشد قارچ‌هايي تبديل شوند كه باعث آسم يا آلرژي مي‌شوند. اين ميكروارگانيسم‌ها معمولآً در محيط‌هاي مرطوب بهتر رشد مي‌كنند و مايت‌هاي گرد و غبار هم اينگونه هستند.

هيچ مدركي وجود ندارد كه نشان دهد كساني كه با مو‌هاي خيس مي‌خوابند، دچار نشانه‌هاي آسم يا آلرژي مي‌شوند، بنابراين هر گونه نگراني در مورد مو‌هاي خيس در حد تئوري است. اما اگر صبح با بيني گرفته، آبريزش يا خارش چشم ها، مشكلات تنفسي يا ديگر علائم آلرژي يا آسم از خواب بيدار شويد – يا حتي اگر اين نشانه‌ها را نداشته باشيد هم – بايد روبالشي و ملافه‌هاي خود را دست كم هفته‌اي يك بار با آب داغ بشوييد تا كمتر در معرض هر گونه عامل تحريك آميز احتمالي قرار بگيريد.

در نمايندگي b braun خصوص سلامتي پوست و مو، شايد چند دليل منطقي براي نگراني در مورد خوابيدن با مو‌هاي خيس وجود داشته باشد.

به طور كلي تصور مي‌شود كه خوابيدن با مو‌هاي خيس براي مو‌ها خوب نيست. به مرور زمان – طي چند روز يا چند هفته يا چند ماه – آب مي‌تواند لايه‌ي محافظ بيروني فوليكول مو را كه به آن كوتيكول گفته مي‌شود تضعيف كند. با تضعيف كوتيكول، آب مي‌تواند به داخل ان نفوذ كند و لايه‌ي دروني فوليكول را دچار پارگي كند. صدمه‌ي ناشي از اين مسأله مي‌تواند منجر به شكستن مو‌ها و همچنين از دست رفتن درخشندگي و انعطاف پذيري مو‌ها شود.

اما لازم به ذكر است كه تقريباً هر كاري كه با مو‌هاي خود انجام مي‌دهيد – از شانه كردن و سشوار كشيدن گرفته تا رنگ كردن و قرار گرفتن در معرض نور خورشيد – مي‌تواند به آن صدمه بزند. خوابيدن ژل پرونتوسان با مو‌هاي خيس شايد كار خوبي نباشد، اما استفاده از نرم كننده‌ي مو مي‌تواند به ترميم مو‌ها كمك كند.

اين مسأله در مورد هر مشكل پوستي‌اي كه از خوابيدن با مو‌هاي خيس ناشي مي‌شود هم صدق مي‌كند. اگر عادت داريد به پهلو يا شكم بخوابيد، قرار گرفتن مو‌هاي خيس در بين بالش و پوست صورت مي‌تواند باعث تحريك پوست شود. به علاوه، با تبخير شدن آب موها، اين مسأله مي‌تواند به خشكي صورت يا كف سر دامن بزند.

اما افراد زيادي هستند كه با مو‌هاي خيس مي‌خوابيند و از قرار معلوم هيچ مشكلي هم ندارند. در بعضي موارد، خيس بودن مو‌ها ممكن است در واقع به خوابيدن فرد كمك كند. تحقيقات نشان داده خنك شدن سر در هنگام شب مي‌تواند به فروكش كردن فعاليت متابوليك مغز كمك كند و به اين ترتيب باعث هجوم آوردن خواب چشم درد به فرد و برخورداري از يك خواب نيروبخش شود.

شايد خوابيدن با مو‌هاي خيس اندك ريسك‌هايي داشته باشد، اما از بين تمامي نگراني‌هايي كه در مورد سلامتي بدن وجود دارد، اين مورد چيزي نيست كه خواب را از چشمان شما بگيرد.



منبع

تظرات ارسال شده