همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
10 غذايي مفيد براي سلامت اندام هاي زنانه

خشكي واژن و ديگر مشكلات واژني مي تواند براي هر زني ناخوشايند باشد.

به گزارش ، سلامت واژن يك جنبه بسيار مهم در زندگي هر زن است. بسياري از زنان همواره با برخي مسائل و مشكلات واژينال در زندگي دست و پنجه نرم مي كنند. عفونت هاي باكتريايي، عفونت هاي دستگاه ادراري، تخليه بيش از حد، خشكي واژن و ديگر مشكلات واژني مي تواند براي هر زني ناخوشايند باشد. عوامل متعددي كه سلامت واژن را تهديد مي كنند مي تواند شامل رابطه جنسي محافظت نشده، بيماري التهابي لگن، آندومتريوز، مسائل روانشناختي و تغييرات هورموني باشد. عوارض جانبي جلوگيري از بارداري و استفاده از محصولات بهداشتي زنانه نيز بر سلامت واژن تاثير مي گذارند. واژن سالم PH طبيعي اسيدي و مقدار زيادي باكتري هاي سالم و مفيد را براي مبارزه با عفونت داراست. بهداشت خوب و غذاهاي مفيد مي تواند باعث حفظ سلامت واژن شود.

1. ماست يوناني
خوردن ماست يوناني به طور روزانه تاثير بسيار زيادي بر سلامت واژن دارد زيرا مانع از ايجاد باكتري مي شود و همچنين مواد شيميايي مانند اسيد لاكتيك را توليد مي كند چسب بخيه و در نهايت هم باعث حفظ PH در بدن مي شود. مطالعات ثابت كرده اند كه مي تواند نقشي كليدي در پيشگيري از بيماري هاي باكتريايي و بيماري هايي كه از طريق رابطه جنسي منتقل مي شوند داشته باشد. پس خوردن 1 تا 2 فنجان ماست پروبيوتيك را به طور روزانه فراموش نكنيد و آن را در رژيم غذايي ثابت خود قرار دهيد.

2. ليمو
ليمو هم به خاطر خاصيت اسيدي كه دارد PH سالم واژن را حفظ كرده و در سلامت واژن موثر است. آنتي اكسيدان هاي موجود در آن نيز به محافظت از سلول ها در برابر راديكال هاي آزاد كمك مي كنند. علاوه بر اين به عنوان يك تقويت كننده ايمني به بدن براي پيشگيري از هر گونه عفونت كمك مي كند. براي تعادل PH در بدن آب ليمو را يك يا دو بار در روز بنوشيد. بدين منظور آب نصف يك ليمو را به يك ليوان آب گرم اضافه كرده و براي بهتر شدن طعم آن نيز عسل طبيعي بيفزاييد.

3. آب كرنبري
آب كرنبري براي بهبود سلامت واژن گزينه اي بسيار عاليست. به تعادل PH واژن و حفظ محيط اسيدي آن براي مبارزه با باكتري ها كمك مي كند و بدين شكل واژن را از عفونت و ساير مشكلات حفظ مي نمايد. براي به دست آوردن مزاياي آن روزانه يك ليوان آب كرنبري بنوشيد. شما مي توانيد از قرص كرنبري هم استفاده كنيد اما براي بار اول حتما با پزشك خود مشورت نماييد.

4. سير
سير حاوي خواص ضد ميكروبي و ضد قارچي است كه به پيشگيري از مشكلات واژن مانند قطره فروزومال خارش، سوزش، بوي بد، تخليه واژن و غيره كمك مي كند. همچنين سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند به طوري كه بدن براي مبارزه با هرگونه عفونتي آماده مي شود. روزانه 2 تا 3 حبه سير خام بخوريد. شما همچنين مي توانيد سير را به غذا و سالادتان اضافه كنيد. اگر از سير خوش تان نمي آيد مي توانيد پس از مشورت با پزشك تان كپسول سير را مصرف نماييد.

5. كلم
براي جلوگيري از خشكي واژن و خارش و سوزش، كلم و ديگر سبزيجات سبز رنگ را حتما در رژيم غذايي تان جاي دهيد. كلم منبعي غني از ويتامين A و C است و به بهبود گردش خون كمك مي كند. علاوه بر اين به تقويت سيستم ايمني و محافظت در برابر عفونت كمك مي كند. كلم را مي توانيد به صورت خام در سالاد مصرف كنيد، مي توانيد آب آن را بگيريد و يا در پخت و پز از آن استفاده نماييد.

6. لوبيا سبز
فيتواستروژن هاي موجود در لوبيا سبز براي جلوگيري از خارش، خشكي واژن و ساير مشكلات مهم ديگر مفيد است. همچنين حاوي اسيدهاي چرب امگا 3، پروتئين و چندين ويتامين و ماده معدني است كه به بدن كمك مي كنند راحت تر با علائم پيش از قاعدگي و يائسگي مواجه شويد. كافيست به طور روزانه ½ فنجان لوبيا سبز ارگانيك مصرف كنيد. سويا، توفو و غيره هم ديگر غذاهايي هستند كه خوب است در رژيم غذايي تان حضور داشته باشند.

7. بذر كتان
غني از فيتو استروژن و اسيدهاي چرب درمان سوختگي با آب جوش امگا 3 است كه مي توانند با بسياري از مشكلات واژينال مبارزه كنند. فيتو استروژن ها سطوح استروژن را افزايش مي دهند كه مانع از خشكي واژن و ساير علائم يائسگي مي شود. علاوه بر اين ميزان زياد روي موجود در اين دانه ها به كاهش خارش و سوزش واژن كمك مي كند. روزانه در حدود 1 قاشق غذاخوري بذر كتان را روي غلات، آبميوه ها، ماست، سالاد يا آب بريزيد و مصرف كنيد. فقط به ياد داشته باشيد براي هضم هر چه بهتر اين دانه بهتر است آب كافي بنوشيد.

8. آووكادو
آووكادو هم يكي ديگر از خوراكي هاييست كه در سلامت واژن بسيار موثر است. چربي هاي سالم آووكادو از ديواره هاي واژن محافظت كرده و مانند يك روان كننده طبيعي عمل مي كند. كمك مي كند تا از خشكي و خارش و سوزش واژن خلاص شويد. علاوه بر اين وجود ويتامين B و پتاسيم در آن به سلامت واژن كمك مي كند. فقط به ياد داشته باشيد كه در خوردن آووكادو اعتدال را رعايت نماييد. خوردن يك بار در روز براي دريافت مزايايش كافيست. شما مي توانيد از اين ميوه در سالاد، ساندويچ و يا تهيه اسموتي بهره ببريد.

9. هسته كدو تنبل
هر بانويي بايد هسته كدو تنبل را در رژيم غذايي خود جاي دهد زيرا منبعي غني از روي است و به تنظيم چرخه قاعدگي كمك كرده و حتي نشانه هاي خشكي، سوزش و خارش بدن را كاهش مي دهد. همچنين اين دانه هاي كوچك سيستم قيمت پماد زخم بستر ايمني بدن را بهبود بخشيده و سلامت مثانه را تقويت مي كنند. شما مي توانيد به طور روزانه تعدادي از اين هسته ها را به عنوان ميان وعده اي سالم ميل كنيد. همچنين مي توانيد اين هسته را در تهيه سالاد، سوپ و شيريني به كار ببريد.

10. سيب زميني شيرين
استفاده از سيب زميني شيرين در رژيم غذايي كمك مي كند تا ديواره هاي واژن و رحم سالم بمانند. بتاكاروتن موجود در سيب زميني شيرين هنگام جذب توسط بدن به ويتامين A تبديل مي شود كه يك آنتي اكسيدان قوي است. اين آنتي اكسيدان از آسيب هاي راديكال هاي آزاد ممانعت كرده و كاري مي كند تا سلول هاي دستگاه توليد مثل به درستي عمل كند تا ديواره هاي واژن را سالم و مرطوب نگه دارد. خوردن يك فنجان سيب زميني شيرين به طور روزانه بسيار مفيد است و مي توانيد آن را به صورت آبپز، سرخ شده، گريل شده و يا پوره شده مصرف نماييد.

نكات اضافي براي سلامت واژن
•براي حفظ رطوبت واژن روزانه به اندازه كافي آب بنوشيد.
•از خوردن غذاهاي فرآوري شده و قند بسيار اجتناب كنيد.
•روزانه مقدار زيادي سبزيجات و ميوه هاي تازه مصرف كنيد.
•در هنگام درمان عفونت، از خوردن خوراكي هاي حاوي مخمر مانند نان و آبجو خودداري كنيد.
•حتما از لباس زير پنبه اي استفاده كنيد تا رطوبت واژن تان از بين نرود.
•تمريناتي براي تقويت عضلات لگن انجام دهيد.
•از پزشكي كودكان رابطه جنسي محافظت نشده و خطرناك پرهيز كنيد.
•براي بهداشت واژن از صابون و دستمال مرطوب استفاده نكنيد و محصولات مخصوص شستشوي واژن را جايگزين نماييد.

منبع: پزشكان بدون مرز



منبع

تظرات ارسال شده