همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چرا بهبوديافتگان كرونا از اهداي پلاسما استقبال نكردند؟

درخواست دوباره از بهبوديافتگان كرونا براي اهداي پلاسما، گفت: پايگاه‌هاي انتقال خون در شب‌ هاي قدر آماده خدمت به مردم هستند.

به گزارش : دكتر پيمان عشقي در نشست خبري كه در استوديو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ويدئوكنفرانس برگزار شد، ضمن تبريك روز جهاني تالاسمي، درخصوص خدمات سازمان انتقال خون براي بيماران تالاسمي، گفت: سازمان انتقال خون ايران در راستاي وظايفي كه در چهار پنج دهه اخير انجام داده، همچنان در خدمت جامعه تالاسمي بوده و خواهد بود.

وي افزود: خوشبختانه با اقدامات پيشگيرانه اي كه صورت مي ‌گيرد، امروزه، تولدهاي مبتلايان به تالاسمي به زير ۱۵۰ مورد در سال رسيده است، اما هنوز۲۰ درصد خون اهدايي كشور توسط اين بيماران مصرف مي‌ شود.

وي با بيان اينكه سازمان انتقال خون ايران علاوه بر اينكه در دوران كرونا دست از تلاش نكشيده و تلاش هاي خود را نيز تشديد كرده تا خون سالم به بيماران تالاسمي برساند، تصريح كرد: كيفيت خون‌ هايي كه در اختيار بيماران تالاسمي قرار مي‌ گيرد، بسيار مطلوب است،‌ چراكه همواره سلامت و ايمني پانسمان عسل اين خون ها بررسي و پالايش مي ‌شود. مردم ايران حتي در بحران كرونا نيز اهداي خون را فراموش نكرده اند و همگي به فكر سلامت بيماران هستيم.

براي اهداي خون تنها به شب هاي قدر اكتفا نكنيد

وي با اشاره به اينكه شب‌ هاي قدر پيش رو قرار دارد، گفت: پايگاه‌ هاي انتقال خون در شب‌ هاي قدر آماده خدمت به مردم هستند، اما از مردم مي ‌خواهيم براي اهداي خون تنها به شب‌ هاي قدر اكتفا نكنند و از اكنون به فكر باشند تا مراكز شلوغ نشوند و فاصله‌ گذاري اجتماعي و فيزيكي رعايت شود. از طرفي، ما به تكريم اهداكنندگان نيز اهميت مي دهيم و درخواستمان اين است مردم براي اهداي خون از حالا اقدام كنند. درحال حاضر ذخاير خوني در سطح كشور مطلوب است، اما از هموطنان مي خواهيم كه پويش هاي اهداي خون را ترك نكنند تا در مورد خون و فرآورده هاي خوني دچار كمبود نشويم.

بهبوديافتگان كرونا، براي اهداي پلاسما اقدام كنند

دكتر عشقي ضمن درخواست از بهبوديافتگان كرونا براي اهداي پلاسما، تصريح كرد: از بهبوديافتگان كرونا مي خواهم به شكرانه سلامتي خود نسبت به اهداي پلاسماي خون خود در پايگاه هاي منتخب انتقال خون اقدام كنند. فرآيند اهداي پلاسما حتي از اهداي خون هم راحت ‌تر است و با اهداي پلاسما مي ‌توانيد به بازيابي سلامت نمايندگي سوربكت هموطنان مبتلا به كروناي خود كه در بيمارستان ها بستري هستند، كمك كنيد. سازمان انتقال خون در راستاي وظايف خود، به صورت شبانه روزي در كنار هموطنان بوده و پذيراي اهداكنندگان خون و پلاسما است.

ايران بر روي كمربند تالاسمي

مديرعامل سازمان انتقال خون در ادامه اين نشست مجازي، با بيان اينكه تالاسمي مشكل عمده بسياري از كشورهايي است كه بر روي كمربند تلاسمي قرار دارند، است، افزود: ايران يكي از اين كشورهاست. عليرغم كاهش موارد تولد مبتلايان به تالاسمي، اما با بزرگ شدن، و وزن گيري در اين بيماران، نياز به دريافت خون كاهش چشمگيري نداشته است. در حال حاضر خوني كه در اختيار بيماران قرار مي گيرد يكي از استاندارد ترين خون ها در سطح جهان است.

وي گفت: با تامين منابع كافي، بانك اطلاعاتي گروه هاي فرعي اهداكنندگان مستمر جوان را در برنامه كاري داريم تا گيرنده هاي مستمر خون، سازگارترين خون را دريافت كنند.

وي با اشاره به اينكه سعي مي ‌كنيم مشكلاتي مانند تحريم‌ ها باعث دغدغه براي بيماران نشود، تصريح كرد: در بحران كرونا تمام جهان با مشكل كمبود خون مواجه شد، اما ما مشكلي نداشتيم و اين توفيق وابسته به همت مردم عزيز است. ما در اين شرايط تمام اقدامات را انجام شركت سوربكت داديم كه پايگاه‌ هاي انتقال خون پس از خانه‌ هاي مردم امن ترين نقطه باشد.

ذخاير خون تمامي استان ها در حد قابل قبول است

وي با بيان اينكه اهداي خون در هفته اول ماه رمضان امسال ۱۰ درصد نسبت به سال قبل كاهش داشته است،‌ گفت: خوشبخانه اين روند در هفته دوم ماه مبارك بهبود يافت به شكلي كه ذخاير خوني تمامي استان‌ ها در حد قابل قبول ۵ تا ۷ روز است و اهداي خون متناسب با مصرف، شده است و توانستيم ۹۵ درصد خون درخواست شده را در اختيار مراكز قرار دهيم.

دكتر عشقي با تاكيد بر اينكه برنامه جمع ‌آوري پلاسماي بهبوديافتگان كرونايي با قدرت ادامه دارد،‌ اظهار كرد: در تمام ۱۶ مركز جامع اصلي در استان ‌هاي اصلي پايگاه‌ هاي ما فعال هستند. بدون آنكه ذره ‌اي از خط قرمز خود براي دريافت خون و پلاسما كاهش دهيم،‌ بهبوديافتگان كرونا پس از ۲۸ روز بعد از بهبودي مي‌ توانند اقدام به اهداي پلاسما كنند. پلاسما درماني سابقه صد ساله دارد و در مورد بيماري‌ هاي مختلفي استفاده مي ‌شود. براي درمان بيماري ‌هايي از آبله مرغان تا آنفلوآنزاهاي مختلف و بيماري‌هاي تنفسي، از اين روش استفاده شده و نتيجه‌ هاي خوبي كسب شده است.

وي خاطرنشان كرد: وقتي ويروس كروناي جديد آمد، ابتدا چين و سپس ايران از روش پلاسمادرماني استفاده كردند. پانسمان جراحي سوربكت مطالعه در كشور ما در اين زمينه تمام شده و به زودي منتشر مي‌ شود. هرچه پلاسما زودتر به بيماران رسيده، نتيجه بهتري كسب شده و از مرگ و مير و ورود بيمار به ICU جلوگيري شده است. در جهان نيز هنوز كارآزمايي باليني منتشر شده نداريم؛ البته گزارش‌ هاي موردي در اين زمينه منتشر شده كه اميدواركننده بوده است. به دليل همين نتايج خوب بوده كه كشورهاي مختلفي از جمله آمريكا و كانادا وارد كارآزمايي باليني پلاسما درماني شده ‌اند.

چرا بهبوديافتگان كرونا از اهداي پلاسما استقبال نكردند؟

دكتر عشقي با تاكيد بر اينكه پلاسما درماني روشي بسيار ساده است، در خصوص عدم استقبال مورد انتظار براي اهداي پلاسما، اظهار كرد: به نظر مي‌ رسد انتظارهاي ما از ميزان اهداي پلاسما هيجاني بوده است. اهداي خون فرآيند شناخته شده ‌اي براي مردم است، مردم سال ‌ها بر اين اساس نذر مي ‌كردند اما، اهداي پلاسما خبر جديدي براي مردم بود. البته پلاسما در مراكز جمع آوري پلاسما كه متعلق به بخش خصوصي است انجام مي ‌شود. سالانه ۵۰۰ هزار ليتر پلاسما در كشور توليد مي ‌شود كه ۳۰۰ هزار ليتر را بخش خصوصي توليد مي‌ كند. سازمان انتقال خون، از خون اهدا شده توسط مردم، ۲۰۰ هزار ليتر پلاسما توليد مي‌ كند.

دكتر سوربكت چيست عشقي با بيان اينكه اهداي خون بايد داوطلبانه باشد، گفت: با اين حال، سازمان انتقال خون به عنوان اهرمي تشويقي، هزينه رفت و برگشت و زمان صرف شده اهداكنندگان پلاسما را به اين افراد پرداخت مي ‌كند. اقدام تشويقي ديگر هم اين بوده كه در بيمارستان‌هاي معين كرونا، تراكت‌هاي تبليغاتي براي خود بيماران فرستاديم تا يك ماه پس از بهبود، پلاسما اهدا كنند.



منبع

برچسب ها

تظرات ارسال شده