همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
6عادت اشتباه كه كچلتان ميكند

بروز ريزش موي غيرطبيعي در افراد مي‌شود، گفت: يكسري عادات تغذيه‌اي و رفتاري در مردم رواج يافته كه به صورت ناآگاهانه انجام مي‌شود و اين امر باعث افزايش شمار بيماراني كه به علت ريزش مو به مطب پزشكان مراجعه مي‌كنند، شده است.

به گزارش : دكتر ريحانه مهرگان با اشاره به اينكه مصرف فست فودها باعث ريزش مو مي‌شود، گفت: غذاهاي چرب و سرخ كردني به علت چربي زياد موجب بسته شدن عروق خوني و كاهش خونرساني به ريشه مو و در نهايت ريزش مو مي‌شوند كه اين مشكل در افراد لاغر هم بروز مي‌كند.

وي با تاكيد بر اينكه همزمان با ريشه‌يابي علل ريزش و درمان‌هاي ريزش مو از سوي پزشك متخصص بايد عادت نادرستي كه زمينه ساز اين عارضه است ترك شود، گفت: مصرف روغن‌ها بويژه روغن جامد باعث ريزش مو مي‌شود، اما استفاده از روغن‌هاي گياهي در طبخ غذاها به خصوص روغن زيتون و هسته انگور ريزش مو را كاهش مي‌دهد.

تاثير خواب بر ريزش مو

مهرگان خواب شبانه را در رشد بهتر موها بسيار تاثيرگذار دانست و گفت: ژل پرونتوسان خواب شبانه كم موجب ريزش موها مي‌شود. البته ساعت خواب هم بسيار مهم است و بهترين زمان خواب ساعت ۲۳ تا ۷ صبح است.

وي خاطرنشان كرد: در افرادي كه مدت زيادي با كامپيوتر كار مي‌كنند يا دانش آموزاني كه شب امتحان تا پاسي از شب بيدار هستند و كساني كه شب كارند؛ روند ريزش مو بسيار سريع‌تر است ولي با اصلاح زمان خواب اين مشكل برطرف مي‌شود.

تغذيه نامناسب و ريزش مو

اين متخصص پوست و مو يادآور شد: افراط در نوشيدن چاي سياه باعث ريزش مو مي‌شود، اما چاي سبز رويش موها را بهبود مي‌بخشد. چاي سبز باعث كاهش سوخت و ساز بدن، كاهش ميزان هورمن‌هاي مردانه در زنان و در نهايت جلوگيري از ريزش موها مي‌شود.

مهرگان با بيان اينكه روند ريزش مو در افراد چاق به علت سخت شدن رگ‌ها بيشتر است، تصريح كرد: مصرف شير و ماست كم چرب باعث جلوگيري از ريزش مو مي‌شود، اما مصرف لبنيات پرچرب اين عارضه را تشديد مي‌كند.

وي با تاكيد بر اينكه استفاده از ميوه‌ها و سبزيجات تازه براي جلوگيري از اين عارضه سودمند است، گفت: اسفناج از سبزيجاتي است كه تاثير زيادي بر بهبود روند رشد مو دارد، مصرف گوشت قرمز و مرغ به علت دارا بودن آهن باعث رويش بهتر موها مي‌شود، اما ماهي مشكل عروقي به علت اينكه حاوي امگا ۳ فراواني است، تاثير بيشتري در جلوگيري از ريزش موها دارد.

مهرگان يادآور شد: استفاده از استروژن‌هاي گياهي بويژه سويا تاثير چشمگيري در جلوگيري از ريزش دارد.

اين متخصص پوست و مو تاكيد كرد: چربي خون بالا، موهاي چرب و خارش سر نيز باعث ريزش مو مي‌شود.

رشد بهتر موها با ورزش

وي با اشاره به اينكه اغلب ورزشكاران داراي موهايي پرپشت هستند گفت: تاثير ورزش متعادل در جلوگيري از سفيدي و ريزش موها به اثبات رسيده است. ورزش حرفه‌اي و قهرماني در زنان نتيجه‌اي برعكس دارد و ريزش مو را بيشتر مي‌كند.

اين متخصص پوست و مو با تاكيد بر اينكه كاهش استرس موجب بهبود روند رويش موها مي‌شود، گفت: ورزش روزانه موجب ترشح هورمون آندورفين، كاهش استرس و جلوگيري از ريزش مو مي‌شود.

افزايش ريزش مو با مصرف مواد دخاني

مهرگان تاكيد كرد: در مصرف كنندگان سيگار، قليان و الكل ريزش مو شايع‌تر است و اثرات نامطلوب قليان بر ايجاد اين مشكل بسيار شديدتر از سيگار است.

وي يادآور شد: قطع يكباره داروهاي هورموني و قرص‌هاي جلوگيري از بارداري در زنان موجب ريزش موي شديد مي‌شود. اختلالات قاعدگي نيز از علل زمينه‌ساز ريزش است.

مهرگان محلول پرونتوسان خاطرنشان كرد: بر خلاف باور عمومي مردم ريزش مو پس از زايمان طبيعي نيست و در صورتي كه اين مشكل پس از ماه دوم بعد از زايمان ادامه داشته و شديد باشد بايد در اسرع وقت به پزشك متخصص مراجعه شود، زيرا راهكارهاي درماني رويش مو پس از ماه دوم چندان نتيجه بخش نيست و رويش موها جبران پذير نيست.

وي با تاكيد بر اينكه تغييرات هورموني در حوالي دوران يائسگي از علل ريزش مو است، گفت: در اين دوران كاهش هورمون‌هاي زنانه و افزايش ترشح هورمو‌ن‌هاي مردانه موجب ريزش مو مي‌شود، اما در صورت ريزش موي شديد در حوالي يائسگي مصرف فيناسترايد در صورت صلاحديد پزشك متخصص باعث رفع مشكل ريزش مي‌شود.

شانه كردن زياد موي سر نيز ريزش مو مي‌آورد

اين متخصص پوست و مو با تاكيد بر اينكه افراط در برس كشيدن و شانه كردن موها از علل ريزش موها است، گفت: موها بايد فقط يك نوبت در روز شانه شود.

مهرگان با اشاره به اينكه شست و شوي زياد يا كم موها از علل تشديد كننده ريزش مو هستند، افزود: شست و شوي زياد نيز از علل بروز ريزش مو است، حتي افرادي كه موهاي چرب دارند نبايد در هر نوبت حمام كردن موها را شامپو بزنند بلكه با مراجعه به پزشك و تجويز شامپوهاي مخصوص اسپري پرونتوسان موهاي چرب بايد در صدد رفع اين مشكل برآيند. شست و شوي كم و هفته‌اي يك نوبت نيز باعث ريزش مو مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: دستكاري زياد موها و افراط در مصرف تافت، واكس و حالت دهنده‌هاي مو باعث ريزش مو مي‌شود.

مهرگان با تاكيد بر اينكه بستن محكم موها در دختران موجب سست شدن مو و ريزش مي‌شود، گفت: سفت بستن موها باعث خالي شدن ناحيه پيشاني و كناره‌هاي سر است كه امروزه بسيار شايع شده است.

اين متخصص پوست و مو يادآور شد: روسري‌هاي با مواد مصنوعي و استفاده از چندين لايه شال و روسري و بستن هدهاي محكم در ناحيه جلويي رويش موها به علت افرايش فشار وارده بر ريشه مو از عوامل زمينه‌ساز ريزش است.

تاثير مصرف مكمل‌هاي ويتاميني بر رويش مو

مهرگان با اشاره به اينكه كمبود آهن و ويتامين D از علل شايع ريزش موها است، گفت: بايد ساليانه يك نوبت ميزان آهن و ويتامين D بدن اندازه‌گيري شود و در صورت كمبود ويتامين D، با مصرف قرص‌هاي مكمل يك بار در هفته كمبود اين ويتامين جبران مي‌شود و پس از آن نيز مصرف ماهي يك عدد قرص براي تامين ويتامين D مورد نياز بدن كفايت مي‌كند.

وي گفت: مصرف قرص روي، آهن، قرص چاي سبز، انواع ويتامين B، امگا اسپري لينوورا – ۳ و ويتامين E باعث جبران ريزش مويي مي‌شود كه به علت كمبود ويتامين ايجاد شده است.

اين متخصص پوست و مو در پايان با ابراز تاسف از اينكه استفاده از PRP به درخواست بيمار براي درمان ريزش مو شايع شده است، تصريح كرد: بر خلاف باور عمومي مردم PRP از ريزش مو جلوگيري نمي‌كند و باعث كاهش رشد مو مي‌شود.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده