همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
كمتر از 5 درصد از اهالي روستا مبتلا به ايدز هستند

چنار محمودي به ويروس اچ‌آي‌وي و اعتراض ‌هايي در شهرستان لردگان نام اين روستا را بر سر زبان‌ها انداخته است.

به گزارش : شبكه‌هاي اجتماعي و برخي سايت‌هاي خبري هر روز روايت‌هاي مختلفي را از اين موضوع منتشر مي‌كنند. برخي از مردم معتقدند سرنگ آلوده منجربه ايجاد آلودگي در اين ابعاد شده و البته وزارت بهداشت چنين موضوعي را تكذيب مي‌كند.

در هر صورت اينك ابعاد اين ماجرا علاوه بر جنبه‌هاي پزشكي و بهداشتي ماهيت اجتماعي هم پيدا كرده است به‌طوري كه بعد از گمانه زني‌هاي انتقال ويروس اچ آي وي از طريق سرنگ آلوده مركز بهداشت، عده‌اي از مردم دست به تجمع اعتراضي زدند.

تجمع‌كنندگان مسائل مختلفي را از نحوه ابتلا‌يشان به اين ويروس مي‌گويند اما در مقابل مسئولان وزارت بهداشت معتقدند نحوه ابتلا به ويروس اچ‌آي‌وي در اين روستا مشخص است و به‌دليل مسأله محرمانگي اطلاعات بيماران نزدشان محفوظ است اما آنچه انواع پانسمان نقره منجربه ايجاد چالش در اين منطقه شده بيماريابي فعال در اين حوزه و انگي است كه در مورد اين بيماري وجود دارد.

معاون بهداشتي وزير بهداشت نيز كه روز يكشنبه براي بررسي اين ماجرا به لردگان و روستاي چنار محمودي رفته بود درباره جزئيات ماجراي لردگان اينگونه توضيح مي‌دهد:

«بر اساس نمونه‌گيري با اطمينان اعلام مي‌كنم كم‌تر از ۵ درصد از اهالي اين روستا به HIV آلودگي پيدا كرده‌اند. همه افراد شناسايي شده كه مثبت بودند تحت مشاوره قرار گرفته‌اند، براي همه آنها پرونده تشكيل شده براي تعدادي از اين افراد هم درمان شروع شده است. براي بقيه افراد نيز آزمايش‌هاي تكميلي انجام مي‌شود و پس از تكميل آزمايش‌ها درمان بقيه افراد هم شروع مي‌شود.»

به گفته دكتر عليرضا رئيسي، تاكنون كم‌تر از ۷۰ نفر مبتلا شناسايي شده‌اند و بزودي كل آمار مبتلايان در اين روستا مشخص مي‌شود.او علت عصبانيت مردم اين منطقه را ناشي از محرمانه نگه داشتن اطلاعات بيماران و عامل انتقال ويروس اچ‌آي‌وي مي‌داند كه البته جزو پروتكل‌هاي وزارت بهداشت تلقي مي‌شود. همچنين طبق اين پروتكل در مورد يك روستاي كوچك درمان خانگي سوختگي با آب جوش اعلام آمار مبتلايان نوعي انگ زدن محسوب مي‌شود.

همچنين مدير روابط عمومي وزارت بهداشت درباره آخرين اقدامات وزارت بهداشت براي مبتلايان به اچ‌آي‌وي در روستاي چنار محمودي مي‌گويد: اقداماتي كه در منطقه روستاي چنار محمودي شهرستان لردگان در حال انجام است در حقيقت تداوم اقدامات مشاوره‌اي، بهداشتي، تشخيصي و درماني است كه بيش از يك ماه گذشته در آن منطقه به‌طور خاص شروع شده بود.

البته برخي از اقدامات نابخردانه يا مغرضانه‌اي كه انجام شد به‌نظر مي‌آمد كه روند بيمار‌يابي و ادامه اقدامات بهداشتي و درماني در آن منطقه را تحت‌الشعاع قرار بدهد ولي با هوشياري و همكاري اغلب ساكنين روستا اين اقدامات ادامه پيدا كرد و تا اين لحظه بيش از ۱۵۰۰ نفر از اهالي تحت تست‌هاي غربالگري قرار گرفته‌اند و اين روند تا كامل شدن ادامه پيدا خواهد كرد.

دكتر كيانوش جهانپور مي‌افزايد: اقدامات بهداشتي و درماني در اين روستا تفاوتي با اقدامات و خدماتي كه به ساير افراد مبتلا به اچ‌آي‌وي در كشور ارائه مي‌شود نخواهد داشت.

منتها مثل همه جا تلاش پزشكي كودكان بر اين بود كه بر اساس پروتكل‌هاي نظام سلامت اين اقدامات به دور از هياهو و جنجال و سر و صدا انجام مي‌شود كه متأسفانه در اين مورد خاص عده‌اي معدود اين فرصت و امنيت خاطر را از بيماران و ساكنين اين منطقه گرفتند ولي همكاران ما با ارائه خدمات مشاوره‌اي در صدد هستند كه آسيب‌هاي به وجود آمده از اين اقدامات را حتي‌المقدرو جبران كنند.

او موضوع ابتلاي اين افراد را از طريق سوزن آلوده يا تزريق يا تست تشخيص قند خون صددرصد منتفي مي‌داند و عنوان مي‌كند: ابعاد موضوع، كانون اوليه و مسير و راه‌هاي انتقال كه ظرف همه ۷ تا ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده براي نظام سلامت و وزارت بهداشت جاي ابهام عمده‌اي باقي نمي‌گذارد.

آنچه كه از نظر ما مهم است حمايت رواني، اجتماعي و پرداختن به آينده، معيشت و زندگي به اين افراد توأم با دريافت آخرين و پيشرفته‌ترين درمان‌هاي مربوطه است و اين موضوع تا جايي كه در حيطه مسئوليت و اختيارات وزارت بهداشت باشد با بالاترين كيفيت تداوم خواهد يافت.

به‌گفته جهانپور، هيچ شك و شبهه‌اي در كارشناسان امر و متخصصين اين حوزه درباره نحوه آلودگي و انتشار آن در بين موارد شناخته خريد قطره فروزومال شده وجود ندارد و هر چيزي و هر منبعي غير از آنچه بر اساس شواهد و مدارك آزمايشات ما گفته مي‌شود صحت نداشته و هيچ مبناي علمي فني و تخصصي ندارد.

هر كسي هم با اندك آشنايي با حوزه ويروس شناسي يا با اين بيماري مدارك و آزمايشات را مشاهده كند نتيجه‌اي جز اين نخواهد گرفت.او متهم كردن بهورز روستا را منصفانه نمي‌داند و مي‌گويد: قطعاً سلامتي مردم آن منطقه و همزمان حيثيت نظام ارائه خدمت و ارائه دهندگان خدمت براي ما خط قرمز خواهد بود و بر سر اين موضوع مسامحه‌اي نخواهيم داشت و اگر چه ناگفته‌هاي بسياري باقي خواهد ماند اما قطعاً به خاطر خوشايند افراد واقعيت را واژگونه و ديگر گونه جلوه نخواهيم داد.

اميدواريم همزمان با ارائه خدمات بهداشتي و درماني مبتلايان در اين روستا بتوانيم از بهورز مورد اشاره و ساير همكاران بهداشتي كه در اين موضوع مظلوم واقع شده‌اند و خانواده‌هاي عزيزشان به نحو مناسب دلجويي كنيم.

جهانپور در پاسخ به اينكه آيا وزارت بهداشت موضوع آموزش‌هاي همگاني را براي مردم منطقه لردگان آغاز كرده است؟

آموزش همگاني در مورد بيماري ايدز در ايران پماد مديكال هاني سابقه ۳۰ ساله دارد ولي اينكه چقدر اين آموزش‌ها به تغيير نگرش و باورهاي غلط نسبت به اين بيماران انجاميده باشد موضوع ديگري است لكن همانگونه كه همه دنيا مي‌دانند مسير و راه‌هاي انتقال اچ آي وي كاملاً مشخص است؛ دست دادن و روبوسي، درآغوش گرفتن، مصرف ميوه جات و سبزيجات و ساير خوراكي‌ها منبع انتشار اين ويروس نيست و نخواهد بود.

منبع: ايران



منبع

تظرات ارسال شده