همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
رهايي از افسردگي با طب سنتي

مي‌توان بر آن غلبه كرد.

به گزارش : ژاله علي اصل ممقاني متخصص طب سنتي درباره افسردگي اظهار كرد: افسردگي يكي از شايع‌ترين اختلالات رواني است كه با خلق افسرده، از دست دادن علاقه يا لذت، احساس گناه يا عزت نفس پايين، خواب آشفته، تغييرات اشتها، كاهش انرژي و تمركز همراه است؛ با شروع فصل پاييز، كوتاه شدن روزها و كاهش مقدار نور خورشيد، ميزان ابتلا به بيماري‌هاي عصبي به ويژه افسردگي افزايش پيدا مي‌كند.

مبتلايان به افسردگي دور اين مواد غذايي را خط بكشند

او بيان كرد: مبتلايان به افسردگي بايد از مصرف مواد غذايي مانند گوشت گاو، قارچ، عدس، غذا‌هاي كنسروي و فريز شده، سوسيس، كالباس و پيتزا، حليم، كله پاچه، سالاد الويه، سس مايونز، ترشي، سير و پياز خام، بادمجان، تره، غذا‌هاي تند، شور و ترش پرهيز كنند؛ اين افراد نبايد به مدت طولاني گرسنه بمانند يا احساس تشنگي كنند؛ پرهيز از پُرخوري و درهم خوري (چند غذا را با هم در يك وعده ميل كردن) و كم خوابي هم در اشخاص دچار افسردگي ضروري است.

مواد غذايي مفيد براي وعده صبحانه مبتلايان به افسردگي

علي اصل ممقاني افزود: مبتلايان به افسردگي پيكو اسميت اند نفيو براي صبحانه مي‌توانند كره محلي را به همراه مرباي بِه، سيب، گلابي، بالنگ، بهار نارنج، انجير، پوست پسته و گل سرخ ميل كنند، مصرف شيره انگور به تنهايي يا همراه با شير هم براي اين افراد مفيد است، اين اشخاص همچنين مي‌توانند فرني تهيه شده با شيره انگور را هم ميل كنند، مصرف تخم مرغ به ويژه زرده آن به شكل نيمرو يا عسلي هفته‌اي ۴ تا ۶ عدد براي مبتلايان به افسردگي مناسب است.

اين متخصص طب سنتي تأكيد كرد: افراد دچار افسردگي در وعده ناهار و شام مي‌توانند گوشت گوسفند به ويژه بره، جوجه و ماهي تازه كوچك را ميل كنند، آبگوشت تهيه شده با گوشت بره يا جوجه، زرشك پلو، آش‌هاي آلو، تمبر هندي و انار و خورش‌هاي آلو بِه يا آلو اسفناج هم از ديگر گزينه‌هاي غذايي مناسب براي وعده ناهار و شام مبتلايان به افسردگي است.

ميان وعده‌هاي مناسب براي مبتلايان به افسردگي

او تصريح كرد: تركيب آب سيب به همراه عرق بيدمشك و گلاب براي مبتلايان به افسردگي مفيد است، براي تهيه اين تركيب افراد بايد يك سوم ليوان از هر يك از اين مواد را با هم مخلوط كنند.

مصرف كمپوت سيب هم به افراد دچار افسردگي پيشنهاد مي‌شود، براي تهيه كمپوت سيب افراد بايد سيب شيرين و رسيده را پوست بكنند سپس هسته آنها را جدا كنند، آنها را داخل قابلمه بريزند و كمي آب و شكر يا نبات نمايندگي شركت لوهمن روشه به محتويات درون قابلمه اضافه كنند، قابلمه را روي حرارت بگذارند تا مواد درون آن به خوبي بپزد، سپس كمي هل، زعفران، دارچين و گلاب به سيب‌هاي پخته شده اضافه كنند، پس از خُنك شدن كمپوت سيب، آن را داخل يخچال يا محيط خُنك نگهداري كنند و روزانه يك تا ۲ پياله از آن را مصرف كنند.

علي اصل ممقاني گفت: از خوراكي‌هاي مناسب براي مبتلايان به افسردگي مي‌توان به سيب رسيده و شيرين، گلابي رسيده، توت سفيد، انگور شيرين، انجير، انار شيرين و ملس، آناناس، كدو، اسفناج، كاهو، چغندر، گشنيز، ماش و نخود اشاره كرد.

اين متخصص طب سنتي اظهار كرد: نوشيدن شربت‌هاي گلاب، بيدمشك، گلاب و زعفران، آبليمو، سكنجبين و ماءالشعير طبي براي افراد دچار افسردگي مفيد است؛ از خوراكي‌هاي مناسب براي اين افراد مي‌توان به زعفران، دارچين، هل، تخم گشنيز و مغز بادام شيرين خام اشاره كرد.

او بيان كرد: يبوست افسردگي را تشديد مي‌كند، بنابراين مبتلايان به يبوست براي رفع اين مشكل بايد آش طبي را در وعده‌هاي ناهار و شام به مدت ۳ روز مصرف كنند، براي تهيه اين آش افراد بايد آبِ گوشت يا مرغ را به همراه برنج ايراني با بلغور گندم يا جو و سبزي‌هايي مانند گشنيز، اسفناج، جعفري، تره و آلوبخارا يا تمبر هندي و پياز با هم مخلوط كنند و بگذارند اين مواد به خوبي بپزد، در آخر نمك، زردچوبه، پانسمان نقره براي سوختگي دارچين، زعفران و تخم گشنيز را به آش اضافه كنند و پس از گذشت اين ۳ روز هر هفته ۱ يا ۲ بار اين آش را ميل كنند.

علي اصل ممقاني افزود: مبتلايان به يبوست براي برطرف شدن مشكلشان بايد صبح ناشتا تركيب خاكشير را به همراه آب جوش، گلاب و كمي نبات يا شكر قهوه‌اي ميل كنند، براي تهيه اين مخلوط افراد بايد يك قاشق غذاخوري خاكشير، يك استكان آب جوش و كمي نبات يا شكر قهوه‌اي را با هم مخلوط و سپس ۱۰ دقيقه صبر كنند تا اين تركيب ولرم شود، پس از ولرم شدن ۲ قاشق غذاخوري گلاب را به آن اضافه و ميل كنند.

اين متخصص طب سنتي تأكيد كرد: ماساژ شكم با روغن زيتون در جهت عقربه‌هاي ساعت روزانه ۲ تا ۳ بار هر بار ۲۰ تا ۳۰ مرتبه هم به رفع يبوست كمك مي‌كند، افراد بهتر است اين ماساژ را يك تا ۲ ساعت پس از مصرف غذا انجام دهند.

او تصريح كرد: مبتلايان به افسردگي كه با اختلال خواب مواجه هستند براي رفع مشكلشان مي‌توانند شب‌ها قبل از خواب يك تا ۲ قطره روغن بنفشه بادام را در داخل بيني خود بچكانند و پيشاني خود را با يك تا ۲ قطره از اين روغن ماساژ دهند.

دمنوش‌هاي مناسب براي مبتلايان به افسردگي

علي اصل ممقاني گفت: از دمنوش‌هاي مناسب براي مبتلايان به افسردگي مي‌توان به بادرنجبويه، بهار نارنج، گل گاوزبان، بِه، زعفران، بِه با چوب دارچين و به‌ليمو اشاره پانسمان كل اكتيو كرد.

اين متخصص طب سنتي اظهار كرد: چيز‌هايي كه افراد مي‌بينند، مي‌شنوند، استشمام يا حتي لمس مي‌كنند بر روان افراد اثر مي‌گذارند، مبتلايان به افسردگي بايد محيط زندگي خود را از نظر ميزان نور و رنگ تنظيم كنند، نوع اتاق بايد مناسب بوده و در طول روز افراد بايد سعي كرده كه از نور طبيعي استفاده كنند.

او بيان كرد: رنگ لباس و اتاق و دكوراسيون محيط اطراف بر روان افراد اثري زياد مي‌گذارد، از رنگ‌هاي مناسب براي مبتلايان به افسردگي مي‌توان به رنگ سبز، آبي آسماني و زرد اشاره كرد، رنگ‌هاي تيره و دلگير مانند سياه يا رنگ‌هاي محرك مانند قرمز براي اين اشخاص چندان مناسب نيست.

علي اصل ممقاني افزود: مبتلايان به افسردگي براي رفع مشكلشان مي‌توانند از عطر‌هاي مناسب و طبيعي كه احساس نشاط و آرامش را براي آن‌ها ايجاد مي‌كند، استفاده كنند، عطر‌ها و ادكلن‌هاي تند و محرك براي اين افراد مناسب نيست، استشمام بوي گلاب هم بسيار آرامبخش است.

او تأكيد كرد: مبتلايان به افسردگي بايد از موسيقي‌هاي آرامبخش استفاده كنند، بهترين موسيقي صداي طبيعت است، به طور كلي صدا‌هاي آب، آبشار، نسيم و پرندگان براي انسان بسيار دلنشين هستند.

اين متخصص طب سنتي تصريح كرد: ديدن آب، گل، درختان و رنگ سبز طبيعت براي مبتلايان به افسردگي پانسمان suprasorb مفيد است، بنابراين اين اشخاص بايد سعي كنند آخر هفته و روز‌هاي تعطيل به دامان طبيعت بروند و ساعت‌هايي از روز را آنجا سپري كنند.

علي اصل ممقاني يادآوري كرد: سنگ‌ها تشعشعاتي دارند كه بر انسان اثر مي‌گذارند، سنگ‌هاي عقيق و فيروزه براي تقويت گوارش و اعصاب بسيار مفيد هستند، هر چه ميزان تماس بدن با اين سنگ‌ها بيشتر باشد، اثربخشي اين سنگ‌ها بيشتر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده