همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
شب ادراري كودكان‌مان را چگونه درمان كنيم؟

مي‌گويند. بر اساس آمار ۲۰ درصد از كودكان ۵ ساله دچار شب ادراري هستند كه ممكن است درصدي از آنها تا 7 سالگي هم ادامه يابد.

به گزارش به نقل از برنا، شب‌ادراري به عدم كنترل و مهارت ادرار در طول خواب شبانه مي‌گويند. بر اساس آمار ۲۰ درصد از كودكان ۵ ساله دچار شب ادراري هستند كه ممكن است درصدي از آنها تا 7 سالگي هم ادامه يابد. تا 5 سالگي شب ادراري طبيعي است اما بعد از آن بهتر است كه به پزشك مراجعه شود.

شب ادراري در اغلب كودكان خود به خود و به مرور زمان برطرف مي‌شود. در يك چهارم مواردِ شب ادراري، كودك زمينه جدي از مشكلات رواني، نورولوژيك يا اضطراب را تجربه مي‌كند.

عدم كنترل ادرار در طول روز بيشتر در كودكان ۳ تا ۵ سال شايع است و در كودكان بزرگ‌تر به صورت نادرتري رخ مي‌دهد. علت آن اغلب امتناع كودك از دستشويي رفتن است اما مي‌تواند به دنبال عفونت ادراري، ساكارز يبوست و ادرار حين خنديدن يا قلقلك (مورد آخر بيشتر در دخترها) باشد.

اما در كنار اين‌ها شب ادراري بچه‌ها يا عدم كنترل ادرار در طول روز از نشانه‌هاي متداول كودك آزاري جنسي است

اين نشانه‌ها مي‌تواند به دنبال اضطراب شديد باشد يا عفونت‌هاي ادراري يا آميزشي يا در بسياري از موارد از عمد صورت گيرد. چراكه در اين صورت كودك فكر مي كند كه با ايجاد انزجار ، ديگر كسي براي آزار به سراغش نخواهد آمد.

When should I be concerned about my childs bedwetting

پس اگر كودك قبلاً روي ادرار خود كنترل داشته يا شب ادراري‌هايش قطع شده و به ناگهان اين كنترل را از دست داد، قبل از نشان دادن واكنش‌هاي تند به دنبال ساير نشانه‌ها باشيم، به پزشك مراجعه كنيم و كودك را حمايت كنيم تا علت پيدا شود.

متخصص درمان شب ادراري كودكان كيست؟

ارزيابي و بررسي عادي نمايندگي سوربكت بي‌اختياري ادراري اوليه و ثانويه در حيطه‌ تخصص پزشك اطفال يا پزشك خانوادگي است. اما اگر علتي پيچيده براي اين مشكل شناسايي بشود يا درمان‌هاي متداول نتيجه‌اي نداشته باشند، بايد به متخصص اورولوژي مراجعه كرد.

Enuresis

زمان مراجعه براي درمان پزشكي شب ادراري كودكان چه موقع است؟

* زمان مراجعه به پزشك براي درمان شب ادراري كودكان بسته به شيوه‌ اثرگذاري اين مشكل بر كودك و والدين متغير است. اگر كودك علائم خاصي بروز نمي‌دهد و فقط شب‌ها دچار بي‌اختياري ادراري مي‌شود، لزومي به مراجعه به پزشك وجود ندارد و اين مراجعه وابسته به تصميم والدين است.

* سن ۵ تا ۷ سالگي، زمان مناسبي براي پيگيري درمان شب ادراري كودكان است.

* اگر كودك علائم و مشكلات خاصي بروز نمي‌دهد، لزومي به مراجعه به كلينيك تخصصي سوربكت چيست شب ادراري نيست و معاينه‌ي پزشك اطفال كفايت مي‌كند.

* در صورتي كه نشانه‌هاي جسمي و رفتاري خاصي در كنار شب ادراري بروز پيدا مي‌كند، بايد سريعا به پزشك مراجعه و مشكل به‌طور جدي پيگيري بشود.

  • 5cea55c14b46d_2019-05-26_13-30

درمان خانگي شب ادراري در كودكان چيست؟

* كودك نبايد شب‌ها و غروب مايعات زيادي بنوشد. بعد از ساعت ۳ بعدازظهر كودك نبايد شكلات، مواد كافئين‌دار، نوشابه‌هاي گازدار و مركبات مصرف كند. مصرف نوشيدني‌هاي معمولي با شام مانعي ندارد.

* كودك قبل از خواب بايد به دستشويي برود.

* براي بيدارشدن از خواب در شب و رفتن به دستشويي كودك را آماده كنيد. به‌جاي اينكه بر خشك نگه‌داشتن رختخواب كودك تأكيد داشته باشيد، به او يا بدهيد كه شركت سوربكت به بيدارشدن و دستشويي‌رفتن توجه داشته باشد.

* سيستم تشويق كودكان نيز در بعضي موارد مفيد واقع مي‌شود. براي مثال فهرستي از ايام هفته تدارك ببينيد و به ازاي هر شب ادرارنكردن يك برچسب به كودك بدهيد. وقتي تعداد برچسب‌ها به مقداري توافق‌شده رسيد، به كودك جايزه بدهيد. اين سيستم انگيزه‌بخش است و تا ۱۴ هفته پياپي نتايج خوبي به شما نشان خواهد داد. در بيشتر كودكان با نرخ عود پايين شب ادراري، شايد در طول اين ۱۴ هفته، ۲ بار شب ادراري ديده بشود. در كل اين روش بسيار موفقيت‌آميز است و نتايج خوبي دارد.

* مطمئن بشويد كه دسترسي كودك به سرويس بهداشتي راحت و ساده است. براي اينكه راحت به دستشويي برود، بهتر است مسيرش را ساده و راحت كنيد و چيزي مانع از رفت‌وآمد آسان او نشود. براي مثال مي‌توانيد از چراغ خواب كمك بگيريد و در صورت امكان از توالت قابل حمل و متحرك استفاده كنيد.

* برخي به استفاده از پوشك اعتقادي ندارند، زيرا فكر مي‌كنند كه پوشك از دستشويي‌رفتن كودك جلوگيري مي‌كند. برخي ديگر پانسمان عسل معتقد هستند كه پوشك، اعتماد به نفس و اطمينان خاطر براي كودك به همراه دارد. خيلي از خانواده‌ها در سفر از پوشك استفاده مي‌كنند.

عفونت-ادراري-360x240

خبرنگار: ناهيد سميعي



منبع

تظرات ارسال شده