همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 ژن‌هاي مادر بيشتر به ارث مي‌رسند يا ژن‌هاي پدر؟!

از كروموزوم‌هاي حامل ژن از مادر و مجموعه‌اي ديگر از پدر به نوزاد مي‌رسند و مشاركت ژنتيكي پدر و مادر را مي‌توان تقريبا برابر دانست. به همين دليل است كه مثلا مي‌گويند فردي چشم‌هاي پدرش را به ارث برده است، اما لبخند مادرش را دارد.

به گزارش :

حداقل از يك منظر مي‌توان گفت كه هر انساني، حاصل مادرش است. چه قدتان بلند باشد و موهاي‌تان بور و چه قدتان كوتاه باشد و پوست‌تان تيره، بخشي از مساله به ژن‌هاي مادر برمي‌گردد. افزون بر اين، نحوه نگهداري از شما، هم در دوران جنيني و هم در دوران كودكي، بر ويژگي‌هاي شما تاثيرگذار وريدي هستند.
با اين‌ حال، سلامتي شما تماما در دستان مادرتان نيست. بيماري‌هاي قلبي، بيماري ديابت و ديگر بيماري‌ها به‌ علت تعامل پيچيده‌اي ميان اين عوامل به‌ وجود مي‌آيند: ژن‌هاي گرفته‌شده از مادر و پدر، رژيم غذايي و عوامل مربوط به محيط زندگي. بعضي از اين عوامل به اندازه‌اي پيچيده هستند كه حتي دانشمندان نيز هنوز نتوانسته‌اند به درك كاملي از آن‌ها برسند.



ژن‌هاي گرفته‌شده از مادر


قبل از اين‌كه بتوانيد درك كنيد كه ژن‌هاي مادر چطور به آينده شما شكل داده‌اند، بايد اطلاعاتي در زمينه زيست‌شناسي كسب كنيد.
ژن‌ها همان طرح پايه‌اي بدن هستند. آن‌ها دستورالعمل‌هايي را براي توليد همه پروتئين‌هاي درون بدن ارائه مي‌دهند كه درنهايت نمايندگي محصولات هارتمن ظاهر شما و نحوه عملكرد بدن‌تان را تعيين مي‌كنند. ژن‌ها در ساختارهايي به نام كروموزوم قرار گرفته‌اند و بيشتر سلول‌ها ۲۳ جفت كروموزوم در خود دارند.
احتمالا اين نكته را مي‌دانيد كه مجموعه‌اي از كروموزوم‌هاي حامل ژن از مادر و مجموعه‌اي ديگر از پدر به نوزاد مي‌رسند و مشاركت ژنتيكي پدر و مادر را مي‌توان تقريبا برابر دانست. به همين دليل است كه مثلا مي‌گويند فردي چشم‌هاي پدرش را به ارث برده است، اما لبخند مادرش را دارد.
هر انساني مي‌تواند بيماري‌هاي خاصي يا شانس بالاي مبتلا شدن به بيماري‌هاي خاصي را نيز از پدر يا مادرش به ارث ببرد. در ضمن، ميزان اثرگذاري اين ژن‌هاي وراثتي به نوع بيماري بستگي دارد. اگر مادر به بيماري خاصي مانند بيماري هانتينگتون مبتلا باشد، به‌واسطه انتقال ژن، فرزندش نيز با شانس ۵۰ درصدي ابتلا به اين بيماري پانسمان زخم بستر مواجه مي‌شود. اگر مادر به هموفيلي مبتلا باشد كه از طريق كروموزوم X منتقل مي‌شود، پسرش با خطر بالاي مبتلا شدن به اين بيماري مواجه مي‌شود، چون پسران فقط يك كروموزوم X دارند. توجه داشته باشيد كه دختران اساسا داراي دو كروموزوم X هستند و همين ويژگي، نقائص ژنتيكي را در آنان خفيف‌تر مي‌كند.
در بيماري‌هايي مانند بيماري ديابت و لوپوس، معادله بسيار پيچيده‌تر مي‌شود. اگرچه ژن‌هاي وراثتي مادر (يا پدر) مي‌توانند شما را در معرض خطر ابتلا به همين بيماري‌ها قرار بدهند،‌ اما شما براي مبتلا شدن به آن‌ها بايد از نظر زيست‌محيطي در معرض عوامل خاصي قرار بگيريد.



انتقال ژن‌ها


فرآيند به ارث رسيدن ژن‌ها تقريبا عادلانه و برابر پيش مي‌رود، اما دانشمندان مي‌گويند كه مجموعه كوچكي پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد از ژن‌هاي وراثتي نيز وجود دارند كه مي‌توانند نحوه اثرگذاري ژن‌ها بر ساختار بدن شما را تغيير بدهند. اين فرآيند كه نقش‌پذيري (imprinting) نام دارد، مي‌تواند بر نقص‌هاي ژنتيكي يا جهش‌هايي كه باعث ابتلا به بيماري‌هاي خاص مي‌شوند، اثرگذار باشد.
اگر جهشي در يك ژن نقش‌بسته (imprinted gene) شما به‌ وجود بيايد، نحوه اثرگذاري جهش بر شما كاملا به اين مساله بستگي پيدا خواهد كرد كه آن ژن را از پدر به ارث برده باشيد يا از مادر. براي مثال، نوعي اختلال ژنتيكي خاص مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري ديابت نوع ۲ را افزايش بدهد، اما فقط در صورتي كه ژن مورد نظر را از مادر به ارث برده باشيد. درواقع،‌ اگر در اين شرايط، ژن موجود در بدن‌تان از پدر گرفته شده باشد، از لحاظ ژنتيكي به اين بيماري مبتلا نخواهيد شد.
وقتي كه درباره ژن‌ها صحبت مي‌كنيم، به اين نكته دقت كنيد پماد زخم كه مادرتان هيچ كنترلي روي ژن‌هاي انتقال‌يافته به شما ندارد. محدوده‌اي كه تحت كنترل مادر است، دوران تغذيه جنيني و همچنين اولين سال‌هاي پس از تولد محسوب مي‌شود.

منبع: سلامتيسم



منبع

تظرات ارسال شده