همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
طلاي سرخ ادويه اي سرشار از خواص فوق العاده براي سلامتي

قيمت بالاي آن به دليل نوع خاص و حساسيت كار توليد و روند برداشت محصول است.برداشت زعفران به صورت دستي و از گل زعفران با نام علمي Crocus sativus انجام مي‌شود. اولين بار زعفران در يونان برداشت شد، كه براي خواص دارويي آن و بهبود خلق وخو و تقويت حافظه استفاده مي‌شد.

به گزارش ، در ادامه ده خاصيت اين ماده‌ي ارزشمند را مطالعه مي‌كنيد.

۱٫ يك آنتي‌اكسيدان قوي
زعفران حاوي تركيبات گياهي متنوعي است كه به عنوان آنتي‌اكسيدان عمل مي‌كنند، هارتمن مولكول‌هايي كه از سلول‌هاي بدن، در مقابل راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كند.آنتي‌اكسيدان‌هاي زعفران شامل كروسين، كروستين، سافرانال و كامپفرول است.

كروسين و كروستين رنگدانه‌هاي كاروتن هستند كه علت اصلي زنگ قرمز زعفرانند. هر دو تركيب داراي خاصيت ضدافسردگي هستند و از سلول‌هاي مغز در مقابل صدمات و التهابات محافظت مي‌كند. علاوه بر اين با كاهش اشتها به كاهش وزن نيز كمك مي‌كند.

سافرانال به زعفران طعم و عطر مي‌بخشد. تحقيقات نشان مي‌دهند كه اين آنتي‌اكسيدان به بهبود خلق و خو، تقويت حافظه، افزايش قدرت يادگيري و محافظت از سلول‌هاي مغز در مقابل راديكال‌هاي آزاد نقش بسزايي دارد.و در نهايت، كامپفرول، كه در گلبرگ‌هاي گل زعفران پيدا مي‌شود، تركيبي است كه به كاهش التهابات پماد هارتمن داخلي كمك كرده و از سرطان و افسردگي جلوگيري مي‌كند.

۲٫ بهبود خلق و خو و كاهش علائم افسردگي
بر اساس مطالعاتي كه در اين حوزه انجام شده، زعفران براي درمان علائم افسردگي اوليه نسبت به دارونماها تأثير بيشتر و بهتري دارد. هم گلبرگ‌ها و هم خود ماده زعفران براي درمان علائم افسردگي مؤثر شناخته شده است.

۳٫ خاصيت ضد سرطاني
همانطور كه گفته شد، زعفران حاوي مقدار زيادي آنتي‌اكسيدان است و از آسيب‌هاي ناشي از راديكال‌هاي آزاد جلوگيري مي‌كند. راديكال‌هاي آزاد، به سلول‌ها آسيب مي‌رسانند و طبق تحقيقات موجب بروز بيماري‌هاي مزمني مانند سرطان مي‌شوند.طبق مطالعات، زعفران در از بين بردن يا توقف رشد سلول‌هاي سرطاني روده، پوست، مغز استخوان، پروستات، ريه چسب هارتمن و سينه نيز مؤثر است.علاوه بر اين، آزمايش‌ها نشان مي‌دهند كه كروسين، اصلي‌ترين آنتي‌اكسيدان موجود در زعفران، سلول‌هاي سرطاني را در مقابل شيمي درماني آسيب‌پذيرتر و در نتيجه روند درمان را تسريع مي‌كند.

۴٫ كاهش علائم سندرم پيش قاعدگي يا PMS
PMS، شامل علائم جسمي، احساسي و روانشناختي قبل از شروع دوره‌ي قاعدگي ماهانه است. طبق مطالعات، زعفران مي‌تواند به كاهش علائم PMS كمك كند.
مطالعات ديگري نشان مي‌دهد كه بوييدن زعفران به مدت ۲۰ دقيقه مي‌تواند به تحمل‌پذير شدن علائم PMS كمك زيادي كند.

۵٫ كاهش اشتها و كمك به كاهش وزن
مصرف ميان‌وعده‌ها مي‌تواند به يك عادت بد تبديل شود كه نتيجه‌اي جز اضافه وزن ندارد. براساس مطالعات انجام شده، زعفران با كاهش اكتيكوت اشتها، كمك مي‌كند كه حجم غذاي مصرفي‌تان نيز كمتر شود.

۶٫ كاهش بيماري‌هاي قلبي
آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در زعفران به كاهش كلسترول خون كمك كرده و از مسدود شدن رگ‌ها جلوگيري مي‌كند.

۷٫ كاهش قند خون
زعفران با افزايش سطح انسولين بدن، به كاهش قند خون كمك مي‌كند.

۸٫ بهبود وضعيت بينايي
زعفران از ضعف بينايي بر اثر كهولت سن جلوگيري مي‌كند.

۹٫ تقويت حافظه
تقويت حافظه در بزرگسالاني كه در معرض ابتلا به آلزايمر هستند

۱۰٫ تقريبا با تمام ذائقه‌ها سازگار است
زعفران را مي‌توان به راحتي به برنج، غذاهاي مختلف و چاي اضافه كرد. عمده‌ترين روش آماده سازي قيمت پانسمان هارتمن آن، حل كردن در آب گرم است اما براي حفظ خاصيت آن مي‌توانيد از يخ هم استفاده كنيد كه رنگ و عطر زعفران را بهتر حفظ مي‌كند.
با وجود قيمت بالاي زعفران، حتي مقدار كمي از اين ماده‌ي ارزشمند، تأثير بسيار زيادي بر سلامتي خواهد داشت.



منبع

تظرات ارسال شده