همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
دردسرهاي بزرگ يك ويروس كوچك

كرمان يكي از استان‌هايي است كه آنفلوآنزا در آن فراگير بوده و طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت دست كم ۹ نفر از كرماني ها بر اثر اين بيماري درگذشته اند. مرگ و مير آنفلوآنزا تنها پانسمان نقره هارتمن به استانهاي شرقي كشور محدود نشده است. حتي در استانهاي غربي از جمله در كردستان هم برخي هموطنان از اين ويروس مرگبار جان باخته اند.

از ابتداي شيوع آنفلوآنزا در ايران، اين سئوال پيش آمد كه آيا بايد واكسن اين بيماري را پيش از ابتلا به آن، بزنيم يا نزنيم؟ جواب اين سئوال به صورت واضحي از سوي كارشناسان داده شده و حتي وزير بهداشت راسا درباره تزريق واكسن آنفلوآنزا توضيحات مفصلي براي استفاده مردم داد ولي از آن جايي كه مراجعه مردم به بيمارستانها بسيار زياد شده و حتي تا ۵۰ درصد هم افزايش مراجعات گزارش شده است، وزارت بهداشت به كلينك هاي ويژه اي تكليف كرد تا درمان آنفلوآنزا را به عهده بگيرند.

واقعيت اينجاست كه تنها ۵ درصد خريد پانسمان تندروت از بيماران مبتلا به آنفلوآنزا نياز به بستري در بيمارستان دارند و ۹۵ درصد بيماران مبتلا به آنفلونزا نيازي به مراجعه به بيمارستان ندارند و بايد در خانه به استراحت بپردازند.

با اين وجود، برخي از مدارس شهرستانها به دليل جلوگيري از ابتلاي دانش آموزان به آنفلوآنزا تعطيل شد ولي برخي مسئولان بهداشتي مي گويند نيازي نيست به خاطر حمله آنفلوآنزا مدارس تعطيل شوند چون چراكه تعطيل شدن كلاس درس منجر به بحران‌ خواهد شد.

آنفلوآنزا چيست و با سرما خوردگي چه تفاوتي دارد؟

آنفلوانزا، بيماري ويروسي حاد دستگاه تنفسي است كه هم قسمت فوقاني و هم قسمت تحتاني دستگاه تنفس را درگير مي‌كند.اهميت بيماري در سرعت انتشار هيدروتك همه گيري وسعت و تعداد مبتلايان به آن است.

اين ويروس شامل سه گونه A، B، C است كه مهم‌ترين راه‌هاي انتقال بيماري ذرات تنفسي در هوا و سطوح آلوده به ترشحات فرد آلوده است. از زمان ورود ويروس به بدن و تا شروع علائم بيماري ۱تا۳روز طول مي كشد و يك روز قبل از شروع علائم تا ۷روز بعد از شروع علائم بيماران مي توانند بيماري را به افراد سالم انتقال دهند.

علائم بيماري شامل تب، آبريزش و گرفتگي بيني، گلودرد، سردرد، سرفه، بي‌حالي، دردهاي عضلاني، اختلال در تنفس، تغيير رنگ پوست به خاكستري، كم‌اشتهايي، تهوع، استفراغ، اسهال، خواب طولاني و زود رنجي است علائمي شامل تب بيشتر از سه روز، حال عمومي بد، نشانه‌هاي تنفس مشكل‌دار، درد و احساس فشار بيماري پوستي در قفسه سينه، درد بسيار شديد ماهيچه‌ها، سرگيجه شديد، اختلال در سطح هوشياري، كم آبي شديد، استفراغ‌هاي شديد و مداوم از علائم بيماري است و اگر اين علائم در فرد ايجاد شد بايد بلافاصله به پزشك مراجعه كند.

سئوالي كه براي بسياري از مردم مطرح است اين است كه كودكان مبتلا به آنفلوآنزا را چگونه درمان كنيم؟ واقعيت اين است كه بيشتر كودكان بدون مراجعه به پزشك بهبود پيدا مي‌كنند و برخي ديگر بر اثر آنفلوآنزا دچار كسالت و ناخوشي بيشتري مي‌شوند. همچنين كودك در هر رده سني كه نشانه‌هاي حادتر آنفلوآنزا در او مشاهده شده بايد تحت نظر پزشك قرار گيرد.

داروهاي ضد ويروس كه براي درمان آنفلوانزا استفاده مي‌شوند طي دو روز نخست ابتلا به بيماري قيمت پانسمان نوين بهتر اثر مي كنند. ممكن است پزشك ۴۸ ساعت پس از بروز علائم آنفلوآنزا براي كودك داروهاي ضد ويروس تجويز كند، به خصوص اگر كودك در بيمارستان بستري باشد يا احتمال تشديد بيماري در او وجود داشته باشد. همچنين اگر كودك دچار علائم تب است مي‌توان از داروهاي كاهنده تب استفاده كرد.

منبع: خبرآنلاين



منبع

تظرات ارسال شده