همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
كدام گروه مغز جوان تري دارند، زنان يا مردان؟

كه مغز زنان نسبت به مغز مردان، ديرتر پير مي‌شود.

به گزارش ، تأثير زمان بر مغز زنان و مردان متفاوت است. با افزايش سن، مغز كوچك مي‌شود اما اين فرآيند در مردان سريع‌تر از زنان اتفاق مي‌افتد. متابوليسم مغز با بالا رفتن سن، كاهش مي‌يابد اما اين موضوع در مردان و زنان متفاوت است.

پژوهش جديدي كه در دانشكده پزشكي "دانشگاه واشنگتن"(Washington University) صورت گرفته نشان مي‌دهد مغز زنان از نظر متابوليكي، حدود سه پانسمان كلاژن سال جوان‌تر از مردان هم سال آنان است.

"مانو گويال"(Manu Goyal)، استاديار راديولوژي دانشگاه واشنگتن و از نويسندگان اين پژوهش گفت: ما كار خود را با درك نحوه تأثير عوامل مربوط به جنسيت بر آسيب‌پذيري مغز در بيماري‌هاي نوروژنيك آغاز كرديم. شايد متابوليسم مغز بتواند به درك برخي تفاوت‌هاي ناشي از افزايش سن ميان زنان و مردان كمك كند.

مغز، مواد قندي را مورد استفاده قرار مي‌دهد اما نحوه استفاده مغز از مواد قندي با افزايش سن تغيير مي‌كند. نوزادان و كودكان، مقداري از سوخت مغز را طي فرآيندي موسوم به "قندكافت بي‌هوازي"(aerobic glycolysis) مورد استفاده قرار مي‌دهد كه در رشد و بلوغ مغز مؤثر است. بقاياي مواد قندي براي انجام كارهاي روازنه مورد نمايندگي اسميت اند نفيو استفاده قرار مي‌گيرند. در نوجوانان و بزرگسالان جوان، بخش قابل توجهي از مواد قندي، صرف فرآيند قندكافت بي‌هوازي مي‌شود اما با افزايش سن اين مقدار كاهش مي‌يابد و با رسيدن فرد به ۶۰ سالگي، به سطح بسيار پاييني مي‌رسد.

درك پژوهشگران از تفاوت متابوليسم مغز ميان زنان و مردان متفاوت بود؛ در نتيجه ۲۰۵ نفر را مورد بررسي قرار دادند تا بفهمند كه مغز چگونه از مواد قندي استفاده مي‌كند.

۱۲۱ نفر از شركت‌كنندگان اين پژوهش، زن و ۸۴ نفر مرد بودند كه در سنين ۲۰ تا ۸۲ قرار داشتند. پژوهشگران براي سنجش جريان اكسيژن و گلوكز در مغز شركت‌كنندگان، پت‌اسكن آنها را مورد بررسي قرار دادند. آنها براي هر شخص، ميزان مواد قندي موجود در فرآيند نمايندگي شركت لوهمن روشه قندكافت بي‌هوازي را در نواحي گوناگون مغز بررسي كردند.

پژوهشگران براي درك رابطه ميان سن و متابوليسم مغز، يك الگوريتم يادگيري ماشيني را آموزش دادند و داده‌هاي مربوط به سن و متابوليسم مغز مردان را به آن منتقل كردند. سپس، داده‌هاي مربوط به متابوليسم مغز زنان را به الگوريتم وارد كردند تا سن مغز آنها با توجه به متابوليسم محاسبه شود. الگوريتم، سن مغز زنان را حدود ۳.۸ سال جوان‌تر از سن شناسنامه‌اي آنها تشخيص داد.

پژوهشگران، تحليل‌ها را به صورت وارونه نيز انجام دادند. آنها داده‌هاي مربوط به زنان را به الگوريتم آموزش دادند و آنها را براي مردان به كار بردند. اين بار الگوريتم نشان داد كه مغز مردان، ۲.۴ سال پيرتر از پانسمان suprasorb سن واقعي آنان است.

گويال افزود: تفاوت محاسبه شده ميان سن مغز مردان و زنان، قابل توجه است اما اين تنها بخشي از تفاوت ميان آنها به شمار مي‌رود. تفاوتي كه ما مشاهده كرديم، قوي‌تر از بسياري تفاوت‌هاي جنسيتي ديگر است كه تاكنون گزارش شده‌اند.

زنان مسن، آزمايش‌هاي مربوط به حافظه و حل مشكل را بهتر از مردان پشت سر مي‌گذارند. جواني مغز زنان، حتي ميان جوان‌ترين شركت‌كنندگان كه در ۲۰ سالگي قرار داشتند، مشخص بود.

گويال ادامه داد: نتايج بررسي به اين معنا نيست كه مغز مردان، زودتر پير مي‌شود؛ بلكه نشان مي‌دهد كه آنها از نظر متابوليكي سه سال زودتر از زنان به دوره بزرگسالي وارد مي‌شوند. من فكر مي‌كنم كه زنان پانسمان نقره براي سوختگي به دليل جوان بودن مغزشان، كاهش شناختي زيادي را در سال‌هاي آخر زندگي تجربه نمي‌كنند. ما در حال حاضر، در حال بررسي اين موضوع براي تأييد آن هستيم.

اين پژوهش، در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسيد.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده