همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
راهكارهاي طلايي براي كاهش دردهاي ناشي از سكته‌هاي مغزي+ درمان

شايع ترين بيماري‌هاي عصبي تهديد كننده و علل اصلي ناتواني‌هاي شديد در جهان است و همواره به عنوان يكي از بيماري‌هايي شناخته مي‌شود كه علاوه بر عوارض جسمي، بار مالي و رواني سنگيني را به فرد مبتلا، خانواده و جامعه تحميل مي‌كند.

به گزارش : دكتر سيروس مومن‌زاده - دانشيار رشته دردشناسي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ضمن اشاره به روز جهاني سكته مغزي (۷ آبان ماه) در گفتگو با ايسنا، سكته مغزي را يكي از علل اصلي مرگ و مير و ناتواني در سراسر جهان عنوان كرد و گفت: سكته كرم رژودرم براي گوشت اضافه مغزي براساس گزارش هاي رسمي سازمان بهداشت جهاني سومين عامل مهم مرگ و مير در كشورهاي جهان است و هر سال ۱۷ ميليون نفر دچار سكته مغزي مي‌شوند كه از اين تعداد ۶ ميليون نفر از مبتلايان فوت مي‌كنند.

مومن‌زاده با اشاره به اينكه سكته مغزي در كشور ايران نيز دومين عامل مرگ و مير است، اظهار كرد: بنابر آمار منتشر شده نخستين عامل از كارافتادگي در كشور، سكته مغزي است و فشارخون بالا، چربي خون بالا و استرس مهم‌ترين دلايل شيوع اين بيماري در كشور است. خوشبختانه در چند سال اخير وزارت بهداشت با اجراي برنامه مديريت سكته حاد مغزي در قالب برنامه كد ۷۲۴ توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اقدامات مناسب و قابل پماد آلفا توجهي را در كنترل بروز اين بيماري در سطح كشور انجام مي‌دهد.

اين دانشيار رشته دردشناسي درخصوص سكته مغزي گفت: با توقف خون رساني در بخشي از مغز و اختلال در جذب اكسيژن و مواد غذايي، سلول هاي مغزي شروع به مردن مي كنند و در اين حالت سكته مغزي ايجاد مي شود. از اين رو سكته مغزي منشا عصبي دارد. با بروز اين بيماري و آسيب ديدگي مغزي، ناتواني هاي طولاني و متعاقب آن دردهايي مزمن در اندام هاي فرد ايجاد مي شود. به مرور زمان اندام ها و مفاصل سالم نيز بعلت فشار استفاده بيش از حد دچار درد مي شوند. مفاصل بدن از قبيل شانه ها، آرنج ها، زانوها، كمر، گردن و لگن جزو اولين عضوهاي آسيب ديده هستند. اسپاسم و گرفتگي نيز مي تواند فرد را آزار دهد و كل زندگي فرد را تحت تاثير پماد زخم بستر خود قرار مي‌دهد.

مومن‌زاده، يادگيري اصول و اقدامات اوليه درماني و امدادي را در دنياي پراسترس امروز جزو مهمترين سوادهاي اجتماعي دانست و افزود: نيمي از سكته‌هاي مغزي قابل پيشگيري هستند. زيرا قبل از سكته مغزي در فرد نشانه‌هايي بروز مي كند. بعد از بروز سكته مغزي نيز زمان طلايي براي نجات بيمار ۳ ساعت است. پس بايد با مطالعه و مشاوره پزشكان از بروز اين عوامل در زندگي خود و اطرافيان‌مان پيشگيري كنيم.

وي، يكي از مهم‌ترين وظايف متخصصان درد را كاهش و تسكين دردهاي مزمن (دردهاي بالاي ۳ ماه) عنوان كرد و افزود: با بروز سكته مغزي فرد دچار اختلالاتي در تفكر، خلق و خو، عضلات، حركت و فلجي‌هاي اندام مي‌شود كه فعاليت هاي توانبخشي مري انسان از قبيل گفتار درماني، كاردرماني، فيزيوتراپي، ماساژ و ارتز و پروتز بعنوان يكي از مهمترين راه هاي بهبود است. درمان هاي توانبخشي زمان‌بر و نيازمند روحيه مناسب در بيمار است و يكي از راه‌هاي افزايش روحيه، تسكين درد بيمار است.

اين استاد دردشناسي، تجويز داروهايي با اثر مركزي در مغز، تزريقات مركزي نخاعي، تزريق در محل آسيب ديده، نصب پمپ‌هاي مخصوص نخاعي را از جمله راه‌هاي درمان درد در بيماران سكته مغزي نام برد.

مومن‌زاده در خاتمه با تاكيد بر اينكه تغيير سبك زندگي بهترين دارو براي درمان همه بيماري‌هاست، گفت: هميشه تغيير از خود ما آغاز مي‌شود. پس براي سالم بودن و سالم ماندن بايد ابتدا خودمان و سبك زندگي‌مان را تغيير دهيم. ورزش كردن، پرخوري چسب زخم بستر نكردن، پرهيز از چاقي، خوب و كافي خوابيدن، سيگار نكشيدن و توجه به تغذيه و خوردن غذاهاي سالم، شاد بودن، كنترل فشار خون، تفريح كردن و اصلاح رفتارهاي نادرست از جمله اصول زندگي سالم است. هميشه براي هر تغييري و بويژه سالم بودن و سالم ماندن بايد از خودمان آغاز كنيم.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده