همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

 خواص مارچوبه

مارچوبه از آن دسته گياهاني است كه در آشپزي كاربردهاي زيادي داشته و داري خواص درمان شگفت انگيزي است. در اين مقاله با برخي از خواص مارچوبه آشنا خواهيد شد:

خواص مارچوبه:

خوردن مارچوبه اگرچه باعث ايجاد بو در ادرار مي‌شود اما زماني كه وارد بدن گردد مزاياي زيادي براي آن خواهد داشت. اين گياه سبز حاوي ويتامين‌ها و مواد معدني مختلفي همچون ويتامين A ، C ، E ، K و B6 و نيز فولات، آهن، مس ، كلسيم، پروتئين و فيبر است.

به خاطر وجود اين مواد، مارچوبه مزاياي زيادي براي سلامتي شما دارد كه بايد آن را مصرف كنيد. شما مي‌توانيد اين گياه را به صورت گريل، پخته شده و آب پز در كنار غذاهاي ديگر مصرف كنيد.

مارچوبه مي‌تواند به كاهش وزن كمك كند:

اين گياه نه تنها چربي و كالري اندكي دارد (يك پيمانه از آن تنها ۳۲ كالري پانسمان زخم دارد) بلكه حاوي فيبرهاي محلول و نامحلول زيادي است و همين امر آن را به يك ماده عالي براي كاهش وزن تبديل كرده است.

از آنجايي كه بدن فيبر را آهسته‌تر از ساير مواد هضم مي‌كند، زماني كه مواد حاوي فيبر مصرف مي‌كنيد حس سيري بيشتري خواهيد داشت و خيلي دير گرسنه مي‌شويد.

فيبر به شما كمك مي‌كند حس سيري داشته باشيد و همين امر براي كاهش وزن بسيار مفيد است. همچنين فيبر موجود در مارچوبه براي يبوست نيز عالي است و باعث پايين آوردن كلسترول خون مي‌شود.

براي اينكه قدرت اين گياه را چند برابر كنيد، مي‌توانيد آن را با تخم مرغ آب پز مصرف نماييد. تركيب مارچوبه غني از فيبر با پروتئين تخم مرغ باعث ايجاد حس سيري بيشتري مي‌شود.

مصرف مارچوبه به دستگاه ادراري كمك مي‌كند:

مارچوبه حاوي سطح بالايي از آمينو اسيد آسپاراژين است و همين موضوع باعث مي‌شود يك ادرار آور طبيعي باشد. به عبارت ديگر مصرف مارچوبه به شما كمك مي‌كند مايعات اضافي را از بدن پماد زخم بستر دفع كنيد و از ايجاد عفونت‌هاي مجاري ادرار جلوگيري خواهد كرد.

زماني كه زنان به اندازه كافي دفع ادرار ندارند مي‌توانند از اين ماده استفاده كنند.

مارچوبه سرشار از آنتي اكسيدان است:

مارچوبه(به خصوص قسمت‌هاي بنفش رنگ آن) سرشار از آنتوسيانين است كه به ميوه‌ها و سبزيجات رنگ قرمز مايل به بنفش مي‌دهد و داراي خاصيت آنتي اكسيداني قوي است كه مي‌تواند به بدن شما در مبارزه با راديكال‌هاي آزاد كمك كند.

زماني كه مارچوبه را براي خوردن آماده مي‌كنيد، سعي كنيد زياد آن را نپزيد. اگرچه پختن سبزيجات باعث فعال شدن مواد ضروري آن مي‌شود اما پخت طولاني مدت ممكن است مواد مغذي را از بين ببرد.

مارچوبه حاوي ويتامين E است:

مارچوبه منبع غني از ويتامين E است كه يك آنتي اكسيدان قوي و مهم محسوب مي‌شود. اين ويتامين به تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند و بدن را از تاثيرات مضر پماد سوختگي راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌نمايد.

براي اينكه بتوانيد از مزاياي مارچوبه به صورت كامل بهره مند شويد، آن را با مقدار كمي از روغن زيتون تفت دهيد. بدن ويتامين E را به همراه چربي جذب مي‌كند. زماني كه مارچوبه به همراه روغن زيتون پخته شود اسيدهاي چرب سالم به همراه ويتامين E وارد بدن خواهد شد.

مارچوبه مي‌تواند اثرات خماري را كاهش دهد:

در صورت مصرف نوشيدني‌هاي الكلي ، امكان كاهش اثرات خماري با مارچوبه وجود دارد. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۹ نشان مي‌دهد كه آمينو اسيدها و مواد معدني موجود در مارچوبه ممكن است خماري را كاهش دهدو از كبد در برابر سموم الكل مراقبت نمايد.

مقاله مرتبط: براي درمان خماري چه بخوريم؟

مارچوبه يك گياه ضد نفخ:

زماني كه صحبت از نفخ و روش‌هاي درمان آن به ميان مي‌آيد، مارچوبه انتخاب خوبي است. اين گياه به تقويت كلي سيستم گوارشي بدن كمك مي‌كند. به خاطر وجود كربوهيدرات‌هايي كرم رژوردم كه هضم نمي‌شوند و به تعادل باكتري‌هاي خوب كمك مي‌كنند، مارچوبه مي‌تواند نفخ معده را كاهش دهد. از آنجايي كه اين گياه ادرارآور طبيعي است مي‌تواند به دفع مايعات اضافي از بدن كمك كند.

گياه مارچوبه يك منبع عالي از اسيد فوليك:

خوردن ۴ برگ از مارچوبه مي‌تواند ۲۲ درصد از نياز روزانه شما به اسيد فوليك را تامين كند. اسيد فوليك براي زناني كه قصد بارداري دارند بسيار ضروري است. مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد كه مكمل‌هاي اسيد فوليك خطر زايمان زودرس را تا ۵۰ درصد كاهش مي‌دهد.

مارچوبه سرشار از ويتامين K است:

مارچوبه به همراه ساير سبزيجات با برگ سبز، منبع خوبي از ويتامين K است. اين ويتامين براي انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها ضروري است. زماني كه صحبت از سلامت استخوان به ميان مي‌آيد افراد تنها كلسيم را در نظر مي‌گيرند در حاليكه ويتامين K نيز بسيار مهم است. اين ويتامين به جذب كلسيم كمك مي‌كند.

مارچوبه حال شما را خوب مي‌كند:

اين پماد زخم گياه سرشار از فولات است. فولات يك ويتامين B است كه مي‌تواند حال روحي شما را بهبود ببخشد. محققان ارتباطي بين سطح پايين فولات و افرادي كه از افسردگي رنج مي‌برند پيدا كرده اند. مارچوبه حاوي سطح بالايي از تريپتوفان (يك آمينو اسيد) است كه مي‌تواند حس و حال افراد را بهتر كند.



منبع

تظرات ارسال شده