همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چگونه از پوكي استخوان جلوگيري كنيم ؟

نمي‌افتيد، اما خب چه بخواهيد و چه نخواهيد به 50سالگي خواهيد رسيد و آن‌وقت مجبور هستيد كه به آنها فكر كنيد. اما نكته مهم اين است كه بدانيد هرقدر استخوان‌هاي شما قوي‌تر باشند ديرتر به پوكي استخوان دچار خواهيد شد. پس بايد از همين امروز، در هرسني كه هستيد، به فكر آنها باشيد. داروهايي كه قبلا محبوب بودند اما حالا...

به گزارش : استخوان‌ها بافتي زنده هستند و هميشه درحال سوخت‌و‌ساز، يعني از سويي استخوان ساخته مي‌شود و از سوي ديگر تخريب مي‌شود. درجواني سرعت ساخت بيشتر است و در دوران ميانسالي سرعت تخريب بيشتر مي‌شود و براي همين مسئله پوكي استخوان پيش مي‌آيد كه اين مسئله در زنان در دوران قبل از يائسگي شديدتر است و نتيجه اين مي‌شود كه نيمي از زنان بالاي ۵۰سال جهان حداقل يك‌بار شكستگي استخوان‌هاي اصلي بدن خود را تجربه مي‌كنند و ۲۰درصد از زنان بالاي ۵۰سال هم دچار پوكي‌استخوان گسترده در كل بدن مي‌شوند.

تا همين چندسال قبل تصور مي‌شد استفاده از داروهاي بيزوفسنونيت (مثل فوزامكس، آكتونل، بونيوا و...) هم براي پيشگيري و هم براي درمان پوكي استخوان مناسب هستند اما حالا همه مطالعات و تحقيقات جديد نشان داده كه استفاده طولاني‌مدت از اين داروها (بيشتر از ۵سال) باعث تضعيف استخوان‌ها، شكستگي‌ها جراحي پوست و يك ضايعه وخيم در استخوان فك مي‌شود.

لبنيات معجزه نمي‌كند

متاسفانه مطالعات جديد نشان مي‌دهد استفاده از لبنيات هم نمي‌تواند در روند پوكي‌استخوان تاثير بگذارد و برخلاف تصور مصرف لبنيات توسط افراد ميانسال و مسن ميزان پوكي استخوان و شكستگي‌ها را كاهش نمي‌دهد. از طرف ديگر برخي مطالعات جديد نشان داده است كه مكمل‌هاي كلسيم هم نمي‌تواند با استفاده در دوران سالخوردگي روي روند حفظ استخوان‌ها تاثير بگذارد. از اين همه خبر بد ناراحت شديد؟

خب خبرخوب اين است كه براي حفظ استخوان‌هايتان هيچ‌وقت دير نيست. فقط با انجام تغييرات كوچك در شيوه زندگي‌تان مي‌توانيد استخوان‌هايتان را حفظ كنيد. پروفسور امي لانو، متخصص تغذيه در كميته ملي طب سالخوردگي و متخصص بخش مك گراهيل مي‌گويد: «زنان بايد درسنين بارداري و باروري مراقب بدن خود باشند كه اين كار باعث سلامت بدن و استخوان‌ها در سال‌هاي بعد مي‌شود. مراقبت از استخوان‌ها هم مثل مراقبت از قلب است.

اگر براي شما تشخيص پوكي استخوان داده شده است حتما بايد زيرنظر پزشك باشيد، اما اگر اين بيماري را نداريد براي آنكه در سال‌هاي بعد به آن مبتلا نشويد بايد حتما اقدامات لازم را انجام دهيد.» اما اين اقدامات كدام‌ها هستند؟ در اين مطلب مي‌توانيد نكات مهم و لازم را بخوانيد.

انبار كلسيم نشويد

از تجمع بيش از حد كلسيم در بدنتان جلوگيري كنيد

پيش‌تر، به همه دختران و زنان بين ۲۰ تا ۵۰سال توصيه مي‌شد روزانه سوپرازورب h هزار ميلي‌گرم كلسيم بخورند و به زنان بالاي ۵۰سال هم توصيه مي‌شد روزانه هزار و ۲۰۰ ميلي‌گرم كلسيم مصرف كنند. اما دكتر لانو و تيم تحقيق او مي‌گويند بهتر است اين ميزان را به ۵۰۰ تا ۸۰۰ ميلي‌گرم كاهش دهيد و سعي كنيد اين ميزان كلسيم را از موادغذايي به‌خصوص لبنيات دريافت كنيد. پروفسور لانو مي‌گويد بيشتر از اين ميزان كلسيم مي‌تواند باعث بروز اختلالات جذب در دستگاه‌ گوارش، يبوست شود. مصرف بيشتر از ۸۰۰ ميلي‌گرم كلسيم در روز هيچ تاثيري روي حفظ استخوان‌ها نخواهد داشت و درعوض باعث افزايش احتمال بروز مشكلات قلبي- عروقي خواهد شد.

چرا نبايد گوشت و شكر بخوريد

رژيم غذايي خود را تنظيم كنيد

داشتن رژيم غذايي مناسب براي استخوان‌ها، صرفا به معناي خوردن مواد حاوي كلسيم و ساير مواد معدني نيست. رژيم غذايي دوستدار استخوان‌هاي شما كمتر مواد اسيدي را در خود داشته (گوشت قرمز، شكر، سودا و موادغذايي فرآوري شده و كنسروها اسيدي هستند) و بيشتر مواد قليايي دارد (ميوه‌هاي تازه و سبزيجات در گروه موادغذايي قليايي جاي مي‌گيرند).

كلسيم موادغذايي كه در بالا به آنها اشاره شد، بيشتر از كلسيم مكمل‌ها و لبنيات جذب مي‌شود و شما با خوردن مواد قليايي ميزان بيشتري از مواد مفيدي مثل منيزيم، فسفات و ويتامين k اين موادغذايي را هم جذب خواهيد كرد.

روزي ۲ نوبت كلسيم بخوريد

مكمل‌هاي كلسيم

اگر غذاهاي شما فاقد كلسيم به اندازه كافي است، مي‌توانيد از مكمل‌هاي سوپرازورب c كلسيم استفاده كنيد تا روزي ۵۰۰ تا ۸۰۰ ميلي‌گرم كلسيم به بدن خودتان برسانيد. بهترين حالت اين است كه مكملي انتخاب كنيد كه جدا از كلسيم حاوي ويتامين K، پتاسيم و بورون باشد. اگر سن شما بالاي ۶۰سال است، از تركيبات كلسيم سيترات به جاي كلسيم كربنات استفاده كنيد و حداكثر روزي ۸۰۰ ميلي‌گرم كلسيم مصرف كنيد.

خورشيد هميشه هم بد نيست

ويتامين D فراموش نشود

بدن براي جذب كلسيم به ويتامين D نياز دارد، بدن وقتي در مقابل نورخورشيد قرار بگيرد شروع به ساختن ويتامين D مي‌كند. اما حضور طولاني‌مدت در محيط‌هاي دربسته و نيز استفاده از كرم‌هاي ضدآفتاب باعث شده است كه بسياري از افراد دچار كمبود ويتامين D ‌شوند. به هرحال اگر شيوه زندگي شما به گونه‌اي است كه مدت زيادي در تماس با نورآفتاب قرار نمي‌گيريد، بهتر است از مكمل‌هاي حاوي ويتامين D مصرف كنيد.

ورزش مفيد شرقي

تاي چي دوستدار استخوان‌هاي شما

مردم شرق آسيا كمتر از نقاط ديگر جهان دچار پوكي استخوان مي‌شوند، يك بخش از اين موضوع ناشي از ورزش تاي‌چي است. اين ورزش باعث كاهش هورمون استرس يا هورمون كورتيزول كه يك استروئيد (كورتون) است، مي‌شود. دكتر ديويد راكل،‌ متخصص ارتوپدي در دانشگاه ويسكاسن- ماديسون مي‌گويد: «مقادير بالاي استروئيدها در بدن طي زمان باعث افزايش احتمال پوكي استخوان و شكستگي استخوان‌ها مي‌شود.»

بادام جاي شير

صرفا به لبنيات تكيه نكنيد

از قديم هر زمان كه اسم استخوان پانسمان phmb مي‌آمد ذهن‌ها به سمت لبنيات مي‌رفت اما حالا پزشكان مي‌گويند دل بستن صرف به لبنيات براي رساندن مواد لازم به استخوان‌ها اشتباه است. دكتر ويلمورث باتور، متخصص غدد از دانشگاه سيراكوز مي‌گويد كه بيشتر مواد لبني (به‌خصوص پنير و بستني) اسيدي هستند، اين درحالي است كه بدن مواد قليايي را ترجيح مي‌دهد و براي همين در زمان ورود لبنيات بدن با برداشتن كلسيم از استخوان‌ها (كه به تضعيف آنها مي‌انجامد) مي‌كوشد تا اسيدي بودن آنها را جبران كند. اين متخصص مي‌گويد به نظر مي‌رسد سبزيجات با رنگ سبز تيره، كلم بروكلي، بادام و ساير مغزها بهترين منابع تامين كلسيم براي بدن هستند. شايد فكر كنيد كه با خوردن مكمل كلسيم يا لبنيات مقدار كافي كلسيم را به بدنتان رسانده‌ايد اما مسئله اين است كه شما به ويتامين D،‌ منيزيم و موادمعدني ديگر هم نياز داريد، بهترين كار اين است كه طي چند روز بادام، يك كلم بروكلي و مقداري ماهي سالمون بخوريد تا از رسيدن مواد لازم به استخوان‌هايتان مطمئن باشيد.

نمكدان را برنداريد

مصرف نمك را محدود كنيد

سديم موجود در نمك باعث افزايش دفع كلسيم از ادرار مي‌شود. شما بايد حداكثر روزي ۲هزار و ۳۰۰‌ميلي‌گرم (معادل يك قاشق چاي‌خوري) نمك مصرف كنيد. درضمن اگر بالاي ۵۰سال داشته و فشارخون بالا هم داريد، بهتر است ميزان مصرف سديم روزانه‌تان را به هزار و ۵۰۰ ميلي‌گرم محدود كنيد.

چاي سبز بهتر از قهوه سياه

قهوه زياد ممنوع!

قهوه حالت لوهمن روشه اسيدي دارد، درعين حال قهوه باعث جلوگيري از جذب كلسيم مي‌شود، براي همين بهتر است كه مصرف قهوه‌تان را به حداكثر ۲فنجان در روز محدود كنيد. بهترين كار اين است كه به جاي قهوه، چاي سبز بخوريد كه حاوي فلاونوئيد است كه مي‌تواند مانع از روند تخريب استخواني شود.

منبع : سلامت نيوز



منبع

تظرات ارسال شده